Omroepen nog wel onafhankelijk?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 23 sep 2004.

1. Revan NL

Revan NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    In de regel zijn de meerderheid van de journalisten links ingesteld, de meerderheid van mijn klasgenoten op de opleiding journalistiek is dat ook, dus daar zal niet snel een verbetering in komen. Vorig jaar hadden wij de eindredacteur van Netwerk op bezoek over de Europese Verkiezingen. De vraag van een mede student of het niet leuk zou zijn om een keer iemand als michiel smit (slechte vraag, maar toch) tegenover de gevestigde orde neer te zetten, wilde hij niet eens antwoorden. Een leraar vroeg vervolgens of Netwerk als het even kan rechts wat te verdrukken, liep de man rood aan en ontkende ten stelligste. Nu is er in dit land vrijheid van meningsuiting en persvrijheid, maar de berichtgeving wordt erg beinvloed door linkse journalisten. Eigenlijk is er geen 'objectieve' journalist te vinden, zeker niet op het gebied van politiek.

2. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Maak het ff als je dat al erg vind. Op de Volkskrant zie ik "nederland ziet moslim niet staan". Een enquete in opdracht van zichzelf...

En strafschoppen op de voorpagina, dat wil het volk wel weten? Lekker koffiedik kijken. De Volkskrant is geen haar beter.

Het enige dat je kunt zeggen is dat de layout van de telegraaf rommelig is. Verder staat er dit keer op de voorpagina echt geen insinuerende uitspraken. In de ban van Allah is feitelijk wat die jongen is als je het nieuwsbericht leest. Dat vind ik niet insinuerende of wat dan ook.

3. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik heb hier een boek maatschappijleer van mijn zusje en daarin staat letterlijk dat de VVD een partij voor de rijken is die niet opkomt voor de lagere inkomens. Dat jij het wel objectief uitlegt is goed, maar dat het in de boeken staat vind ik al erg genoeg.

4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Beide aangehaalde koppen over Allah zijn niet objectief en bevatten zelf al een oordeel. De een maakt de fout een potentiële terrorist te koppelen met Allah, en een religie an sich, terwijl de andere te generaliserend werkt (hoewel er ook waarheid inzit).

Is de VVD overigens wel een partij die opkomt voor de economisch minder bedeelden? Het is de entrepeneurs partij bij uitsstek en of je dat als negatief beschouwt of niet ligt aan je eigen invulling. De VVD komt namelijk niet op vopor mensen met lage inkomens, en maakt daar geen geheim van. Maar inlezing in de principes van de VVD zou beter zijn.

Ik zou een les geven waarin de kinderen zelf de partij kenmerken opmoeten zoeken en warain ze zelf hun standpunt moeten bepalen.

5. tha messenger

tha messenger limited

Leuk Bevonden:
    2
    Ik vind dat het kabinet niet echt de kans heeft gekregen om hun beleid toe te lichten. Voor mij is het dan ook nog niet echt duidelijk waarom het sociale stelsel 'verkloot' wordt en wat met dat geld dan verbetert wordt. Nu jullie dit zo zeggen besef ik me ook dat ze het kabinet aan het bestoken zijn maar niet op de inhoud ingaan.

6. goakhan

goakhan Uns4n1ty

Leuk Bevonden:
    2
    De meeste kranten gebruiken woorden/zinnen (voor koptitels) die kort, krachtig en de lading proberen te dekken, maar de Telegraaf accentueert het nog meer (font 30 ipv 20) en hun kopjes zijn gewoon sensatiegericht.

7. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    ten eerste is het vak maatschappijleer op de middelbare school een lachtertje. Dat weet iedereen (ook zeker de leerlingen zelf). Ik weet niet over welk boek je het hebt, maar mijn boek (3 jaar geleden en ik weet de titel dus niet meer, maar het bestond uit een serie wat dunnere boeken) sloeg echt totaal iedere plank mis en was het niet waard te lezen.
    Daarnaast is het vak Maatschappijleer bepaald niet 'het schoolsysteem'. Maar juist het kleinste onboeiendste vak tussen alle vakken :{

Je hebt het 1 jaar, leert er niks van en om hier conclusies aan te verbinden mbt. tot de kwaliteit en objectieviteit van het school systeem gaat dus veel en veel en veel te ver.

8. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Jongen, de omroepen zijn nooit onafhankelijk geweest.

9. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    ... en zeker kranten niet. Nederlandse kranten staan wereldwijd bekend om pluriformiteit. Ze bieden nieuws vanuit andere perspectieven.

Kies de krant die jou bevalt en laat de andere in waarde oid ;).

10. goakhan

goakhan Uns4n1ty

Leuk Bevonden:
    2
    Ja daar hebben jullie allebei gelijk in. Maar gaan de media allemaal niet te ver om een mening nog meer te benadrukken, dan dat ze de objectivieit mogelijk moeten nastreven?

Excuses voor als ik Telegraaf lezers heb beledigd, maar in dit stukje gaat het toch om de objectiviteit van nieuwsgeving en daar scoort deze krant nu een maal laag in. Dat betekent niet dat lezers, eveneens 'simpleminded' zijn. Veel krantelezers hebben naast hen Volkskrant (of wat dan ook) ook een abbo op de Telegraaf. Juist....voor de sensatie/entertainment en financiele gedeelte. Daar scoort deze krant hoog in. ;)

11. 60 Yen

60 Yen Monetary Disaster

Leuk Bevonden:
    0
    De laatste jaren valt mij sowieso al op dat het NOS erg links is en de RTL wat rechts.

Ik lees zelf erg graag De Telegraaf en het NRC. De Telegraaf liever omdat ik weet dat die krant rechts-geörienteerd is. Ik lees op zaterdag wel eens de column van Bob Smalhout, waarbij hij erg overdrijft en ik weer alles moet relativeren om nog waarheid te ontdekken, die er overigens zeker in zit.

De Volkskrant is gewoon de partij voor PvdA-ers en andere linksen, De Trouw voor links-geörienteerde, christelijke, leraren en De Telegraaf voor VVD-ers en Fortuijnisten. Simple as that, wel generaliserend.

Wil je tegenwoordig nog echt de waarheid horen, dan moet je meerdere journaals kijken en meerdere kranten lezen.

In Amerika is het heel erg gesteld met de media. Gelukkig hebben we hier dan nog linkse media...

12. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ja dat is waarom ik het ernstig vind. Waarom betaal ik kijk en luistergeld voor een propeganda zender, en waarom wordt er zo eenzijdig verslag gedaan? Prima als die zenders blijven maar ik wil er niet voor betalen, of ze moeten gewoon objectief zijn en zoals het hoort alles belichten. Als je dat niet kan verdien je het ook niet om geld te krijgen van de burgers, dan start je maar je eigen zender.

Zeker de NOS en actualiteiten programmas op de publieke zenders horen objectief te zijn en niet naar een kant te leunen. Daarvoor hebben we al trieste programma's zoals kopspijkers, van het journaal verwacht ik dat ze me objectief voorlichten. Maarja dat kan kennelijk niet meer.

13. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    En daar zat ik mij dus aan te ergeren dinsdag. Is dat nou journalistiek?

14. TheWalrus

TheWalrus Guest

Volgens mij moet je eens kijken naar de vormgeving van het publieke bestel en de verzuiling die er aan vast zit. De publieke omroep is een wirwar van zenders met verschillende visies. Daarbij bieden deze omroepen goede programma's voor bijvooroorbeeld kinderen, waarin kwaliteit schuilt die geen enkele commerciele omroep biedt. De Vara is links, maar de Tros rechts. De NOS is redelijk objectief, ze hebben daar ook jaren paars en Wiim Kok afgezeken, dus ze zeiken alles af. Zonder de publieke omroep misten we educatieve televisie in de ochtend, kwaliteitsdocumentaires en films en programma's voor kleinere groepen en moesten we alleen maar kijken naar snel verdienprogramma's met veel kijkers. Ik betaal met plezier voor de publieke omroep.

Het jeugdjournaal is trouwens erg objectief en duidelijk! Dus ik stel voor daar naar te kijken _O_

15. DJ Appelmoes

DJ Appelmoes 't Overkomt je

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil hiermee De Telegraaf niet verdedigen. Maar journalistiek en winst maken gaan nu eenmaal wel hand in hand. De Volkskrant denkt ook zo. Al vissen beide kranten niet uit dezelfde vijver. De vijver van De Telegraaf (die De Volkskrant op sommige punten overlapt) is wel de grootste van Nederland. En in de vijver van de Telegraaf bijten sommige vissen in al het aas.

16. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Ach, ieder land heeft zijn uitschieters. Duitsland heeft Die Bild en Engeland de Daily Mail, waar instaat dat iedere gamer gevaarlijker is dan iemand met een pistool. Wat dat betreft is er weinig verschil.

17. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Wat een onzin.

Deel Deze Pagina