Ik zal niet veel schrijven, maar wilde dit toch graag met jullie delen. Hopelijk kunnen we het normaal en volwassen houden. Ben namelijk best wel een beetje bang voor de reacties.
Tijd terug dit geschreven op Facebook en mijn oom met meer dan 50 jaar ervaring in Amsterdam noemde het een stuk met de nodige wake up calls.
Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een stuk voor jullie geschreven. Geen kort stuk, maar ik hoop dat jullie het willen lezen en erop willen reageren.
''De ergste vorm van ongelijkheid is proberen ongelijke dingen gelijk te maken.'' - Aristoteles
Grieks filosoof
Leefde van: 384 v.C. - 322 v.C.
Een rake uitspraak, maar hoe leg je hem uit? In het beginsel door te zeggen dat men streeft naar een gelijke behandeling onder en door alle mensen op aarde. In het tweede door logica, wijsheid en inzicht te verwerven over jezelf tegen, voor en door andere mensen, maar ook andersom.
We leven al vele eeuwenlang in een ongelijke wereld. Eeuwenlang was er systematische slavernij, onder blanke en niet blanke mensen, en door blanke en niet blanke mensen. Dat is slechts de slavernij; want uiteindelijk is er meer aan de hand. Tegenwoordig zie je namelijk steeds meer dat we niet meer naar elkaar luisteren, hier in Europa misschien nog wel het meeste in Nederland. Een verdeeld politiek landschap, verdeeld volk en bedreigingen, mishandelingen en andere vormen van wanddaden die, niet alleen in Nederland, overal aan de dag zijn. Wat is er toch aan de hand dat we elkaar zo naar het leven staren, elkaar niet meer zien!? Het antwoord moet ik jullie helaas grotendeels onthouden, dat weet ik namelijk zelf ook niet precies. Ik zal echter wel een poging wagen het deels te verwoorden:
We worden verdeeld. Op dit moment voornamelijk door de situatie in Oekraïne, maar evenzogoed heeft een paar jaar Corona Crisis er ook ingehakt bij mensen. China en Rusland manipuleren de vrede in de wereld ook, zoals onder andere wordt duidelijk gemaakt in het boek ''De Nieuwe Wereldorde,'' van Rob de Wijk, een Nederlandse expert op het gebied van onder andere Geo Politiek.
Het grootste probleem waar wij gewone mensen voor een deel schuldig aan zijn, is het onvoorwaardelijke vertrouwen dat er wel voor ons gezorgd zal worden. De laatste eeuwen lijkt dat systematisch aan het afbrokkelen te zijn. De rechten en vrijheden waar wij ons hele leven, en eeuwenlang, van genoten hebben, dan wel voor gevochten hebben; die beginnen steeds meer barsten te vertonen.
Aan de hand van het verdelen van de mensen door bijvoorbeeld maatschappelijke discussies te beïnvloeden, valse informatie te verspreiden en tegenstanders monddood te maken of letterlijk dood; krijg je wrijving, angst, onzekerheid en frustratie onder de mensen. En vooral die mensen onder aan de maatschappelijke ladder zijn daar heel gevoelig voor. Het gevolg is onder andere toenemend racisme, toenemend antisemitisme en het toenemen van discriminatie en geweld.
Mensen van niet Westerse afkomst, zoals bijvoorbeeld Surinamers, Indiërs en mensen uit alle hoeken van de wereld, staan dan lijnrecht tegenover de Westerse Wereld en haar mensen. Wat is het einddoel van deze verdeeldheid? Wie heeft het antwoord? Ook voor mij is dat lastig te zeggen, maar als er niet een wonder gebeurt zal dit alleen maar verder escaleren en krijgen we in onze huidige leven misschien nog wel een Derde Wereldoorlog. Einstein zei ooit dat de vierde met stokken en stenen uitgevochten zal worden, zoals onder verre voorouders dat ook deden.
We moeten af van dit geweld, van die verdeeldheid, maar omdat te bereiken moeten we elkaar weer in de ogen aankijken. We moeten weer naar elkaar luisteren, maar ook leren om persoonlijke gevoelens en emoties te verwerken. Niet in een maatschappelijke discussie stappen als je dat niet kunt, maar evenzogoed niet doen als je zelf nog onverwerkte zaken in je leven hebt. Dat zijn lessen die ik de afgelopen jaren wel geleerd heb.
Geeft elkaar de ruimte en de tijd, maar wees verdomme ook niet zoals de Wereld nu is en vraag af en toe hoe het is, of men misschien nog hulp nodig heeft, hoe het met iemand gaat, of iemand nog zin heeft om een keer iets te gaan ondernemen. Kleine dingetjes dus! In het kort: Accepteer elkaar en laat niet je geloof, afkomst of wat dan ook een reden zijn om elkaar te haten. Dat excuus heb je niet, niemand heeft dat en je mag het ook niet gebruiken op basis van onverwerkte zaken. Men grijpt het alleen uit veel onzekerheid en frustratie, zoals pestkoppen en racisten dat doen.
Want wat maakt het tenslotte uit of iemand Christen, Hindoestaan is, Islamiet of Jood!? Er is leven, er is leven na de dood. Dat zei Freek de Jonge ooit mooi. Een laat de rest met rust! Haat niet, respecteer elkaar waar het kan, laat mensen niet stikken in hun ziekte, scheiding, of welke vorm van zorgen dan ook.
Ik denk dat als we ons daar aan houden, aan die dingen, dat we een heel eind kunnen komen met een meer gelijkwaardigere wereld. Een Wereld waarin Christenen, Moslims en Joden meer met elkaar samen kunnen leven, maar waar ook plaats is voor Homo's, Lesbiennes, Transgenders en mensen van welke vorm van seksualiteit dan ook.
Kortweg: Gewoon mensen, zoals U en ik. Maar misschien zeiden ze het in het boek van Mattheüs nog wel het mooist en ik citeer: ''Met de mensen is dat niet mogelijk; maar met God is alles mogelijk.'' Hoofdstuk 19; vers 26. Nou hoeven jullie niet te geloven hoor, jullie hoeven alleen maar lief te zijn voor elkaar en dan kunnen we bergen verzetten, zoals beschavingen dat voor ons deden. Als iemand alleen is, wees er dan allen voor hem of haar. Als allen alleen zijn, laat dan die ene er zijn voor allen.
Ik sluit af met een wijze uitspraak van mijn grootmoeder van vaderskant: ''Komt tijd, komt raad!''
Amen!
P.s: En om daar aan toe te voegen: Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen goede en minder goede kwaliteiten. De één is een succesvol fotograaf, de ander een denker. De één boert goed als bankier, de ander als held van zijn vriendin met zorgen. Laten we dus vooral niet vergeten dat het nooit gedraaid heeft om mensen gelijk te maken, maar om een gelijkwaardige behandeling, menswaardiger dan nu. Dat is het doel van gelijkheid.