Een keer vanuit school naar zo’n test-gedoe gestuurd omdat ze niet begrepen waarom mijn cijfers zo wisselend waren (nou ja, ik deed nooit huiswerk, was er regelmatig niet, dus dan ga je wat schommelingen zien in de shit die behandeld is in de klas en de proefwerken en SO’s waar ik bij was, tegenover de shit waar ik niks mee had of waarbij ik de test gewoon niet gedaan had). Bij ‘begrijp’ vakken had je dan vaak al snel een 8-10, maar bij ‘onthou’ vakken testen (Frans, Duits, Scheikunde, etc) daar was het echt rampzalig. Bij vakken als Geschiedenis en Aardrijkskunde zat je daar dan tussen in, dus jaartallen en echte leer-dingetjes daar had ik niks mee, maar het grote verhaal, oorzaak-gevolg, etc, dat was weer vrij makkelijk (zolang ik dat in de les had meegekregen, of al wist natuurlijk).
Ik ging er ook gewoon van uit dat het luiheid/desinteresse van mij uit was, maar toen ik die tests moest doen (waren 2 of 3 verschillende testdagen volgens mij) bleek dus dat ik, volgens hen, ‘hoogbegaafd’ was.
Tja, leuk, maar daar gaan verder je cijfers of ambities of interesses niet opeens van omhoog, en in die periode was ik gewoon veel meer bezig met sport en mijn eigen interesses. Ben toen ook bewust een paar jaar met school gestopt.
Toen ik uiteindelijk voor grafische vormgeving koos was de interesse en ambitie er wel, en daar rolde ik vrij makkelijk door de studie heen. Is trouwens ook geen moeilijke studie (qua denk-niveau), alleen beetje tijdrovend qua maak-opdrachten. Oh, en was zo’n 4 uur reistijd per dag, dus er waren wel demotiverende factoren, en wat dat betreft wel blij dat ik dat afgemaakt hebt.
Later toen ik via de gemeente richting Wajong gestuurd werd ivm de gezondheidsproblemen, heeft UWV me nogmaals getest via zo’n extern bureau, en daar kwam eigenlijk hetzelfde uit (al was die test wel flink korter (paar uurtjes volgens mij) dan die vanuit school (2-3 test-dagen).
Er waren wel eerdere signalen; MAVO advies vanuit de basis-school leraar, maar top 2% in de CITO-toets, en dus VWO+ advies), en ook de examens Engels en Nederlands waren foutloos (was ook volgens mij alleen begrijpend luisteren en lezen, dus vrij makkelijk), en de andere vakken gewoon wisselend, afhankelijk van hoeveel aandacht ik eraan had besteed in de les, dus wel voldoendes, maar niets uitmuntend ofzo volgens mij. Vond het allemaal ook niet zo belangrijk, eerlijk gezegd.
TLDR; Technisch gezien ‘hoogbegaafd’, maar daar moet je verder geen hoge verwachtingen bij hebben bij mij. Ik ben niet iemand die constant wil leren of ‘uitdagingen zoekt’, heb geen prestatie-drang, en het liefst zou ik ver weg van iedereen in een hutje op de hei (in Japan) tussen de vliegende eekhoorntjes zitten, beetje tekenen, beetje lezen, veel slapen/luieren, beetje wandelen, etc.
Helpt natuurlijk ook niet mee dat veel andere mensen gewoon verdomd vermoeiend zijn. En ongetwijfeld ben ik ook vermoeiend voor anderen, dus nog een reden om de stilte/rust van een hutje op de hei te prefereren boven non-stop sociale interactie, kring-verjaardagen, feestjes, verplichtingen, etc.
Edit; Lijkt zo wel op een Yellow-manifest, mijn excuses voor mijn openhartigheid wat betreft deze persoonlijke zaken.
Klik om te vergroten...