Onze soldaten waren actief onderdeel van een illegale oorlog. Het kan me dus geen reet schelen of jij, of zij, mijn woorden ‘harteloos’ vinden. Als het aan mij zou liggen zouden we iedere betrokkene vervolgen en berechten, net zoals destijds na de 2de wereldoorlog is gebeurd. Kijk na 20 jaar even wat we daar nu precies bereikt hebben, en hoeveel dat gekost heeft, qua levens, qua geld, qua internationale veiligheid en stabiliteit. Vertel me even dat de beslissingen die genomen zijn de juiste waren.
Sterker nog, vraag het de Afghanen zelf. Vraag de Afghanen of ze zich de afgelopen 20 jaar veiliger en vrij voelden, en of het land en de mensen hebben ‘geprofiteerd’ van onze bloedige invasie en occupatie van HUN land.
Ja, het meisje dat nu mocht voetballen zal blij geweest zijn dat ze kon spelen. Ja, de vrouwen in sommige gebieden die nu wat meer vrijheden hadden zullen die vrijheden ongetwijfeld omarmd hebben. Geen twijfel over. Maar er zijn ook dorpen en steden compleet verwoest, familie en vrienden weggevaagd, etc. Als dit nu, 20 jaar later, tot een daadwerkelijk vrij en veilig progressief Afghanistan had geleid, dan had dat tot op enige hoogte nog al die jaren van onze inmenging daar ‘gelegitimeerd’, maar de situatie was slecht voor veel mensen voor we erheen gingen, vervolgens hebben we het erger gemaakt door er 20 jaar een zinloze en illegale oorlog te voeren, en vervolgens omarmt Trump de Taliban als legitieme gesprekspartner in de onderhandelingen over de toekomst van dat land(!), en is het duidelijk voor alle betrokkenen dat, wederom (Koerden, 2x), de USA de directe bondgenoten aan hun lot over laat, en laten we het dus nog erger achter dan voor we er heen gingen.
Wat de Afghanen in eigen land doen, moeten ze zelf weten. Het is niet aan ons om de halve wereld over te vliegen en varen om daar oorlogen te voeren. Als het gaat om daadwerkelijk helpen, dus educatie, infrastructuur, voedsel, whatever, prima, gooi zo’n land vol met hulp, maar met platbombarderen en shoot-outs in iedere stad, daar breng je natuurlijk geen vrijheid en vrede mee.
Maar hey, dezelfde politici die voorop staan wanneer het gaat om oorlogjes voeren, die hebben de grootste morele en economische bezwaren wanneer het gaat om ontwikkelingshulp en asielzoekers.
Klik om te vergroten...