Beste Supporter (Nieuw Noord),
Sedert dit seizoen zijn wij als club blij met het sfeervak dat, op initiatief van de supportersvereniging Nieuw Noord, in samenwerking met de club tot stand is gekomen.
De sfeeracties en de aanmoediging van ons team worden door iedereen in het stadion als zeer positief ervaren. Wij hebben als leiding van de club meerdere malen onze waardering hierover uitgesproken richting bestuur van Nieuw Noord.
Echter er zijn een aantal wedstrijden geweest waarbij het gedrag van een aantal supporters in het Nieuw Noord vak niet hoort zoals het een Heerenveen supporter betaamt. Dit betreft het volgende:
- Spreekkoren beledigend gericht op de tegenstander/scheidsrechter o.a. zingen van "hoerenjong", “wie niet springt is een J o o d", “Hamas Hamas j o d e n aan het gas"', "anti Ajax", "anti Sneyder"
- Betreden van het stadion onder invloed van alcohol en drugs
Wij kunnen dit gedrag als club niet tolereren. Ook wordt dit gedrag door andere supporters in het stadion niet gewaardeerd (zie bijlage).
Door dit gedrag zijn er vanaf begin januari 2006 al 6 stadionverboden opgelegd die ook landelijke werking hebben. Deze stadionverboden variëren van 18 tot en met 36 maanden.
Wij zullen in de komende tijd nadrukkelijk toezien op het gedrag en zien ons genoodzaakt in te grijpen indien de situatie daarom vraagt, waarbij als regel de overtreder een stadionverbod krijgt. Dit is noch in uw noch in ons belang.
Wij hopen dat de sfeer zo blijft als aan het eind van de wedstrijd tegen Steaua Boekarest en rekenen op ieders medewerking. Want het kan niet zo zijn dat wij het sfeervak moeten gaan missen!
Met vriendelijke groeten,
sc Heerenveen
De Directie
Bijlage:
Geachte heer Van der Velde, beste mensen van ús Hearrenfean,
Hierbij wil ik u deelgenoot maken van mijn katerig gevoel over de wedstrijd van gisteravond. Ik wil het daarbij niet hebben over de uitslag, het voetbal en de tussentijdse verkoop van onze spitsen. Alle voetbalzaken laat ik graag over aan uw vakmensen en ik heb alle vertrouwen in de spelers, de trainer en de voorzitter van "ús club". In de afgelopen jaren zat ik altijd met veel plezier samen met mijn kinderen te genieten van ons avondje voetbal in het Abe Lenstra-stadion, in voor- en tegenspoed.
Mijn katerig gevoel over gisteravond hangt volledig samen met spreekkoren uit het fanatieke Nieuw-Noord-vak. Ik bedoel dan het voortdurende "anti-Ajax", "anti-Sneijder" en als dieptepunt "wie niet springt is een Ajacied". Begrijpt u mij goed, ik waardeer de sfeer die Nieuw Noord brengt doorgaans enorm, zonder deze mensen zou het maar stil zijn in het stadion, maar de teksten van gisteravond zakken naar een zeer bedenkelijk peil, Sc-Heerenveen onwaardig. Ik ben bepaald geen Ajax-aanhanger en ik vind de voetballer Sneijder bij de tijd en wijle ook een irritant kereltje maar het is voor het voetbal en de sfeer in het stadion toch veel leuker als we onze energie steken in het aanmoedigen aan onze eigen club.
Nu begrijp ik ook wel dat we in een vrij land leven en dat de club de supporters niet kan veerschrijven wat ze wel en niet mogen zingen. Ook begrijp ik wel dat de voetballers tegen een stootje moeten kunnen en dat een fluitconcert van tijd tot tijd mogelijk moet zijn. Emotie hoort bij het voetbal. Toch zou ik u willen vragen om in het overleg met deze supporters uw zorg over recente ontwikkelingen uit te willen spreken, niet alleen vanwege mijn irritatie maar vooral het belang van de club! De geweldige reputatie die SC-Heerenveen in het land heeft onder pers en publiek kan zeer snel beschadigd raken en zal ook een direct gevolg hebben op het aantrekken van seizoenkaarthouders en sponsors. Bij diverse ander clubs zorgen negatieve fans voor een afschrikwekkende sfeer en een enorme terugloop in publiek en sponsors.
Ik hoop dat u dit (lange) verhaal niet ziet als kritiek op de club, het is juist mijn enthousiasme (als oud-Jouster) voor de club dat ik u dit schrijf en ik hoop dat u uw invloed kunt en wilt aanwenden om het tij wat dit betreft te keren. Verder wens ik u vanzelfsprekend het allerbeste met de club.
Met hartelijke groet,
********* (naam weggelaten, dit deed Heerenveen niet!)
Klik om te vergroten...