*kickt
Jongens, ik heb eindelijk Forza Motorsport gespeeld. Denk nu niet van; ohoh, want de game viel me reuze mee . Als eerst heb ik gekeken naar me vriend hoe hij zich een weg baande over Road Atlanta. Als eerst vielen de GFX me best wel tegen. De achtergronden zijn super mooi, maar de auto zelf kan nog wel wat detail gebruiken. Toen heb ik zelf op Road Atlanta gereden met een getunede VW R32. De besturing vas veel minder gevoelig dan ik had gedacht. De auto slipt nogal veel, alleen voelde ik dit niet. Het was best wel fijn , alleen heb ik niet zoals bij GT4 het gevoel dat je auto echt stevig op de weg ligt. Ik heb zo'n 3 rondjes gereden, en wat ik wel een sterk punt vond, was dat het gras alleen afremt op punten waarbij je tijdwinst kan boeken. Als je te hard een bocht uitkomt, en net over de curbs gaat, remt dit gelukkig niet zo drastisch af als bij PGR2. Alleen aan binnenkanten van bochten, en dat vind ik netjes gedaan .
Over de menu's zei iedereen dat ze erg overzichtelijk waren, alleen vond ik het best wel onduidelijk. Bij een game als GT4 heb je echt het gevoel dat je iemand bent, en de wereld afreist. Bij Forza is het net zo alsof je alle car-dealers in je achertuin hebt staan, terwijl je bij GT4 echt naar een bepaalde landen toe gaat, die zich bevinden op een wereldkaart. Dat vind ik een stuk leuker, en dan heb je ook echt het gevoel dat je 'in' de game zit. De menu's in Forza kunnen er mee door, alleen prefereer ik die van GT4.
Over de HUD ben ik wel te spreken . De kilometerteller is een stuk kleiner dan ik verwacht had, en alles is goed te lezen. Alleen mis ik wel roof-view, wat ik een erg leuke camerastand vind in GT4. Maar ik vind de HUD van GT4 toch wel wat beter (anders zou ik geen JPRaceGamer heten ) omdat die wat strakker is, en er meer op te zien is.
Over het geluid valt niet echt veel te twisten. Ik denk dat bijna iedereen het wel met me eens is dat het geluid in GT4 een stuk beter is dan in Forza. GT4 heeft een wat realistischer geluid, en je hoort je auto daar ook echt 'ronken'. Wat me trouwens is opgevallen, is dat wanneer je schakelt in Forza, de auto niet 'veert'. Althans, de auto's waar ik mee heb gereden. Meestal krijgt een auto een stuiter, omdat je even de koppeling in moet drukken. Maar in Forza bleven de auto's gewoon door rijden, zonder op en neer te gaan.
Ik heb ook een auto gecustomized, en dat vond ik erg leuk. Ik was er zo'n beetje 3 kwartier mee bezig om mijn VW R32 een McLaren achtige look te geven. Erg leuk. Hier zou ik als ik de game zelf had erg veel tijd in steken.
Forza is een leuke game met mooie graphics en een lekkere gameplay, máár, hij kan niet tippen aan GT4. Ik vind zowat alles in GT4 beter, behalve het schade model en de online mode. Ik vind de gameplay van GT4 echt veel beter dan die van Forza, en ditzelfde geld voor het geluid. Ook is de framerate in GT4 2x zo groot dan die van Forza, en dat is duidelijk te merken. Toen ik voor het eerst de JGTC Nissan zag, brak ik in lachen uit. Hij miste heel veel detail, en miste nogal wat aërodinamische aanpassingen. En dat terwijl de auto's in Forza meer polygonen bevatten. Ik vind ook echt dat Polyphony veel beter werk heeft verricht dan de makers van Forza, aangezien GT4 'maar' op een PS2 draait. Ik heb niks tegen op Forza, maar het is IMO écht geen GT4 beater. Forza is zeker geen slechte game, ikzelf vind hem beter dan DTM2, en zal wel de beste racegame op de Xbox zijn, maar GT4 is echt een paar tandjes beter.
Als ik geld had zou ik Forza wel kopen, alleen ben ik nu alvast begonnen met sparen voor een PS3 en een paar games daarvoor. Binnenkort ga ik Socom III kopen, en daar kan Forza niet meer bij. Echt, de game was beter dan ik had gedacht. Ik denk dat ik er zo'n uurtje gameplay op heb zitten, en ik heb er van genoten. De game is trouwens wel laagdrempelig, wat XBM al zei, omdat ik op een rondje van 1.35 minuten, maar 5 seconden boven het wereld record zit. Dit was me bij GT4 niet binnen een uur gelukt.
Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2005