1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Jorrit

    Jorrit Server admin XBW.nl ICT

    Berichten:
    5.537
    Leuk Bevonden:
    9
    Ik woon nu een dik jaar op de campus van de Universiteit Twente en het bevalt me wel. Ik woon met vijf anderen in een "woongroep", zoals men dat noemt. We koken om toerbeurt, dus je hoeft maar een keer te koken, en dan kun je de rest van de week mee-eten.

    Wat mij vooral tegenviel is het geproduceerde lawaai door de buitenwereld, ik slaap nogal slecht. Gelukkig bestaan er van die handige oordopjes, die zeer subtiel Herriestoppers worden genoemd. Werkt perfect.

    Ik betaal voor 18m2 240 euro per maand, en dat is inclusief 100mbit internet :). Deze prijzen zijn niet representatief.
     
  2. Aart

    Aart XBW Senior

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    3
    Volgens mij is het praktisch onmogelijk om in Utrecht een relaxte kamer te vinden zonder ergens lid te worden.

    En mijn bedragen waren inc. kamerhuur, hoewel de echte koningen natuurlijk minimaal 1300E nodig hebben.
     
  3. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Waarom ben je koning als jeveel geld uitgeeft...

    Maar goed, ik zit een half jaar op kamers in tilburg nu en ik moet zeggen het bevalt me prima. Ik heb een eigen keukentje waardoor ik dus eigenlijk altijd zelf moet koken, maar goed magnetron maaltijden en pizza`s zijn ook best goed voor je...
    Verder eet ik nogal eens met vrienden.

    Over de kosten tja dat ligt nogal verschillend. Voor huur moet je toch wel minimaal 200 rekenen denk ik (ik ben 240 kwijt incl internet, 23m2). Verder ligt het er een beetje aan hoeveel je eet, maar met 5 euro per dag kan het net als je zuinig bent. Hierbij reken ik geen bier e.d dan :).
    Verder zijn de kosten van de boeken heel erg verschillend per opleiding. Gelukkig betalen mijn ouders die, als ook het collegegeld.

    En verder hebben mensen het hier steeds over studentenverenigingen... daar zou ik niet te snel naar toe gaan. Naar mijn mening zijn dat nou niet echt de gezelligste mensen..maar goed dat is een eigen keuze natuurlijk.

    Als je op zoek gaat naar kamers kan je het beste viavia te werk gaan eigenlijk. Lukt dat niet echt dan kun je kijken op kamernet.nl, of gewoon op de prikborden op de uni/hbo. En dan is het op de kijkavonden gewoon een beetje geluk hebben dat je uitgekozen wordt.

    Hopende dat deze dingen je niet al teveel ontmoedigd hebben, wil ik nog wel even zeggen dat ik het in ieder geval ongelofelijk naar mijn zin heb op kamers :D. Hoop gezelligheid met andere studie genoten etc. Als je niet op kamers woont mis je toch al snel een hoop dingen die er gaande zijn...

    Maar als je niet zeker bent over je studie bijvoorbeeld zou ik het zeker nog even aankijken...
     
  4. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8
    Je hebt zeker een puntje dat je veel dingen mist als je niet in de stad zelf woont of "buiten" de studenten..

    Over de verenigingen,
    Het is per stad enorm verschillend hoe en wat voor een Verenigingen structuur er bestaat. In Leiden is het bijvoorbeeld heel anders als Amsterdam. Amsterdam kan je denk ik prima niet lid zijn en veel lol hebben, en Leiden is dat toch iets minder (naar mijn mening). En natuurlijk de mensen die je kent en die bij je passen, vind je vanzelf wel..
    met of zonder vereniging, kijken waar je types liggen/die je tegenkomt en wat je in de Introductieweek aantrekt/leuk lijkt.

    In Tilburg weet ik dat er Olof is en Vidar (en nog wat meer kleinere denk ik). Denk wel dat jij die kent Joeri, maar zijn op zich prima verenigingen. ieder zijn eigen mening :). Het is een hele aparte cultuur.. moet je van houden.

    Maar raad zeker aan (tenzij je op klein eindje reizen woont van je studie) om op kamers te gaan, in je eerste danwel tweede jaar. En geniet er ook van , tijd komt maar 1x !!
     
  5. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja je hebt zeker gelijk als je zegt dat het per stad verschillend is. In Leiden en volgens mij ook Delft als ik het goed heb, is er gewoon niet veel te doen buiten de studentverenigingen. Dan is het misschien wel interessant om erbij te gaan.
    In Tilburg zitten idd Vidar Olof en Plato, verder geen andere hoor. En dat is idd zoals je zegt, het is een aparte cultuur. Ikzelf hou er niet zo van, maar goed als andere het wel aantrekt moeten ze dat zelf weten.

    En ik heb het prima naar mijn zin zonder lid te zijn van een studentenvereniging :). Overigens ben ik wel actief lid binnen een studie-vereniging maar dat is toch iets anders...veel meer studie gerelateerd.
     
  6. Perfect_Shit

    Perfect_Shit Chimairist

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    2
    jup, kamerburo verzorgt de huisvesting voor het grootste deel...

    ik ga volgend jaar ook op kamers in Maastricht... mag ik nog wel hopen voor IB ingeloot te worden, maar ik ga maar van het goede uit ;)
     
  7. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Btw tegenwoordig heeft het merendeel van de kamers toch wel een fatsoenlijke internetverbinding?

    En over studentenverenigingen; het lijkt me best gezellig etc, maar het hele ontgroenen vind ik ergens gewoon triest. Een week lang jezelf laten misbruiken om bij een clubje te mogen horen. Maarja, als er buiten de studentenverenigingen amper wat te beleven is dan zal het wel moeten.
     
  8. X BelieveR

    X BelieveR Im the X priest

    Berichten:
    415
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dat standaard die kijkavonden? Want dat HAAT ik...
     
  9. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    De kamerhuur is niet zo hoog in maastricht (vergeleken met de rest van nederland tenminste), voor 200/250 kan je zeker een goede kamer vinden. En wel bij Koko gaan en niet bij die ballenzooi.
     
  10. BoneCrusherrr

    BoneCrusherrr Cold SynerGy

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ga over 2 jaar ook op kamers in maastricht
     
  11. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, kijkavonden zijn in de regel standaard ja...

    Dus ik zou dat bierbuikje er maar eens aftrainen en eens naar de kapper gaan anders wordt het niks :+
     
  12. Jingles

    Jingles -

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn er hier mensen die al in Tilburg op kamers zitten? Kunnen die misschien wat ervaringen uitwisselen :)?

    Hoe moeilijk is bijvoorbeeld het zoeken naar kamers daar?
     
  13. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    nou ik heb net vanalles verteld dacht ik :)
     
  14. Jingles

    Jingles -

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja sorry, ik was het woordje 'meer' vergeten in mijn eerste zin. Er staat veel nuttigs in jouw post, bedankt daarvoor. Die kamernet.nl site is ook erg handig. Het is alleen zo lastig dat ik erg ver van Tilburg vandaan woon, kijkavonden worden dan een probleem :mad:
     
  15. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Welke studie ga je doen?
    En waar woon je precies?

    Over het algemeen is het niet heel moeilijk om een kamer te vinden. ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel vrij lang over gedaan heb... Zal wel niet zo`n goede indruk achter laten :p. Maar het idee is op tijd beginnen, en dan komt het vanzelf wel.
    Als je nog geen kamer hebt en je gaat al studeren, dan is het ook vrij eenvoudig om een kamer te krijgen, via via. Als je een beetje de goede mensen kent dan zijn er altijd wel huisgenoten die vertrekken of iets dergelijks.
    Verder moet je je zo snel mogelijk inschrijven bij Wonenbreburg. Dat is de grote officele verhuurder. Als je dan verder als 2 uur wegwoont met het openbaar vervoer dan krijg je verkorting op de wacht tijd en dan is het een half tot 1 jaar ( zo was het tenminste bij mij).
    Als je je dan nu inschrijft heb je dus al aardige kans.

    Verder vind ik het een hele gezellige stad, maar het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe je mede-studenten enzo zijn...

    Als je niet naar allerlei kijkavonden wil kan je ook op kamernet.nl zelf een gezocht advertentie plaatsen. Dat kost wel 7.95 of iets dergelijks, maar daar krijg je wat meer bruikbere dingen voor terug. Mensen die jou uitnodigen daar heb je natuurlijk altijd een grotere kans dan als je zelf reageerd op een kijkavond.

    Als je nog verdere vragen hebt dan hoor ik het wel :D
     
  16. X BelieveR

    X BelieveR Im the X priest

    Berichten:
    415
    Leuk Bevonden:
    0
    En wat kun je bij zo'n keuring verwachten dan?
     
  17. Jingles

    Jingles -

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik woon in Alkmaar, dus dat is meer dan 2 uur met het openbare vervoer. Ik ga me zeker inschrijven bij wonenbreburg, bedankt voor de link! Ik wil graag International Business gaan studeren, echter, tijdens de voorlichtingsdagen had ik tentamens, ik kon dus niet naar Tilburg om ze te bezoeken (kutzooi). Wel heb ik al vergelijkbare opleidingen bekeken en ik weet dat dit is wat ik wil.

    Waar zit de UvT eigenlijk precies? DIcht bij het centrum of juist niet?
     
  18. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    Als je een kamer zoekt in maastricht dan kan je de keuring in de meeste gevallen ontwijken door wat vroeger met je zoektocht te beginnen. Eind mei zijn er namelijk zat kamers te vinden.
     
  19. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Ligt in Tilburg West, toch wel 15 min fietsen van het centrum, maaaaar er is ook gewoon een treinstation bij de uvt waarvan het nog 5 min lopen is dus dat valt wel mee...

    Enne die keuringen bij kijkavonden..die zijn er niet echt hoor, je komt gewoon je praat een beetje met de mensen daar en dan hoor je later of je het geworden bent of niet... Dus geen vage je moet dit drinken blabla hoor wees gerust..
     
  20. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    Ja dat komt later wel als je bij een dispuut wilt.
     

Deel Deze Pagina