1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De knikkerbaan die ik tijdens de Corona-crisis heb ontworpen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Atmoz, 21 dec 2020.

  1. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    [dit topic is in overleg met het forumbeheer]

    Hey allemaal,

    Graag wil ik jullie meenemen in de achtbaan waarin ik me letterlijk de hele Corona-crisis al bevind.

    [​IMG]

    Mijn bedrijven (ik bouw thuisbioscopen en heb escaperooms) zijn beide flink geraakt door Covid-19. Maar ik ben de laatste die er bij de pakken gaat neerzitten, dus ben ik iets anders gaan bedenken om mijn tijd gedurende de Corona-crisis toch nuttig in te vullen. Ik ben sinds februari bezig met een knikkerbaan. Maar wel eentje die goed bij mij past: hij zit namelijk vol met techniek. Veel software, elektronica en mechanische componenten zijn een aantal belangrijke kenmerken.

    Het verhaal:
    In 2016 had ik het idee om in mijn escaperoom een wand te maken waar spelers met behulp van diverse “tricks” een knikker (binnen een bepaalde tijd) van A naar B moesten krijgen. Een soort “the Incredible Machine”. Een game uit de jaren 80 of 90 (zoals je waarschijnlijk kunt zien :D)

    [​IMG]

    Uiteindelijk is dat er wegens gebrek aan tijd nooit van gekomen. En opeens werd ik begin dit jaar “getriggerd” door een filmpje op Youtube. Wegens Corona had ik (op gebied van werk) toch al niet veel meer te doen, dus toen ben ik vol aan m’n knikkerbaan avontuur begonnen.

    Ik leerde mezelf Fusion360 (een 3D-teken software pakket) aan en begon te tekenen:

    [​IMG]

    Vervolgens rolde al snel de eerste modellen uit mijn 3D-printer:

    [​IMG]

    In het begin was het vooral veel testen, proberen, verbeteren etc… Al snel kocht ik er nog wat 3D-printers bij om op die manier nog sneller prototypes te kunnen maken. Samen met een vriend bouwde ik in mijn kelder een makerspace. Daar konden dan ook mooi de CNC-frees en lasersnijder staan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het lukte allemaal steeds beter en de productie van prototypes kwam echt op gang. De eerste banen werden een feit. Ik maakte rechte stukken, 90-graden bochten, trapjes, trechters, omleidingen, etc… Eerst nog met magneetjes op een verwarming, maar later dacht ik: dat moet beter/slimmer kunnen. Toen bedacht ik me ineens dat ik misschien ook zuignapjes kon gebruiken. Een dag later hing letterlijk de hele keukenwand vol:

    [​IMG]

    Voor bijna iedere situatie heb ik wel een connectortje ontworpen. De meest gebruikte is deze:

    [​IMG]

    Neem er 2 van en je kunt een baan met 2 goedkope (én milieuvriendelijke) papieren rietjes maken:

    [​IMG]

    De andere connectors:

    [​IMG]

    Ook wilde ik “wat leven in de brouwerij” brengen doormiddel van wat diertjes. Ik heb toen de Piranha en de Alligator bedacht:

    [​IMG]

    Uiteindelijk had ik een hele doos vol met tricks en tracks:

    [​IMG]

    Op een gegeven moment wilde ik niet alleen banen kunnen maken op een (verticale) wand, maar ook bijvoorbeeld op het keukeneiland of gewoon op een tafel. Toen heb ik de “3D-tracks” erbij bedacht. En gaandeweg kwamen er ook mechanische elementen bij die ervoor moeten zorgen dat de knikker weer omhoog gaat. Het werd steeds serieuzer en serieuzer.

    Ook op softwaregebied ben ik “de diepte” in gegaan. Opeens konden er knikkers gedropt worden op voice-commando of doormiddel van een smartphone app die ik zelf heb gemaakt:

    [​IMG]

    Uiteindelijk is daar nog véél meer bij gekomen, maar daarover later meer.

    Vrienden en familie die op bezoek kwamen begonnen het steeds interessanter te vinden. En de energie die ik ervan kreeg was ongelooflijk. Vanaf eind februari tot nu werk ik iedere dag 16 uur aan m’n project. Iedere dag van 6u ’s morgens tot 22u ’s avonds. 2 volledige shifts achter elkaar. Ook vaak op zaterdag en zondag. Ik was de eerste maanden het mannetje van alles. Onderstaande foto beeld dat een beetje uit. Hier ben ik te zien als bedenker, ontwerper/tekenaar, software programmeur en elektronica/mechanica-nerd:

    [​IMG]

    Gaandeweg heb ik er een naam voor verzonnen: Marblelous. Een woordspeling tussen “Marble” (knikker) en “Marvelous” (geweldig). En ook een soort slogan: “unleash your creativity”. Niet veel later liet ik een logo ontwerpen:

    [​IMG]


    Omdat het steeds serieuzer begon te worden, maar er stiekem ook steeds meer bij kwam kijken, heb ik gevraagd of mijn broertje, een oud collega en een goede vriend (die nu in Duitsland woont) mij wilde vergezellen. Na een aantal overleggen en vergaderingen zijn we eind juli naar de notaris gegaan om een bedrijf op te starten. Vanaf toen was Marblelous officieel.

    Vlak daarna hebben we een tweetal promotiefilmpjes laten opnemen. Erg spannend, maar oh zo leuk om te doen. Ik voelde me fantastisch! Er wordt gewoon een professioneel filmpje gemaakt van mijn eigen product. Whoehoe!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De filmpjes die daaruit gekomen zijn:





    Het bedenken, ontwerpen en produceren van prototypes ging dagelijks gewoon door. Alle 3D-printers stonden 24/7 aan (nog steeds trouwens ). Maar ondertussen werd ook steeds meer duidelijk dat de prototypes die ik zelf had getekend nooit konden worden gebruikt om een uiteindelijk final product mee te maken. Ik ben geen (spuitgiet)matrijzenbouwer/tekenaar, en ik heb me zelf het 3D-tekenen “hobbymatig” aangeleerd. Dus ik heb die tekeningen eigenlijk alleen gemaakt met het oog op “3D-printbaarheid” voor mijn eigen 3D-printers.

    Ondertussen is er een professionele partij bezig geweest om mijn 3D modellen “om te toveren” tot hele gave (én produceerbare) modellen. Hiervan worden binnenkort de spuitgietmatrijzen gemaakt zodat vervolgens alles kan worden geproduceerd. Enkele “tricks” die al final zijn:


    The Starter:
    [​IMG]


    The Pump:
    [​IMG]


    Decision Maker:
    [​IMG]


    The Spiral:
    [​IMG]

    Er zijn er nog een paar die later aan bod komen.

    De final-ontwerpen van de connectors (om de "tracks" mee te maken) zien er zo uit:
    [​IMG]

    In combinatie met papieren rietjes:
    [​IMG]

    De uiteindelijke ontwerpen waren zó mooi dat ik ze graag wilde vasthouden en met eigen ogen wilde zien. Maar vanwege de limieten van m’n huidige 3D-printers ging dat niet. Ik heb toen besloten om een speciale (SLS) 3D-printer te kopen. Na enkele dagen werd deze geleverd. Als een klein kind stond ik de vrachtwagenchauffeur al op te wachten… Mijn dag kon niet meer stuk; ik kreeg m’n eigen SLS-printer (serieus een droom die uit kwam!)

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Met deze printer is het mogelijk om onder andere dit te printen:

    [​IMG]

    In verhouding met bovenstaand zijn wat componentjes van Marblelous natuurlijk peanuts:

    [​IMG]

    Nog niet zo lang geleden heb ik de final-version van een andere gave trick (The Wheel) ontvangen. Deze is te groot voor m’n SLS-printer, dus dat heb ik laatst door een online 3D-print-service laten maken. Dit heb ik enkele dagen geleden in ontvangst mogen nemen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is nog niet de uiteindelijke kleur, maar ik vind het er zelf al erg gaaf uit zien:cool:

    Ik kan ondertussen bijna een boek schrijven over wat ik allemaal heb meegemaakt, geleerd en ben tegengekomen. Zowel grappige, aparte, leuke en minder leuke dingen. Tot aan het gekke toe! Zoals ik in het begin al schreef: 2020 is voor mij letterlijk een achtbaan.

    Ook ben ik érg benieuwd wat jullie van m’n project vinden?! En als er interesse is zal ik hier gaandeweg steeds meer en meer vertellen en laten zien :thumbs:

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Grtz,

    Atmoz
     
  2. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    omg jeugdsentiment
     
  3. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Wtf is dit voor iets episch
     
    Zumpelvelder en Reckuuza vinden dit leuk.
  4. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2023
  5. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    wat
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  6. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.809
    Ondertussen heb ik geen fuck gedaan sinds februari
     
  7. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Wauw wat tof zeg!
     
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Nice man. Kan me jouw thuisbios fotoreeksen ook nog wel herinneren. Epic.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  9. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.600
    Leuk Bevonden:
    8.660
    Omg TIM, wat Fred zegt jeugd sentiment. Gaaf project!
     
  10. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    [​IMG]

    Kom ik aan met m'n Hubelino :oops:
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    The Incredible Machine. Tering ik ga het weer opstarten hoor.
     
  12. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Openingspost van het Jaar! Kan nog mooi mee in bij de XBW-awards.
     
  13. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Enige wat mij is blijven hangen is TIM.

    Ik wil weer TIM spelen.
    Poah
     
  14. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Heel erg vet project, mooi om te zien dat je hier helemaal in op kan gaan. Wat dat betreft alleen al een goede inspirator.

    Ik ben wel erg benieuwd wie je doelgroep gaat worden? Persoonlijk vind ik het er (zelfs de piranha en de krokodil) niet echt kiddy uitzien. Voor de rest heel veel succes hiermee, als je dit uiteindelijk voor een betaalbare prijs in de speelgoedwinkels krijgt dan zou het misschien maar zo een hype kunnen worden.
     
  15. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Haha, echt het. Speelde vroeger ook heel vaak TIM :D

    :lol::cool:

    Thanks!
    De bedoeling is ook een beetje om hier creatief mee te worden:thumbs:

    Wie?:+

    Lol:lol:

    Dankjewel:cool:

    Thanks!
    Ah, kijk er zijn nog andere dingen van me blijven hangen:)
    Ben nu dus hier extreem druk mee, maar er komen wel nog wat thuisbioscopen aan binnenkort!

    Dankjewel!!:D


    Haha, tja je moet ergens beginnen he!
    Het leuke aan Marblelous is dat het natuurlijk op alle andere knikkerbaan "aan te sluiten" is:thumbs:

    In onderstaand filmpje wordt bijvoorbeeld een houten knikkerbaan gebruikt als "start"



    :lol:

    Haha, thanks;):cool:

    :thumbs:

    Dankjewel:cool:

    Heel goede vraag. Het is eigenlijk een knikkerbaan voor iedereen: als kind kun je er lekker mee bouwen en prutsen, en als volwassenen kun je er he-le-maal mee loos gaan. Zeker als je zoals mij een nerdy IT'er bent.... Dan zijn de mogelijkheden écht eindeloos.

    Ik heb koppelingen met Philips Hue gemaakt, met SONOS, het is te koppelen aan je domotica en dus te besturen via internet, etc, etc... Het gaat dan heel ver zoals je begrijpt:9
     
    Killamonkey, Reckuuza en lwn vinden dit leuk.
  16. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Holy shit, heel vet. Mooi verhaal ook. Hoe is je kickstarter verlopen? Is er al veel interesse in het product? Ben ook nieuwsgierig hoeveel je verwacht dat een component of pakket gaat kosten?
     
  17. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Thanks!:cool:

    De Kickstarter met nog komen;)
    Een pakket gaat tussen de € 59,- en € 240,- kosten.
    Op Kickstarter komen er dadelijk een stuk of 10 pakketten te koop.
    Uiteindelijk ga ik een webshop starten waar alles los te koop zal zijn:thumbs:

    Grtz,

    Atmoz
     
    Zumpelvelder, Weggooi32 en Killamonkey vinden dit leuk.
  18. Rickkkkk

    Rickkkkk Active Member

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    56
    Heel tof man, echt knap hoe je de situatie om weet te draaien voor jezelf. Respect voor je ondernemersgeest!
     
  19. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Holy cow wat gaaf dit! Real life Crazy Machines. :D_O_
     
  20. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Dankjewel:cool::cool:

    Haha, thanks:thumbs:

    Ondertussen nog wat andere "final" (wel nog ge3dprint, maar toch) onderdelen binnen gekregen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog een render van het (tot nu toe*:9) laatste component.
    De (middels smartphone, of voicecommand, etc... bedienbare) "baanwisselaar":cool:

    [​IMG]

    *er liggen nog meer gave onderdelen "op de plank" om uitgewerkt te worden zodra Marblelous te koop is.


    Binnenkort komt er een nieuw filmpje met alle nieuwe (uiteindelijke) onderdelen erin.

    Dus stay tuned:thumbs:

    Grtz,

    Atmoz
     

Deel Deze Pagina