Stelling: Geen alcohol/tabak/(soft) drugs voor jongeren (<18)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 19 jan 2006.

  1. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zit wel wat in de actie, maar ik vind het persoonlijk erg zinloos.
    Als het verboden wordt, wordt het alleen nog maar aantrekkelijker/stoerder om het te kopen. Ik denk dus dat het een averechts effect heeft!
    Gelukkig ben ik 18 :)
     
  2. marco007

    marco007 Licence to kill

    Berichten:
    143
    Leuk Bevonden:
    0
    ze zouden het verplicht moete stelle om vanaaf je 70ste minsten 1 krat per dag te moete late drinken, meer een idee voor de vergrijzing.

    /Mod Het is wél verplicht om enige interpunctie te gebruiken. Zie [faq]Beleid[/faq]. - Orcrist
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2006
  3. voog

    voog Active Member

    Berichten:
    281
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat je 16 jarigen gewoon bier en wijn kunt laten drinken, vooral omdat ze dan met alcohol leren omgaan voordat ze leren rijden. In Amerika is dat andersom en hebben ze erg grote problemen met dronken 21 jarigen achter het stuur die denken dat ze best kunnen rijden omdat ze al zoveel rijervaring hebben.

    Roken mag van mij best naar de 18 omdat mensen dan toch iets verantwoordelijker zijn en beter bestand tegen groepsdruk. Ik ken geen rokers die blij zijn dat ze ooit begonnen zijn.
     
  4. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Precies. Dan gaan ze alsnog onder de minimumleeftijd drinken. Dat gebeurd nu, en dat blijft dus ook als de minimumleeftijd op wordt gekrikt.
     
  5. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.101
    Leuk Bevonden:
    2.258
    Man, ik ben 14 en drink nog geneens, rook niet en verder gaat alles top. Roken = gewoon kut aangezien dat je hele leven verneukt. Voel je je daar stoer mee? Dan kan ik tegen je zeggen: _0/ . Aan drinken ga ik ook denk nog niet beginnen, ik heb liever wat fris ofzo.
     
  6. Elite

    Elite Elite TAR

    Berichten:
    1.498
    Leuk Bevonden:
    14
    so true...(ben nu bijna 18)...nu begin ik langzaam mijn sterfelijkheid en plaats in tijd en ruimte in te zien, en dat is nog niet bovenaan de voedselketen!
    In mijn omgeving drinkt iedereen veel (meer dan 4 bier op een avond is biologisch gezien veel) en de meesten halen de 8 wel. De 'die hards' gaan voor de dubbele cijfers. Ik weet dat 'de boeren' nóg meer zuipen. Wij maken er dan ook nog een spelletje van - Mexen-, dat uit de studentenstad Groningen is overgevlogen naar Sneek en zich nu snel verspreidt. Maar laten we wel wezen, wat voegt het derde biertje nou nog toe aan het eerste en tweede? Dorst? Neem water of cola. 'Losser' worden? Krijg maar meer zelfvertrouwen, dan word je ook losser. Bovendien word je dan zo los dat biertje 5-6-7 dan ook niks meer uitmaken en tegen die tijd vliegen ze erin.

    Ik kies eieren voor mijn geld en stel mijn grens van 10 naar 4 als absoluut maximum. Voor mij is dat meer dan genoeg (lang, tenger gebouwd, 60 kg, amper vet, neem snel alcohol op)

    Deze les heb ik geleerd nadat ik met 10(?) bier op niet meer doorhad dat op de pedalen staan én een hand los van het stuur niet samengaan. Ik viel, klapte met mijn hoofd tegen een paaltje en stond drie kwartier later bloedend bij mijn vriendin thuis (we hadden de hele stad doorgewandeld). Een hersenschudding, stukje van voortanden af, zwaar gekneusde duim, pijnlijke knie en hiel en een gezicht onder de schaafwonden was het gevolg. Nu zit ik thuis en kan nog steeds niet werken en schooldagen trek ik nog maar matig. (nu 2 weken na het ongeluk) Maar met mij komt het goed. Ik vrees voor mijn vrienden en hoe zij er over 10 jaar aan toe zijn...

    Jongens, doe jezelf een plezier en Matig!
     
  7. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.901
    Wat ik ook zo stom vind.. er zijn een heleboel ouders die hun kinderen maar wat te drinken geven thuis, biertje ofzo, 'zodat ze ermee om leren gaan en als ze thuis drinken is het beter dan ergens anders'. Dat vind ik zo dom, want
    juist dan gaan ze met vrienden nog meer drinken..

    Zelf heeft mijn moeder me altjid heel vrij gelaten. En achteraf was dat ook wel goed.. ja ik heb ook weleens veel gezopen, maar de dag daarna voelde je je toch niet zo fijn, dus je moet toch zelf je grenzen leren kennen.
     
  8. Genassix

    Genassix Endless Challenge

    Berichten:
    847
    Leuk Bevonden:
    3
    Elite das kut voor je man. Ik drink wel ooit het dubbele van wat jij net zei, maar dan krijg ik niet dat soort dingen hoor. Je moet weten wanneer je moet stoppen..

    Ik ga trouwens deze zaterdag eens proberen even helemaal geen bier te drinken. Ik heb maandag een belangrijk tentamen, en ik wil zondag wel helder zijn om dat tentamen nog even door te kijken. Dus ik ga het proberen, haha wordt veel bier afzeggen of cola bestellen. Wish me luck :).
     
  9. BattleCry

    BattleCry ..

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    0
    Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant klopt het niet helemaal.
    Als ze écht pas op hun 18de flink gaan zuipen, kan het idd zo zijn, dat ze denken dat ze wel kunnen rijden met drank op, omdat ze nog niet echt een keer goed hard lam zijn geweest :cool: . Als je lam mag, vanaf je 16, en sommige maken daar flink gebruik van, dan weet je na ruim 2 jaar wel, dat bier en rijden echt niet samen kan. Dus daarom zou het wel goed kunnen zijn om de leeftijdsgrens laag te houden.

    Maar zo werkt het niet, want zoals al zoveel gezegt, al wordt de leeftijdgens 18, dan komen de 16-jarige toch wel aan drank, dus merken ze ook wel hoe hun lichaam daarop reageert. Ook het idee van drank op én rijden is er nu ook nog bij (veeel te veel) mensen, en dat licht niet aan de leeftijdgrens, maar vaak de intelligentie van mensen + de opvoeding.

    Toch zie ik steeds meer mensen om mij heen, die wel rijden met drank op. En dan niet mensen die net hun rijbewijs hebben, maar veel ouderen mannen/vrouwen die met een paar wijntjes op toch gaan rijden. Ik ga er sinds mn eigen rijbewijs veel meer op letten, en écht veel mensen om me heen rijden met drank op :eek:

    Nog iets wat ik laatst opving: Als je helemaal lam, op je fiets de wegen in je omgeving zwaar onveilig maakt, en je wordt aangehouden door de politie, dan kun je je rijbewijs kwijtraken. Je rijbewijs voor je auto, terwijl je toch echt op de fiets zat :confused: Ik had hier echt nog nooit van gehoord, en weet ook niet of het waar is, maar diegene die me het vertelde, scheen erg overtuigend van zichzelf. (na een paar biertjes O-) )
     
  10. Meanzo

    Meanzo A-Style

    Berichten:
    434
    Leuk Bevonden:
    0
    als je bij mij op school kijkt, jongens uit de 2e zit al minstens 25% te blowen(havo/vwo. roken en softdrugs vind ik dat ze daar zeker strenger in mogen zijn. alcohol vind ik gewoon goed zoals het is, drinken vind ik opzich niets mis mee. als je het maar beperkt houd. vaak op feesten enzo, voel ik me gewoon lekkerder met 2/3 biertjes op. ik ben 15, roken heb ik nog nooit gedaan en ga ik ook nooit doen denk k.
     
  11. NL_Wouter

    NL_Wouter The_Guardian

    Berichten:
    413
    Leuk Bevonden:
    4
    softdrugs : strenger op controleren
    alcohol : 16 jaar en ouder. Dranken alleen nog te koop in slijterijen, op bier na.
    uitgaan: 16 jaar of ouder, 15 jarigen niet binnenlaten, welke reden dan ook
    tabak: 16 jaar of ouder, alleen wel strengere controle

    dat lijkt me wel redelijk, toch? :cool:
     
  12. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Hoi, ik ben Orcrist en ik ben wel blij dat ik ooit ben begonnen! Zo je eerste.

    Inderdaad, daar verbaas ik me ook steeds meer en meer over. Ook sinds ik me rijbewijs heb. Echt belachelijk gewoon. Ik had sowieso als regel voor me zelf nooit te drinken als ik nog moest rijden, ben ook wel blij dat die nieuwe wet er is dat mensen die nog geen 5 jaar hun rijbewijs niks meer mogen drinken en dan rijden. Maar belachelijk hoeveel mensen nog de weg op gaan na toch te hebben zitten leuten.

    @ Elite - Je hebt je lesje hierdoor goed geleerd. Schaam je er niet voor, dit gebeurd nou eenmaal is en daar leer je alleen maar je eigen grenzen van kennen. Wat niet helpt is getallen met jezelf afspreken, van ik drink nooit meer dan 4 bier. Je moet gewoon doen waarbij je je lekker voelt, en je voelt het vanzelf aankomen wanneer je "te vrolijk" wordt. Doe het dan wat rustiger aan. Je moet bewust zijn bij het drinken en weten wanneer te stoppen.
     
  13. CasPerZerZ

    CasPerZerZ *Sorteert Pallets

    Berichten:
    341
    Leuk Bevonden:
    0
    Om nu de grens voor alcohol en tabak en softrugs omhoog te gooien naar 18, is wel overdreven.

    Ik pleit meer voor verplichte indentificatie , zoals als in vele winkels in belgie en frankrijk.Daar krijg je zelf als je er uitziet als sinterklaas nog niet zomaar drank mee.
     
  14. elfje

    elfje Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze moeten gewoon geen drank verkopen aan 13-jarigen!!! Die mensen van de winkel vragen echt ook heel weinig naar je ID kaart. Tenminste een paar jaar geleden toen we 14 ofzo waren toen konden we gewoon echt makkelijk drank meenemen!!!
     
  15. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe wil je dat gaan doen? De winkeliers boeit het geen fuck.. alleen de oude, professionele heren met brilletjes bij de Slijterij gaan nakijken of jij wel 18 bent..

    De kassamiep doet dat echt niet..
     
  16. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar ze zijn de regels aan het aanscherpen.
    Best kans dat de ´kassamiepjes´ nu toegesproken worden.
     
  17. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    In mijn café wordt nu heel streng gecontroleerd op leeftijd. Ze kregen een paar week geleden een boete omdat ze drank verkochten aan minderjarigen, en er toevallig een inspecteur rondliep. Daar heb ik opzich geen moeite mee, maar mensen achter de bar twijfelen alleen als er iemand niet echt 16 uit ziet. Bovendien als ze het aan iedereen gaan vragen kost dat alleen maar tijd, en tijd is geld.
     
  18. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Het probleem is vaak dat ze niets durven te zeggen...de gemiddelde kassamiep is zelf scholier of bijna bejaard. die hebben echt geen zin in een opgenaaid pubertje dat zo verschrikkelijk graag een breezer weg wil hakken....

    Maar even mijn mening over leeftijd en verdovende middelen (ja...ook alcohol dus) ik vind 18 jaar een mooie leeftijd om een verkoop grens te trekken....ik zeg expres verkoopgrens, omdat ik persoonlijk vind dat je met toestemming of toezicht van je ouders of oudere vrienden kennissen van je 16 wel een pilsje mag drinken of een blowtje roken (ik begon op 14de met beide en ben toch redelijk terechtgekomen :)), met als voorwaarde dat de "volwassene" de verantwoording draagt voor de minderjarige. Hiermee creeër je een situatie waar je elkaar in de gaten moet houden en het niet meer 1 persoon zijn probleem is. Ik vind dat je best verantwoordelijkheids gevoel mag krijgen naar je vrienden toe en niet: Dat was ik niet!!!...maar je was er toch bij?...ja nou en???...dan ben je ook verantwoordelijk want je had er niets van kunnen zeggen en iets aan kunnen doen...
     
  19. McSparkle

    McSparkle Well-Known Member

    Berichten:
    7.028
    Leuk Bevonden:
    1.189
    Ik vind het wel prima zoals het nu is. Als ik wil roken, moet ik dat zelf weten, en ik ben nu 17, dus ik hoop niet dat ze die leeftijd gaan opvoeren.

    Alcoholische dranken onder de 15 % kopen als je ouder als 16 bent moet ook gewoon zo blijven. Nu zijn mensen die ouder al 16 zijn dupe van mensen onder de 16 die zonodig drank moeten hebben ! Als de winkeliers gewoon beter controleren is er toch geen probleem ?

    En waarom zou je pas sigaretten mogen kopen op je 18e ? Is het dan beter vor je ofzo ? NEE natuurlijk niet ! Dus dat vind ik gewoon bullshit.
     
  20. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Met uitgaan ofzo drink ik maximaal 15-20 biertjes. Genoeg voor mij, dan heb ik genoeg gehad en ik ga dan niet tegen mijn zin drinken. Ik ben ook nog nooit dronken geweest (wat ik natuurlijk allang best vind!), en maar een heel paar keer aangeschoten geweest, nooit erg. Dus ook nog nooit een kater gehad.
    Ik ken ook mensen die soms wel een krat bier opdrinken, dat vind ik dus wel echt te ver gaan. Als ze niet dronken zijn vind ik het meestal niet zo erg.
    Mensen die dronken zijn en overlast veroorzaken zijn de ergsten!
     

Deel Deze Pagina