1. (Excuseer mij als er hier al een thread over is, maar ik heb gezocht en ik kon niks vinden).

Ben jij gelovig of totaal niet, of weet je het niet helemaal. Mij leek het wel interessant omdat ik in Shriko's signature allerlei godsliederen of iets in die richting zag en ik mij toen afvroeg of er hier veel andere gelovigen zijn.

Zelf ben ik NIET gelovig, ik heb geen enkel probleem met gelovigen en ik vind dat iedereen moet doen wat hij wilt in dat opzicht. Maar waar ik me wel weer aan kan ergeren is dat bijna elke oorlog door geloof wordt veroorzaakt of in ieder geval in verband staat met de oorlog. Ook word ik gek van al die Jehovah's ofzo die je geloof aan je deur aan proberen te smeren. Als iemand niet wilt geloven moet je hem er ook niet toe overhalen.

Graag jullie meningen!

2. Vinnie 78

Vinnie 78 Vinnie vinyl

Leuk Bevonden:
    0
    Chemische kip, ik ben het helemaal met je eens.
    Ik ben zelf niet gelovig en heb er geen problemen mee als iemand dat wel is, maar het is een feit dat veel oorlogen worden veroorzaakt door geloof.
    Voor de rest heb ik niks toe te voegen.

3. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is niet helemaal waar, er zijn zat oorlogen die draaien om geld, macht en etniciteit. In Afrika gaan veel gevechten om etnische zuiverheid, geld en macht. Bij de Hutus en Tutsi's draait het om etnische zuiverheid en geld. Het gaat daar om de controle over de diamantmijnen die zo'n 3 miljard dollar per jaar opleveren.
    De grote oorlogen gingen niet over geloof zoals de Eerste- en Tweede Wereldoorlog, Golfoorlog, maar om macht.
    Welke oorlogen denken jullie worden door het geloof veroorzaakt?
    Wordt het wel door het geloof veroorzaakt of zijn het de mensen die dingen verkeerd interperteren?
    Je hebt ook mensen die het geloof als excuus gebruiken om oorlog te voeren of een strak regime, laten we dat niet vergeten.

Laatst bewerkt: 21 mei 2005
  4. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik geloof niet. Ik ga niet naar de kerk. En ik hoop op reïncarnatie;).

Ik heb geen problemen met mensen die geloven, maar wel een probleem met mensen die hun geloof aan anderen willen opdringen. Daar kan ik dus heeel slecht tegen.

Voor de rest nog een stukje dat uit de evolutie theorie thread komt m.b.t. geloof & de wetenschap:

5. tomdamasker

tomdamasker wachten duurt lang

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben wel gelovig, christelijk, maar vindt die jehovah's ook dom bezig. Ze proberen geloof aan te smeren, maar ze brengen mensen op deze manier er alleen maar verder van af, want zeg eens eerlijk; ken jij iemand die tot geloof is gekomen door een jehovah. Aan de andere kant vindt ik mensen, zoals iemand op dit forum, die zeggen dat ze dit van het geloof haten en blablabla, terwijl ze er vaak nog niet 1x een goed gesprek met een wel gelovige over hebben gehad of zich er egt in hebben verdiept, erg storend en discrimineerend

En dat van dat het bij 'het staat geschreven' ophoud is alleen voor meningloze gasten die alles maar gelijk aannemen wat ze lezen. Bovendien heeft Darwin (dat was em tog, van de evolutietheorie) vlak voor zijn dood gezegd dat er geen reet van z'n theorie klopte, maar dat wordt nooit gezegd als mensen het erover hebben en is ook vrij onbekend.

6. Ik snap best dat je gelovig bent. Maar ook jij bent nu aan het beledigen door te zeggen: 'En dat van dat het bij 'het staat geschreven' ophoud is alleen voor meningloze gasten die alles maar gelijk aannemen wat ze lezen.' Ik geloof niet omdat ik gewoon een bewijs wil dat er iets als een god/hogere macht bestaat. En ik vind eigenlijk al het staartbeen bewijs genoeg voor de evolutietheorie..

7. Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2005
  8. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Tof dat mn sig aanleiding geeft tot een topic over het geloof :cool:

De tekst komt uit het bijbelboek Psalmen en had ik als persoonlijke tekst uitgekozen toen ik vorige week belijdenis deed van mijn geloof. Bij je belijdenis laat je zegmaar aan de gemeente (mensen in de kerk) zien dat je de keuze voor God gemaakt hebt door 'ja' te zeggen voorin de kerk. Ik ben ook christen :)

Ik vind het overigens nog steeds verschrikkelijk dat er 'gelovige oorlogen' gehouden worden. Staat bij elke godsdienst niet centraal dat je elkaar moet liefhebben..?

9. Kijk Shriko is een Christen naar mijn hart :cool:. Gewoon een christen die echt gelooft en juist iets positiefs wilt bereiken in plaats van dat geloof zo misbruikt wordt voor oorlogen en moorden.

10. Feodor

Feodor Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben niet gelovig. Ik heb ook helemaal niks tegen gelovigen, maar vind het erg overdreven, dat als je elke zondag naar de kerk moet, of voor het eten bidden, en god bedanken, dat ie zodanig voedsel geschonken heeft :confused:

11. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0
    Naar aanleiding van je belijdenis, mag ik vragen hoe oud je bent? Ik denk zelf boven de 18.

12. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Even uitleggen hoe ik het zie :)

Je zet achter alles 'moet', maar het moet allemaal niet. Je doet het graag omdat je God wil bedanken voor het eten dat Hij elke keer weer geeft. Ik ga zondag naar de kerk om God te aanbidden en om dingen te leren, niet omdat het moet :)

/edit: X Heer: 19 jaren jong :)

13. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Andere thread gaat ook onder andere over geloof, maar wanneer hier normaal over geloof gepraat wordt mag deze gewoon open blijven, zolang het maar niet off-topic gaat.

Zelf ben ik niet gelovig. Ik heb als kind wel een communie en vormsel gedaan en ben gedoopt, maar dat was omdat het normaal was.
    Vind het eigenlijk een beetje raar, want als klein kind kan je nog helemaal niet beslissen of je wel of niet gelovig bent en volgens mij doen de meesten hun comminie ed omdat het moet van de ouders of het een gewoonte is.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk wat met god te maken heeft te vermijden. Geen kerk (enkel bij een begravenis van iemand), draag geen kruisje en geloof totaal niet in de verhalen over een bovenmachtig persoon (god), ik zoek eerder dingen op die erop duiden dat het bestaan van god juist niet waar is.

Ik heb verder geen problemen met gelovigen, maar soms lijkt het wel of god alles voor je doet, regelt etc. Bedanken ze god dat ze nog leven na overhoop geknald te zijn en in het criminele circuit beland te zijn. Voor mij hoeft dat niet en ik zap dan ook meteen over.

Je zou me kunnen omschrijven als het tegenover gestelde van Shriko.
    Echter plaats ik geen antichrist-teksten in mijn sig, die hou ik wel in mijn hoofd. :)

14. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ben ik weer... Ik ben van mening dat je zelf (of je ouders als je bij je ouders woont) voor je eten zorgt. Ik verdien geld, zodat ik 's avonds een lekkere maaltijd op m'n bord heb. Dus dan kan ik beter mezelf bedanken.

Of m'n werk. Misschien moet ik dan wel God bedanken dat Hij me werk heeft gegeven. Nee toch niet, en ben zelf naar een bedrijf gegaan om te solliciteren, en de beste directeur aldaar heeft me aangenomen... Misschien moet ik hem dan bedanken voor de betreffende maaltijd.

Of is het omdat ik in Nederland woon dat ik het goed heb... Dan kan ik wel weer God bedanken dat Hij ervoor heeft gezorgd dat ik toevallig hier ter wereld ben gekomen. Of toch m'n ouders, omdat zij mij toevallig in Nederland op de wereld hebben gezet.

Zo kan ik nog een uur doorratelen denk ik.

Maar waar ik altijd moeite mee heb is: waarom zou God voor zulke grote verschillen in de wereld hebben gekozen? Waarom heeft God Goiz in Nederland neergegooid waar hij het goed heeft, en waarom heeft God 'Makuku' in Angola (om een voorbeeld te noemen) neergegooid waar hij elke dag honger heeft?

Mijn post is niet zo lullig bedoeld als het misschien kan overkomen. Maar wat ik probeer duidelijk te maken is hoe ik het zie. En dat is dus dit:

Ik ben dankbaar dat ik hier kan en mag leven, en zo ongeveer kan doen en laten wat ik wil. Ik ben dankbaar dat ik elke avond weer een lekkere maaltijd op mijn bord heb. Ik ben dankbaar dat ik strax kan kiezen voor een Xbox360 of voor een Playstation3 of zelfs voor allebei.

Ik ben dus niet God dankbaar, maar gewoon dankbaar. Snap je het nog? :p

15. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik ben atheïst en ik ben fel tegen geloof. Ik geloof er gewoonweg niet in en ik vind dat het de denkwijzen van sommige mensen vertroebelt of manipuleert.
    Er is absoluut niks mis met mensen die in god geloven en hun leven zo inrichten. Maar ik vind dat er te veel hypocriete mensen zijn als het op geloof aankomt. Zo lees ik hier net dat Shriko de belijdenis heeft gedaan en bidt voor het eten omdat hij dankbaar is, niet omdat hij het moet! Hij gelooft écht. Maar bijna elke christen die ik ken van mijn leeftijd, deed de communie en vormsel alleen maar voor het geld of voor de cadeau's. Dat is toch belachelijk! Die noemen zich dan "gelovig".
    En niet alleen de gelovigen, de kerk al helemaal. De bijbel vertelt het verhaal van Jezus die redelijk sober leefde en armen hielp. De katholieke kerk daarentegen bouwt gigantische kerken vol goud en ornamenten, om deze man te eren. Vergeet vooral niet zelf een donatie te maken, anders ben je geen "goede christen". Vroeger kon je bij de kerk een plekje in de hemel kopen, hoe belachelijk is dat. Ik weet dat de protestanten het op dit punt met mij eens zijn, maar ik kan moeilijk over hen oordelen want ik weet daar vrij weinig over.
    Bovendien legt de kerk het geloof de mensen te veel op, eigenlijk mag je jouw geloof niet zelf interpreteren volgens hen. Zij bepalen voor je dat dit moet doen om goed te zijn en doe je dat dan ben je niet meer welkom in de hemel. Homo zijn is slecht, abortus is slecht, vrouwen zijn minderwaardig e.d.
    Het is al eerder gezegd dat geloof tot oorlog leidt. Natuurlijk is dit niet altijd direct. Maar de Kruistochten bijvoorbeeld. Een hele oorlog is ontstaan omdat 2 religies tegenover elkaar zijn komen te staan over 1 stad, die volgens hun geloof heilig is. Mensen geloven zo hard in iets, dat iets anders accepteren en respecteren geen optie meer is. Moslims zijn beledigd omdat Amerikaanse troepen in Saudi-Arabië heilige grond hebben onteert. Extremistische Moslims vinden dit een reden voor aanslagen. Radicaal gelovigen kunnen een gevaar zijn soms. Ik vind dat echt erg dat mensen aanslagen plegen omdat ze zo heilig in iets geloven. Eerlijk gezegd gebruik ik dan liever het woord "verblind", maar dat doe ik maar niet.

Nu heb ik in die hele lap tekst voornamenlijk de Katholieke Kerk onder vuur genomen, die is mijn ogen ook het ergste. Maar begrijp mij niet verkeerd. Ik heb niks tegen echte gelovigen, die geloven zoals zij vinden dat ze moeten geloven en niet klakkeloos de kerk napraten.

De reden dat ik zelf niet geloof is simpel. Ik geloof in wetenschap, meestal geloof ik pas iets als het echt onderzocht is. De evolutietheorie geloof ik bijvoorbeeld maar deels, niet helemaal (er zitten gaten in die wij gewoon nog niet weten). Maar een god die de wereld geschapen heeft? Nee, dat vind ik een te "simpele" oplossing voor al onze vragen.
    In de bijbel staan te veel dingen waar ik mijn twijfels bij heb. God liet de wereld overstromen toen hij ontevreden was over de mens. Terwijl wij elkaar zowat hebben uitgemoord de vorige eeuw, 6 miljoen Joden die "hem" trouw waren. Waarom greep hij toen niet in?
    En waarom zou God bestaan en Allah niet. Dat is voor mij ook een vorname reden om niet te geloven.

iemand die ik graag citeer:
    Karl Marx: "Geloof is opium voor het volk"
    hiermee slaat hij de spijker precies op zijn kop

16. mortalexe_29

mortalexe_29 fun !

Leuk Bevonden:
    0
    Als je er zo veel over weet, dat weet je toch ook wel dat er nog steeds meer en meer bewijzen voor worden geleverd.
    Je moet darwin natuurlijk niet ineens als "de ultime waarheid" beschouwen als hij het met jou eens is. Daarnaast weten veel mensen het verschil tussen een gewone theorie en een wetenschappelijke theorie niet. bij de 2e zijn er al veel bewijzen geleverd die het waarschijnlijk verklaren.

Verder heb ik ook niks tegen het geloof als mensen het als een way of life gebruiken :cool: . Maar waar ik echt niet tegen kan zijn de amerikaanse taffarelen dat de gelovigen de evolutie theorie uit de school boeken willen hebben |:-

17. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Dat hoor je heel vaak ja. Maar imo is dat gewoon omdat de jongeren op hun 7de nog niet echt beseffen wat geloof nou werkelijk voor je kan betekenen, en dat later dan zeggen om zogenaamd stoer te willen overkomen. Zo van, "heuj kijk mij, ik heb de communie alleen maar gedaan voor het geld, en niet voor dat stom geloof". Betere vraag is misschien om te stellen van of ze wel weten wat de Heilige Comunnie nou echt betekent...
    Ik vind dan eigenlijk ook dat kinderen niet de communie moeten doen, ze snappen nog helemaal niet wat het inhoudt als je gelovig bent, de keuze is meer van de ouders dan van het kind zelf.

Ikzelf heb ook de communie gedaan, en doe er nu helemaal niks meer mee. Ik kan me gewoon voorstellen dat er iets is waar je tegen praat en dat je dan kan helpen, misschien dat ik dat later wel kan begrijpen maar op dit moment niet. Ik ga dan alleen nog met Kerst en met Pasen naar de kerk (gelukkig een kerk die het verband legt tussen het geloof zoals dat nu is, en de actualiteit en gewoon rëeel denkt, geen kerk die zich heel strak houd aan de regels van het geloof.).

18. Helemaal mee eens

19. Panzer

Panzer Seven deadly sins...

Leuk Bevonden:
    0
    Ik geloof niet in geloof.......

20. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0
    God en Allah zijn dezelfde, Allah is het Arabische woord voor God, dus er is geen verschil.
    Veel weten dit niet, dus ik vermeld het maar even.

Deel Deze Pagina