Ramadan

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door pobo, 15 okt 2004.

  1. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Om ongeveer 19:00 uur mag je weer eten. Heeft toch te maken met het tijdstip van de zoinsondergang?

    Vanaf 19:00 uur. Hoe is dan het eetptroon. Is het gematigder dan normaal of wordt er dan juist meer en anders gegeten. Het kan zijn dat er dan helemaal geen sprake is van vasten over de hele dag gezien.

    Als dit zo is dan leg je jezelf enkel een beperking op om binnen een bepaalde tijd niet te eten. Dat is minder "zwaar" denk ik. Ook is er dan geen sprake van zuivering van het lichaam.
     
  2. shibumi

    shibumi Active Member

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat bedoelt hij ook eigenlijk, de zon gaat vandaag om 18.45 onder.


    Dat je gaat vasten hoeft ook niet te betekenen dat je moet verhongeren. Je verplaatst je voor slechts een paar uur in de situatie van de armen. Het idee is dat je even stilstaat bij de gevoelens van de armen. Het hoef niet te betekenen dat jij ook een maand arm moet zijn.
     
  3. pobo

    pobo Ganja User

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    0
    :D klopt
    maarre Glue doe je ook mee aan de ramadan
     
  4. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    da's toch duidelijk
     
  5. RuffRyder

    RuffRyder 360º

    Berichten:
    1.328
    Leuk Bevonden:
    2
    Over een paar jaar is de Ramadan toch midden in de zomer? Hoe hou je het dan uit? :eek: Ik zou echt niet zo'n tijd zonder eten en drinken kunnen, respect 8).
     
  6. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Voor een maand emigreren naar het zuiden is een uitkomst ;)
     
  7. Vuilnisman

    Vuilnisman Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben dan geen moslim of zo maar ik vraag me af wat sommige mensen moeilijk vinden om pas laat te gaan eten
    als ik op me werk ben eet ik bijna ook nooit
    ook pas savonds laat
     
  8. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Vannacht 0200 naar bed gegaan. Zou om 0515 opstaan om wat te eten. Werd om 1230 wakker. Vrijdag nacht maar 3,5 uur gesllapen. Chronisch slaapgebrek is ook een probleem in de Ramadan.
     
  9. 60 Yen

    60 Yen Monetary Disaster

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Big deal dat vasten. Ik bedoel, als je 's nachts eet in plaats van overdag, dan vind ik dat geen vasten. Maar goed, de symboliek is er natuurlijk wel...
     
  10. goakhan

    goakhan Uns4n1ty

    Berichten:
    114
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik zou zeggen probeer het eens voor een dagje. Ik denk niet dat je het makkelijk zult hebben.....
     
  11. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Om je uitspraken kracht bij te zetten, kan je et morgen proberen van 06:15 tot 18:50. Denk er om niet eten, drinken, roken of sex. Veel succes!
     
  12. Mr. KaDiR

    Mr. KaDiR Me, Myself and I

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik vast zelf al jaren. Ik vind het best makkelijk vol te houden :) De meeste mensen gaan in de nacht nog wat eten, maar dat doe ik niet omdat ik veel te lui ben om op te staan :)
     
  13. HellHound

    HellHound Active Member

    Berichten:
    1.452
    Leuk Bevonden:
    16
    Wat mij tegenstaat van de Ramadan is hoe dit vasten bij nogal wat mensen voor conflicten lijkt te zorgen op het werk. Bij verschillende banen waar ik ook Ramadan vierende moslims als collega's had zag je hoe het de eerste week nog wel voor ze was vol te houden, maar dat het daarna al snel steeds moeilijker werd. Ze werden al snel lamlendiger, ongemotiveerd en snel geirriteerd, oftewel gezellig om samen mee te werken dus. Maar goed dat krijg je er natuurlijk van als je dit een maand lang gaat lopen verplichten terwijl ze zich de rest van het jaar gewoon weer laten gaan. En dat terwijl het toch de bedoeling is dat de Ramadan er juist voor zou moeten zorgen dat die zelfbeheersing, begaandheid met de armen e.d. toch juist gemeengoed zou moeten worden in je leven, of niet soms?

    En wat betreft het eerst lopen vasten van zo'n twaalf uurtjes om vervolgens aan te schuiven aan een rijkelijk gevulde tafel waar sommigen het over hebben. Als je diezelfde rijkelijk gevulde tafel nu eens neerzet in bijv. het middaguur en al de armen waarmee gesympathiseerd word daarvan laat eten, terwijl jullie er zelf bij staan te kijken, dan heb je het pas over een test van zelfbeheersing en hebben die armen er zelf ook wat meer aan ;)

    Wat ik alleen wel afvraag. Wat als iemand toch eet, drinkt of rookt in de uren dat het niet mag, wat dan? Mag zo iemand dan nog wel meedoen voor de rest van de Ramadan, moet zo iemand een soort van boetedoening doen of wat?
     
  14. Noobster

    Noobster 1 shot, 1 kill

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor straf geen vasten meer voor die persoon :D
     
  15. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Je lichaam kan er niet meer tegen op een gegeven moment en raakt vermoeid. Hoe iemand hiermee omgaat is natuurlijk heel persoonlijk.

    Wie loopt er iets te verplichten dan?

    Zie post 36

    Hangt er van af. Als de persoon die dag is begonnen met de intentie om te vasten en verbreekt zijn vasten voor zonsondergang. Dan moet hij een maad lang vasten voor iedere verbroken vasten.
    Als het niet zijn intentie was om te vasten die dag. Dan kan hij die ene dag een andere keer na Ramadan inhalen
     
  16. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gelezen (in de zaterdag NRC) dat de ramadan ook een familie bijeenkomst is. Samen bij elkaar komen en eten... Het roept bij mij een dubbel gevoel op. Je kunt wel zeggen dat je overdag jezelf verbonden voelt met de armen, maar wat doe je er dan echt aan. Er aan denken is naar mijn idee te gemakkelijk.

    Ik geloof niet in dogma's. Ook niet als het geloof het voorschrijft. Tradities moeten verbroken worden om te groeien.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2004
  17. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Niet mee eens. Tradities zijn vaak opgestart vanwege een goede reden (hygiene, gezondheid, respect, etc.). Tradities kunnen aangepast worden, maar de goede intentie moet blijven bestaan. Als deze verdwenen is, dan is de tijd aangebroken om deze af te schaffen. Denk aan kerstmis bijvoorbeeld, een tijd van bezinning en om Jezes te herdenken. Maar wie doet daar anno 2004 nog aan? Dan is het aalleen nog maar kadoos en eten eten eten. Kerst mogen ze wat mij betreft afschaffen.
     
  18. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat kerst betreft, ben ik het met je eens. Dit is een voorbeeld van zo'n oude traditie. Het was oorspronkelijk ook een moment van bezinning. Nu is het slechts een commercieel hoogtepunt voor de middenstand. De goede intentie in stand houden is niet mogelijk gebleken. Ook omdat we in nederland steeds meer mensen zien die niet meer "kerkelijk actief" zijn. Alleen met kerst, voor de sfeer.

    Ik proef dit ook een beetje bij de viering van de ramadan. Ook de moslim jeugd gaat minder naar de moskee. Maar met zo'n oude traditie als de ramadan moet je wel meedoen, want anders hoor je er niet meer bij.

    Ik ben overigens christelijk opgevoed, maar heb me ontworsteld aan de christelijke dogma's. Onderzoek alle dingen en behoud het goede...

    Ik denk dat geen enkele godsdienst op termijn stand kan houden. Het gaat allemaal om angst. Als je "dit" en "dat" niet doet... loopt het slecht met je af na je dood.

    Naar mijn idee is dit allemaal onzin. Zo houdt "men" je onder controle.

    Zoek het in jezelf. Daar is de echte waarheid (god) te vinden.
     
  19. RiFF

    RiFF Active Member

    Berichten:
    329
    Leuk Bevonden:
    0
    /me doet niet mee :)

    Heb me nooit zo bezig gehouden met geloof, maar wat Darkwing al zegt, bepaalde aspecten zijn best te respecteren.
     
  20. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Tja, hier behandel je een goed en eeuwenoud punt. Ik ben en blijf van mening dat religies destijds zijn opgericht om óf een samenleving te domineren (bijvoorbeeld het christelijke geloof waarbij de wortels liggen in het jodendom, maar waar de scherpe randjes zoals besnijdenis en koosjer voedsel zijn afgehaald om zo aan populariteit te winnen en een grote massa aan zichzelf te binden) óf om een levensvisie te propageren. Kijk bijvoorbeeld naar "het" islamitische geloof waarbij mensen moet knielen en buigende bewegingen moeten maken tijdens het bidden en waarbij men koosjer voedsel moet eten. Er zijn theorieen dat deze ingevoerd zijn om een gezond mens te creeren, niet zozeer om te eren.
    In deze zin mogen tradities en 'zoek het in jezelf' blijven. Maar ja, als vervolgens ali bin terrosrist dit helemaal anders interpreteert en denkt het "goede" te doen door vliegtuigen in gebouwen te rammen, dan kies ik toch weer liever voor een grote organisatie die goed in de gaten te houden is
     

Deel Deze Pagina