The gamers dream
De droom van veel gamers is om later zelf in de gamesindustrie te werken. Allemaal leuk en aardig, maar weten de gamers dan wel waar ze het over hebben? Hier volgt een overzicht van de banen die te vinden zijn in de gamesindustrie.
Jobs in the gamesbiz
Bugfixing
Wat: Games controleren op bugs (fouten in de game) en de makers hierop attenderen. Zie het als de laagste taak die je kunt vervullen binnen de gamesindustrie, maar je mag wel de hele dag games spelen.
Doel: Ervoor zorgen dat games "bug-loos" (foutloos) de schappen in komen, waardoor patches (zo goed als) overbodig zullen zijn.
Opleiding: Hier is geen opleiding voor, je moet kunnen gamen en weten hoe je met een computer moet omgaan. Bovendien moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk 98630980 keer datzelfde stukje van level 89 over moet doen, omdat er fouten in blijven voorkomen.
Kans: Je kan bij Davilex komen werken. Anders moet je naar het buitenland. Daar zitten de gamespublishers immers.
[plaatje]http://www.sparrows.uni-ulm.de/german_open/images/friday/large/last-minute-bugfixing.jpg[/plaatje]
Gamejournalist
Wat: Alle ins & outs in de gaten houden met alles wat met games te maken heeft. Dit zo snel mogelijk verwerken tot een leuk / makkelijk leesbaar artikel. Tevens zullen er games getest moeten worden, die vervolgens ge(p)reviewt moeten worden.
Doel: Gamers informeren over alle ins & outs rond de gamesindustrie. Plus een game aan- of afraden met behulp van (p)reviews.
Opleiding: Er is geen specifieke opleiding voor aangewezen. Misschien helpt journalistiek (HBO & WO), maar daarbij moet je een goede kennis van games hebben.
Kans: Begin bij kleine gameswebsites en zorg ervoor dat je aansprekende artikelen schrijft. Je "groeit" langzaam omhoog in deze branche (in welke branche niet ).
Games lokaliseren
Wat: Lokaliseren = vertalen. Snappie? Nee? Ok, bijvoorbeeld een Engelse gametekst vertalen naar het Nederlands. Snappie 'm nu wel? Mooi.
Doel: Zorgen dat de kleintjes onder ons ook volop kunnen genieten van De Sims 2.
Opleiding: Creativiteit is het belangrijkste! Je moet tevens beschikken over een talenknobbel. Engels, Frans, Duits, etc moeten voor jou geen probleem zijn. Mais oui, it's sehr moeilijk. Tevens moet je goed kunnen werken met programma's als Word, Excel, Acrobat, ftp, etc. Of hier een specifieke opleiding voor is, is mij helaas ontgaan. Wel zijn er taal- en computercursussen.
Kans: Er is in Nederland 1 bedrijf dat zich hiermee bezig houdt, namelijk: U-Trax. Momenteel zijn er geen vacatures (lees: banen) beschikbaar. Misschien toch ook maar een job in het buitenland?
Games maken
Wat: Je kan kiezen uit: ervoor zorgen dat: de game draait, er game er mooi uit ziet, de game goed klinkt, de rest zijn werk goed doet.
Doel: Spreekt voor zich. Uiteindelijke doel is om een mooie, goed draaiende game te hebben, dat goed klinkt en binnen niet al te lange tijd wordt afgerond.
Opleiding: 3D vormgeving op de HKU (Utrecht), kunst/CAD Design 3D opleiding, IT/programmering. Allen HBO- & WO-niveau.
Kans: Hiermee heb je de grootste kans om binnen te komen van alle banen die ik hier heb benoemt. Het aanbod ligt op een paar 100 banen.
Helpdeskmedewerker
Wat: Gamers helpen verder te komen in hun game. Zorgen dat een Xbox wordt afgehaald en wordt gerepareerd. Klachten ontvangen, noteren en verwerken. Het hoort er allemaal bij in deze functie.
Doel: Service aan de klant verlenen.
Opleiding: Een goede kennis van games, de Engelse taal beheersen, duidelijk kunnen articuleren (duidelijk praten dus) en ervaring hebben met het te woord staan van mensen. Er is hiervoor geen specifieke opleiding, hoewel misschien HBO & WO: Communicatie.
Kans: Bij een groot bedrijf als Microsoft loop je een redelijke kans om binnen te komen. Bij de kleinere bedrijven is de kans op een baan een stuk kleiner.
[plaatje]http://www.delc.co.uk/PressZone%20images/MediumRes/Helpdesk.jpg[/plaatje]
Public Relations / Projectmanager
Wat: Ervoor zorgen dat de games van zijn/haar publisher aandacht krijgen van de media (kranten, magazines, tv, radio, internet, etc).
Doel: Bekendheid werven bij de koper, zodat zij de games zullen kopen.
Opleiding: HBO / WO: Marketing - Communicatie - Communicatie-wetenschappen.
Kans: Kleine kans dat je in de PR-branche terecht komt in de gamesindustrie. Momenteel zijn er in Nederland +/- 45 banen in deze branche.
Jouw job?
Misschien heb ik je nu wel laten twijfelen over een baantje binnen de gamesindustrie? Of denk je nu juist het tegenovergestelde. Ik ben dus nieuwsgierig. Welke taak wil jij graag vervullen in de gamesindustrie? Ben je dit serieus aan het overwegen? Waarom juist deze job? Ben je deze job van plan in Nederland uit te gaan voeren, of ga je hiervoor naar het buitenland?
Het kan natuurlijk ook het geval zijn dat jij al actief bent in de gamesindustrie. Wat voor functie heb je? Welk bedrijf? Bevalt het? Wat doe je zoal op een gemiddelde dagelijkse werkdag? Ben je van plan deze baan te houden, of ben je al op zoek naar iets anders? Lucht je hart.
Houd het aub on-topic en over baantjes "binnen" de gamesindustrie.
Aan de moderators: ik heb heel veel werk gestoken in dit artikel en heb geen vergelijkbare thread aangetroffen. Mocht deze er wel zijn, sluit deze dan aub niet! Dank.
Mijn toekomstvisie
Momenteel studeer ik zelf communicatie. Ik doe deze opleiding niet persé om in de PR-branche binnen de gamesindustrie terecht te kunnen komen, maar het is wel een van de mogelijkheden. Het lijkt me dan ook zeker leuk om te doen, dus mijn keuze zou zijn: Public Relations / Projectmanager. Waarom? Afwisselende baan, met games bezig zijn, goed salaris en altijd actief bezig zijn. Dat is mijn "gamers dream".
Laatst bewerkt: 2 sep 2004