Ben ik toch niet de enisgte
Dat was te verwachten.
Misschien is het niet zo zeer een nieuwe trend, maar inderdaad een verandering van richting. Een 'lichte' variant op de doorgaans zware RPG's, maar daardoor niet ondergeschikt.
Zelf vind ik dat enerzijds jammer, omdat ik het erg gek ben op de zogenaamde langdradige RPG's met een hoge leercurve, veel verhaal en 100+ speeluren. Anderzijds komen er dan wél weer nieuwe RPG's op de markt, wat natuurlijk positief te noemen is voor RPG-fans, maar ook voor gamers die het niet leuk vinden om telkens aan de haal te gaan met stat-menuutjes en ellenlange verhaallijnen.
Je zou kunnen zeggen dat het genre op deze manier meer commercieel wordt en daarbij toegankelijker. Fijn!
Ik heb alleen één minpunt. Zoals bij Baldur's Gate II: DA, Fable en Star Wars: Kotor het geval was: te korte speelduur, zelfs voor de 'lichte'-variant RPG.
De doorgewinterde gamer die dit genre spellen speelt zal het, al dan niet gedeeltelijk, met me eens zijn. Baldur's Gate is éénmaal mijn Xbox ingeweest en lag drie dagen later alweer bij de gamesboer op de plank. Star Wars: Kotor, ongeveer hetzelfde verhaal.
Nu is het wel zo dat je allerlei side-quests, sub-games en leuke features kan ontdekken en spelen, maar niet iedereen koopt daarvoor een spel. Ook zijn dat soort dingen lang niet altijd even onderhoudend als een solide verhaallijn.
Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet in Fable een paar uur lang het record kick-the-chicken verbeteren
Laatst bewerkt: 14 okt 2004