1. chaosphere

    chaosphere Active Member

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    0
    ik wil heel graag dj worden!! maar ik snap (nog) geen zak van hoe je nou goed moet mixen etc, weet iemand mischien hier een goede tutorial voor ergens online??? ik heb wel al wat tutorials gevonde maar die waren in het engels en toch iets meer voor gevorden ( of in ieder geval er mee bekend zijn) en ik heb ook een cursus gevonde maar daar moet je voor betalen en dan wil ik toch eerst weten of dat er niet goede tutorials op ut internet (zijn en gratis zijn)
     
  2. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Je zal een diploma moeten halen. DJ Kutscheet heeft er maanden over gedaan. Maar hij mixed dan ook niks, behalve sinas en cola.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2004
  3. Elgee

    Elgee Active Member

    Berichten:
    1.864
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk niet egt dat daar iets speciaals (tutorial) voor is. Je moet gewoon veel gevoel voor ritme hebben en net op het juiste moment iets doen met een nummer. Ik denk dat hierbij geld: Oefening baart kunst;)
     
  4. Ol' Capone

    Ol' Capone Future xbw *****

    Berichten:
    810
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet er wel het een-en-ander vanaf, ik pm je! :)
     
  5. styliciouz

    styliciouz grasshoppert

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    0
    je kan er alle theorie over weten, maar zoals elgee al zei, gewoon proberen en veel oefenen. Je moet het in je hebben en je kan het niet uit boeken leren (bepaalde technieken enzo wel). Maar iets anders, hoe weet je dat je heel graag dj wilt worden als je t nog nooit gedaan hebt. Je vind t waarschijnlijk wel koel, zoals je op tv ziet en het aanzien in de clubs enzo. Maar t is best een investering. 2 SL'etjes en een mengpaneel kosten niet nx.

    GL

    een diploma halen is onzin, als je goed bent en je gaat er voor word je ontdekt. Tegenwoordig kan je overal diplomas voor halen, maar in creatieve vakken als deze moet je vooral uhm... creatief zijn.

    edit/ sorry, ik ging er van uit dat je t over platen had, zo niet, sla mijn post maar over _0/
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2004
  6. Kurupt

    Kurupt G-Unit

    Berichten:
    72
    Leuk Bevonden:
    0
    Je moet gewoon een beetje pielen op je pc met mp3'tjes en een goed mixprogramma. Ikzelf gebruik Virtual DJ, daar zit ook een basic tutorial bij over mixen, na een tijdje kan je daar hele vete mixen mee maken :9 :D Wil je meer informatie of wil je weten waar je virtual DJ kan kopen, PM me ff ;)
     
  7. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Kan je misschien allereerst even duidelijk maken in hoeverre je wilt mixen en dj wilt worden? Wil je het echte werk doe, dus met een dj set en platen (of cd's) mixen en scratchen (als je dat erbij wilt), of wil je mixen door middel van muziekprogramma's op de pc?
    Er zijn tutorials en curcussen om de basis te leren, maar goed, je kan niet alles gratis krijgen en sommige hobby's kosten eenmaal geld.
    Een DJ wordt je niet zomaar, daar gaat jarenlange investeringen in zitten (platen kopen, oefenen). Vervolgens kan je in de underground-scene terechtkomen (kleine clubjes), waarna je door kan groeien tot bijv. iemand als Ferry Costen.
    Ik zat zelf ook eens aan een set te kopen, maar gezien de ruimte en de kosten heb ik het niet gedaan. Wanneer ik later een eigen woning heb met een (full-time) baan ga ik er eens naar kijken.
     
  8. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik mix vooral op mijn pc maar profesioneel wil ik het niet zijn ik doe het voor de lol.
    Maar begin eerst met een mixprogramma en kijk dan of het een beetje lukt luister naar reacties van vrienden enz.
     
  9. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik dit om te mixen.

    [​IMG]

    Als je een keer in de buurt bent kom je maar eens kijken, dan leg ik je meteen uit hoe het moet. Ik heb heel wat gabberplaten en aan je avator te zien is dat de muziek wat je graag draait.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2004
  10. remco320

    remco320 350Z lover

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    1
    Wij draaien op feest(jes)en op mijn school en wij hebben daar een programma voor zodat we met cd's kunnen scratchen en mixen. Dit programma heeft me vriend gedownd bij Kazaa. Het heet Tractor. Voor de rezt moet je gewoon goed de beats in een plaat vinden en die dan laten aansluiten bij een beat uit een volgende plaat. Veel oefenen en je komt een heel eind
     
  11. chaosphere

    chaosphere Active Member

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet wel dat je gevoel voor ritme enzo moet hebben, maar ik bedoel gewoon een soort van starter tutorial, want als ik een dj paneel etc aanschaf wil ik wel eerst waar alle knopjes voor zijn enzo, want ik kan wel op alle knopjes gaan drukke en dinge verschuive maar dan ligt dat ding dalijk overhoop en heb ik er nix meer aan.
     
  12. styliciouz

    styliciouz grasshoppert

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    0
    die knopjes spreken allemaal voor zich hoor, degene die t belangrijkst zijn zijn de faders en de pitchknoppen.

    Iedereen die ik ken met draaitafels heeft nog nooit een tutorial gelezen voordat ze er aan begonnen. Maar volgns mij bestonden die toen ook nog niet eens :confused:
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2004
  13. T!jg3rn00tj3

    T!jg3rn00tj3 Active Member

    Berichten:
    644
    Leuk Bevonden:
    1

    Waar alle knopjes voor zijn leer je door ze te gebruiken en uit te testen. Bij elk mengpaneel zijn deze weer anders.. Verder moet je een goed ritmegevoel hebben. Maar met alleen een mengpaneel ben je er nog niet. Je moet ook op zijn minst 2 cd spelers en of 2 platenspelers hebben. Als je een platenspeler hebt...ga dan niet zomaar proberen te scratchen. Hier zijn speciale naalden en slipmats voor die je moet kopen.

    En voor de rest gewoon heel veel oefenen. Alleen dan leer je het. Want van lezen op internet leer je niks. Je zult je techniek zelf moeten ontwikkelen. Nou zijn er wel cursussen die je kunt doen (tegen betaling) maar daarvoor zul je wel de deur uit moeten. Maar deze leren je alleen wat basis dingen.

    Dj skills komen je nou eenmaal niet zomaar aanwaaien.
     
  14. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad. Ik heb ook alles zelf geleerd. Je kunt er ook niks aan fout doen. Het is niet zo dat je mengpaneel kapot kan gaan door het verkeerd gebruiken van knopjes en schuifjes. In de handleiding van het apparatuur staat meestal ook in wat wat is.
     
  15. jasnba

    jasnba Active Member

    Berichten:
    671
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Vinnie 78, vette vestax mixer heb je .
    das een battle model toch. scratch je ook?? ....

    Ik ben hiphop/turntablist DJ en draai regelmatig in de underground scene van den haag (paard, xs2 enz) het is idd zo dat je er wel aanleg voor moet hebben , anders wordt het hard oefenen .
    Ook is het wel handig dat je de juiste contacten hebt om zo het een en ander te kunnen regelen.
    verder vind ik cd's en digital mixen kut....met alle respect voor wie dat doen , maar ik hou er van om het medium( de plaat) lekker aan te kunnen raken en direct te kunnen manipuleren.... ook zuigen cd's voor het echte scratch werk _0/ ... pm maar als je nog wat tips wilt
     
  16. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Thanks, het is inderdaad een battle model. Over het algemeen doe ik platen (gabber en jumpstyle) mixen, maar ik probeer de laatste tijd ook wat te scratchen, vandaar de Vestax. Het is ook leuk om te combineren, platen mixen en scratchen. Hiervoor had ik een Classic 3 van JB-Systems, leuk om mee te beginnen, maar er valt niet mee te scratchen.
    Ik gebruik ook alleen maar vinyl (vandaar de naam Vinnie Vinyl) omdat het tastbaar is, dit vind ik erg belangrijk.
    Wat voor mixer gebruik jij?? Ik neem aan dat je ook Technics draaitafels hebt. Ben jij dat op de foto van de avator?
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2004
  17. jasnba

    jasnba Active Member

    Berichten:
    671
    Leuk Bevonden:
    0
    ja dat ben ik op de avator :D

    [​IMG]
    deze mixer gebruik ik , ecler hak 320 (ook battle)


    [​IMG]
    en gebruik deze draaitafels thuis ...de vestax pdx 2000(met shure m44-7 scratch element)
    hebben een rechte toonarm waardoor hij minder tot nooit skipt tijdens het scratchen/ backspinnen ..ook is de motor nog net iets stekker dan de technics.
    Maar in de clubs staan wel standaard allemaal technics dus oefen ook regelmatig op technics van me kamergenoot }:]
     
  18. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Interessante stuff!
    Wat ben je ongeveer kwijt voor een menpaneel en draaipaneel (of 2)?
    Soms zie je complete sets voor paar honderd euro tot duizend euro, maar dan vraag ik me wel af in hoeverre je dan iets goeds hebt.
    En wat kosten de platen eigenlijk en hoeveel staat daar op (1 nummer, hele hoop nummers, mixsounds)? Sommigen hebben een kamer vol platen staan en lijkt me een erg dure hobby.
     
  19. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Een goed beginners mengpaneel heb je voor ongeveer €150.= nieuw. En goede beginners draaitafel heb je voor ongeveer €250,=
    Vinyl platen kosten meestal rond de 8/10 euro. Op de meeste platen staan 2 nummers, maar er zitten ook plaaten bij waar maar 1 nummer, of ineens 5 nummers op staan.

    Wil je het apparatuur waarmee ze op grote feesten en in clubs mee draaien dan heb je een Datec XTC mengpaneel nodig (ongeveer €500,=). En de Technics 1200 SL (ongeveer €450,=)..

    Wil je echt iets meer informatie moet je even op het forum van www.new-line.nl kijken. :)
     
  20. jasnba

    jasnba Active Member

    Berichten:
    671
    Leuk Bevonden:
    0
    in hiphop is het met platen zo dat je 12"jes hebt
    en LP's ( meestal 2 x 12")

    op een normaal 12" staat dan(meestal) A kant - radio version
    - Street version
    - instrumental

    en op de B kant remix van het track of een ander nummer ...soms ook nog de acapella
    het is idd een hele dure hobby .... en nog een nadeel ...platen zijn fucking zwaar ....merk je wel als je ergens moet draaien en geen auto hebt ...lekker lopen met je koffertje
     

Deel Deze Pagina