1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lijsttrekkerschap VVD

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door XiroKe, 8 apr 2006.

  1. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Het zal niemand ontgaan zijn die een beetje nieuws volgt dat er een verkiezingsstrijd binnen de VVD is voor het lijsttrekkerschap en wel tussen Mark Rutte en Rita Verdonk. Ik hoor graag welke persoon jij graag ziet als lijsttrekker voor de VVD en waarom.

    Persoonlijk sta ik pal achter Rutte en in het geval dat Verdonk wint zal ik serieus overwegen niet te gaan stemmen in 2007. Voor mijn gevoel kiezen we hier niet alleen een lijsttrekker, maar het is vrij duidelijk dat beide kandidaten een andere kijk op de zaken hebben en een heel andere stijl.

    Verdonk komt op mij over als een vreselijke populist. Zeker na haar presentatie als kandidaat bij de BouwRAI. Een populaire speech, veel show, weinig inhoud en daarnaast nog eens regelrecht overgenomen van Pim Fortuyn inclusief one-liners. Heel leuk en aardig, maar voor mijn gevoel past het niet binnen het kader van de VVD. Verdonk komt bij mij over als een conservatief en niet als een liberaal.

    Daarmee kom ik bij mijn volgende punt. Het verhaal dat rondgaat is dat ze veel stemmen zou trekken en dat ze daarom een goede kandidaat zou zijn. Toegegeven, een lijsttrekker is er om stemmen te trekken, maar is de strijd tussen Verdonk en Rutte een populariteits verkiezing of zijn we op zoek naar de persoon die het eigen liberale verhaal het beste kan verkopen? En vervolgens met dat eigen verhaal stemmen kan gaan winnen. Zoals ik iemand heb horen opmerken, als je doel is het meeste aantal stemmen te trekken kun je net zo goed Wouter Bos aanmerken als lijsttrekker. Gegarandeerd dat de stemmen komen binnenrollen. Dit om aan te geven dat een populaire kandidaat bij het volk absoluut niet automatisch een geschikte lijsttrekker hoeft te zijn. Nogmaals, Verdonk verkondigt naar mijn gevoelens een ander programma en beeld dat minder bij de VVD past en er een is waar ik niet achter kan staan.

    Rutte zou niet daadkrachtig genoeg zijn en Verdonk een 'sterke vrouw' die haar woord zou nakomen. Als ik het aantal keren zie dat Verdonk negatief in het nieuws komt door fouten (zoals de Kongo affaire) word ik nogal droevig. Je mag dan wel harde taal uitten en daadkrachtig optreden, maar het is dan jammer als de effectiviteit ervan minimaal blijkt te zijn en dezelfde fout nogmaals wordt begaan. Rutte is op z'n minst even daadkrachtig in zijn optreden als Verdonk, maar ook nog eens effectief. Het verschil is dat Verdonk op een populaire ministerspost zit en Rutte niet.

    Nu weer naar iets anders, namelijk uitstraling. Rutte komt alleen al door zijn taalgebruik en voorkomen een stuk intelligenter en bekwamer op mij over dan Verdonk. Er blijkt echter een groep te zijn die vindt dat hoe simpeler het woordgebruik hoe helderder die persoon zou zijn. Mij duidt het alleen maar op het proberen aan te spreken van een groep kiezers die blijkbaar gevoelig is voor dat soort taal, namelijk de groep Fortuyn/Wilders volgelingen. Ik vrees er dan ook voor dat de VVD met Verdonk ook sterk die richting in zal gaan.

    Ik denk dat Rutte een veel beter inhoudelijk verhaal heeft en dat hij bij de komende verkiezingen veel mensen zal weten over te halen. Verdonk is een persoon die meer show is dan inhoud en wat ik inhoudelijk weet over de standpunten van Verdonk zet ik zo m'n vraagtekens bij. Rutte zal uiteindelijk een bredere groep kiezers aanspreken, maar niet omdat hij de afgelopen jaren op een populaire ministerspost heeft gezeten en de afgelopen jaren al een campagne voor zichzelf heeft kunnen voeren. Maar omdat hij inhoud heeft, hij een bredere visie heeft, hij uitstraling heeft, en niet onlosmakelijk is verbonden aan een ministerpost zoals Verdonk en bijbehorende imago. Daarnaast lijkt integratie een minder hot-topic te zijn bij de aankomende verkiezingen en in dat geval verliezen we dubbel met one-isssue Verdonk als lijsttrekker.

    Ten slotte is het om praktische redenen handiger Rutte te verkiezen boven Verdonk, want Verdonk kan de fractie niet eerder leiden dan na de komende verkiezingen omdat ze tijdens de vorige kamerverkiezingen niet op de kieslijst stond. Rutte zou direct aan de slag kunnen.

    Ik hoop dat ik mijn pleidooi een beetje goed heb kunnen verwoorden om 3 uur 's morgens, maar ik moest het gewoon kwijt. Nu zijn jullie aan de beurt. :)
     
  2. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    Mark Rutte hoewel ik op de PVDA of groenlinks zal stemmen in 2007 ben ik helemaal tegen Verdonk dat is idd een populist.
    Het is gewoon pijnlijk om haar op tv te zien haar houding en alles ik word er gewoon gek van elke keer als je haar naam hoort denk je al van ow dat zal wel weer iets negatiefs zijn.
     
  3. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Nu moet ik helaas zeggen dat ik Mark Rutte niet zo heel goed ken. :eek: Maar Rita Verdonk als lijsttrekker, alsjeblieft niet zeg. Ik denk dat zij meer slechte invloed heeft op het stemgedrag. Dat kan de VVD nou niet echt hebben nu. En die speech waar jij over begon. "Ik ben niet links, niet rechts, maar rechtdoorzee." Aan dat soort vage statements heb ik niks. Nee die speech maakte mij ook niet onder de indruk.
    Ik mag volgend jaar stemmen en ik wil graag liberaal stemmen, dus dan kom je al snel uit op VVD (dan is het toch wel ver gekomen als je op zo'n jonge leeftijd daar al op wilt stemmen:+). Mocht Rita Verdonk de lijsttrekker worden, dan ga ik met mijn vinger verder de lijst af. Wellicht totdat ik de achternaam 'Rommel' tegenkom, maar dat is een beetje voortrekkerij. ;)
     
  4. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Verdonk is een sterke vrouw, maar in mijn mening kan ze soms wel fouten maken, net als Van Aartsen.
    Rutte is een erg slimme man die denk ik bijna geen fouten maakt, ook niet tijdens een debat.
    Jammer dat je van Rutte nog niet echt veel hoort (op tv oid). Rutte lijkt mij toch de beste lijsttrekker, Verdonk lijkt mij wat meer als Wilders en Fortuijn.
     
  5. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou om rita nou met fortuyn te vergelijken gaat mij wat ver, zo iemand kom je nooit meer tegen, maarja, allebei kunnen ze niet de oplossingen bedenken die ik wil weten, wereldvrede, hongersnoden, armoede, enz.

    Regionale politiek is naar mijn mening kletskoek en voor de portemonneu van de persoon zelf, want wat de politiek meestal verbeteren vind, is voor de plebs meestal achteruitgang, zie feitelijk geen verbetering ten opzichte van de griekse polis democratie :{
     
  6. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Mijn zus zit in het campagne team van Verdonk ... maar persoonlijk ga ik voor Rutte toffe gast :)
     
  7. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Vrij simpel, het doel van lijsttrekkerschap is stemmen binnen halen. Rutte heeft dat simpelweg niet in zich.
    Ik stem hoe dan ook op de VVD, en hoop dat veel mensen hetzelfde zullen doen. Verdonk is een prima minister, en ja je moet in dit land nou eenmaal populair doen om te scoren. Kan niet zeggen dat ik het haar kwalijk kan nemen. Ik zie het liever ook niet, maar als je kijkt naar de mate van populariteit bij Pim Fortuyn en Wouter Bos dan moet je haast wel. Zegt ook wat over de gemiddelde intelligentie van mening Nederlander als je het mij vraagt.
     
  8. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Wouter Bos.... over mensen gesproken die populair willen zijn. Die vent komt mij wel echt mijn nek uit. Vooral omdat ik hem inhoudelijk nog nooit iets heb horen zeggen, maar wel goed is in andere op zijn fouten wijzen terwijl hij zelf helemaal geen idee heeft hoe het verder moet :confused:. Maar dat is een ander verhaal.

    Ik zou zelf zeggen ga voor Rita. Waarom? Van haar hoor je teminsten wat. Die kan geen scheet meer laten of de pers springt over haar heen. En maakt zij dan zo veel fouten? De media besteed heel veel aandacht aan haar fouten waardoor wij zo allemaal krijgen voor gelepelt.

    Ik ga liever voor iemand die ook iets doet en waar wij ook van weten wat ze doet dan iemand waar je nooit iets van hoort. Ook al maakt hij/zij dan fouten.

    Even iets anders: Waarom stoppen wij niet met alles met Pimmetje te vergelijken? Pimmetje was geen god ofzo en al helemaal geen richtlijn. Verder heeft Pim de minsterzetel nooit behaald dus zullen we ook nooit weten hoe hij als minister was.
     
  9. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Daarmee doelde ik meer erop dat ze beide altijd in het nieuws zijn/waren met bepaalde (omstreden) dingen. Ik had het misschien een beetje verkeerd beschreven O-)
    Dat weet ik niet, je hoort alleen nog niet zoveel van hem, maar hij kan denk ik nog wel wat stemmen binnenhalen. Verdonk is vaak in het nieuws, dat scheelt haar enorm veel, want er wordt meer over haar gesproken en mensen weten een beetje hoe zij is.

    Tja, en als je gaat kijken hoeveel mensen klakkeloos achter Pim Fortuyn of Wouter Bos aan huppelen, dan denk je soms ook van ja waar gaat het heen? -Trieste ontwikkeling vind ik- Heel veel mensen stemmen ook gewoon op Bos omdat hij een leuke vent is :confused: Dus!? Ze gaan natuurlijk ook op hem stemmen omdat hij voor de armen op komt, maar dat doen zoveel/alle partijen. Een lijsttrekker moet natuurlijk wel wat uitstraling/charisma hebben, maar waar zo iemand voor staat is minstens zo belangrijk!
    Ik denk dat Rutte veel charisma heeft en hij weet waar hij voor staat. Verdonk natuurlijk ook maar op één of andere manier toch minder vind ik.
     
  10. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    99% van de mensen hebben geen idee wie Rutte is, en gezien de race voor het lijsttrekkerschap tot nu toe heeft hij ook nog niet echt een identiteit aangenomen. Hij is geen man die het volk kan bespelen, en dat heb je als lijsttrekker wel nodig.
     
  11. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Hij is inderdaad geen man die het volk kan bespelen als hij de kans niet krijgt iets van zich te laten horen, zoals Verdonk al jaren heeft kunnen doen. Ik hoop maar dat de VVD leden een vooruitziende blik hebben en kijken naar het potentieel dat Rutte heeft en niet te veel letten op de misleidende peilingen die vandaag worden gehouden.

    Het is geen wonder dat Verdonk nu beter scoort, maar het is de vraag wie er over een jaar beter zal zijn. Rutte is beter voor de partij en zal over een jaar absoluut stemmen weten binnen te halen.
     
  12. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Om eerlijk te zijn vind ik de enige persoon in de VVD echt geschikt voor deze plek Gerrit Zalm. Maar omdat het tussen deze 2 gaat, Rutte is inderdaad beter voor de partij, en Verdonk zit prima op haar plek als minister. Maar tussen deze 2 zal Verdonk denk ik toch de meeste stemmen binnen halen, en als VVDer gaat het mij daarom.
     
  13. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien ik links ben hoop ik op Rutte. Mijn inziens is Verdonk een zwarte pagina in onze historie en een flinke vlek in de politieke geschiedenis (maar dat is dit hele kabinet toch al).Ze heeft meerdere malen de feiten verdraaid (understatement). Roept veel maar het enige wat er gebeurd is dat de kloof tussen de autochtoon en allochtoon steeds groter wordt. Om het kort te houden: Ik walg simpelweg van Verdonk en haar beleid.
     
  14. X-power

    X-power Nah

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ze doet is het beleid gewoon uitvoeren. Veel ministers zouden bij een geval als Taïda (die meerdere keren de regels heeft overtreden, maar dat terzijde) door de knieën gaan. Gelukkig weet 'IJzeren Rita' zich wel aan de regels te houden...


    Maar wie het nu moet worden, hmm lastig. Rutte is zeker een intelligent man, maar ik weet niet of hij in staat is de VVD krachtig te leiden. Hij lijkt namelijk op het oog nogal 'zwak'. Verdonk daarentegen heeft naar mijn mening wél de capaciteiten om een partij als de VVD te leiden. Rutte lijkt me vooralsnog meer iemand die goed is op papier, minder in bijvoorbeeld een debat. Maar we wachten af: de echte debatten tussen de kandidaten moeten toch nog beginnen. Ben benieuwd:).
     
  15. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ze doet is een beleid uitvoeren dat rond uit slecht is. Ze lapt met dit beleid verschillende regels aan haar laars. Verschillende mensen rechten organisaties kloppen al aan de deur dankzij haar beleid. Tijdens het uitvoeren van haar beleid zijn er vele fouten gemaakt en heeft ze de feiten verdraaid en gelogen tegen de rest van de kamer. En dat aan het hoofd van een partij ? , nee dat gaat het land goed doen:{
     
  16. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het onzin om Verdonk op basis van één speech meteen af te zweren. Ik denk dat ze wel goed als lijsttrekker zou zijn, ze lijkt me een goede politicus. Maar erg sympathiek komt ze niet over, in tegenstelling tot Mark Rutte. Ik denk dat Rutte een betere keus is.

    Maargoed, beiden in ieder geval stukken beter dan opperkneus Wouter Bos of Jan Marijnissen, als we het toch over populisten hadden.
     
  17. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Ik heb mijn mening niet over haar gevormd op basis van één speech kan ik je verzekeren. Sterker nog ik mocht haar voor dat ze die speech gaf al niet op basis van wat ik op dat moment van haar wist. Wellicht dat ze bij de debatten wat beter uit de hoek komt, maar mijn stem zal alsnog gaan naar Rutte.

    Heel merkwaardig. Je denkt dat Rutte inderdaad beter voor de partij is, maar omdat Verdonk meer stemmen zou kunnen trekken verkies je haar boven hem? Dat klinkt mij behoorlijk tegenstrijdig. Daarnaast is het dan ook vreemd dat je Zalm de meest geschikte kandidaat vindt als je op basis van populariteit een lijsttrekker kiest, want naar mijn weten is Zalm absoluut niet populair onder de bevolking.

    Als VVDer gaat het er mij om dat de partij op dezelfde lijn zit als ikzelf.
     
  18. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Het word tijd dat de meeste prominenten van mijn partij plaats gaan maken voor nieuwkomers. Verdonk en Rutte zijn daar voorbeelden van. Echter vind ik persoonlijk Rutte een sterkere kandidaat dan Verdonk. Ik heb beide gesproken op verschillende congressen en de manier waar op Rutte zich presenteert vind ik persoonlijk beter dan die van Verdonk. Tevens vond ik de campagne van de VVD voor de gemeenteraads verkiezingen intressant (De Roos Campagne) deze kwam uit de pen van Rutte.

    Ik denk inderdaad dat de VVD met verdonk 5 zetels max er bij gaat halen. In de peilingen lijkt het nu net dat we geen zetels gaan winnen als Rutte lijsttrekker is. Echter bestaad het fenomeen de zwevende kiezer. Voornamelijk jongeren en mensen die niet meer in de politiek geloven. Deze kiezers bevinden zich meestal in het midden en kiezen soms rechts en soms links. Hier kunnen we voldoende stemmen winnen, want andere hebben daar steken laten liggen.

    Veel mensen zijn nog steeds vergeten dat de VVD de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie is. Het wordt dus tijd voor een frisse wind.
     
  19. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Rutte is beter als leider voor de partij op intern vlak. Verdonk trekt meer stemmen binnen, waar het mij dan toch echt meer om gaat. Misschien zal ze voor een paar akkefietjes binnen de partij zorgen, echter de VVD is een proffesionele partij die dat wel te boven komt dus daarom kies ik op dit moment voor meer stemmen.
    En Zalm kan zeer zeker populair worden onder de bevolking, Zalm is krachtig op het gebied van debat en kan het volk prima bespelen. Daar komt bij dat Zalm ook nog op intern gebied de VVD prima zou kunnen leiden.
     
  20. Chrisvr2000

    Chrisvr2000 Gamer P.S.

    Berichten:
    197
    Leuk Bevonden:
    0
    Zalm is goed op inhoudelijke aspecten. Zalm is ook een hele goede minister van financiën maar ik zou hem toch niet (charismatisch) zo snel als lijsttrekker van de vvd willen zien. Rutte kan ik moeilijk inschatten. Hij heeft wel iets fris en vernieuwens maar daarvoor ken ik hem nog niet zo goed. Verdonk is een vrouw die doet wat ze zegt en doet wat veel mensen denken maar niet in het openbaar durven te zeggen. Ik vind dit daadkrachtig. Wat mij betreft mag zij wel lijsttrekker worden. Het zal de vvd m.i. wel weer aan wat zetels gaan helpen.
     

Deel Deze Pagina