Dus ik ben een collectivist, die alle problemen op rechts afschuift? Ik schuif problemen niet af op rechts, ik keur alleen de rechtse oplossingen af, omdat die in de huidige samenleving met de huidige kennis geen pas hebben. (Je gaat overigens helemaal niet in op zinnige, doch simpele argumenten tegen tolwegen en negeert dat nu gewoonweg).
Als zoekmachines je enige bron zijn, kom je al snel bij de volkskrant en nieuw zeeland verhalen als je de termen uit jouw boekje intikt. Daar ging het overigens niet om totale terugtrek van de overheid maar over meer eficiëntie. Of dat systeem het beste is, valt te betwijfelen. Dat ligt ook aan de samenleving en Nieuw Zeeland en Nederland zijn niet te vergelijken.
En het aanhalen van Rusland? Dat je dat durft te doen, getuigd van weinig kennis van de Russische situatie, want die is bar slecht. Lees eens een artikel over de economische situatie in Rusland en in hoeverre de bevolking het daar goed heeft.
En oost Europa, economische groei, maar kijkend naar de gehele bevolking en vooral het feit dat het bruto nationaal product er vooral beter wordt door een extreem rijke bovenlaag vraag ik me af hoe goed dat systeem is.
Dat jij alles graag op het niveau van de staat beschouwd en daarbij vergeet hoe het met de meerderheid van de bevolking gaat geeft wel aan dat je geen kaas hebt gegeten van het wezen van de staat. Ik verwijs terug naar mijn vorige post en het daarin genoemde boek van H.J. De Blij, dat is een leuk boek over staatsvorming en aardrijkskunde.
Je lijkt overigens graag te komen met theorethische verhalen met daarbij wat teminologie maar je brein heeft toch veel behoefte aan concrete voorbeelden. Ik wil graag verwijzen naar een aantal Skandinavische landen, het welvaartspeil daar en het feit dat er sprake is van een verzorgingsstaat. Daar betalen mensen veel belasting, maar krijgen daar complete verzorging voor terug. Daar is dan ook tevredenheid over de levensstandaard onder brede lagen van de bevolking.
Eenzijdige aanpak van het beleid, waarbij men niet denkt aan werknemers en mensen in het onderste spectrum van de samenleving (de meerderheid) leidt ongetwijfeld tot verzet. Er is dan een voedingsbodem gecreëerd voor even extreme, ondoordachte econmische theorieën die al even gedateerd en star zijn als de jouwe (Zie de werken van Marx en Engel).
Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2004