1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Martial arts

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Elendill2003, 5 nov 2004.

  1. Testoronius

    Testoronius De 1e aanmaak Hero

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit op een traditionele samurai-school (www.takedaryu.nl), waar je naast kendo (zwaardvechten) ook andere disciplines van de Japanse budo leert, zoals iado (zo snel en precies mogelijk snijden), jodo (stokvechten), aikido (het ongewapend gevecht), jukempo (trappen en stoten). Op de hoogste niveau's leer je ook de budo-geneeskunst en pijlwerpen enzo. Het Kendo is met houten en metalen oefenzwaarden (ongeslepen), iaido leer je ook met scherpe katana's. We gebruiken geen bescherming, met uitzondering van een soort van vuistbeschermer bij jukempo. Hete mooie van deze school is dat je alles wat je in de ene discipline leert, ook toepast in de andere disciplines. Verder is de sfeer daarzo zwaar OK. Geen macho cultuur. Je leert er vooral door van elkaar te leren.
     
  2. Binh

    Binh asiannerd

    Berichten:
    347
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja idd het was kendo, maar ik wil les hebben van een echte japanner. In den haag zit er 1 en die heet Suzuki ofzoiets :) maar dat is wel mooi die veelzijdigheid. De meeste karate taekwondo op NL scholen is puur fysiek en missen de essentie van het vechtsport. maar het is ook moeilijk om zoiets les te geven, de meest komen toch een beetje voor de fun en hebben echt niet zoiets van kom laten we samen een half uur gaan mediteren.
     
  3. Testoronius

    Testoronius De 1e aanmaak Hero

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ik snap wat je bedoelt. We mediteren niet en mijn leraar is ook geen japanner, maar de school volgt wel dezelfde oude lesmethodes en traditionele waarden van zo'n 800 jaar terug (43 generaties en daarmee de oudste nog bestaande samurai-school). Het is ook pas sinds 1992 dat er buiten Japan wordt lesgegeven. Door die eeuwenoude overlevering heb je dat alleen de nuttige dingen overblijven, die ook succes hebben gehad in vele veldslagen enzo. Dan leer je dat je niet zoveel hebt aan alleen fysieke kracht en indrukwekkende sprongen. De essentie van de vechtsport zit 'm in de controle over elke situatie, zodat je de situatie overleeft. Ook buiten de tatami. Die meditatie kom je dan vanzelf snel genoeg tegen, op je eigen tempo en je eigen manier.
     
  4. Major Zanzibar

    Major Zanzibar Aapje

    Berichten:
    22
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar draait een vechtsport om volgens jullie? Om traditie?

    Voor mij persoonlijk draait het erom dat ik me kan verdedigen op straat als ik in een agressieve situatie terecht kom. Niet om welke ceremonie er 8000 jaar geleden werd uitgevoerd. Ik ben karate gaan doen om dit te bereiken, en ik ga binnenkort ook nog krav maga doen waarschijnlijk. Ik wil niet zeggen dat traditie fout is of iets dergelijks, maar dat is hoe ik erover denk... Wat denken jullie?
     
  5. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Punt 1 ik doe het voor me plezier, maar ben ooit ook begonnen met het oog op mezelf kunnen verdedigen als het moet. Ik wil er dus misschien ook over een tijdje Jiu-Jitsu of Krav Maga bij gaan doen. Maar ik begin bij karata ook wel een beetje die traditie te waarderen, het afbuigen, het voor de les de leraar groeten enz enz... Dat geeft het wat meer "soul" En ik denk dat het mooie van een sport is van karata is dat als je het maar lang genoeg doet het een Way of Living wordt....
     
  6. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zit wel een hele goeie leraar bij jullie in de buurt, namelijk Chris de Jongh.

    Jiu-Jitsu is een in Nederlands ontwikkelde vechtsport die voor zover ik weet uit het Judo is voortgekomen. Heeft dus geen directe band (behalve via het Judo) met de oude krijgskunsten.

    Wat Aikibudo betreft... deze stijl kent juist nog wel de stoot en traptechnieken.
    Verder staat de stijl bekend om de sutemi (opofferings) worpen.

    Er is een stevige band met het Daito-ryu Aiki Jujutsu. In het Aikibudo zijn diverse technieken in de training opgenomen. Moet je dan ook kunnen laten zien vanaf 2e dan examen. Zie http://www.daito-ryu.org/

    Het kenmerk is Aiki... dit betekent (globaal) dat je de tegenstander op het moment van de aanval uit evenwicht brengt en houdt tijdens de techniek.Dit pricipe kom je tegen bij alle "Aiki" budovormen.

    Bij andere Aikido stijlen zijn de trap en stoot deze technieken overigens naar de achtergrond geschoven.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2004
  7. Testoronius

    Testoronius De 1e aanmaak Hero

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    0
    De Daito-ryu is in de 16e eeuw begonnen, als zijtak van de Takeda familie (van de Seia-Genji Familie, de keizerlijke garde). Zowel de Takeda als de Daito school volgen de traditionele (hardere) aiki no jutsu (aiki-kunst). Generaal Minamoto no Yoshimitsu (12e eeuw)wordt algemeen als grondlegger van deze aiki-kunst beschouwd, omdat hij deze kunst voor het eerst systematisch onderwees. Het moderne aikido ontstaat pas in de 20e eeuw en Ueshiba Morihei geldt als de grondlegger daarvan.
     
  8. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb iets langer dan een jaar gebokst, en nu wil ik weer beginnen met een sport. Ben heel erg aan het twijfelen of ik weer verder wil met boksen, of juist liever in de richting van karate wil gaan. Aangezien het bij de oosterse vechtsporten niet alleen om het ''vechten'' gaat vind ik dat wat intressanter.
     
  9. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik zou fijn vind aan de karate groep waarin ik train dat het niet altijd alleen maar om beter/sterker/krachtiger worden gaat. Want bij boksen geloof ik krijg je zeker in het begin alle hoeken van de ring te zien... Ik vind het juist tof als je tegen een goede speelt en hij jou niet helemaal naar de tering wil beuken, maar je ook gewoon tips enzo geeft..Ik vind die "broederlijke" sfeer om samen verder te komen zo heerlijk op onze sportschool.
     
  10. Binh

    Binh asiannerd

    Berichten:
    347
    Leuk Bevonden:
    0
    Echt veel meer dan alleen vechten leer je niet op Karate, de meeste NL scholen bieden niet echt filosofie en meditatie ofzo. Tis vrij commercieel niet dat ik bedoel dat het zoiets als een bedrijf is, maar mensen willen graag iets leren in de zin van dat het ''aantoonbaar'' is, dus grepen, plankjes breken, hoge trappen. Je moet dan echt zoeken naar een goeie school, en niet zo soort van kleuter créche dat je dan gewoon samen aan het gymmen bent. Ook belangrijk is pure discipline, omdat het vrij commercieel is proberen ze natuurlijk voor iedereen toegankelijk te maken, en zeg maar ''dikke, niet zo sterke '' mensen hebben wat meer moeite. Gewoon een keer gratis trainen. en kijken hoe die leraar is. Maar tis uiteindelijk ook n persoonlijke keuze als je dat fijn vindt dat je leraar hele tijd rekening houdt dat je niet te moe bent dat je altijd naar je zin hebt dan moet je daarvoor kiezen.
     
  11. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Plankjes breken zou je eigenlijk wel tot traditie kunnen rekenen, maar gelukkig doen wij daar niet aan. Onze sportschool is zeker toegankelijk voor iedereen. Maar er gelden wel "omgangs" regels. Als je vergeet te groeten als je de dojo binnen of uitgaat dan zeggen ze terug komen en nu goed... Voor en aan het einde van de les doen begroeting ceremonie, met onder andere tien seconden soort van meditatie (kort, maar toch). Ook besteden wij best veel tijd een kata's en dergelijke, en niet zozeer aan het vechten. En ik vind dit echt een hele leuke combinatie, beetje van twee kanten meeplukken dus eigenlijk.
     
  12. godsson

    godsson Brothers in arms!!!!

    Berichten:
    214
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit op aikido. Het is alleen maar verdedigen en zorgen dat iemand zich overgeeft. We hebben als wapens : jo, tan to , katana
    Is Aikibudo ongeveer hetzelfde als aikido maar dan aanvalle ofzo?
     
  13. Testoronius

    Testoronius De 1e aanmaak Hero

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    0
    Aikdo is de moderne verzamelnaam voor wapenloze zelfverdediging, gebaseerd op de yin-en yang leer en aiki-principes. "Ai" is japans voor harmonie en "ki" betekent in dit geval energie, kracht. Aikido is de kunst om de geestelijke en lichamelijke krachten in harmonie te brengen (verzamelen en verenigen).

    Aikido is voornamelijk bedoeld om zich zonder wapens te kunnen verweren tegen gewapende en ongewapende aanvallen met behulp van worp-en vastgrijptechnieken.

    Vroeger vochten de samurai's voornamelijk te paard en als ze daar van af donderden, was het meestal snel afgelopen. Toen grondgevechten belangrijker werden, ontwikkelde men de ongewapende vechtkunst, "aikijutsu" genoemd, om de controle over het gevecht weer terug te kunnen krijgen.

    aikibudo betekent in feite hetzelfde, want het woord "budo" is een verzamelnaam voor de Japanse vechtkunsten. Maar het is wel zo dat het moderne aikido, zoals dat tegenwoordig op de meeste aikido-scholen wordt gegeven, anders is dan het oorspronkelijke aikido, waar de oude technieken ("koryu") nog beoefend kunnen worden, zoals ze ook op het slagveld werden gebruikt. Laat ik 't zo zeggen, dat zijn géén leuke grapjes... :'-(

    En om jouw vraag dan ook helemaal te beantwoorden:
    Jujitsu is de juiste term voor de vrije aanval én verdediging. Het is hoofdzakelijk zonder wapens, maar niet per sé zonder (je kunt iemand ontwapenen en dan het wapen gebruiken). Bij jujitsu combineer je o.a. stoten, slagen, trappen, worpen, wurggrepen, klemmen en hevelen.

    Het is 'n lang verhaal geworden, maar misschien heb ik er iemand mee kunnen helpen.. Succes met zoeken verder!
     
  14. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Aikibudo is een stijlgroep binnen het aikido. Ik ben zelf leraar in deze stijlgroep, dus ik behoor het te weten. Het principe "AI" heb ik al eerder omgeschreven; als het uit evenwicht brengen van de aanvaller. En wel op het moment van de aanval. Dit vraagt om een perfecte timing. Het gevolg is dat er weer evenwicht ontstaat.

    Kijk op deze site als je wilt weten hoe het in elkaar zit: http://www.aikibudo.com/

    Op de site kun je dit lezen:

    In 1980, Master Floquet decided to name the contents of his practice, style and subsequent Art : "AIKIBUDO" in full agreement with Master Mochizuki Minoru. He resumed also contact with the mother school, and the heir of Daïto Ryu Aïki Jujutsu, TAKEDA TOKIMUNE, son of the great Master Takeda Sokaku, charged him to be his representative. He included this original knowledge of Aïki Jujutsu into his teaching of Aikibudo, side by side with that of the weapon school of the Katori Shintô Ryu.
     
  15. Curare

    Curare Xbox junk

    Berichten:
    76
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik beoefen nu al een jaar san shou.
    dat is een combinatie van chinees kickboxen en chinees judo en nog wat andere dingen. tjek ook www.jingwo.nl/sanSao.html
     
  16. (T)r@cer

    (T)r@cer X-box owner

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet je toevallig in welke plaats "Chris de Jongh" lesgeeft?
     
  17. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij in Groningen.

    Hij is één van de leraren geweest waarvan ik les heb gehad om zelf leraar te worden via de opleiding van de Judo Bond Nederland. Heeft op mij indruk gemaakt. Is een all-round budoka.

    Klik hier maar eens op : http://www.musubi.nl/dojos/groningen.html

    en op: http://www.sjok.nl/generiek.asp?id=1
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2004
  18. (T)r@cer

    (T)r@cer X-box owner

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt interessant... misschien dat ik daar maar eens een kijkje moet gaan nemen. Bedankt in ieder geval!
     
  19. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoor iedereen hier krav maga roepen. Ik had me al een tijdje voor dit topic in krav maga verdiept en kwam erachter dat dit een sport is die je snel onder de knie krijgt en heel effectief is. Ik denk echter dat iemand die al zijn hele leven een oosterse vechtsport beoefent, echt in zn qi (hoe je het ook spelt) of bij andere sporten een andere naam voor deze energie staat tog zal winnen van iemand die krav maga doet. Ik doe tae kwondo voor het grootste gedeelte om mijn lijf te trainen enz, maar k merk dat k ook veel meer energie krijg en inderdaad ook problemen in het dagelijks leven anders aanpak.

    BTW k ben happy want er is zaterdag 27 nov een tournooi in gouda volgens de wtf regels waar ik in zal competen.
     
  20. (T)r@cer

    (T)r@cer X-box owner

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    WTF taekwondo kun je nauwelijks nog met een Oosterse vechtsport vergelijken. Het is puur op het Olympische sparren gericht en daar kun je op straat niet mee aankomen natuurlijk. Misschien is het bij jou anders, maar bij ons wordt er totaal niks met "qi" gedaan. Helaas.... :'-(

    Verder zou ik iemand die 10 jaar karate beoefend geen kans geven tegen iemand die 10 jaar Krav Maga heeft gedaan. Krav Maga is ontwikkeld met 1 doel... het zo snel mogelijk onschadelijk maken van je tegenstander en dat is niet het doel bij karate. Ik raad je het officiële boek aan over Krav Maga ( ISBN 9038912579 ). Hier staan heel wat handige dingen in om te weten.

    Suc6 trouwens met je toernooi! Is het je eerste wedstrijd?
     

Deel Deze Pagina