1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elder scrolls III Morrowind Vs. Elder Scrolls IV Oblivion

Discussie in 'Algemeen' gestart door Beyond The Grave, 4 apr 2006.

  1. ormagon

    ormagon l!ve gamer

    Berichten:
    538
    Leuk Bevonden:
    0
    C H i L
    Dat vind ik idd ook erg jammer, van dat fast travel systeem word je zo lui!
    Beter vond ik het silt strider systeem uit Morrowind, en nog beter het systeem
    uit World of Warcraft, je betaalt om te reizen, het gaat veeeeel sneller maar
    je ziet jezelf wel overal overheen vliegen, en niet gewoon plop en je bent er.
     
  2. STASKO

    STASKO Active Member

    Berichten:
    415
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat niet maar ik heb zo'n gevoel! Maar ach ik mag niet zeuren! En het zou me niets verbazen als er over een half jar een uitbreidingspakket komt!

    Maar de wereld? Ach ik ben er nog lang niet klaar mee.
     
  3. ormagon

    ormagon l!ve gamer

    Berichten:
    538
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig :) Maar vinden jullie Morrowind nou werkelijk beter?
    Of is het gewoon dat jullie Oblivion wat tegen vinden vallen?
     
  4. C H i L

    C H i L Active Member

    Berichten:
    2.437
    Leuk Bevonden:
    0
    De graphics (character models en draw distance) is het een grote vooruitgang, al vind ik de gebouwen en beelden net zoals in Morrowind wat doffe textures hebben, maar dat is een detail natuurlijk.

    De triple A kwaliteit van de stemmen, de menu's, de algemene presentatie is allemaal zo overbodig voor mij. Dat zal waarschijnlijk iedereen zeggen die de vorige delen ook heeft gespeeld, simpelweg omdat dat die sober waren kwa presentatie, lay-out. Leuk voor de nieuwkomers. Het ziet er niet flashy uit, maar het ziet er een beetje silly uit met die icoontjes.

    De combat is goed uitgewerkt, je hebt nu meer het gevoel dat je je vijand raakt. Dat is dan meer een stap naar een arcade game, want voor mij is het al goed genoeg dat alleen de skills bepalen of je de vijand daadwerkelijk raakt. Nu raak je de vijand altijd, zelf al heb je je blade skill op 1 staan.
    Block is nu zonder twijfel een 'echte' skill geworden, simpelweg omdat het nu controleerbaar is. De schade die je tegenhoudt door te blocken wordt bepaald door de skill zoals in Morrowind, maar de kans van het blocken bepaal je zelf.

    De magic effects vallen mee. Het feit dat magic en combat nu niet meer 'apart' zijn, maakt het wat minder fair voor de echte mages. Barbarians kunnen net na het slaan al zichzelf healen, terwijl het in Morrowind iets langer duurde omdat je nog naar je magic moest switchen. De mages zijn niet voor niets de zwakste tegenstanders in Cyrodiil IMO. Ligt het nou aan mij of zijn er minder mages...en als je dan 1 tegenkomt hebben ze nooit overtuigende destruction spells bij zich. (Ik speel met een Breton, die hebben van nature uit 50% immuun tegen magie, dus het kan daaraan liggen)

    Voor Stealth characters is dit veel interessanter. Licht en geluid speelt een grote rol. Het feit dat je minder snel gedetecteerd kan worden als je je boots uitdoet vind ik een detail, maar het is wel leuk.

    Het repareren van wapens en Alchemy zijn hetzelfde gebleven als in Morrowind, daar heb ik niets op aan te merken. De diepgaanste boeken in deze game komen uit vorige delen, en dat is toch wel jammer. Nieuwe boeken zoals 'Beggar Thief' vind ik maar flauw.

    Over de quests en het verhaal heb ik het al eens eerder gehad.

    Misschien is het gewoon dikke nostalgie, maar persoonlijk vind ik Morrowind toch beter. Het level scalen en de hele mystiek die verdwenen is rond alles, vind ik erg jammer.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2006
  5. STASKO

    STASKO Active Member

    Berichten:
    415
    Leuk Bevonden:
    0
    De RAI is inderdaad niet wat ons belooft is! Zo heb ik in previews gelezen dat men snachts in kroegen complete gevechten zagen totdat die persoon werd opgepakt of dat mensen gezamelijk naar de kerk gingen te bidden maar nee!

    Het valt me zelfs op dat sommige illegale screens toendertijd van een russische site! Dat sommige personen ook daadwerkelijk op de plek rondlopen waar je ze op de screens ziet staan.

    En dan kunnen ze daar wonen maar niet alemaal! En ook de kerken zijn gewoon tew klein en te simpel opgezet! Ze zijn alemaal hetzelfde en bevatten niet een 2de verdieping of een toren waar je in kunt. (Aleen de kleine kerkjes)

    Daarnaast zijn de steden geen steden maar gewoon te klein, tenminste Chorrol bijvoorbeeld wat aanvoelt als een dorpje. Die stad had op zijn minst 2 keer zo groot gemogen net als vele andere steden. Dit vind ik jammer omdat het geen verbetering is tegenover Morrowind.

    Voor de rest kan ik zo nog wel genoeg dingen opnoemen maar deze details zijn gewoon jammer! Elke stad bevat dezelfde kerk! Maar wat nou als je de game voor de eerste keer speelt en deene stad heeft een grotere kerk dan de andere? Dan word je verrast! Jammer,,,
     
  6. C H i L

    C H i L Active Member

    Berichten:
    2.437
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, zo viel het mij op hoe kaal de Imperial Palace wel niet is. En je kan niet eens in die toren zonder de helft van de garde achter je aan te krijgen. Bij vele gebouwen, zoals de huizen in de Imperial City wordt gewoon copy en paste gedaan want alle basements en bovenverdiepingen zien er hetzelfde uit. Maargoed, dat was ook al het geval bij Morrowind. Al had je daar bijna 1500 NPC's meer dan hier.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2006
  7. ormagon

    ormagon l!ve gamer

    Berichten:
    538
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar in Morrowind stonden de NPC's vasgtgeplakt aan de grond, regen wind of nacht, ze bleven waar ze waren. Nu doen de NPC's echt wat waardoor het geheel veel levender lijtk dan in Morrowind het geval was.
     
  8. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0

    dat is bij mij in de straat ook hoor....:{
     
  9. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Hahaha! Touché...
     
  10. Tsux

    Tsux Active Member

    Berichten:
    1.889
    Leuk Bevonden:
    0
    @STASKO

    Ben ik eigenlijk allemaal best wel met je eens. Maar goed, dat zijn punten waar Morrowind ook niet positief mee scoorde, dus wat dat betreft is Oblivion alles behalve slechter, sterker dat is wel een vooruitgang i.v.m. Morrowind.

    Ik persoonlijk heb ook dat "we zijn nu zoveel jaar verder dus we mogen nu ook meer verwachten"-gevoel. Ik weet niet of jullie dat ook hebben? Dus zeg maar, we zijn nu alweer 5 jaar (ofzo?) verder dan Morrowind, maar eigenlijk zijn alleen de graphics in de lift gegaan en doen mensen nu meer hun 'ding', als in slapen, eten, zeuren, etc. Maar dat is opzich niet zo verwonderlijk, want de computers/consoles kunnen nu gewoon meer aan. Wat Morrowind toen liet zien was revolutionair, Oblivion vind ik minder tot weinig revolutionair.

    Want ja, om nu in 4 jaar tijd alleen maar de graphics en wat gescripte "ik heb honger, ik ga eten, ik heb slaap, dus ik ga slapen"-AI als vernieuwend in een game te stoppen vind ik jammer...

    Wat C H i L zegt, ze hadden ook gewoon een landscape generator kunnen maken (zal heus wel mogelijk zijn ofzo). Want ik vind het gebied wel echt klein! Je komt potverdorie om de 2 minuten een dungeon of verlaten kasteel tegen! Dat is toch ook totaal niet realistisch?

    En de steden vind ik ook gewoon te klein. De Imperial City gaat denk ik nog net, al had ik die ook 2x zo groot moeten zijn. Ik bedoel, er lopen meer Guards rond dan dat er mensen in de stad wonen... Er wonen ook net 50 mensen hooguit in de stad, of naja wonen, die lopen er rond. Dat is gewoon te weinig voor een stad die economisch in balans zou moeten zijn.

    Boerderijen hadden ook zo veel groter gemoeten. Als je één van de 4 (overdreven, maar daar komt het wel op neer) boerderijen tegen komt, staan er 10 tomaat plantjes op, 10 wortel plantjes en 10 radijsplantjes. Nou, een overvloed aan eten voor een hele provincie!

    De grote gevechten vind ik ook bijzonder jammer. Sta je daar met een 'leger' van 10 man. Komen er hordes (drie dus) daedra mannetjes aan. Nou, ga maar even aan de zijlijn staan toe kijken, want proberen te vechten heeft geen zin, want 9 van de 10 keer dat je iemand van je eigen leger slaat.

    Quests zijn niet of zelden beinvloedbaar. Ik heb geloof ik 1 of 2 keer gehad dat ik voor een goede of een slechte manier kon kiezen. In 70 uur speeltijd. Dat noem ik niet echt vrijheid van je character. Dan moet ik een dief ondervragen in de gevangenis, maar praten wil hij niet. Dan krijg ik 3 keuzes, opzich mooi!
    1) Geef hem een lockpick.
    2) Beloof hem een deel van de opbrengst.
    :cool: Weet ik niet meer, zeg iets in de strekking van: *doe hem pijn*.
    Maar goed, dan kan je kiezen wat je wilt, de conversatie of quest gaat alleen verder als je de eerste keuze kiest... Jammer hor.

    Morrowind scoorde wat alle bovengenoemde dingen betreft, vaak slechter. En in Oblivion is de vecht-besturing wel beter, vind ik. Want ik vind gewoon, als je vanuit een First Person View kijkt en je slaat iemand, dan moet het ook raak zijn als je er 1 cm bij vandaan staat, want missen is dan fysiek onmogelijk. De AI is uiteraard ook veel beter. Graphics natuurlijk ook. En er zijn een hoop bugs uit, dat is wel een erg positief punt van Oblivion. De omgeving van Morrowind was wel veel gevarieerder, dat is dan wel echt een punt wat jammer is. De Quests van Oblivion laten ook een enorme steek vallen vind ik. Ik vind ze wel leuk om te doen! Dat is het niet, maar "je hebt ze maar te doen", je kan er niks anders mee dan ze doen.

    Maar is Oblivion nu echt beter dan Morrowind... Ja... Maar met een minimaal verschil. Laat ik het zo stellen. Als de spellen qua graphics hetzelfde hadden geweest, had ik denk ik Morrowind geprefereerd. En dat is precies het punt wat ik bedoel met "we zijn nu 4 of 5 jaar verder dus je mag meer verwachten". Oblivion laat te weinig nieuws zien voor die 4 of 5 jaar die we verder zijn. Want laten we wel zijn: 4 jaar is veel in game termen! Het is hetzelfde als, ik speel nu liever Half Life 2 i.p.v. Half Life 1, want ja, het ziet er mooier uit en de physics zijn cool en alles is wat gelikter. Maar is Half Life 2 nu echt baanbrekend beter dan 1? Nee dat niet echt, want het is bijna hetzelfde.

    Ik hoop dat iedereen m'n punt een beetje snapt! Ik wacht in ieder geval op de reacties!
     
  11. Tsux

    Tsux Active Member

    Berichten:
    1.889
    Leuk Bevonden:
    0
    Hehe, ja daar heb je een punt :) Maar jouw stad heeft waarschijnlijk wel 100x zoveel straten ;) En die zullen waarschijnlijk niet allemaal dezelfde huisjes bevatten.
     
  12. C H i L

    C H i L Active Member

    Berichten:
    2.437
    Leuk Bevonden:
    0
    O RLY? De kasten, tafels, voorwerpen, schilderijen, eten en boeken ook? Wat een rare straat zeg...je weet toch ook wel wat ik bedoelde.

    Ik ben het volledig met je eens Tsux, en de meeste van die zaken had ik ook al in mijn reacties verwerkt.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2006
  13. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    ik vindt dat er in oblivion veel meer sfeer zit dan in morrowind.
    omdat daar alles grauw is oogt het veel minder leuker. misschien is er wel meer aandacht aan de graphics dan aan de gameplay besteed maar alsnog dat vind ik ook belangrijk, de graphics.
    de mensen die morrowind leuker vinde, ga je gang en speel morrowind maar ik blijf bij oblivion en dat fast travel dinges is juist gemakkelijk en je MOET het niet gebruiken maar je KAN. als je er van houd om alles door te lopen kan je dat gewoon doen , maar als je meer iemand bent die het sneller wil spelen.
    wat ik hier mee wil zeggen dat alle veranderingen het makkelijker maakt en je meer keuzes laat maken en dat vind ik erg leuk want je kan dan het spel zo vaak overspelen als je wil want het is nooit hetzelfd
     
  14. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    en wat d8 je van het vecht systeem dat vind ik wel goed uitgewerkt want in morrowind doen je 10 jaar om een stomme worm te vermoorden in oblivion lijkt het veel meer of je in het gevecht zit en niet zo veel mogelijk moet klikken
     
  15. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    dat bedoelt hij volgens mij ook niet maar dan zou het heel lang hebben geduurt voor het spel uitwas en kan je inmiddels al veel mooiere en betere spellen spelen als ze elk huis speciaal in moesten richten:{
    ik vind dat Bethesda een topper heeft gemaakt:cool: en het lijkt wel of jullie wel willen zeuren :{
    je moet je niet zoveel ergeren want alles in het leven kan beter;)
     
  16. Bianconero

    Bianconero Active Member

    Berichten:
    612
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb nog geen reacties gelezen hier, post dit toch maar alvast.

    ik vond morrowind, vooral door de lange laadtijden, niks aan.

    Is dit nu weer het geval met laadtijden en als ik morrowind al niet leuk vond, raden jullie mij oblivion dan ook af?

    Ik ga me later op de avond even verdiepen in het spel, maar wil jullie reacties vast weten.
     
  17. C H i L

    C H i L Active Member

    Berichten:
    2.437
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet ergeren...ok, dit is toevallig wel een topic waarin we Morrowind en Oblivion vergelijken, zowel positieve en negatieve commentaar is welkom.
    Overigens heb jij de game nog niet eens gespeeld, dus ik zie niet in waarom je in dit topic post.
     
  18. Skaddict

    Skaddict HaloJunk

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    maar als je het spel wil vergelijken, waarom dan zeuren op dingen die morrowind ook niet had?
    als je al wil zeuren zoek dan iets wat in morrowind zat, en niet in oblivion :)
     
  19. C H i L

    C H i L Active Member

    Berichten:
    2.437
    Leuk Bevonden:
    0
    In Morrowind waren de omgevingen en zelfs gebouwen diverser dan in Oblivion. Daarom praatte ik over de sterk op elkaar gelijkende decoraties in de huizen maar ook de huizen aan de buitenkant. 'copy and paste'
     
  20. ormagon

    ormagon l!ve gamer

    Berichten:
    538
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat vind ik inderdaad voor mij nu nog het enige echte minpunt.
    Het is allemaal een beetje eentonig, niet meer de gevarieerde
    gebieden van Morrowind, niet meer de zandstormen en de
    "boomhuizen", niet meer de "paddestoelen". Ik ben wel erg blij dat
    we nog de vlakten van Oblivion hebben en de sneeuw in het noorden.
     

Deel Deze Pagina