1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Snavel van eend opgeblazen :(

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mars15, 18 nov 2005.

  1. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik kan het standpunt dat jij inneemt best begrijpen hoor denk ik.

    Jij vindt het dus niet erg dat mensen met vuurwerk de snavel van een eend eraf blazen? Of een hond voor de ogen van een invalide vrouw ophangen aan een hek omdat er ook dieren voor consumptie worden gedood?
     
  2. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    als je dat serieus zo vind wordt dan vegetariër, maar ik denk niet dat die beesten voor het voedsel geslacht worden voor de lol, en de mishandeling wordt wel voor de lol gedaan. Ik vind dit echt een kut-vergelijking, en ik vind het kut dat je nu dus eigenlijk zegt dat iedereen die vlees eet net zo slecht is als iemand die een rotje in de bek van een eend doet. Ik heb gister slecht geslapen omdat ik dat plaatje had gezien, ik zit er echt mee, en dan ga jij mij vertellen dat ik net zo slecht ben?!

    Dus iedereen die vegetariër is is wel goed bezig? Weet jij veel waarom ze vegetarisch zijn, misschien vinden ze vlees gewoon niet lekker, maar dan kunnen ze net zo goed dieren mishandelen.

    ja, hij doelde eerst op jou, maar daarna maakte the-guardian zo'n kut opmerking dat ik vond dat hij daar ook onder valt. Als je niet met mij bent, dan ben je tegen mij? Nou nee, maar als je tegen mij bent, dan ben je niet met mij. Ik vind het echt triest dat je alleen maar zegt dat er nog veel meer leed is, en dat het dus helemaal niet zielig is voor deze eend. Zo komen jou reacties iig over.

    Nee, die afschuw begrijp jij dus niet. Er is een verschil tussen denken en doen, en als je de afschuw zou begrijpen dan zou je snappen dat Kameo dit dénkt, maar niet echt zou doen. Ik vind dit soort reacties niet meer dan logisch.

    Nee logisch, vissen kunnen niet praten :+
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  3. Rush nl

    Rush nl FRAUDE!

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    3
    _O_
     
  4. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Wel in principe werk je wel mee aan een systeem dat dieren consequent mishandeld (veetransporten). Biologisch vlees is een oplossing om de dieren mishandeling redelijk weg te nemen en toch aan een behoefte te voldoen.

    Ik word geen vegetariër omdat ik vlees lekker vind. Daarom zeg ik ook: Ik zou het hypocriet vinden als ik vind dat de daders hiervan heel hard gestraft moeten worden, maar vervolgens wel zelf lekker meedoe aan de consequente mishandeling van dieren. Dan klopt mijn redenatie niet.

    Ik ga ervan uit dat de meerderheid van de vegetariërs geen vlees eet uit overtuiging dat vlees moord is of vanwege religieus perspectief. Er zullen uitzonderingen zijn, maar niet veel. Een eetpatroon is aangeleerd, dus of je vlees vies vind of niet ligt aan de opvoeding.

    Het is zielig voor de eend, maar ik vind dat we het wel moeten nuanceren (hoe vaak heb ik dat woord vandaag wel niet gebruikt) in vergelijking met bijvoorbeeld wel iets wat geaccepteerd wordt zoals de consequente mishandeling van dieren door sportvissers.

    @ Arjan. Je conclusie is niet juist. Ik zeg dat de mishandeling van dieren heel erg veel voorkomt terwijl onze maatschappij daar niets tegen doet. Dan vind ik het naar hypocrisie neigen.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  5. Lucca

    Lucca Bored

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    Heeft iemand die eend horen klagen dan? :confused:
     
  6. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Maar vlees wordt niet voor de lol geslacht, ok, het is dan misschien dierenleed maar daar is tenminste nog een (al is het niet zo'n sterke) reden voor!

    De meeste vegetariërs die ik ken zijn het omdat hun ouders het waren, en die hebben dus nooit vlees gemaakt, en idd dan vinden ze het niet lekker. Dat heeft dus niks te maken met dat ze het zielig vinden voor die beesten.

    Sportvissers zijn ook maar een groep uit de samenleving, en zoals jij je hier meerdere malen afzet tegen sportvissers vind ik dat wij ons mogen afzetten tegen die kansloze gasten die dit bij die eend geflikt hebben.
     
  7. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Wij tegen jij?

    Het gaat hier om het voorbeeld. Waarom zet jij je niet af tegen sportvissers? Vind je dat minder erg? Dan meet je met twee maten. Ik vind het net zo erg.

    De redenen waarom vegetariërs vegatarisch zijn doet er niet zo toe. Ik wil die dingen wel even uit mekaar houden, het zijn aparte voorbeeld daarmee bedoel ik: op zichzelf staand.

    Nee, maar je kan wel het dierenleed verminderen. Hoeveel procent van de Nederlanders eet biologisch vlees? Iemand een cijfer, ik denk niet veel.

    Tevens vind ik het nog altijd raar dat mensen zo emotioneel worden bij een foto van een half gemolesteerde eend, terwijl het leed van duizenden mensen die er erg aan toe zijn ze niets meer doet. We kunnen allemaal dus nog wel nuanceren, maar hier doen we het niet. Kom op, blijf politiek correct of wees het helemaal niet, maar doe niet zo half om half.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  8. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Het komt er gewoon op neer dat de mensen die dit doen heel erg ziek zijn, en dan ook hard gestraft moeten worden. Maar het nederlandse rechtssysteem slaat op niks, en dus betalen wij belasting om deze idioten weer op het rechte pad te krijgen:{, En dat probeerd de politie te doen door een boos gezicht aan te nemen en heeeel hard foei tegen ze te roepen.:{. Maar natuurlijk niet te hard, want dan zouden de arme jongetjes wel eens een gehoorbeschadiging kunnen oplopen. En dan kunnen ze een schadevergoeding aanvragen, die wij doormiddel van de belasting kunnen betalen.

    Maarjah, ik zeg opsluiten en nooit meer loslaten.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  9. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Maak een thread over sportvissers en zet zo'n schokkend plaatje neer, ik zou net zo reageren als in deze thread.

    Niet veel, wij thuis zorgen in ieder geval dat het van een goede slager komt waar de dieren goed behandeld zijn.

    Zoals iemand ooit zei, ik weet niet meer wie "the death of a thousand man is a number, the death of a person is a drama" of iets in die geest, en volkomen terecht. Maar zeg nou zelf, als jij een oorlogsfilm kijkt waarin allemaal mensen worden neergeschoten, of je volgt de hele tijd 1 persoon en die wordt aan het eind neergeschoten, welke film vond je het meest meeslepend?
     
  10. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Eerlijkheid gebied mij te zeggen de laatste. Dat is echter een slechte vergelijking. Ik vind alleen dat mensen consequent moeten zijn in hun oordeel. Hierbij is het beste dat je jezelf niet laat leiden door emoties. Dus dan moet je de mishandeling van dieren in het algemeen ook afkeuren en dan moet je dat niet goed praten met het argument van "Omdat ik het lekker vind" of "Ze worden toch opgegeten". Lekker nuttig, want men kan tegenwoordig best zonder vlees. Dus ook zinloos. Als je dan zo begaan bent met de dieren moet je consequent zijn en niet allerlei smoesjes verzinnen. Als we zo gaan redeneren kunnen die jongens zeggen: "Ja maar we hebben wel een kwartier in een deuk gelegen en het had dus een vermakende functie en was dus niet zinloos" (Macaber, maar brood en spelen is menselijk).

    Daarom nam ik hier ook de handschoen op om mezelf eens flink te laten bekogelen met pek en veren. De reactie op de daad vind ik soms nog schandaliger dan de daad zelf en lost niks op, vuur bestrijd je niet met vuur maar met een gedegen dialoog. Lost het dialoog niks op, dan pak je het vuur op.

    @ "the death of a thousand man is a number, the death of a person is a drama" .De man die dat zei was Stalin. Een van de meest zieke geesten van de 20ste eeuw. Ik hoop voor je dat je jezelf niet in zijn gedachten kan vinden. Anders is dat... spijtig. Hoewel Goelag koolsoep natuurlijk geen vlees bevatte.

    U wou een link? U krijgt een link http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=meet_your_meat&Player=rp&speed=_med

    Ik eet vlees omdat ik het lekker vind. Echter ik werk daardoor wel mee aan de mishandeling van dieren. Daarom zeg ik, ik zou het hypocriet vinden om de eendenmishandeling als vreselijk te bestempelen en die mensen te verfoeien, terwijl ik eigenlijk ook meedoe aan de mishandeling van dieren.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  11. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok, wat dit betreft kan ik nu een beetje jouw gedachtenlijn volgen, maar ik ben het nog steeds niet met je eens dat "we hebben een kwartier in een deuk gelegen" net zo'n goede 'smoes' is als "een mens moet overleven, en dus eten". Tuurlijk zijn er vleesvervangers, maar er zijn genoeg slagers waarbij je ervan overtuigd kan zijn dat de beesten eerst goed behandeld zijn. Dat is niet zielig, dat is de natuur.

    Het word toch ook helemaal niet met vuur bestreden? Er zijn alleen mensen (waaronder ik), die vinden dat dit echt totaal niet kan! En daarom overdrijven zij/wij ons standpunt door te zeggen dat de dader zelf een dynamiet staaf in zn strot moet krijgen.

    Ok, Stalin was een zieke geest, maar dit citaat van hem is waar. Men ervaart een dood van 1 persoon als een drama, en de dood van duizenden mensen klinkt veel minder erg.

    Filmpje werkt niet

    Wederom, bij goede slagers is geen sprake van dierenmishandeling.

    Eet smakelijk vanavond
     
  12. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Alinea 1: Zover ik weet zijn natuur en cultuur twee verschillende dingen. Landbouw en veeteelt zijn cultuur dingen, omdat er daarvoor iets 'in cultuur' gebracht moet zijn. Er zijn vleesvervangers dus kan ook wel zonder vlees. Je kan je afvragen wat voor zieke humor de daders van de eendeaanslag hebben, maar dat is weer een andere kwestie. Het zou voor hen wel een doel hebben gehad. Het kan voor vegetariërs doelloos lijken dat mensen vlees eten.

    Alinea 2: Dan moet je niet overdrijven en je ware aard neerkalken.

    Alinea 3: Dat is zo, maar dan is de ervaring nogal scheef. Door iets te vergroten verlies je het overzicht en dat is een slechte beslissing.

    Alinea 4: Raar hier wel. Probeer eens change preference.

    Alinea 5: Kun je mij garanderen dat er bij goede slagers geen dierenmishandeling is? Bij biologische slagers is dat weer anders, maar bij een 'gewone' slager, maakt het niet veel uit. Die krijgt gewoon grote stukken vlees aangeleverd van het slachthuis (behalve ham, dat komt uit de fabriek) en bewerkt ze vervolgens tot kleinere stukken (bv. Filet).
     
  13. Fusion

    Fusion Someone unfreeze me!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben al jaren vegetariër ;) (uit principiele overweging)
    Maar goed, dat kon jij natuurlijk niet weten.

    En natuurlijk snap ik je punt tot op zekere hoogte wel. Wat mij alleen dwars zat is dat je overkomt alsof het onzin is dat mensen zich om dit soort dingen druk maken. Terwijl ik dan denk : wees daar juist blij om. Betekent dat lang niet iedereen al verhard en afgestompt is.
    Ik zou me pas zorgen gaan maken als het niemand meer iets kan schelen =)

    edit: oh ja, ik eet ook geen soja...bleh!
    En Lucca, het eten van dieren is GEEN primaire levensbehoefte IMHO
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  14. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, maar al sinds het begin der tijd eten mensen vlees, en in het begin der tijd had men nog lang geen rotjes

    Als je boos bent zeg je dingen vaak erger dan je bedoelt, daar is niks mis mee

    Mee eens :)

    Ja, ik heb hem gezien, walgelijk dat dit soort dingen gebeuren.

    De goede slagers kunnen dat idd garanderen

    Niet sinds er vleesvervangers zijn, maar daarvoor was het dat wel.
     
  15. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk jij aan tafel ook niet boert of scheten laat, terwijl dat ook eeuwen gebeurde in Europa. Geschiedenis ligt achter je, als je de lijn achter je de lijn voor je laat beïnvloeden dan kijk je niet vooruit.

    Ik blijf ook vlees eten, ondanks de misstanden, maar voor mij hoeft het geen biologisch voedsel te zijn. Ik eet ook vlees van de bio industrie, zonder problemen, ik slaap nog altijd lekker. Daarom vind ik het ook niet echt erg wat er is gebeurd met die eend. Hier wou ik zo'n 10 posts geleden eigenlijk ook al naartoe werken.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2005
  16. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Nee, maar in het nabije verleden waren er nog geen vleesvervangers, en die zijn er nu pas net. Misschien eet iedereen over 100 jaar wel geen vlees meer, wie zal het zeggen?

    Maar zoals ik dus ook al zei, vlees hoeft niet altijd verkregen te zijn door dierenmishandeling, dat is slechts een illusie van jou omdat je dat filmpje hebt gezien, daardoord denk je dat al het vlees zo gemaakt wordt maar dat is niet zo
     
  17. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, maar het gebeurt wel stelselmatig. Te veel. Daar doet de maatschappij vervolgens niks tegen. Nu een arm eendje is mishandeld staat iedereen op z'n achterste poten. Hetzelfde geld met vissen. Je hoeft er van mij part ook niet voor of tegen te zijn, maar op het moment dat dit eendje mij niks kan schelen, word ik aangevallen terwijl bijna niemand protest aantekent tegen sportvissers. Vind ik nogal meten met verschillende maten.
     
  18. Fusion

    Fusion Someone unfreeze me!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    Met andere woorden, je hebt net zo min respect voor die eend (en andere dieren) als die gasten die dat rotje in zijn snavel duwde.. en dat bedoelde ik dus met "door mensen met de houding van Argus gebeuren dit soort dingen".
    Daarmee zeg ik overigens niet dat jij ooit een eend/hond whatever zou mishandelen. Ik neem aan en hoop dat je die grens in elk geval wel hebt.

    Wat ik me wel afvraag is, als jij getuige van zoiets zou zijn, zou je iets doen? Zou je je schouders ophalen, voel je dan helemaal niets? Boosheid, verontwaardiging, of in ieder geval medelijden met de eend? Empathie met ander leven is immers wat je tot mens maakt.
     
  19. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoho, er is genoeg protest tegen dierenleed, zowel tegen sportvissers als tegen het verkrijgen van vlees via marteling.
     
  20. Argus

    Argus Active Member

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb geen drang om een eend te molesteren omdat het vanuit mijn referentiekader niet normaal gedrag is. Vlees eten is iets wat wel mag vanuit mijn referentiekader. Ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt. Ik deed alleen enige zelfreflectie wat betreft de hypocrisie van dat referentiekader: Waarom mag je wel vlees op een barbaarse manier verkrijgen en vervolgens eten? Echter, ik haal mijn schouders op en hetzelfde geldt voor die eend. Ik kan me daar niet druk om maken en als ik dat zou doen, dan zou ik hypocriet zijn (immers, ik eet ook vlees).

    Boosheid en verontwaardiging zijn emoties en moeten niet je oordeel laten beïnvloeden. Ik denk dat mocht ik in staat zijn om het te voorkomen (lees: de daders zijn door mij aanspreekbaar en voor mij niet gevaarlijk) dan zou ik wel iets ervan zeggen. Medelijden zou ik wel hebben en dat heb ik ook met de eend. Zoals ik echter al eerder zei, ik zou mij daardoor niet willen laten leiden tot een verkeerd oordeel. Hier laten een heleboel mensen zich leiden door verontwaardiging, medelijden en/of boosheid. Dat is ook te zien aan de vele ongecontroleerde reacties, zoals bijvoorbeeld de reactie van Kameo (p. 5).

    @ Joene90 : Waarom zie ik mensen nu dan zo heftig reageren (ik heb het gisteravond uitgeprobeerd bij vrienden, ik vroeg eerst wat ze vonden van wat er met die eend was gebeurd: "ophangen die daders" toen ik een half uur later vroeg wat ze vonden van de sportvissers was het antwoord : "Oh lekker boeiend" . Nu kan het aan mij liggen, maar ik vind dat je consequent moet zijn in je oordeel. Reageer nu dan ook zo fel als net of doe net zo gematigd over die eend. Ik probeer het laatste.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2005

Deel Deze Pagina