Uiteraard heb ik hier geen glazenbol en wens ik Nintendo al het succes van de wereld, het zou zonde zijn als ze genoodzaakt zullen worden om zich terug te trekken uit de console markt, maar de trend die Nintendo heeft ingezet vanaf de N64 en onderschreven door de recente uitlatingen vrees ik het ergste.
Ik wil het niet erger doen klinken dan het is. Nintendo doet het redelijk goed met de GC, maar van een bedrijf als Nintendo dat jarenlange ervaring heeft in de game markt en waarbij (niet geheel onbelangrijk) gamen hun hoofdactiviteit is, dit in tegenstelling tot Sony en Microsoft die daarbuiten veel meer activiteiten hebben, vindt ik dat ze niet naar behoren presteren.
Het lijkt erop alsof Nintendo meer geïnteresseerd is om hun naam in de geschiedenisboeken te krijgen dan dat ze kijken waar op dit moment behoefde aan is. Als ze nu aankondigen dat ze hun volgende generatie console zo revolutionair willen maken dat het misschien wel eens ontwikkelaars zal gaan afschrikken, dan ben je volgens mij niet goed bezig.
Uiteraard is innovatie belangrijk, maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn. Als ik iets heb geleerd van de geschiedenis, dan is het dat innovatie voortkomt uit opties die aan een product worden toegevoegd in de vorm van extra’s. Kijk naar Live. Als je een Xbox koopt dan hoef je geen gebruik te maken van die service, maar de optie is wel aanwezig. De Xbox had nooit een succes geworden als je verplicht zou zijn geweest om enkel via Live spellen te kunnen spelen. Standaardisatie is vaak belangrijker dan innovatie!
Toen de Game Cube werd geïntroduceerd werd de nadruk enorm gelegd op de connectiviteit met de GBA. Ondertussen weten we dat dit niet de killer-app is geworden waarop Nintendo had gehoopt.
Nogmaals, ik weet niet wat Nintendo van plan is, misschien valt het allemaal wel mee en komen ze gewoon met een ‘normale console’ met een paar extra’s, als ze echt iets revolutionairs gaan doen waardoor ze veel ontwikkelaars gaan afschrikken omdat ze dan geen spellen kunnen porten naar Nintendo’s nieuwe console, dan heb ik er een hard hoofd in.
Daarbij weet ik nog niet welke console ik als eerste zal kopen… daarvoor weet ik nog te weinig van de nieuwe generatie, maar waarschijnlijk zal mijn keuze gaan tussen de PS3 of/en de Xbox 2.
@tribalme: Succes met je arm… ik weet hoe dat is.
Laatst bewerkt: 8 mrt 2005