De graphics (character models en draw distance) is het een grote vooruitgang, al vind ik de gebouwen en beelden net zoals in Morrowind wat doffe textures hebben, maar dat is een detail natuurlijk.
De triple A kwaliteit van de stemmen, de menu's, de algemene presentatie is allemaal zo overbodig voor mij. Dat zal waarschijnlijk iedereen zeggen die de vorige delen ook heeft gespeeld, simpelweg omdat dat die sober waren kwa presentatie, lay-out. Leuk voor de nieuwkomers. Het ziet er niet flashy uit, maar het ziet er een beetje silly uit met die icoontjes.
De combat is goed uitgewerkt, je hebt nu meer het gevoel dat je je vijand raakt. Dat is dan meer een stap naar een arcade game, want voor mij is het al goed genoeg dat alleen de skills bepalen of je de vijand daadwerkelijk raakt. Nu raak je de vijand altijd, zelf al heb je je blade skill op 1 staan.
Block is nu zonder twijfel een 'echte' skill geworden, simpelweg omdat het nu controleerbaar is. De schade die je tegenhoudt door te blocken wordt bepaald door de skill zoals in Morrowind, maar de kans van het blocken bepaal je zelf.
De magic effects vallen mee. Het feit dat magic en combat nu niet meer 'apart' zijn, maakt het wat minder fair voor de echte mages. Barbarians kunnen net na het slaan al zichzelf healen, terwijl het in Morrowind iets langer duurde omdat je nog naar je magic moest switchen. De mages zijn niet voor niets de zwakste tegenstanders in Cyrodiil IMO. Ligt het nou aan mij of zijn er minder mages...en als je dan 1 tegenkomt hebben ze nooit overtuigende destruction spells bij zich. (Ik speel met een Breton, die hebben van nature uit 50% immuun tegen magie, dus het kan daaraan liggen)
Voor Stealth characters is dit veel interessanter. Licht en geluid speelt een grote rol. Het feit dat je minder snel gedetecteerd kan worden als je je boots uitdoet vind ik een detail, maar het is wel leuk.
Het repareren van wapens en Alchemy zijn hetzelfde gebleven als in Morrowind, daar heb ik niets op aan te merken. De diepgaanste boeken in deze game komen uit vorige delen, en dat is toch wel jammer. Nieuwe boeken zoals 'Beggar Thief' vind ik maar flauw.
Over de quests en het verhaal heb ik het al eens eerder gehad.
Misschien is het gewoon dikke nostalgie, maar persoonlijk vind ik Morrowind toch beter. Het level scalen en de hele mystiek die verdwenen is rond alles, vind ik erg jammer.
Laatst bewerkt: 5 apr 2006