Omroepen nog wel onafhankelijk?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 23 sep 2004.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik zat dinsdag vol ongeloof naar de televisie te kijken bij de prinsjesdag besprekingen. Is dit nou objectief televisie maken? Het zou wel aan mij liggen... Toen las ik vandaag in de krant van wakker Nederland een collumn waar ik me helemaal in kan vinden.

Ik vond al een hele tijd de publieke omroep niet meer objectief, maar merken jullie dit soort dingen nou niet op? Schandalig dat we daarvoor kijk en luistergeld betalen..

2. knut120

knut120 so far so Good

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dit is mij ook al een heel tijd opgevallen. Een jaar of twee geleden was dat al zo. De publieken omroepen worden gewoon veel linkser met de dag.

3. The Dark Prince

The Dark Prince xboxworld.nl

Leuk Bevonden:
    0
    Ben het er helemaal mee eens. Je kan te ver gaan en dat is hier toch wel even gebeurd. Die vakbonden worden teveel in de spotlichten gezet. Hebben ze trouwens wel gelijk? Als we uit deze ''economische mallaise'' willen komen zullen we toch echt bedrijven aan moeten trekken.

De omroepen zijn inderdaad al lang niet meer objectief. Ik kijk dan ook geen nieuws meer, elk onderwerp word toch weer volgens de zelfde visie belicht. Met de krant valt het bij mij nog wel mee, heb BN/De Stem en die doet het redelijk.

4. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Ok nou vind ik eerlijk gezegd dat we een falende regering hebben. Maar dat is een andere discussie.
    Ik vind wel dat publieke omroepen/journalistiek de plicht hebben om het nieuws objectief en van beide kanten gelijk te brengen.
    Een goede journalist behoort geen eenzijdig nieuwsverhaal op te hangen en zich alleen bij de feiten te houden en niet mensen door middel van suggestie op het verkeerde been te zetten.
    Maar echte journalisten zijn er niet meer, er is nu alleen nog maar sensatie pers.
    Lees b.v. nauwelijks geen kranten meer of kijk het nieuws. Ik kan net zo goed de laatste prive of story open slaan en daar staat dan net zoveel waarheid in als dat tegenwoordig door de "serieuze" pers wordt verkondigd.

5. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben het er absoluut niet mee eens, deze regering faalt, de journalisten hebben het door en doen op hun manier er verslag van. De vragen die ze werden gesteld, zijn bijna allemaal feiten, ze mogen daar toch wel over doorvragen?

6. goakhan

goakhan Uns4n1ty

Leuk Bevonden:
    2
    In eerste instantie heb je gelijk dat nieuws zo objectief mogelijk moet worden overgebracht. Maar zoals Nemesis al aangaf, is de trend naar sensatie nieuws (plus de daarbijhorende percentages en suggestieve vragen) al een tijdje geleden gezet. Ik heb voor de grap maar eens een proefabbenoment genomen op de de grootste krant van NL, de Telegraaf. Echt zonde van mijn 10 e....wat een waardeloze krant is dat zeg (behalve de spotprentjes ;)). Het lijkt wel of de lezers halfblind zijn, zo groot worden de koptitels geschreven, "MAN VIND FIETS TERUG NAAR 20 JAAR" blahbla. Sensatie alom dus. Het lijkt alsof de grootste deel van de bevolking deze benadering van het nieuws beter vind, dan serieuzere verslaggeving....

7. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Dan moet je ook andere kranten nemen, ik vind de Volkskrant nog erg goed,, ik ben geen studiebol,, maar ik lees wel de krant vaak snel door om de hoofdpunten te lezen.

8. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik vind het ook niet echt objectief maar met de regering ben ik het al helemaal niet eens.
    En ik ga geen medelijden met minister Jan Peter Balkenende hebben omdat ie in het ziekenhuis ligt.
    Als een normaal mens in het ziekenhuis ligt dan wordt er ook niet zoveel ophef over gemaakt.
    Waar zijn de objectieve ministers als er wordt gekozen om de rijkere mensen in de samenleving worden gespaard.
    Ik bedoel de rijkere mensen voelen er niet echt wat van terwijl de armere mensen amper normaal kunnen leven.
    In deze tijden is niemand nog objectief geen minister geen arbeider niemand ik ben zelf ook niet objectief als het om de politiek gaat op het moment.

9. TheWalrus

TheWalrus Guest

Zo rechts als RTL4 en SBS6 zijn is eigenlijk nog veel meer uit proportie dan de zogezegd linkse publieke omroep. En in hoeverre de telegraaf objectief is kan je wel zien aan zowel hun koppen als de inhoud van die krant.

10. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Overdrijven is ook een kunst. Grappig dat mensen dat altijd zo willen zien. Als ik kijk op de voorpagina van de telegraaf die dag zie ik objectieve koppen ipv links georienteerde propeganda zoals in de volkskrant, maar goed het is maar hoe je geinformeerd wilt worden natuurlijk. Blijf vooral denken dat de Volkskrant voor de slimmeren is.

11. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Voorbeeld graag.

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

De telegraaf is ene sensatiegerichte krant. Naast hun volkse inhoud, met destijd sene voorliefde met pim Fortuijn, banden met SBS6, hun vorliefde om nieuws te interpreteren inplaats van echt aan berichtgeving te doen, en insinuerende koppen lijken me genoeg.

Voor RTL4 wil ik wijzen op het hoogtepunt van hun idioterie, ze koppelden een debat aan een soundmixshow en haalden politiek volledig uit de context. Het feit dat Frits Wester elke dag wel eens refereert naar pim Fortuijn is niet slechts een teken van genegenheid voor kale broeders en dit kan je ook duiden als gekleurde berichtgveving.

Ik vind het RTL nieuws overigens wel heel duidelijk en goed qua inhoud. Ik kijk zowel het NOS journaal als het RTL nieuws en ze geven beide een redelijk duidelijk beeld op de zaken. RTL vieris iets rechtser georienteerd en het Journala misschien iets linkser, maar dat neemt niet weg dat je beide niet af kan doen als demagogische organisaties.

SBS6 is een heel andere verhaal, maar dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Dat iedereen volgens de liefhebbers van balkenende en cornuiten maar moet doen of alles wat ze invoeren goed is denk ik dat er iets fout zit. Zet anders gewoon weer een propaganda omroep op................

13. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja eigenlijk wordt van ons gevraagd door de regering zelf ook alles maar goed te vinden wat ze daar doen.
    Alsof er geen alternatieve mogelijkheden zijn en ze alles zo goed weten.
    Terwijl de armen nog armer worden moeten we alles maar goed vinden omdat de regering het allemaal zo goed weet.
    Terwijl ze er de zoveelste bezuinigingen doorvoeren die effect hebben op de chronisch zieken en de mensen die al niet zoveel hebben.
    Betalen we daar nou belasting voor al die ouderen die nu ernstig ziek zijn en hun hele leven netjes belasting hebben betaald mogen lekker maar stikken van de huidige regering.
    Medicijnen zijn voor die mensen amper te betalen.
    Ik vind niet dat de armen en de ernstig zieken zo behandelt mogen worden dat is gewoon niet normaal.
    Die ministers kunnen makkelijk praten met het is nodig wat als ze zelf zo chronisch ziek waren of arm zouden ze dan hetzelfde zeggen.
    Als die ministers worden geinterviewd draaien ze meer om de echte belangrijke vragen heen dan dat ze antwoorden geven.
    Ze kunnen wat mij betreft de rijken wat harder aanpakken zo zie ik het tenminste.

14. TheWalrus

TheWalrus Guest

De Geus deed onlangs ook een geweldige uitspraak. Hij zei dat hij ook meer moest gaan betalen en bracht zichzelf in direct verband met mensen met een gemiddeld inkomen. Hij verdient echter vijf keer zoveel......

En kreeg die arme Zalm neit verdomde vele tijd in het jeugdjournaal? Waarin hij riep dat kinderen ook maar dingen in moesten leveren, waaronder zakgeld?

Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2004
  15. goakhan

goakhan Uns4n1ty

Leuk Bevonden:
    2
    Overdrijven is zeker een kunst. Grappig is het idd dat mensen het zo willen zien. Maar mensen/kijkers/lezers kunnen inderdaad gestuurd worden door hoe de media iets schrijft/presenteert of uitlegt. Maar een voorbeeld, als je al een denkbeeld hebt, dat het kabinet zuigt met zijn bezuinigingsmaatregelen en Nl2 laat jouw gevoelens/perspectief zien van op de manier hoe zij het zien, dan heb je daar minder moeite mee, omdat het in jouw kader (dezelfde mening) valt, dus voor jouw is de uitzending van NL2 opzich wel objectief. Meer dan voor degene die voor de beleidsmaatregelen zijn van het kabinet.

Dus hoe objectief is objectief eigenlijk?

16. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik volgde onlansg colleges over media educatie binnen het onderwijs. Na gedegen onderzoek bleek de telegraaf de meest gekleurde krant. vergelijk ook eesn de zinsbouw in verschillende kranten. Inplaats van informerend is de telegraaf vermakend opgesteld. Wat deze krant leuk maakt, maar niet erg geschikt als nieuwsbron.

De Volkskrant en dergelijke zijn vaak geclassifiseerd als kranten voor slimmere mensen omdat ze minder belerend zijn en meer een beroep doen op de kennis van de lezer. Daar waar de telegraaf een interpretatie geeft in het nieuwsbericht zelf, zitten de achtergronden en meningen in een betere krant opgesloten in de columns ernaast.

17. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Nee dat is niet genoeg, geef me concrete voorbeelden.

18. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Onderwijs is hetzelfde georienteerd als de publieke omroep man, kijk eens naar een economie of maatschappijleer en bekijk dan eens wat er bij alle partijen wordt geschreven. Zonder schroom worden er gewoon neergezet dat VVD de partij van de rijken is en dat de pvda de sociale partij is. Is dat onderwijs?

En nogmaals, geef me even een voorbeeld dan je kunt goed praten maar bewijzen zie ik nergens, in tegenstelling tot de collumn in mijn eerste post, waarin duidelijk te zien is hoe subjectief en links georienteerd de koppen op de voorpagina van de volkskrant waren.

19. TheWalrus

TheWalrus Guest

Nee, in de doelen avn het onedwrijs staat niks over orientatie en de VVD en liberalisme worden niet afgeschilderd als partij van rijken, maar de economisch liberale partij. Daarnaast leer je daar het onderscheidt tussen links en rechts, en de positie van de partijen binnen de twee uitersten geplaatst zijn. Als je denkt dat het zo werkt op school, dan begrijp je niet helemaal waar we in het onderwijs mee bezig zijn. Ik geef onafhankelijk informatie over de VVD, PvDa, CDA enzovoort. Ik ga niet mijn politieke voorkeur bij die kinderen door de strot duwen. Dat doen ouders wel.....

Wat voor bewijs wil je? Moet ik ene telegrafa kopen om concrete voorbeelden te geven? Ik herinner me uitspraken als de kogel kwam van links. Maar goed, het door jou geposte artikel lijkt mij bewijs genoeg.

20. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9

Samir in de ban van Allah: Erg insinuerende kop.

Boete voor ouders crimineel: gigantische kop, zodat er weinig hoeft gelezen te worden.

Kleintje oosterhuis: de geboorte van een kind als voorpaginanieuws. Het volk wilt het weten, dus de telegraaf vertelt het meteen.

Deel Deze Pagina