Actie "Gelijk oversteken"

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Game Error, 11 jan 2005.

1. Game Error

Game Error Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Per 1 januari 2005 geldt in Nederland een algemene identificatieplicht. Elke burger moet zich voortaan legitimeren zodra een politieambtenaar daar om vraagt. Daar moet zo'n politieambtenaar dan wel een goede reden voor hebben, maar 'het handhaven van de openbare orde' is, volgens de nieuwe wet, reden genoeg. En dat is een erg ruim begrip. In de praktijk betekent dit dat een burger te allen tijde om een identiteitsbewijs gevraagd kan worden, wat een ernstige inperking van de vrijheid is.

Om te voorkomen dat ook in Nederland 'overijverige' dienders misbruik gaan maken van hun nieuwe bevoegdheden, is er de campagne "Gelijk oversteken!" opgezet.

ik hoop dat veel mensnen hieran mee doen zodat we niet constant zullen worden gevraagd naar legitimatie (is me nu al een keer gebeurt bij school:mad: maar de agent ging weg toen ik zei dat ik niks verkeerds had gedaan en dat ze me dan niet zomaar om legitimatie mochten vragen _0/ )

Laatst bewerkt: 11 jan 2005
  2. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Als ze mij om mijn papieren vragen zal ik dat zeker doen :+, right back at ya juut :9

3. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Idd, gewoon vragen wat de reden is( het mag immers alleen als er ''iets'' gebeurt is.), en zijn ID.. kan hij ook voelen hoe het is.
    Begrijp me niet verkeerd, opzich vind ik het super goed, omdat ik niks te verbergen heb opzich, maar het blijft klote.. Bedankt @ iedereen die lekker dit lang verneukt!
    Bedankt Murart, Bedankt Mohammed B. Bedankt Volkert!!

4. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Ja, ik heb er op zich ook gemengde gevoelens bij.
    Het kan wellicht voor kwaadwillende mensen hun doelen vertragen of helemaal niet doen bereiken, maar zeker als je geen 'normale nederlander' (whatever dat ook mag zijn) bent zul je vaker de dupe zijn.

5. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Fantastisch nu heeft dat stinktuig waar de identificatieplicht eigenlijk tegen bedoeld is weer een knuppel om mee terug te slaan. |:- En iedereen natuurlijk dan weer zeiken dat de politie zijn werk niet doet.

6. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Hoe is het bij je moeten hebben en tonen van een identificatie een 'ernstige beperking van je vrijheid'? Ik heb altijd al mijn identiteitspapieren bij me gehad voor het geval dat ergens nodig was en het is imo gewoon niet meer dan logisch dat je jezelf ten alle tijden zou moeten kunnen identificeren.

Maargoed, laat het maar aan de gemiddelde Nederlander over om hier weer overgevoelig op te reageren. Nog even en Amnesty International wordt erbij gehaald :{

7. Xam

Xam Woo-Hah!

Leuk Bevonden:
    0
    Jaja, schending vd mensenrechten.... Wat maakt het nou uit dat je even een kaartje moet laten zien. Als je omgeving daar veiliger van wordt vind ik het prima...

8. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    mee eens; het is meer dan handig dat als er een keer wat gebeurd (in het ergste geval) dat mensen kunnen zien we je bent etc.. Alleen hierom al is het goed dat mensen kunnen zien wie je bent.

treurige trend inderdaad. Ik ga denk ik even kijken of ik een actie kan beginnen tegen overgevoelige mensen die overal een probleem van maken. :+
    Btw: no offence topicstarter :)

9. Renegades NL

Renegades NL Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Neem aan dat iedereen al gehoord heeft dan mensen een paar uur in de cel zijn gehouden omdat ze geen legitimatie bij hadden. En dan bedoel ik geen verdachte mensen die op het station melkpoeder ruilen tegen papier, want die durven ze niks te vragen, maar o.a. een paar meiden van rond de 16.

Het het ook al gehoord dat ze het bij het stappen vaak vragen als je gewoon de kroeg uit komt. Vind het allemaal een beetje overdreven.

10. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    ja maar die mensen die zijn aangehouden maakten deel uit van een grote groep. De politie had op dat moment meerdere mensen aangehouden. Dus het verwerken van de processen verbaal duurde even. Als het eventjes vasthouden van een 16-jarig meisje betekent dat ze wel degelijk echte criminelen kunnen aanhouden, moet het toch niet echt een probleem zijn.

En dat meisje heeft in het vervolg ook gewoon haar legitimatie bij zich. Die wordt er ook heus niet slechter van hoor:)

11. Renegades NL

Renegades NL Active Member

Leuk Bevonden:
    2

De identificatieplicht heeft er, naar nu bekend is geworden, meteen in de nieuwjaarsnacht al voor gezorgd dat een 14-jarig meisje zeveneneenhalf uur in de cel heeft gezeten omdat ze geen legitimatiebewijs bij zich had. Twee andere jongeren van 17 en 19 jaar werden zelfs tien uur vastgehouden.

Toen het meisje uit Veen om 4 uur 's nachts werd aangehouden, was ze net onderweg naar het huis van een vriendin om daar te gaan slapen. Omdat ze geen identiteitskaart bij zich had, werd ze direct met een politiebus naar het politiebureau in Breda vervoerd, waar ze vervolgens zeveneneenhalf uur heeft vastgezeten. De politie belde om 6 uur haar ouders, met de mededeling dat ze hun dochter om 11 uur konden komen ophalen.

Volgens politiewoordvoerder Rienk van Kuik had de ME al de hele nacht grote problemen met een groep terugkerende jongeren in Wijk en Aalburg, waar het meisje werd aangehouden. Daarom werd besloten tot het toepassen van de legitimatieplicht.

Dat meisje wordt er niet slechter van, man lul toch niet. Je gaat toch geen meisje van veertien 7,5 uur opsluiten :{

Was dat meid een bedrijging, oh nee ze was natuurlijk verdacht. Als mijn dochter om deze reden wordt vastgehouden voor 7.5 had ik de daarvoor betreffende agent toch wel even duidelijk gemaakt dat hij dat voortaan wel uit zijn hoofd haalt.

12. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Op zich vind ik het ook niet erg ik heb mijn identiteitsbewijs altijd bij me alleen af en toe gebeurt het welleens dat ik hem vergeet.
    En als ik dan opgepakt zou worden zou ik er ook niet echt vrolijk van worden.

13. Opheodrys

Opheodrys Allround gamer

Leuk Bevonden:
    1
    Ik snap het probleem niet....heb altijd een id-bewijs bij me gehad(bv voor het werk)
    Niks mis mee,toch?
    Dit is een beetje hetzelfde als met camerabewaking..onee,ik wil dat niet..privacy bla bla bla....als een camera inhoudt dat ik veiliger kan gaan stappen,PRIMA!!!
    Gebeurd er niks,gaan de bandjes op standjee wissen...dus niks aan de hand,toch?

Nu dus dit,waarom zou ik iemand in een blauw uniform compleet met handboeien/pet/pistool enz enz gaan vragen om zijn id-bewijs?
    Ik geloof wel dat ie een politieagent is,al was het alleen al om dat ie een uniform aan heeft.
    Nogmaals(het is al eerder aangegeven) ,je word niet zomaar gevraagd je id te tonen.
    Omstanders van een ongeluk of bij een brand bv..in het uitgaansleven enz enz...niks mis mee...sterker nog,voordat je een uitgaansplein op mag moet je een id laten zien..zo weten ze wie er zijn ...makkelijk als er stront uitbreekt.
    Denk dat het dan wel rustiger word overal....dan heb ik het over het geweld dan he.

14. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Maarja, daarom moet je gewoon vragen aan meneer de agent waarom je je ID zou moeten laten zien, Het mag immers niet zomaar. En als je dat niet vraagt, dan denkt meneer dat hij aan iedereen kan vragen of hij/zij het ID tevoorschijn wilt halen.
    En tja, er zijn gewoon agenten die dit soort geintjes flikken omdat ze het leuk vinden. Natuurlijk een kleine groep maar ze zijn er.

15. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    duidelijk.

Er zijn zat mensen van rond die leeftijd die wel degelijk voor problemen zorgen. Dit kan wel eens voorkomen. Ze moeten die probleemjongeren toch vinden? Wees blij dat er tenminste iets gedaan wordt. Kan je bij mij in de buurt niet zeggen... :{
    Als het dan gebeurd dat een onschuldig persoon een tijdje vastzit. Too bad.

16. VliegtuigNL

VliegtuigNL Non-Xbox Hokken Slet

Leuk Bevonden:
    0
    Moeilijk, Engels?

17. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Oh sorry. Een spelfoutje. Kun je je daar echt druk om maken? pff...
    En als ik je sig zie... mierenneuken? De pot verwijt de ketel... :)

ontopic: Ik las ergens dat je pas verplicht bent legitimatie bij je te hebben als je ouder bent dan 14. Als dat waar is, dan had dat meisje inderdaad niet vast mogen zitten.

18. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Nooit identiteit op zak gehad. Nooit erom gevraagd ook. Ben et voorlopig ook niet van plan.

19. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    kheb der al een sinds paar maand ofzo. Ik vind dat ze je mogen vragen in elke situatie altijd. 't Moet immers veiliger worden in NL, dus mag naar mijn mening dit soort dingen wel. Als k niks verkeerd doe, zal het me een worst wezen dat ze me erom vragen. Zowiezo, wat kun je nou tegen dit soort maatregels hebben?

20. JAGUAR

JAGUAR xbox

Leuk Bevonden:
    0
    vind het wel een goede actie, als veel mensen het doen zal het wel enige effect hebben

Deel Deze Pagina