1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Gewoon iedere agent body-cam geven, hoef je ook niet via de burgers te checken of ze hun werk doen …
     
  2. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Of iedere probleemwijkbewoner. Heb je geen politie nodig en kun je criminelen veroordelen op basis van zelfgemaakte camerabeelden.
     
  3. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Politie heeft een machtspositie over de burger, waar verantwoordelijkheden en plichten bij komen kijken, maar waar je dus ook scherp toezicht op moet houden zodat die machtspositie niet misbruikt wordt.
     
  4. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Lokale drugsmaffia en bendes hebben ook een machtspositie.
     
  5. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Klopt, en dus moet je die aanpakken. Waarom zou dat niet kunnen wanneer je tegelijkertijd er op toeziet dat je agenten zich fatsoenlijk en volgens de regels gedragen … ?
     
  6. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Daar is de trias politica voor bedacht. De burger laten waarnemen lijkt een beetje op een jury systeem. Werkt niet zo lekker denk ik.
     
  7. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Gaat puur om waarnemen, en aangezien het over de openbare weg gaat zullen er sowieso ooggetuigen/omstanders zijn. Ik neem aan dat dit een reactie van Halsema op vragen uit de gemeenschap hoe de gemeente kan waarborgen dat de agenten niet selectief alleen bepaalde groepen gaat checken, wat natuurlijk al heel lang een issue is.
     
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Heb je alleen voor elke fte aan agent een fte nodig die de cam meekijkt en de kleuren meeturft. En misschien nog een halve fte die de controleur controleert.
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    En het type mensen dat via Instagram zich geroepen voelt en de tijd hiervoor heeft kan dat denk je?

    Die kunnen van een afstand waarnemen zonder de agent in de weg te zitten en zonder zich ertegenaan te bemoeien?
     
  10. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Zodra ze dat niet kunnen heeft de agent toch alle recht om daar weer gepast op te reageren?
     
  11. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Je moet dit gewoon niet op willen zoeken. Ik weet al precies hoe dat gaat.

    Tokkie nummer 1 en 2 gaan de agent lastig vallen en de hele tijd zuigen. Hele tijd kritiek op hoe zijn werk doet en van die suggestieve vragen stellen. Als de agent netjes antwoord geeft, het antwoord niet accepteren en blijven provoceren.

    Tokkie nummer 3 zet nu de camera van de smartphone aan en als de agent daar gepast op reageert door de mensen te sommeren weg te gaan doen ze dat niet totdat het uit de hand loopt. De tokkie wordt in de handboeien geslagen terwijl een viswijf langs de kant loopt de schreeuwen: vind je dit normaal? Jullie zijn nazi's. Laat hem met rust.

    Nee goed idee hoor van mevrouw Halsma.
     
  12. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat kun je helemaal niet weten.
     
  13. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    … en als die agent een body-cam heeft dan is dat hele issue niet aanwezig, want dan kun je die etters gewoon aanpakken en de beelden vrijgeven, en niemand in NL die daar dan problemen mee heeft.

    Gaan we nu weer allemaal vergezochte hypothetische dingen verzinnen waarom iets niet kan/mag? Want dan kunnen we net zo makkelijk voorbeelden verzinnen waarom agenten geen wapen zouden mogen hebben, of dat we eigenlijk niemand meer vrij over straat zouden moeten laten lopen, want ja, dan kan er wel van alles gebeuren.
     
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik weet niet wat voor werk jij doet. Maar stel dat er mensen zijn die iets tegen jouw werk hebben of de sector waarvoor jij werkt. Vind jij het dan een goed idee dat iedere mongool die een hekel aan jouw vak heeft via Instagram kan worden opgeroepen om jou te controleren?

    En dat jij dat maar hebt te pikken zonder dat deze persoon enige vooropleiding of werkervaring hoeven te hebben? Tuurlijk kun je als deze personen jouw werk hinderen netjes aangifte doen of een procedure starten via de rechtbank.
     
  15. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Als er in mijn beroepsgroep veelvuldig berichten zijn over ‘collega’s’ die doelbewust de boel lopen te bedonderen en slachtoffers maken, dan vind ik het prima wanneer daar meer toezicht op komt. Nu ben ik grafisch vormgever dus afgezien van stockfoto’s jatten of te hoge prijzen berekenen kan de gemiddelde vormgever niet bijzonder veel schade doen, maar als ik een tandarts ben en 10% van mijn collega’s boren gaatjes die er niet zijn, of ik ben hartchirurg en ik merk telkens dat er collega’s zijn die de basis hygieneregels niet naleven, of ik ben hotdogverkoper en zie dat meerdere collega’s ongezond vlees in die hotdogs verwerkt, dan vind ik dat daar veel meer toezicht op hoort te komen, het liefst onafhankelijk vanuit de overheid, en dat de figuren die zich misdragen keihard uit mijn beroepsgroep gekicked worden. Permanent.

    Dus wanneer ik agent ben in een organisatie waarvan bekend is dat het problemen heeft met racisme, wangedrag, intimidatie en discriminatie, dan wil ik graag dat daar meer en beter toezicht op is, zodat de rotte appels eruit geschopt worden, ten behoeve van de maatschappij, ten behoeve van mij als agent die afhankelijk is van vertrouwen door die maatschappij, en ten behoeve van de goede collega’s die bij de politie zijn gegaan om mensen te helpen.
     
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Jouw hele betoog waarom agenten extra moeten worden gecontroleerd en/of camera's dienen te dragen is nota bene gebaseerd op een hypothese?
     
  17. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Vanuit de organisatie zelf komt al jaren naar voren dat er problemen zijn mbt racisme, discriminatie, intimidatie, etc. Dan wil je toch dat daar scherper toezicht op komt om dat uit te bannen?
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Is er concreet voorbeeld van structureel racisme van agenten op straat? Van intimidatie?

    Ik lees enkel dat er racistische groepsappjes zijn.
    Het werkelijk probleem zit eerder wat hoger in het korps, dat ga je niet oplossen met bodycams.
     
  19. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Geloof dat er in mei van dit jaar nog berichten waren vanuit agenten zelf dat ze regelmatig discriminatie, racisme en intimidatie ervaren, bij collega’s en leidinggevenden. Grensoverschrijdend gedrag, en als je daar dan als individu tegen in gaat dan wordt daar niets mee gedaan, of erger nog, je collega’s gaan je als snitch zien en/of nog vervelender behandelen. Iets wat je trouwens altijd ziet in organisaties met een verrotte cultuur. Zodra je dat gedrag in je organisatie schouderophalend toelaat als leiding, dan wordt dat altijd steeds erger. De goede appels vertrekken, de rotte appels blijven zitten.

    Wat betreft het etnisch profileren op straat;
    https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/themas/discriminatie/etnisch-profileren
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    O wacht je bedoelde cameras op de werkvloer? Ik dacht voor agenten in het veld haha.

    Nogmaals, ene probleem wat je niet oplost met bodycams.
    Lees jij je eigen bronnen wel? Dit gaat ook, zoals ik in vorige post zei, ove racisme wat zijn oorsprong hoger in 't korps vind, zoals voorspellende algoritmes die racistisch kunnen zijn. Dat ga je dus niet oplossen met bodycams.

    Daarnaast is etnisch profileren een probleem, maar wordt vaak overdreven.

     

Deel Deze Pagina