Ben ik weer... Ik ben van mening dat je zelf (of je ouders als je bij je ouders woont) voor je eten zorgt. Ik verdien geld, zodat ik 's avonds een lekkere maaltijd op m'n bord heb. Dus dan kan ik beter mezelf bedanken.
Of m'n werk. Misschien moet ik dan wel God bedanken dat Hij me werk heeft gegeven. Nee toch niet, en ben zelf naar een bedrijf gegaan om te solliciteren, en de beste directeur aldaar heeft me aangenomen... Misschien moet ik hem dan bedanken voor de betreffende maaltijd.
Of is het omdat ik in Nederland woon dat ik het goed heb... Dan kan ik wel weer God bedanken dat Hij ervoor heeft gezorgd dat ik toevallig hier ter wereld ben gekomen. Of toch m'n ouders, omdat zij mij toevallig in Nederland op de wereld hebben gezet.
Zo kan ik nog een uur doorratelen denk ik.
Maar waar ik altijd moeite mee heb is: waarom zou God voor zulke grote verschillen in de wereld hebben gekozen? Waarom heeft God Goiz in Nederland neergegooid waar hij het goed heeft, en waarom heeft God 'Makuku' in Angola (om een voorbeeld te noemen) neergegooid waar hij elke dag honger heeft?
Mijn post is niet zo lullig bedoeld als het misschien kan overkomen. Maar wat ik probeer duidelijk te maken is hoe ik het zie. En dat is dus dit:
Ik ben dankbaar dat ik hier kan en mag leven, en zo ongeveer kan doen en laten wat ik wil. Ik ben dankbaar dat ik elke avond weer een lekkere maaltijd op mijn bord heb. Ik ben dankbaar dat ik strax kan kiezen voor een Xbox360 of voor een Playstation3 of zelfs voor allebei.
Ik ben dus niet God dankbaar, maar gewoon dankbaar. Snap je het nog?
Laatst bewerkt: 21 mei 2005