[Discussie] Internetaankopen: wel of niet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mr.ed, 12 jan 2005.

1. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    Internetaankopen

Ik zal het even uitleggen:
    Ik doe samen met nog iemand mijn profielwerkstuk over internet aankopen. We richten ons daarbij op de redenen waarom internetshoppen steeds populairder is geworden. Ook kijken we naar de gevolgen voor consumenten, bedrijven en de economie.

Nou zou ik graag een discussie starten over waarom je wel of niet aankopen op internet doet. Bijvoorbeeld: wat koop je altijd op internet, wat zou je nooit op internet kopen en waarom denk jij dat het zo populair is.

Dan zou ik ook iedereen nog willen vragen om de enquete in mij sig over dit onderwerp ter ondersteuning in te vullen.

2. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Aangezien dit een discussieonderwerp is verplaats ik hem naar ASEL, met enige verduidelijking in threadtitel.

3. thabo

thabo Zwabbo

Leuk Bevonden:
    0
    tis handig voor luie mensen...

4. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Voordelen: dingen kopen die je niet zo snel in normale winkels ziet, vaak goedkoper
    Nadelen: minder service, communicatie problemen etc.

Ik vind het geen voordeel dat je er niet de deur voor uit hoeft. Als ik iets koop wil ik het graag meteen hebben, en niet er een paar dagen op moeten wachten.

5. Ross

Ross The Father

Leuk Bevonden:
    0
    Nadeel: je weet niet of je het ooit nog krijgt je kan ook met een grappen maker temaken hebben die wel geld int maar geen producten levert.

6. Amras

Amras Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Minder service? Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Ik bestel wat en het is bijna altijd binnen een paar dagen binnen. Uitleg staat in de winkels waar ik koop goed bij zodat ik precies weet wat het is en voor hulp is er altijd wel een forum waar mensen zitten die me kunnen helpen. Vaak zelfs beter dan de verkoper in de winkel.
    Ik heb een tijdje terug een dolby surround set gekocht (ja meneer, kan op de xbox). Ik kon hem de volgende dag terug brengen :mad: Daarna op internet gezocht, besteld en 3 dagen later een setje binnen die zelfs nog 50 euro goedkoper was.
    Het is erg handig omdat je de deur niet uithoeft, en het vaak goedkoper is doordat een website minder onderhoud nodig heeft dan een echte winkel.
    Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je het niet meteen in handen hebt. Dan kom je iedere dag weer thuis, hopend dat hij in de bus ligt. En dan weer een dag wachten...

7. mr.ed

Leuk Bevonden:
    2
    bedoel je hier dan nieuwkoop of 2e hands koop op internet. Met nieuwkoop zijn er tegenwoordig een aantal regels waardoor frauderen erg lastig wordt als je als koper van deze regels op de hoogte bent.
    Vroeger was het algemeen bekend niet snel iets op internet te kopen, tegenwoordig is dat naar mijn idee een bangmakertje nu veel manieren van misbruik op verschillende manier te voorkomen zijn. Daarnaast kun je nu op fora zoals deze vragen naar mensen die al eerdere ervaringen met bepaalde webshops hebben. Dit masaal gebruik van fora bestaat nog niet zo heel erg lang.

8. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Koop alleen op buitenlandse sites. Hier in Nederland moet je altijd € 4,50 oid extra betalen als je met CC afrekent :mad:. Belachelijk internetland, dat Nederland :mad:. Dus i-net handel in Nederland vind ik een nadeel dat je altijd aanvullende kosten hebt.

Voordeel van internet handel is dat je ruime keus hebt met meestal concurerende prijzen.

9. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Koop op Nederlandse en buitenlands sites. Voordeel: goedkoper en makkelijker. Nadeel bij 2e hands: je weet niet of je het product wel ontvangt. Nadeel altijd: Je hebt het product niet meteen (je moet een paar dagen wachten).
    Maarja, ik ben een echte hollander :) dus koop ik de games en films zo goedkoop mogelijk: via internet dus.

10. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik koop heel veel van mijn aankopen op internet. Vaak veel goedkoper, en veel makkelijker aan te komen. Daar komt bij dat heel veel items ook vaak niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Ik betaal (de laatste paar maanden) praktisch alles met cc (mits de aankoop bij een buitenlandse onderneming is), binnenlands maak ik het geld meestal over via Rabobank Internetbankieren.

11. mr.ed

Leuk Bevonden:
    2
    Je zegt dat een van de redenen dat je op internet koopt is dat je vaak voordelige prijzen hebt. Op internet zijn ook wel vaak goedkopere prijzen te vinden, maar deze worden toch vaak nog omhoog gehaald door verzendkosten en de meeste internet sites doen niet of nauwelijks aan acties die vaak in de winkel wel te vinden zijn. (ligt er wel erg aan wat voor producten het zijn)

12. Eduard888888

Eduard888888 BEER!

Leuk Bevonden:
    1
    Ben zelf wel zo n lui type dus vind het iig wel lekker dat hij gewoon in je bus komt. Verder is vaak goedkoper en makkerlijk om te doen. Vind de kans dat je opgelicht wordt steeds minder, tenminste als je op bekende sites koopt.

13. Ruud

Ruud Guest

Het is dat je dat laatste zinnetje erbij zet, want anders moest ik helemaal ongelijk geven ;) Bike2build bijvoorbeeld heeft vaaaak aanbiedingen. Die hebben ook gewoon een assortiment wat verouderd, dus waarom zouden zij geen uitverkoop nodig hebben?

Ik koop voornamelijk via internet omdat het goedkoper is, maar ook omdat onderdelen die ik moet hebben gewoon te schaars zijn. De winkel-om-de-hoek heeft gewoon niet wat ik wil hebben en ik betaal liever 4,50 aan verzendkosten dan dat ik 5> uur in de trein zit. Wie niet?

14. mr.ed

Leuk Bevonden:
    2
    Nou er zijn dus ook sites die spullen verkopen die overal in vrijwel elk dorpje te verkrijgen zijn en die 9,50 verzendkosten en ook nog eens de normale verkoop prijs hanteren. Ik vraag me dus wel af wie daar dan kopen, en wat dan het voordeel is wat die mensen zoveel extra waard vinden.

15. BoneCrusherrr

BoneCrusherrr Cold SynerGy

Leuk Bevonden:
    0
    Het is goedkoper, je hoeft je huis niet uit en niet alle winkels af te zoeken maar je surft gewoon naar 2 sites, 1 van de 2 zal je product vast wel hebben. Op internet vind je veel meer gespecialiceerde winkels in b.v. games, in de stad kom je dat amper tegen

16. BattleCry

BattleCry ..

Leuk Bevonden:
    0
    <Offtopic> Heb gister ook Profielwerkstuk gepresenteerd, had een 9,6!!!
    <Ontopic> Ik koop eigenlijk bijna nooit wat op internet. Ik heb eigelijk alleen Halo2 op internet besteld, omdat je m daar eerder kreeg dan bij ons in de winkel (ook nog ver weg). Verder vind ik het kopen op internet eigenlijk veel handiger dan naar de winkel, en het is vaak ook nog goedkoper. Veel genoemd nadeel: Je hebt t niet meteen, je moet wachten totdat het in je brievenbus ligt:)

Laatst bewerkt: 12 jan 2005
  17. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Omdat ik mega, maar dan ook mega lui ben. Ik koop al mijn studieboeken bijvoorbeeld online, ook al zit ik dagelijks 50m van de boekhandel af.

Ook is het gemakkelijk, ik kijk op Nestor (voor menig student een bekend iets) wat het ISBN is van het studieboek en ctrl-v dat bij bol.com, 2 klikken verder heb ik het besteld. Zo werkt het bij met boeken.

Voor games doe ik het voor de prijs, bespaar er gewoon zoveel geld mee met games online bestellen, dat ik nu niet meer kan voorstellen dat ik ooit nog een game in de winkel zal kopen. Geldt ook voor alle andere luxe producten die vrij homogeen zijn (memory cards, computerhardware, tickets, etc etc).

18. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ben het niet met je eens over de acties, juist heel veel sites werken met acties (bijv dvdcrave.com). De verzendkosten halen idd de prijs nog wat omhoog, maar aan de hand van de kosten die je al bespaart is een artikel dat je via internet koopt meestal nog vele euro's goedkoper.

19. Amras

Amras Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zelfs zonder acties en met verzendkosten zijn de producten meestal goedkoper. Kijk eens naar gcshop. Deze zijn standaard 15%-20% goedkoper dan gewone winkels. Die anderhalve euro verzendkosten die erbij komt verandert niet veel meer aan de prijs.
    Ik denk dat je het nu vooral over producten hebt die geen aparte internetsite hebben, maar verbonden zijn met een bestaande winkel. Daar zal de prijs niet zoveel verschillen, maar de echte onlinewinkels verschillen wel degelijk.

20. mr.ed

Leuk Bevonden:
    2
    Ik zeg ook niet dat dat bij alle producten zo is. Ik koop zelf ook regelmatig bij gcshop en play.com. Maar ik kom het toch best regelmatig tegen dat ik producten zoek die minder populair zijn en die een kleinere groep kopers hebben die gewoon de standaard prijzen in de winkel hebben met daarbij nog eens hoge verzendkosten, en nooit acties.
    Ik zie ook wel degelijk een vooruitgang op dit gebied in vergelijking met 2 jaar geleden. Vooral door de komst van sites als gcshop. Maar veel producten (vast niet alle) op bijvoorbeeld, bol.com zijn gewoon standaard winkel prijzen.
    Mijn broer heeft laatst nog die starwars trilogy box daar gepre-ordered en kwam later tot de conclusie dat hij in veel winkels in de stad voor 15 euro goedkoper werd aangeboden. Dan ben je de volgende keer toch zeker iets voorzichtiger met meteen maar bestellen omdat je verwacht een voordelige prijs voor iets te betalen omdat het een internetshop is die dus in principe goedkoper moet kunnen leveren.

Deel Deze Pagina