Ik ook niet, denk dat er meer mensen zijn die er géén kent dan mensen die er wel 1 of 2 kent, laat staan er een is, even los van als je toevallig op het Hilversumse mediapark werkt.
Precies mijn punt: het is een bevolkingsgroep die een factor 1000 keer meer aandacht krijgt/eist/genereert dan je zou verwachten obv hun aantallen. Het is de bevolkingsgroep die 'eruit springt' en is daarmee tekenend voor de generatie.
Anders was 'kalende grijzende man met een buikje' zegmaar het mens-soort wat tekenend was voor deze generatie, en voor de afgelopen 40 generaties.
Flower Power en Punk hebben vertegenwoordigen ook generaties maar het is niet zo dat 'iedereen' daar dan ineens aan meedeed (al zullen er wel meer punkers dan queers geweest zijn). Het zijn altijd groepen die op een bepaalde manier opvallen, zich afzetten, anders zijn dan de grijze massa, opvallen en daarmee tekenend zijn voor een generatie.
Ik denk dat over 60 jaar weinig kleinkinderen zullen zeggen van 'Opa Opa, vertel eens over die gave tijd van toen je jong was, van toen je met van die mensen samenleefde die je henhun moest noemen en die dan heel boos werden en naar de rechter stapten zodra ze moeder genoemd werden toen ze moeder werden'? Er zal natuurlijk best naar gevraagd worden verwacht ik, maar dan meer met verbazing/afgrijzing/meelij, minder vaak met 'wauw'.
Laatst bewerkt: 22 aug 2021