Ik ben er nog niet helemaal uit..maar het wordt denk ik wel wat rechtser en wat conservatiever van 't midden. Ook de nieuwere partijen neem ik daarmee serieus in overweging.
Men zegt wat dat betreft vaak 'ik stem niet op die nieuwe partijen want die hebben toch geen invloed'. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens (ervan uitgaande dat een partij wel minimaal 1 zetel haalt natuurlijk). In mijn ogen is de marginale invloed (de extra invloed van 1 extra zetel) van 0 naar 1 en van 1 naar 2 significant hoger dan de extra invloed wanneer je groeit van 13 naar 14 zetels. Als je van 13 naar 14 groeit krijg je er op de voorkans een kleurloze extra backbencher bij die braaf meestemt met 't partijstandpunt en woordvoerder voor de portefeuille onderwijs is, maar weinig extra's brengt... Die stemt bovendien mee met een standpunten van een partij die mogelijk wat verder van je afstaat omdat 't niet de partij is met de meest overeenkomende standpunten maar de grote partij met de meest overeenkomende standpunten. Wat partijkeuze betreft moet je op de voorkans immers wat meer compromissen sluiten als je niet alle opties meenemen.
Wat heeft de nr 14 van GL, D66, VVD nu werkelijk gebracht tov de twee/drie zetels van een Denk, Sgp of fvd. Een partij als Sgp heeft door veelal constructieve houding (even los van 't religekkie gehalte) best wat in de melk te brokkelen met z'n twee zetels.
Stabiliteit en continuiteit is natuurlijk soms wel wat onzekerder bij een kleine partij, met als recent schoolvoorbeeld de ontwikkelingen bij fvd.. Wel iets om mee te wegen.
En ten slotte de afweging tussen stemmen op een standpunt en op een partij. Denk bijvoorbeeld aan een Omtzigt, voor mij qua Kamerlid een voorbeeld van 'zo zou je je als Kamerlid moeten gedragen, met ziel en zaligheid je dag in dag uit inzetten voor het land', maar CDA staat niet bovenaan (ook zeker niet onderaan!) m'n shortlist..
Ik ben er nog niet uit... Sowieso niet in de GL/d66/pvdd hoek... Wil dat ja21 nog eens wat beter bestuderen, vond Nanninga in Amsterdam als destijds fvd'er vaak standpunten verkondigen waar ik mij in kon vinden.
En verder ook wat @lwn aanhaalt... Het onderscheid tussen wat je standpunt is en wat je stemt (en dat is waar 't om draait) ... Klassiek voorbeeldje VVD die rond verkiezingstijd lekker populistisch in 't migratiedebat zit maar na de verkiezingen als puntje bij paaltje komt het omgekeerde doet van wat ze beloven.
Laatst bewerkt: 27 feb 2021