Beste allemaal, Omdat ik zelf nu in deze situatie zit, lees onderstaande eerst voordat je vraagt 'wat voor situatie', merk ik dat er nog redelijk veel onduidelijkheid/heden bestaan over het fenomeen van subwoofers voor in de auto. Om misschien wat duidelijkheid hieromtrent te scheppen, sowieso over het gehele begrip 'car-audio', hier een topic om je ervaringen en of vragen kwijt te kunnen. Laat ik maar aftrappen. Ik heb zeg maar meteen een goede 'binnenkomer', sorry alvast voor de grote lap tekst... :{ Ik sta op het punt mijn auto grondig onder handen te nemen. Naast een nieuwe achterbumper (heb vorige week een vervelend klein ongelukje gehad, waardoor mijn achterbumper linksachter ingescheurd is) en wat andere optische aanpassingen, ligt er ook een uitbreiding van mijn audio-installatie in de planning. Op zich heb ik daarover al niet echt te klagen, maar wil toch om nét dat beetje extra te creëren een beetje upgraden. Op dit moment ben ik al in bezit van het volgende: - Pioneer DEH-8700MP, 4x50 watt MOSFET - Voorboxen 2x 140watt, 70 watt rms, merk ‘Hertz’ - Achterboxen 2x200watt, … rms (onbekend), merk ‘Philips’, liggen in verzwaarde hoedenplank - Versterker onder passagierstoel, aangesloten op achterboxen, merk ‘Philips’, 2x100 watt (rms?). Idd, Philips versterker. Hoe dat zo? Even om e.e.a te verklaren, ik heb mijn auto nu zo’n 3 maanden geleden gekocht in verband met afronding van mijn studie en meteen aangenomen worden voor een baan in Den Bosch. Deze auto is eind ’93 nieuw door mijn broer gekocht waarbij hij meteen dit audiospul (toentertijd héél erg duur) erin heeft laten zetten. De auto heeft hij eind 2000 aan mijn tante verkocht en deze heeft hem na 5 jaar (en 10.000km meer op de teller, ofwel BIZAR weinig) weer terugverkocht aan mij. Ofwel, nog compleet met heel de audio-installatie. Enige wat ik dus tot nu toe nog heb gedaan, naast natuurlijk de nieuwe radio, is de originele (overigens zeer goede) Opel boxen uit voorportier gehaald omdat deze opgeblazen waren in die 12 jaar tijd (karton was porreus geworden en doorgescheurd). Hiervoor is vorige maand dus dat setje Hertz boxen voor in de plaats gekomen. Boel wel wat uit moeten vullen met vulringen en hier en daar wat kleine aanpassingen, maar ik moet zeggen, zelf zonder aparte versterker (dus alleen versterker van mijn Pioneer) blazen die boxen al goed. Nu wil ik in de hoedenplank een aparte Subwoofer erbij leggen. Dit ivm met mijn idee dat als ik een subwooferkast in mijn kofferbak wil ik haast heel de ruimte kwijt ben. Nu heb ik haast nooit spullen in de kofferbak liggen maar toch, het gaat om het idee. Nu heb ik op de site van Pioneer gekeken en daar zag ik het zogenaamde ‘open-air’ concept. Ofwel, een subwooferlijn die speciaal gemaakt is om in de hoedenplank in te bouwen, waarbij hij de kofferbak als klankkast gaat gebruiken. Wat is jullie ervaring hiermee? Want een paar vage kennissen van me brabbelen maar wat maar ik heb echt sterk het idee dat hun totaal niet weten waarover ze het hebben. Is het geluid van deze woofers een beetje goed? Of totaal bagger? Ik ben me ervan bewust dat deze sub uiteraard ook gevoed moet gaan worden door een aparte versterker. Ik hou me aanbevolen als jullie een goede weten… (budget richting de +/-200 euro). Of kan ik evt mijn oude versterker gebrugt (ik klink nu wel interessant maar ik weet maar half wat ik nou zeg) ga gebruiken om die sub aan te sturen? Dan koop ik wel een nieuwe versterker voor aansturing van de resterende 4 boxen. Ok hier wat extra info die jullie misschien helpt in de ‘advisering’ Auto: Opel Corsa (type B), 1.6GSI Budget voor sub +/- €140 euro, budget voor versterker +/- € 200 a € 250. Ruimte tussen 2 boxen in de hoedenplank, ruim 30 cm. Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, waardeer ik enorm! P.s. extra vraag: is het gezien de leeftijd van bijv. de versterker niet verstandig om sowieso geheel nieuwe te kopen? Ik weet namelijk niet hoe het zit met evt veroudering met dit soort dingen…
ik zou eerst controleren of toevallig de versterker niet al een sub uitgang heeft....bruggen, of twee uitgangen verbinden, zou ik niet doen. ten eerste klopt het ohmage niet meer en ten tweede een sub kan alleen de zeer lage tonen gebruiken. Als je een gewone uitgang gaat gebruiken klinkt dat voor geen meter. Voor de rest....om de kofferruimte als klankkast te gaan gebruiken is goed mogelijk, dat gebeurt al als je gewone boxen erin hebt zitten. maar nu ga je er specifiek subs erin hangen. Mijn broer heeft het zo in zijn auto gehad...je moet er wel rekening mee houden dat je onluchtingsgaten moet maken om de overdruk van de bassen weg te kunnen laten gaan (in huiskamerboxen zitten deze ook vaak. Ook misschien geen gek idee is om op te letten op je achterruit. Als je subs hier direkt onderrzitten en je gaat een keer vlammen kan het wel eens gebeuren dat de ruit kapot kan gaan door de bassen. Ook dat heb ik een keer zien gebeuren.....
Zet tevens alle schroefjes en boutjes in de buurt van de subwoofer ff vast met "locktite" dit om lostrillen van deze schoefjes te voorkomen. En let op de overdruk die gaat ontstaan in je kofferbak (wordt vaak onderschat). Idee kan zijn om in he hoede plank wat gaten te maken en deze af te dekken met speakercovers, dan is eea netjes weggewerkt.
Zoo er komt iig meer bij kijken dan zo 1,2,3 verwacht, dat zie ik al wel! Ofwel ik zou er serieus aan moeten denken om extra gaten in mijn hoedenplank te maken om de overdruk tegen te gaan... Zo, daar had ik zelf niet eens bij stilgestaan! Alvast heel bedankt voor jullie feedback! Ik heb al even beetje rond zitten kijken met betrekking tot geschikte 'free-air' subs. Kwam de volgende tegen: http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=6929&taxonomy_id=25-130 Iemand ervaringen mee? En ten tweede, hebben nog meer mensen naast Nusti ervaring met free-air subs?
Als ik jou was zou ik een kijkje nemen op forums van getunede bakken, die kunnen je meer tips geven als hier denk ik.
jou zou even hier kunnen kijken: http://www.clarion-eu.com/nl/ Dit merk gebruikte mijn broer ook....nog steeds trouwens, maar niet meer zo'n mega installatie. Het is wel duur, maar op de site staan ook aansluitschema's tips & faqs, enz. Misschien heb je er iets aan....
Even aanvullend op dit topic...is hier al iemand die een Xbox in de auto heeft? Straks met de 360 er bij hebben we er namelijk een over en die wil ik in de auto "gooien". Iemand tips?
Xbox inbouwen verschilt niet wezenlijk van een PS2 inbouwen. Je hebt bij beide 230 volt nodig en een schermpje die een SCART aansluiting heeft (of een rood/geel/wit aansluiting). Complete volkstammen hebben een PS2 ingebouwt, dus er is ervaring zat. Helaas heb ik weinig ervaring op dit gebied, omdat ik (nog) geen auto heb. In de toekomst hoop ik veel te leren van audiosystemen van vrienden. Hun mogen ICE (dat betekend In Car Entertainment, een handige afkorting voor een topic als dit) erin douwen, ik ga juist gewicht eruit gooien .