Districtenstelsel of De evenredige vertegenwoordiging

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door 60 Yen, 15 sep 2004.

1. 60 Yen

60 Yen Monetary Disaster

Leuk Bevonden:
    0
    Aight, ik had op school een leuke discussie over dit.

Ik ben zelf een voorstander van het districtenstelsel. De politici moeten meer moeite doen om gekozen te worden, waardoor het eens wat minder saai word (ik hoef geen Amerikaanse toestanden though). Ook staat men dichter bij de kiezer, de politicus komt wat meer in het gebied, vertegenwoordigd het gebied en staat zo dichter bij de kiezer.

Enfin, misschien een leuke discussie? Ga je gang!

2. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Het nadeel van een disitricten stelsel is:

Mensen stemmen om hun eigen hagje, eigen belang.

Voorbeeld: er moet in een district een asielcentrum komen ... degene die gekozen is via een districtenstelsel zal tegen stemmen, maar ook bij een alternatieve lokatie word er tegen gestemd

Nadeel van ons stelsel is:

De mensen staan te ver van de politiek af.

-------------------------------------------

Ik weet nog niet of ik voor of tegen een districten stelsel ben. Het gaat wel betekenen dat er minder politieke partijen komen. Of dit een verbertering is. Tja ik weet niet. Het poldermodel heeft dan wel zijn beste tijd gehad, maar er word hier wel meer gedaan dan in andere landen

3. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Dit vind ik dus echt één van de domste redeneringen ooit. Politiek is nooit gecreeerd om spannend of levendig te zijn. Ze hebben het over jouw en mijn belangen, en ik heb liever een saaie politicus die van zaken weet dan zo'n gezellige vlotte oom die nog niet eens zijn das kan strikken. Ik heb liever een politicus die met zijn werk bezig is dan om continu het land in te moeten omdat hij bijeenkomsten bij moet wonen om zo zijn populariteit op te krikken.
    Tevens ben ik tegen het districtenstelsel omdat mijn stem (mits ik voor een minderheid heb gekozen) ineens niks meer waard is.

4. FabianNL

FabianNL Guest

vind ook dat er met een destrictenstelsel veels te veel stemmen verloren gaan, nu gaat er natuurlijk ook wel iest verloren (je hebt tenslotte een X aantal stemmen nodig voor een zetel) maar dat zijn er veel, en dan ook véél minder.

5. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat evenredige vertegenwoordiging het meest democratische is... kijk wat er vorige keer is gebeurd is bij de Amerikaanse verkiezingen. Aangezien wij een meer partijen stelsel hebben zal het wel meevallen, maar er gaan toch heel veel stemmen verloren.

6. Qantrix

Qantrix Playstation 2 Fanboy

Leuk Bevonden:
    0
    Persoonlijk ben ik ervoor dat de plaatselijke regering meer macht krijgt en de landelijke regering minder. Ik heb liever dat de regering wat dichter bij de mens staat. Ik ben voor landelijke verkiezingen voor de overheid (dus de landelijke overheid) maar ik vind wel dat de staat minder macht moet krijgen en meer macht voor de plaatselijke besturen.

7. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik ben het eens met Jerhui.

Als we een districtenstelsel hebben, maken kleine partijen weinig kans om in de 2e kamer te komen. Dan worden kiezers van die partijen gewoon genegeerd.

8. Qantrix

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het eigenlijk ook vrij dom van D66 dat ze voor een gedeeltelijk districtenstelsel zijn, zo tekeken ze hun eigen doodsvonnis.

9. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Een duidelijke uitleg van wat het districtenstelsel precies in zou houden, zou wel handig zijn :)

10. Qantrix

Leuk Bevonden:
    0
    Nu als je stemt dan word dat opgeteld met alle stemmen en dan krijgen alle partijen zoveel zetels voor hun hoeveelheid stemmen. In een districtenstelsel dan stem je voor een kandidaat uit jouw gemeente of provincie of kiesdistrict en die gaat dan naar de 2de kamer. Vrij vaak zie je dan dat er uiteindelijk maar een paar grote partijen overblijven (zoals in Amerika) en dat alle andere partijen te klein zijn omdat ze nauwelijks stemmen kunnen krijgen.

11. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij heeft er iemand maatschappijleer :D

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

Nederland is op zich eigenlijk al een klein district. Dit land is klein genoeg om de politiek steevast dicht bij de mensen te laten staan. Mensen die nu niet stemmen gaan ook niet stemmen als er een soort circus komt, het enige circus dat ze bezoeken is hun beeldbuis in de huiskamer.

Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2004

Deel Deze Pagina