Europese Grondwet.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Blox, 14 mei 2005.

1. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    De forumleden die achttien jaar of ouder zijn mogen zich op 1 Juni uitspreken over het al dan niet meedoen van Nederland met een Europese grondwet. Zelf heb ik nog geen keuze gemaakt. Ik heb de onleesbare grondwetkrant eens bekeken maar werd er niet veel wijzer van. Wat betekent de grondwet concreet? Het is mij niet duidelijk. Hoe vormen jullie een oordeel over de grondwet? Gaan jullie stemmen? En wordt dat dan JA of NEE?

2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Ik moet ook nog eens kiezen wat ik stem. Heb er nog niets van gelezen, dus maar eens kijken waar ik op (voor of tegen) moet stemmen.

3. soadrulezzz

soadrulezzz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb niet echt een mening over die Europese grondwet. Je hoort ook echt veel tegenstrijdige berichten. Zoals het er nu naar uitziet ga ik niet de moeite doen om te stemmen. (Ook al is het stemlokaal 100 meter van m'n huis)

4. Qontroller

Qontroller Q-dance fan

Leuk Bevonden:
    0
    Jij bent ook lui zeg, niet eens stemmen terwijl je het nu eindelijk mag, en je er zowat naast woont!! Ik weet zelf ook nog niet wat ik ga stemmen, nog niet de tijd ervoor genomen om dat boekje door te lezen.

5. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Tegen... dat hele europa hoeft van mij niet dat gezeik. Ik heb trouwens nog niemand gehoord of gesproken die voor stemt.

6. Gerben_S

Gerben_S Alias gerben

Leuk Bevonden:
    0
    zit ook al te twijfelen maar snap er te weinig van om er een goed oordeel over te kunnen geven.. Ik hoorde ergens dat onder de nlse bevolking vooral NEE tegen die europese grondwet word gezegd.

7. Robinsky009

Robinsky009 Active Member

Leuk Bevonden:
    7
    Ik ben zelf geen 18 maar heb wel een menig als de grondwet is toegestemd dan krijgt nederland steeds (eigelijk) minder te vertellen.
    ik had gister nog op school Maatschepijleer en daar hadden we he tover de grond wet landen als Frankrijk en duitsland en Engeland krigj dan het emeste te zeggen hun hebben meer inwoners.

ik zou tegen stemmen als ik mocht stemmen.
    die leraar die ik had had voor mij 100% gelijk.

8. Roberto

Roberto ....

Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk stem je tegen. Nederland verliest zijn macht en alles zal weer duurder worden. Wat nou het voordeel van de grondwet is ben ik nog niet achter gekomen, maar het zal niet veel soeps zijn

9. Ik stem voor.

De grondwet geeft meer mogelijkheden om terrorisme tegen te gaan.

Iedereen verliest zijn macht. Die macht wordt samengevoegd tot één groot machtsblok tegen Amerika.

De macht van Nederland wordt juist groter.

10. drolloe2080

drolloe2080 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik hoop dat iedereen tegen stemt. Als rechten student zie ik dat de europese grondwet niet goed is voor Nederland. we krijgen dan minder bevoegdheid om beslissingen te nemen. Tevens worden de arme landen niet beschermt door de grondwet........ :mad:

11. Sindagon

Sindagon use the clumsynes

Leuk Bevonden:
    2
    LOL, terrorisme tegen gaan. WHAHA.
    Terrorisme is een opgeblazen verhaal om ons angst in te boezemen. Dat zal niet een rede voor mij zijn om voor of tegen iets te stemmen.

Maar ik snap niet dat mensen hier bang zijn dat NL meer of minder macht krijgt. Naar mijn weten heeft NL niet of nouwelijks macht :p

ik moet echter ook zeggen dat ik nog geen id heb wat ik moet stemmen. Heb de laatste tijd me bezig gehouden met xbox nieuws, niet met het echt nieuws :+ dus ik wist niet eens dat we moestens temmen :p
    Moet me der ff in verdiepen. maar als de doelstelling is dat Europa een soort van Amerika word met staten ipv landen enzo, stem ik VOOR.

12. Sindagon

Sindagon use the clumsynes

Leuk Bevonden:
    2
    misschien een goede link voor de twijfelaars:

http://www.referendumwijzer.nl/index.htm

na deze wijzer te hebben voltooid is het me btw wel ietsie duidelijker geworden. (ik zal vast 80% nog wel niet snappen enzo) maar toch denk ik dat ik voor stem.

Laatst bewerkt: 14 mei 2005
  13. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    NL telt natuurlijk niet echt mee als het om macht gaat. Het mag dan ook geen argument zijn om ja of nee te stemmen. De vraag is of NL zonder Europa iets betekent. Ik denk het niet. Als Europa zijn we wel een faktor van betekenis en kunnen we ook beter afspraken maken met nieuwe opkomende economische grootmachten, zoals China.

Al die regeltjes die ambtenaren bedenken neem ik maar op de koop toe. De grondrechten die genoemd worden, daar is niets mis mee.

Ik denk dat ik moor JA ga.

14. Qontroller

Qontroller Q-dance fan

Leuk Bevonden:
    0
    Ook ff referendumwijzer gedaan, bevestigd toch wel al van plan was, voor stemmen. En waarom ook niet, als Europa daardoor meer samenkomt, en een eenheid vormt.

15. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb in de Vrij Nederland gelezen dat het zeer moeilijk is om NEE te krijgen bij www.referendumwijzer.nl, echt objectief is het niet. Ik neig op het moment ook ietsjes meer naar JA dan naar NEE, overigens. Vooral omdat de europa al zoveel stappen heeft ondernomen naar een eenheid. (we hebben al een gemeenschappelijke munt, economische afspraken, etc) Ik heb het gevoel dat als ik NEE stem dat we dan met een soort halfslachtig europa zitten. Wel een munt, wel afspraken, wel een eu-genootschap, maar geen grondwet.

EDIT: ik heb de test ook even gedaan. Vrij Nederland heeft gelijk.

'Bestrijding van terrorisme is uitsluitend een zaak van de lidstaten.'

Hoezo tendentieuze vragen? Alsof iemand hier EENS op zou antwoorden.

16. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Eindelijk kan ik naar de stembus (in februari 18 geworden).

Ik stem resoluut TEGEN, hieronder mijn motivatie:

1 ) Nederland verliest zijn eigen immigratiebeleid;
    2 ) Nederland krijgt nog minder te zeggen, omdat Duitsland en Frankrijk met de meeste inwoners de meeste mensen in het Europees Parlement en de Europese Commissie krijgen;
    3 ) Zodra Turkije toetreedt tot de EU zullen de immigranten aankloppen om een uitkering te krijgen in uitkeringsparadijs Nederland;
    4 ) De Nederlandse regering is zo subjectief als de pest. In het verspreide boekje staat heel mooi dat de commissie objectief is, nou FORGET IT! Alleen de positieve dingen staan er in;
    5 ) Balkenende vond het o zo gepast de herdenking in Margraten aan te grijpen om nog maar eens even aan te geven hoe belangrijk het is voor de Europese Grondwet te stemmen;
    6 ) Het referendum is niet bindend, terwijl dit toch echt bij een democratie hoort te zijn. Dus hoe we ook stemmen, het zal me niet verbazen als ze hem er door drukken. Met als gevolg hevige protesten totdat het kabinet Balkenbende II valt.

Alhoewel ik vind dat er voldoende voordelen zijn, is een klein aantal onderdelen genoeg voor mij om tegen te stemmen, omdat ze gewoonweg zwaarder wegen in mijn opzicht.

17. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Ik mag ook eindelijk naar de stembus (18 in april) en stem ook tegen. Heb even die referendum wijzer gedaan en ik was het voor 40% eens en dus 60% oneens met de grondwet. Voor mij zijn de belangrijkste punten dat wij straks een uitspraak van een rechter in een ander Europees land niet kunnen tegenspreken en dat de grondwet op veel punten te ver gaat, ik vind dat wij een wet nog altijd ALLEEN moeten kunnen tegenhouden en volgens die referendumwijzer hebben we 7 andere landen nodig op zo'n wet tegen te kunnen houden.
    Tenslotte vind ik dat Europa, maar dat heeft weinig met deze grondwet te maken, veel meer moet luisteren naar haar burgers. Als bijna iedereen vindt dat Turkije niet bij Europa mag, en vervolgens Balkenende Turkije gewoon Europa in praat dan vind ik dat Europa maar eens meer naar de burgers moet luisteren.

18. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Sorry, vergeef mijn luiheid, maar waar heb je dit gedaan? Ik wil dat ook even gaan doen. :)

//edit: laat maar. heb um gegoogled.

//edit2: Ben er nog steeds niet uit. 44% voor de Europese grondwet. Nog ff denken dus...

19. falcon NL

falcon NL Creatief mens

Leuk Bevonden:
    53
    Ben TEGEN de grondwet.Dit komt omdat de regering zo hard hun best doet om ons ja te laten stemmen dus dan moet er iets mis zijn.Ik ben voor de rest goed op te hoogte van deze grond wet en natuurlijk zijn er voordelen.Maar de negative dingen tellen 2x zo zwaar als de positieve dingen

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Ja deze hele europese grondwet is er op toe gericht om duitsland en frankrijk toe te laten de grote baas te spelen in europa terwijl wij nederlanders en belgen hélemaal niets meer te zeggen hebben.
    Nu hebben jullie tenminste nog één troost en dat is jullie ongenoegen hierover te uiten door tegen deze wet te stemmen in het referendum .
    Daar tegenover staat dat wij belgen die altijd verplicht worden te stemmen deze keer niet mogen , en dit gewoon omdat men hier niet het risico wil lopen dat wij massaal zullen tegenstemmen.

Deel Deze Pagina