Afgelopen dinsdag was er een persconferentie van aandeelhouders van Activision. In eerdere persconferentie, zoals jullie ongetwijfeld weten als jullie bij ons het nieuws volgen, maakte Activision bekend dat ze de mogelijkheid onderzoeken om prijzen in de volgende generatie met 10 dollar te verhogen. Dinsdag waren ze echter duidelijk in hun plannen om dat absoluut door te vieren. Dat het produceren van spellen voor volgende generatie consoles duurder is dan het maken van spellen voor de huidige generatie moge duidelijk zijn. Voor het grafische geweld en de enorme aantallen details die de nieuwe aankomende consoles op het beeld kunnen toveren, evenals de uitgebreidere kunstmatige intelligenties en spelmechanieken zijn vele mensen meer nodig in een ontwikkelteam. Helaas voor uitgevers en ontwikkelaars betekent dat hogere kosten. Hoewel Electronic Arts en andere uitgevers hun best doen deze kosten te drukken en ze momenteel verwachten dat de kostenstijging niet verschrikkelijk hoog zal zijn, zijn andere uitgevers, met een mindere interne infrastructuur, niet zo positief en zien ze de kosten soms met 200% stijgen. Activision zelf heeft dit ook door, maar ondanks hun aankopen die de stijgende kosten moeten onderdrukken, zijn ze toch van plan een prijsverhoging voor hun 'premium' spellen door te voeren komende generatie. In de persconferentie zei de huidige president van Activision, Robert Kotick het volgende: Duidelijk is dat het er voor gamers met een kleine portemonnee niet vrolijk uit gaat zien de komende jaren. Hoewel we begrijpen dat kosten hoger liggen, laat Activision het een beetje lijken alsof ze dit doen om meer winst te maken, niet om die kosten te drukken. Uiteraard heeft de man de doelstelling zijn investeerder tevreden te stellen en daarvoor moet nou eenmaal meer winst gemaakt worden. Ook Electronic Arts heeft een tijd terug ondanks de belachelijke winst die ze elk jaar maken, bekend gemaakt dat ze interesse hebben hun aankomende titels voor de volgende generatie consoles in prijs te verhogen. Als deze twee grote uitgevers het doen, dan is de kans groot dat de rest volgt en dan zullen we er echt aan moeten geloven. Persoonlijk zien wij het uiteraard helemaal niet zitten, die prijsverhoging, maar momenteel is er weinig dat we kunnen doen om het te veranderen. We houden jullie in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen en zijn nieuwsgierig naar jullie mening over dit onderwerp. Bediscussieer de mogelijke verhoging van de prijzen met de komende generatie consoles dan ook in deze thread op ons forum.
Ik vind het afschuwelijk... Piraterij word zo bijna verplicht, hoe wil je het betalen man... ik betaal me blauw... werk me dood bij de super de boer voor een zo'n spelletje wat vaak nog tegenvalt ook Omlaag met 10 dollar, dat zou mooi zijn!
Hoewel ik er aan de ene kant wel wat in kan vinden, vraag ik me aan de andere kant af waar ze in gods-naam mee bezig zijn! Ze schreeuwen om 't ombouwen en illegaal downloaden imo, met zulke prijzen is het al helemaal niet meer te doen. Als spellen nog lang houdbaar zouden zijn, maar zelfs dat niet. Gek eigenlijk, DVD's droppen als een gek in prijs nadat de film uit is, terwijl de houdbaarheid hiervan eigenlijk vele malen langer is dan die van een game. Een goede film zal eigenlijk amper verjaren, maar kijk maar eens naar een game van 2 jaar oud... Spellen als Ninja Gaiden kosten gewoon nog steeds 60 Euro, en dan noem ik ook nog eens een gruwelijk goed spel. 60 Euro! Daar kocht je als kind vroeger godver 20 G.I.Joe poppetjes voor en daar speelde je nét iets langer mee dan 20 a 30 uur. Je kunt d'r om lachen, maar ga eens na wat een idiote bedragen 't eigenlijk zijn.
Games zijn volgens mij wel wat langer houdbaar dan een DVD, een film kijk je een keer, misschien nog een keer en that's it. Dan heb je er 4 uur plezier van gehad. De speelduur van de meeste games is wel 30 uur! En trouwens vroeger kostte games voor de SNES ook 120 tot 150 gulden. Als de uitgevers/developers echt zoveel zouden verdienen dat ze de prijs omlaag zouden kunnen gooien, dan zouden er niet zoveel failliet gaan! Als je het nieuws een beetje volgt zie je dat er constant gamebedrijven failliet gaan, er is gewoon geen grote marge.
onzin, dat is alleen omdat die bedrijven of flut games maken of games maken die weg worden geconcureerd door grotere bedrijven als ubisoft, activision en ea
Als ik rond de 70 euro voor een game moet gaan betalen haak ik toch echt af. Het moet wel leuk blijven...
Zeker geen onzin want grote bedrijven als Atari en Vivendi maken ook verlies. Atari heeft laatst zelfs met de banken gesproken, en staat op wankelen!
Ach joh zo gaat het toch elke generatie dan gaat het in het begin effe een 10tje omhoog. Eerst waren nieuwe games voor de xbox volgens mij ook 70 euro nu zijn de games 60 euro dat 10tje extra is echt niet een reden om te gaan kopieeren.
Natuurlijk belachelijk dat ze het überhaupt probéren in te voeren. Gelukkig praten ze dan nog over de premium spellen, waar je meetal toch wel wat meer voor over hebt. Toch lijkt me dit geen goede wending. Héél veel gamers zeuren al dat alles te duur wordt en door prijsstijgingen wordt het downloaden van illegale games alleen nog maar meer. Van de andere kant: Je moet iets als er steeds minder kopers komen, dus is dit misschien wel de logische oplossing voor de bedrijven. Noujah, ik zal maar denken aan het feit dat ik James Bond: AUF [slecht spel, I know] voor 75 euro in het begin heb gekocht
Nog eens 10 dollar? Ik vind dat ze voor die productiekosten wel gelijk hebben. Maar er gaat ook al 10 euro naar de uitgever, 10 euro naar de winkel, enz. Als ze daar nou eens 5 euro van maken, dan zijn we ook weer 10 euro goedkoper uit. En ik durf te wedden dat 10 dollar duurder, hier wordt genomen als 10 euro duurder, ook al is de Euro meer waard.
Ik had wel verwacht dat ze duurder zpuden worden, ,maar na een tijdje worden ze vast ook wel weer 60 euro. Was toch bij de xbox ook zo?
gelukkig zijn er nog sociale bedrijven zoals nintendo die de prijs van games juist omlaag willen brengen.
Hallo Kobold, welkom op dit forum. Voordat we hier een thread openen gebruiken we eerst de zoekfunctie om te kijken of er al een dergelijke thread bestaat. Had je dit gedaan dan had je deze thread aangetroffen. Verder veel plezier hier op dit forum. Sorry, kon het niet laten... Ontopic: De prijs van games zal wellicht wel weer dalen na verloop van tijd. In het eerste half jaar van de Xbox 1 kostte de games ook 69,99 euro. Toen bleek dat deze niet goed verkochten, werden de prijzen verlaagd. Zelf betaal ik er niet meer dan 50 euro voor (GCshop). Dat wordt dus geen nieuwe games meer kopen voor mij.
Dan gooit Activision toch de prijzen lekker omhoog? Geen probleem. Dan hoeft Moeders bij de Intertoys in ieder geval niet meer te twijfelen als ze een spelletje voor zoonlief willen kopen. Daarnaast denk ik dat het vooral een mentaliteitskwestie is. Wanneer is iets 'te duur'? Hoeveel games wil je wel in godsnaam niet kopen als je gaat claimen dat games te duur worden? Het is toch een soort luxegoed, dat hoef je echt niet elke week aan te schaffen. Ooit van inflatie gehoord? Vergeleken met PC games is de boel wel duurder natuurlijk, maar vergeleken met het algemene prijspeil van consolegames is 60 euro - de huidige gangbare prijs, maar bijna overal ligt de verkoopprijs al wel lager - nog precies op niveau met de eerste PSX games. Hell, ik denk dat we zelfs beter af zjin. Ik kan me nog Nintendo games van f200,- herinneren. Natuurlijk past het niet in deze tijd. In een tijd waarin gekopieer wordt geprobeerd tegen te gaan. Prijzen verhogen uit kostendekking - niets mis mee, het is een keuze die je neemt - wordt natuurlijk door de man met de kleine portemonnee of de reeds kopierende knakker uitgelegd als een reden om juist te gaan kopieren. Weet niet hoeveel waarde we aan dat soort personen moeten hangen. Dat zijn de lui die het er anders toch niet voor uitgaven. Wel moet ik zeggen, dat met de prijs van 50 euro van sommige games - grotendeels door initiatieven als GCShop maar ook buitenlandse paginas - ik meer geneigd was een spelletje te kopen dan daarvoor.
Jup... idd, dat ken ik me ook wel herinneren. Maar vind het natuurlijk best balen als de spellen nog duurder worden. Had het natuurlijk wel zien aankomen. Lulligste, of het werkt in ons voordeel, is dat het natuurlijk adviesprijzen zijn. De winkel bepaalt de uiteindelijke prijs. Recentste voorbeeld zijn de DS spellen. Tussen de 29.95 en de 39.95. De meeste spellen die ik gezien heb kosten 44.95 en geen 29.95 of 34.95 of 39.95... Tis gewoon even afwachten
wowie, dus ong. 20 euro gaan niet eens naar de developer.... nu snap ik waarom developers vaak faiit gaan en uitgeverrs niet, die geven zo´n spel alleen maaar uit.... maar als je een groot bedrijf ben zoals dom dom EA of gaaf Ubissoft, ddan verdien je goed aan al die vele spellen, Rainbow spellen worden goed verkocht enzo, dus kunnen ze vanwwege hun grote winst heus wel naar beneden met prijs... wat een kleine developer nooit kan natuurlijk...en gelijk een nieuw faiit betekent...
Een hoe? Faiit? Uitgevers gaan minder failliet omdat zij kunnen kiezen waar ze zich in storten. Kleine ontwikkelteams zijn afhankelijk van wat ze bedenken en of dat wordt opgepikt door een uitgever. En die kostenverdeling is wel reëel, als je bedenkt dat één enkele winkel natuurlijk niet zoveel titels zal verkopen en dus wel relatief veel marge moet pakken om winst te kunnen genereren. Een uitgever of ontwikkelaar krijgt centjes van de totale verkoop binnen.
En de uitgever moet de game drukken, in doosjes doen, de reclamecampaigne verzorgen. Kost in totaal ook veel geld. Ben benieuwd van de €60,- die je voor een game betaald, hoeveel er nou naar de uitgever en hoeveel naar de developer gaat. Ook Microsoft krijgt trouwens geld, voor elke verkochte game op de Xbox, al zijn de games niet van Microsoft (en Sony voor elke verkochte game voor de PSX/PS2).
Er was toch al eens eerder gezegt dat de advies prijs van de nex-gen spellen tegen de 75 euro gaan liggen dan tegen de advies prijzen 60/65 euro van nu?