1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

studie financiering

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sun_Zize, 23 jan 2006.

  1. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Ik doe ook HBO en ik mag mijn volledige studiefinanciering houden. M'n ouders betalen m'n complete studie en m'n verzekeringen.

    Kreeg altijd het minimum aangezien m'n ouders "teveel" verdienden. Nu met de nieuwe zorgregeling is m'n studiefinanciering verdubbeld naar €149,-.

    Die mag ik ook gewoon volledig voor mezelf houden en er mee doen wat ik wil.

    En om even terug tekomen op de OV discussie. Als je Havo hebt gedaan en je gaat HBO doen en je bent nog 17, dan krijg je meteen je OV-jaarkaart. Je moet 1 maandje wachten..en dan krijg je 'm. Vorig jaar ging het schooljaar in september van start..toen was m'n OV in oktober geldig.

    Als je Mavo hebt gedaan en je gaat MBO doen..dan moet je wachten tot je 18 bent. Krom, ik weet het, maar het is niet anders.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2006
  2. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    das waar ook, helemaal vergeten. Ik was 17 toen ik studiefinanciering kreeg dus toen was het nog normaal dat mn ouders meekeken. Maar volgensmij mag de studiefinanciering alleen gestort worden op de rekening van de student en hebben de ouders er nix mee te maken. Maar aangezien zij al jou studie betalen hebben ze wel weer wat bagage om mee te 'onderhandelen' :cool:. Of te wel, luisteren naar paps en mams want ze ownen jou nog.. :9
     
  3. mars15

    mars15 Guest

    moet je dan later niet terugbetalen omdat je een aanvullende heb gekozen
     
  4. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Volgens mij wel.

    Ik heb ook alleen de basisbeurs van €75 ofzo, gelukkig betalen mijn ouders de studie want anders zou ik het nooi kunnen betalen (+/- €2000 voor studie en boeken per jaar)

    Heb voor mijn HBO studie eerst MBO gedaan en dan krijg je idd pas met je 18 verjaardag OV en Studiefinanciering
     
  5. Urtica

    Urtica Levensgenieter

    Berichten:
    115
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen krijgt een basisbeurs.. Wanneer je een aanvullende beurs aanvraagt kijkt de IB-groep naar het inkomen van je ouders, en als deze minder dan een bepaald bedrag verdienen wordt berekend hoeveel aanvullende beurs je nog krijgt. Ik krijg nu bijvoorbeeld in totaal iets van 300euro per maand:9

    In de praktijk hoef je dit niet terug te betalen, maar officieel staat er dat het een prestatiebeurs is. Dit houd in dat je een studie binnen 10 jaar ofzo moet halen, nouja dat moet wel lukken denk ik zo :9

    Je kunt hiernaast ook nog extra geld per maand lenen als je denkt dat je dat nodig hebt, dit bedrag mag je zelf bepalen tot een bepaald maximum. Dit moet je dan na je studie natuurlijk wel terugbetalen.

    Voor meer info moet je ff op www.ibgroep.nl kijken, daar kun je alles vinden
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2006
  6. mars15

    mars15 Guest

    ik hou het wel bij 70 dan per maand en koop er wel wat leuks voor :p
     
  7. Emo-Kid

    Emo-Kid Guitar-Kid

    Berichten:
    867
    Leuk Bevonden:
    0
    als je mbo doet krijg je 55 euro per maand, dit geld krijg ik tenminste altijd op me rekening gestort het is ook voor mij hebben me ouders niks mee te maken
     
  8. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    zoals hierboven al uitgelegd door MeneervanderMeer.
    de aanvullendebeurs hoef je niet terug te betalen, mits je je diploma binnen 10 jaar haalt.

    de lening die je aan kan gaan MOET echt terug betaald worden. Hier is echter ook een speciale regeling voor gemaakt. Zodat je hem alleen terug moet betalen als je werk hebt na je opleiding.
    ik weet niet precies hoe dit werkt, maar dat is wel te vinden op de ib-groep site.
     
  9. ITNL3

    ITNL3 Jedi Knight

    Berichten:
    776
    Leuk Bevonden:
    5
    ik geef je ouders 10x gelijk. Waarom zou jij dat geld moeten hebben?? Meer bier te kopen? wees blij dat ze je studie betalen. Verwend joch
     
  10. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    de ib-groep stort het geld op de rekening van de student, zoals al eerder gezegd, dus vind ik ook dat je dat geld voor je zelf mag houden.
    Waar moet een student het geld vandaan halen om een studie te betalen? Enig idee wat dat kost???

    @ TS: nu krijgen je ouders kinderbijslag voor je, ik neem aan dat ze dat ook niet in hun eigen zak steken. Kinderbijslag krijg je op 18de niet meer, als je dan studeert krijg je stufi, die is ook voor de student zelf bedoeld, het wordt zelfs op jouw rekening gestort, dus vind ik ook dat je het lekker mag houden ;)
    Maar jah, helaas hebben wij het woord niet over wat er met je stufi gebeurt, maar je ouders. Sterkte!!
     
  11. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    eurm, als zijn ouders zijn studie betalen vind ik ook dat zij recht hebben op zijn studie financiering die bedoeld is om zijn studie te betalen.
     
  12. Shcaap

    Shcaap Liev Gastje

    Berichten:
    2.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Correct. Dat hoort ook zo.
    De naam zecht het toch?
    Financiering van de studie. Sommige ouders zijn zo dom om het geld aan hun kind te geven en tegelijker tijd de studie te betalen, uiteraard als je alleen de basis hebt en niet in aan merking kwam maakt het toch niks uit :)
    Studi financiering is €70.
    Zorg toeslag €34
    zorg verzekering €85
    Dan heb je nog 20 per maand over :)
    en als je slim bent begin je ook al met je uitvaart, als je vroeg begint hoef je maar 4 biertjes per maand te betalen voor iets van 20 jaar, ben je er mooi van af, als je later begint kan het wel 2 kratjes kosten :)
     
  13. Sun_Zize

    Sun_Zize ^^

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    4
    ten eerste onzettend bedankt voor jullie behulpzame reacties, ik heb ze met een smilie op mijn mond gelezen. het gaat mij er om, dat ik niet op mijn 18de verjaardag er achter kom dat mijn auders mijn money inpikken. ik krijg al zo wijnig. 10tje per week. maar goed, mijn auders verdienen wel redelijk, ik hoop op 100 euro per maand, en ja ik woon nog thuis. de aanvullende financiering spreekt mij ook wel aan, ivm met extra doekoes tegen over een opleiding afsluiten binnen een aantal jaar. ik denk dat ik met de basis financiering begin, en als ik dan niet rond kom vraag ik een aanvullende aan (:
     
  14. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    basis is dus ALTIJD €70 he.
    Ik hoop dat je dat begrijpt.
    Je zal dus niet die €100 krijgen waar je op hoopt als je geen aanvullende aanvraagt.
     
  15. Sun_Zize

    Sun_Zize ^^

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    4
    ik ga denk ik voor de aanvullende, mijn papiertje haal ik toch wel. en die extra centen spreken me wel aan :p
     
  16. mars15

    mars15 Guest

    mij eigenlijk ook wel heb in mei al examen
     
  17. gabb

    gabb Active Member

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb geen studiefinanciering meer gelukkig maar heb altijd alleen de basisbeurs gehad. Met uitzondering van de tijd dat ik in het buitenland studeerde.

    Ik heb altijg gewerkt naast mijn studie. Mijn ouders betaalden de opleiding maar ik zorgde zelf voor de rest. En tijd om te werken heb je neem ik aan wel naast de studie want zo veel uren zijn dat meestal niet.

    Ik heb de prestatiebeurs niet terug hoeven betalen omdat ik mijn opleiding heb afgerond. Weet wel dat er veel zijn die een lening hebben lopen en dat is minder prettig, geloof me.

    Het enige nadeel van werken naast je studie is uitkijken met hoeveel je bijverdiend. Ik ben 29 en ik ronde toen ik 25 was mijn studie af. Vorig jaar dus 3 jaar later kreeg ik een rekening van 700 euro van de ib-groep omdat ik in een bepaald jaar teveel had bijverdiend!!:mad:

    Ik volg nu weer een studie maar die wordt gefinancieerd door de werkgever! Veel beter geregeld!:p
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2006
  18. SplinterCell

    SplinterCell Guest

    studie financiering is wel leuk en aardig maar tis nog altijd veel te weinig voor je ziekenfonds enz :p
     
  19. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Daarom ben ik blij dat m'n ouders ook m'n ziekenfonds betalen!
     
  20. SplinterCell

    SplinterCell Guest

Deel Deze Pagina