Cultuur kun je zo homogeen maken. Je zult mij niet horen zeggen dat 'de Marokkaanse cultuur criminaliteit veroorzaakt'. Maar er zitten bepaalde elementen in bv subgroepen van de Nederlands-Marokkaanse cultuur (afkeer tegen regering, slechte sociale controle, afwezig vaderfiguur, matige arbeidsethos, materialisme, gevoeligheden omtrent respect en eer, eerdere neiging geweld te gebruiken). Het is juist bijna dat assimilatie in deze subcultuur bijna als verraad wordt gezien: een Marokkaan die het goed doet in de maatschappij is vaak 'verkaast.
O wow, hier verschillen we totaal van mening. Zoals ik zei, het lijkt er soms op dat je niet mág zeggen dat cultuur ook een zekere invloed heeft. Als we beiden eens zijn dat het meespeelt, lijkt het me onwenselijk om dat te gaan verzwijgen omdat je polarisatie verwacht. Dat is risicomijdend gedrag waar we totaal niets mee op schieten.
Daarnaast, wat bedoel je exact met 'kijken waar de clash tussen culturen zit', en als je zo'n clash vindt, hoe wil je dat dan aanpakken zonder de ene cultuur als het eindpunt te willen zien? Dan ga je toch alsnog naar ingroup vs outgroup denken? Of is het zo dat jij vind dat bepaalde Nederlandse cultuur ook moet opschuiven naar problematische subcultuur? Ik niet snap.
Oh excuus, is dat dat nu.nl artikel? Daar staat met andere woorden dat cultuur wel degelijk meespeelt namelijk, naast demografische en sociaal-economische factoren. Bv:
Dit is wat ik bedoelde met cultureel.
En
Nogmaals, ook een cultureel probleem.
Laatst bewerkt: 2 mrt 2021