1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door VinZ, 16 sep 2004.

  1. VinZ

    VinZ Guest

    Wie heeft hier iets gezien/gehoord over "De Broncode"?
    Vorige week was er een tweedelige docu op Netwerk hierover en ik vind het zelf een zeer interessant verhaal. Ik had er een paar jaar geleden al over gehoord, maar ik had me er toen niet echt in verdiept, maar nu ik het weer zie, ben ik me er toch iets meer in gaan verdiepen.

    Het gaat om een eenvoudige tv-reparateur/technicus die een uitvinding zou hebben die de hele ICT wereld op z'n kop zou zetten. 20 jaar werkte hij eraan op zijn zolderkamer. Hij heeft een kastje gemaakt waar een soort van chipkaart ingeplaatst wordt. Zoiets als de chip op je bankpas. 64 Kb groot. Vervolgens kan hij 16 speelfilms tegelijkertijd op alle snelheden afspelen. Een compleet nieuwe methode van opslag en codering die sneller is, dan het snelste ooit gezien. Velen zullen nu zeggen dat je een film niet kan comprimeren tot een paar kilobyte, en zeker niet 16 films. Inderdaad, dat lijkt onmogelijk. Toch deed hij het. Hoewel je naar mijn mening niet moet spreken over comprimeren, maar juist uitrafelen.

    Hij kwam in contact met investeerders, investeerders en nog meer investeerders. Onder hen Roel Pieper van Philips. Een zeer grote naam in de ICT wereld. Hij zeulde Sloot en z'n uitvinding de hele wereld over en alle grote bedrijven waren razend enthousiast. Dit product had een revolutie betekend in de ICT wereld en werd geschat op een waarde van 100 miljard dollar, maar het noodlot besliste anders. Een dag voordat Sloot de "broncode" zou overhandigen/verkopen werd hij getroffen door een hartaanval met dodelijke afloop en nam hij zijn geheim mee het graf in. Of was er misschien meer aan de hand??? Een journalist heeft er een boek over geschreven. Daar staat het hele verhaal in. Een verhaal vol geld, dubbelspel, rare gebeurtenissen en speculaties. Na zijn dood was de werkkamer van Jan Sloot, welke op een gegeven moment verboden terrein was, zelfs voor zijn vrouw en kinderen, helemaal opgeruimd. Het kastje was verdwenen. En dat terwijl zijn zoon, en een vriend/investeerder zeiden dat het altijd een enorme chaos was daar.

    Bekijk hier de documentaires:

    http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=131206

    En luister hier naar een radio documentaire:

    http://www.humanistischeomroep.nl/human/hos/html/programs/program.jsp?program=641&episode=17949

    Meer info:

    http://www.gids.nl/techno/jan-sloot.html


    Ik vind het in ieder geval een mega interessant onderwerp. Had hij echt een revolutie in handen en werd het hem allemaal teveel? Werd hij vermoord? (vele bedrijven die miljarden geinvesteerd hadden in bijvoorbeeld glasvezelnetwerken zouden failliet kunnen gaan) Wilde iemand anders er met zijn uitvinding vandoor gaan? Was het allemaal maar een hoax en kon hij zelf de druk niet meer aan, dat ze zouden ontdekken dat het allemaal nep was? Ik weet het niet. En misschien zullen we er nooit achter komen. Feit blijft dat als het echt waar is, hij een uitmuntend stukje techniek gemaakt heeft.
     
  2. Serial

    Serial AK-47 Serial

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze vermoeden toch dat Pieper dat kastje in zijn bezit heeft? Ik vond het inderdaad ook een rete interessant onderwerp. De onderwereld van Nederland gaat de laatste tijd helemaal ruig...
     
  3. TheGreatMo

    TheGreatMo www.thegreatmo.tk

    Berichten:
    143
    Leuk Bevonden:
    0
    ook gezien, nog nooit zo geïnteresseerd naar netwerk zitte kijke 8)
     
  4. Rinus

    Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.561
    Leuk Bevonden:
    4
    Hetzelfde verhaal doet de ronde over motoren die op water lopen (let op geen waterstof!!) de uitvinder is ook plotseling overleden en de geheimen liggen waarschijnlijk bij shell in de kluis!
     
  5. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Hmmm, lijkt verdacht veel op het boek van Dan Brown: 'Digital Fortress'. Daar gaat het over een intelligente dude die een ultieme code heeft geschreven om emails te coderen. Vlak voordat hij de code wil overhandigen overlijdt hij ook. Grappig :)
     
  6. mars15

    mars15 Guest

    boek ga ik zeker lenen
     
  7. Toxic_Timmie

    Toxic_Timmie Registered User

    Berichten:
    875
    Leuk Bevonden:
    1
    Doe mij maar machines die op water draaien i.p.v. fossiele brandstoffen.
    Zijn we gelijk een stuk minder afhankelijk van het Midden-Oosten en zullen hier en daar wellicht minder oorlogen zijn.
     
  8. XeoN

    XeoN Guest

    Damn, als die deal door was gegaan was hij de rijkste man ter wereld.
    Vind het ook een intressant onderwerp.:)
     
  9. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    Zeer interessant Ik denk dat ie vermoord is door een stealth assasin met een gif(Sam Fisher kan daar nog wat van leren).
    Erg jammer want was wel cool geweest als die uitvinding echt was.(of is)
     
  10. The Outsider

    The Outsider Know your damn role!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had 2 jaar geleden voor het eerst gehoord, hmm zou wel leuk als het ook uitkwam...

    Is het vaker gebeurd dat iemand iets heeft uitgevonden en dan plotseling dood gaat?
     
  11. Virus666

    Virus666 BIER!!!

    Berichten:
    188
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het ook gezien. Die uitvinder was al hartpatient dus het kan ook daar aan hebben gelegen. Maar aan de andere kant... Hopelijk bestaat de uitvinding nog.
     
  12. X-power

    X-power Nah

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb alleen het eerste deel gezien, ik vond het zeer interessant. Masterninja: het was echt ;). Het verhaal rond Jan Sloot en de Broncode vond ik echt op een film lijken. Er werd ook verteld dat Sloot veel investeerders had uitgenodigd op een plek ergens op een industrieterrein, met veel bewaking, 's avonds/'s nachts: het leek echt sprekend op een film. Alleen toen Sloot het kastje wou laten zien aan de vele investeerders struikelde hij, en het kastje viel kapot.

    Toen Sloot z'n uitvinding aan Roel Pieper liet zien kon ook hij maar één zin uitbrengen: "Dit is het". Hij zou zeker ontzettend rijk zijn geworden, maar nu is de vraag of de hartaanval wel echt 'natuurlijk' was. Zou het misschien kunnen dat Sloot een handje geholpen was? Door bijvoorbeeld bedrijven die op de 'oude' manier verder wouden met computers, omdat de manier van Sloot een groot probleem voor hun zou betekenen? Ik hoop natuurlijk dat het kastje nog ergens in handen is van iemand die er goed mee kan omgaan. En natuurlijk moet diegene wel een Nederlander zijn :p, hebben we misschien wel ineens de rijkste man ter wereld :+.
     
  13. X-power

    X-power Nah

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    /Edit: Sorry dubbelpost.
     
  14. BattleCry

    BattleCry ..

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    0
    interessant verhaal, maar ik ga er vanuitv dat dit verhaal helemaal verzonnen is.
    Een beetje Te film-achtig....net dood voordat hij de code gaat geven...
    als uitkomt dat het wel waar is, dan is het natuurlijk een geweldige uitvinding!
     
  15. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Je moest is weten hoe vaak dat het geval is geweest in de geschiedenis. Voor concurrenten die er bakken met bij zouden verliezen (bij een revolutie uitvinding) is dit een hele makkelijke optie. De createur geeft namelijk geen formules prijs zolang hij het nog moet "verkopen". Als je dus merkt dat het idee van deze persoon werkt, en zal aanslaan, dan is de keuze heel snel gemaakt voor sommige mensen tussen bankroept gaan of een kerel omleggen..
    Dit is heel simplistisch uit de doeken gedaan, in werkelijkheid is het een stuk belangwekkender bijvoorbeeld dat een persoon met een revolutionaire uitvinding omgelegt wordt.
    Bij veel van deze gevallen wordt het natuurlijk nooit duidelijk of het verhaal altijd klopt, maar het wegdoen als filmmateriaal is toch redelijk naïf in mijn ogen. :)
     
  16. Japzor

    Japzor ... Biertje ?

    Berichten:
    281
    Leuk Bevonden:
    1
    Het is toch ook logisch! Je hebt nu ook auto's die volgens mij op zonnebloemolie en ook nog eens auto's die op water kunnen rijden.. Ik hoop echt dat iemand dat introduceert want daarmee zou het milieu gespaard worden en een complete kapitalistische industrie zou kapotgaan. :D
     
  17. XboxRulez4ever!

    XboxRulez4ever! XBW Luizak

    Berichten:
    1.335
    Leuk Bevonden:
    1
    wisten jullie dat de pc al 150jaar geleden was uitgevonden, maar het ontwerp was te moeilijk voor die tijd, pas in rond de 1985ofzo was de techniek er om het et maken....
     
  18. VinZ

    VinZ Guest

    Als auto's op water gaan is het hele midden oosten niks meer waard. Dan kunnen alle oliesjeiks weer geiten gaan hoeden. Shell, Q8, Esso en al die andere meuk kunnen ook wel inpakken. Allicht dat zo'n uitvindingen met alle macht tegen gehouden worden. Hetzelfde geld voor de broncode. UPC, UMTS, etc, kunnen wel inpakken na die uitvinding... Ik durf te wedden dat zij heel veel geld over hebben om iemand als Jan Sloot om te leggen. En een hartpatient is makkelijk omgelegd...
     
  19. Nesem

    Nesem the realest NESEM

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik denk dat het gewoon gejat is, wat moet een simpele man met zoen uitvinidng. Het is hem ontnomen, en als de tijd rijp is en ze de kosten van de glasvezelshit eruit hebben dan komen ze in eens met de nieuwe revolutie. Echt wat mensen allemaal niet doen voor het geld.

    Zo denk ik dat er meer dingen zijn waar we niks vanaf weten, zoals waterstofaandrijving. Dit zal denk ik pas komen als alle fosiele stoffen opzijn en shell er genoeg aankan verdienen.

    Volgens mij is het wel logish dat het gejat is, man wat ze lieten zien is zeker ongelofelijk. Het zou gevolgen hebben voor alles maar dan ook alles wat met techniek temaken heeft hebben. stel je eens voor zoen ding in je xbox of op je pc!!!
     
  20. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    Auto's op waterstof bestaan als...zijn alleen een beetje duur en je kan nergens tanken :+
     

Deel Deze Pagina