Ja, heb ik ook gelezen. Wat ik ervan begreep is dat je in de toekomst met de PC ook op XBOX Live kan. Hoop dan wel dat ze bedoelen alleen op het netwerk van Live tegen andere PC-gamers, en niet dat je als xbox-gamer tegen een pc-gamer moet spelen. Anders wordt je met FPS natuurlijk afgemaakt, als xbox-gamer.
Ik vond dit artikel hier over de longhorn en de xbox2.
Ook gamers mikpunt van Longhorn
De game-afdeling van Microsoft mag dan zijn handen vol hebben aan de Xbox en zijn opvolger, toch wordt ook tijdens de ontwikkeling van Longhorn gedacht aan spelfanaten. Het bedrijf studeert op een systeem om de 'spelprestaties' van een pc duidelijk te maken. De afstand tussen pc- en Xbox-platforms wordt kleiner.
Vooral beginnende gebruikers kunnen soms moeilijk inschatten of een spel goed zal werken op hun pc. Microsoft heeft daarom het plan opgevat om samen met hardwareverkopers aan nieuwe pc's cijfers mee te geven. Een level 7 machine is bijvoorbeeld een goed uitgeruste computer met een high-end grafische kaart om games goed te draaien.
Aangezien het hier gaat om een marketingsysteem, zullen de aanduidingen waarschijnlijk alleen verschijnen op nieuwgekochte pc's van bepaalde fabrikanten. Het is onduidelijk of ook kleine pc-bouwers er gebruik van kunnen maken.
Het plan wordt pas echt zinvol als softwarehuizen op de verpakking van hun games aangeven welk niveau of level vereist is. Nu geven spelmakers meestal een minimale configuratie aan. Gamers zonder technische bagage kunnen daaruit niet altijd goed afleiden wat ze kunnen verwachten. Gesprekken tussen Microsoft en spelmakers zouden aan de gang zijn over details van het waarderingssysteem.
De game-afdeling van Microsoft heeft nog meer plannen om het leven van spelfanaten te vereenvoudigen. Windows Graphics and Gaming general manager Dean Lester legt uit dat er in het bijzonder aan twee typische kwesties wordt gesleuteld.
Om te beginnen wil Microsoft af van de installatieprocedure die bij telkens bij een nieuw spel moet worden doorlopen. Het probleem is dat games steeds meer bestanden op een schijf zetten - soms meerdere gigabytes - waardoor die procedure lang kan duren. Lester zou zien dat de ervaring lijkt op die van een spelconsole: games die vrijwel onmiddellijk na het insteken van de cd-rom speelbaar zijn.
Een ander probleem dat aangepakt moet worden, zijn volgens Microsoft de complexe driverupdates voor grafische kaarten. Hoewel zowel ATI als nVidia op dit gebied al forse vooruitgang hebben geboekt, blijft het te ingewikkeld, zegt Lester in een interview met onze collega's van Gamespot.
Xbox 2
Zoals bekend zullen het Windows- en Xbox-platform in de toekomst dezelfde ontwikkelingsomgeving gebruiken, XNA. De synergie stopt daar niet: Longhorn zal alle randapparatuur van Xbox 2 aankunnen en gamers zullen ook op het Xbox Live-netwerk kunnen spelen. Nu is Live nog volledig afgeschermd van andere platforms.
Ook de volgende versie van DirectX verschijnt pas als onderdeel van Longhorn. En dat roept interessante vragen op: want als Longhorn DirectX 10 gebruikt en Xbox 2 óók, is de volgende Xbox dan gebaseerd op Longhorn? Het antwoord van Lester: het karakteristieke Microsoft "no comment".
Laatst bewerkt: 26 sep 2004