1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Israël valt Libanon binnen.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 12 jul 2006.

  1. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Dit gaat groter worden dan de oorlog in Irak. Israel en Palestina hebben Pandora's box geopend, ik houd mijn hart vast
     
  2. WardNL

    WardNL Active Member

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    0
    Raar volkje die Israëliërs.
    Natuurlijk ga je achter 2 vermiste soldaten aan. Maar moet dat door Libanon aan te vallen en plat te bombarderen?

    En wat doen de Israëliërs tegenwoordig?
    Palestijnen uitmoorden, landjepik, en mensen in kampen stoppen!
    Sounds like someone we know met de naam Adolf...

    Ik denk dat Israel het zichzelf erg moeilijk maakt. Altijd bonje schoppen met iedereen. Vrede is er nog lang niet.

    Can't we all just get along?
     
  3. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    leuke post, maar helaas wat eenzijdig...
    je zou de acties ook gewoon zelfverdediging kunnen noemen tegen al die talloze groeperingen die met raketten en zelfmoordaanslagen het israel erg moelijk maken.
    vandaag blijkt maar weer dat israel niet zomaar tegen iets vecht, want er zijn al tientallen doden door raketten van zulke groeperingen in israel terechtgekomen, het is echt niet zomaar een land dat een ander land uit pure frustratie aanvalt.
    er zit veel meer achter en vergeet niet dat de acties begonnen zijn nadat leden van hamas israeliers gingen ontvoeren...
     
  4. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Kortom met de bovenste post praat je de overkill acties van Isreal goed. En dat terwijl je eerder in deze discussie andere nog verwijtte dat men objectief moest blijven :{.

    Om dan ook even advocaat van de duivel te spelen (iets wat bij jou niet helemaal lukte). De ontvoering had als doel te kunnen onderhandelen om leden van Hezbollah vrij te krijgen, een indirecte vorm van zelf verdediging. Voor de raketten geld dan ongeveer het zelfde met als het verschil dat het directe zelfverdedeging is.

    Israel heeft trouwens al dik 135 burger dode op zijn naam staan deze paar dagen , waar hezbollah er geloof ik rond de 20 zit.

    Beide zijn fout, maar Isreal heeft door deze achterlijke actie wel een "fullfletched" oorlog gestart. Ze hadden het vele malen subtieler kunnen aanpakken dan dat ze hebben gedaan.
     
  5. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Daar heb je gelijk in, maar de acties die Israel nu onderneemt worden zijn een beetje extreem denk je niet? Weliswaar worden er twee soldaten vermist, maar op dit moment zijn beide kanten hard bezig om elkaar uit te moorden voor deze twee soldaten. Burgers worden vermoord omdat een groepering twee mensen kidnapt, en een regering besluit een oorlog te starten om die reden. Deze hele situatie geeft maar weer aan hoe explosief de hele Israel-Palestina kwestie is. Of de kidnapping word gebruikt door Israel om een oorlog te ontketenen, of de Israelische regering is echt het spoor bijster
     
  6. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Zouden de andere Arabische landen op deze actie van Israël reageren?
    Als ze dat doen, dan breekt er echt oorlog uit. Israël heeft al een dorpje vlak bij Syrië gemold. Syrië heeft al aangekondigt dat als Israël hen aanvalt dat ze dan terug gaan vechten. Eveneens dacht Iran er zo over. Maar zullen andere Arabische landen Libanon niet te hulp schieten op een gegeven moment? Ik hoop wel dat die Israëliers goed op hun flikker krijgen. (het leger dan)
     
  7. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Zal waarschijnlijk niet gebeuren aangezien de Israeliers het qua wapenarsenaal het heel wat beter voor elkaar hebben dan de omringende landen. Tenzij Iran besluit die A-bom te gebruiken...:x
     
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Daar noem je ook wel een doem-scenario ook...als dat gebeurt dan is het gewoon afgelopen...met alles.
     
  9. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Mjah, Iran krijgt dan ook een atoombom op zijn harsens, Rusland zal niet blij zijn, maar het is echt niet zo dat ze dan op Amerika gaan teruggooien. :)
     
  10. WardNL

    WardNL Active Member

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt gelijk Eagle.
    Ik heb net het 20.00 nieuws gezien, de Hezbollah is ook een stelletje schurken. Het houdt nooit op daar, Israel bombardeert Libanon plat. Hezbollah bombardeert Israel plat.
    Wie worden het zwaarst getroffen? De burgers die hun huizen moeten verlaten en op de vlucht moeten slaan.
    Trieste boel.
     
  11. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt zo hebben ze de omringende Arabische landen al eens op hun falie gegeven. Maar zijn die Israël onderand niet helemaal zat. Ze moeten met zijn allen hen eens aanvallen, de etterstralen. Israël is eigenlijk ook een Westers land in het midden-oosten...:confused:
     
  12. gamer18

    gamer18 xboxgamer

    Berichten:
    439
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind dat israel het recht heeft zich te verdedigen tegen de raketten die op hun land afgevuurd worden.

    En wie zijn hier nu eigenlijk mee begonnen? volgens mij de hamaz en hezbollah want die moesten zo nodig militairen ontvoeren uit israel.

    Laten we maar hopen dat het niet nog verder uit de hand gaat lopen, want de olieprijzen gaan hierdoor omhoog, mensen moeten het land uit vluchten voor de raketten en bommen, en straks blijft er niets anders meer over dan puin.

    Ze moeten gewoon de militairen vrijlaten (wat wel lang kan gaan duren denk ik) en dan stopt israel ook wel met het bombarderen van de gebouwen en de vliegvelden.

    Maar ik denk niet dat de hamaz en hezbollah hiermee accoord gaat, want die zijn iedere keer uit op wraak en tegenovergesteld ook.
     
  13. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    dat probeer ik eerlijk gezegd niet te doen, ik wil graag objectief blijven, maar het viel me op dat de laatste posts erg veel naar één kant neigten (hoe spel je dat woord eigenlijk:confused:) dus wilde ik ook de andere kant van het verhaal belichten.
    ik ben nog steeds van mening dat beide partijen zich evenveel schuldig maken, maar ben ook van mening dat beide kanten moeten worden belicht.
    ik persoonlijk denk dat de kidnapping israel ''goed uit kwam'', maar niet meer dan dat.
    israel heeft zich een tijdje geleden teruggetrokken uit verschillende bezette gebieden en kolonisten uit die gebieden verjaagt naar eigen gebied.
    dat was een moeilijk besluit voor israel aangezien het erg gevoelig ligt eigen burgers ergens weg te jagen, maar in mijn ogen een terecht besluit.
    maar die terugtrekking werd helaas door veel extremistische groeperingen gezien als een overwinning en israel voelde zich daardoor weer bedreigd.
    ze hadden het gevoel alsof ze de controle door die terugtrekking weer verloren en die kidnapping was een mooie aanleiding het gebied weer te controleren met de acties die we nu op de tv zien.
    en een gebied controleren die vol zit met talloze terreurgroepen hoeft opzich niet slecht te zijn.
    met die laatste zin vat je het hele probleem dat zich over 70 jaar heeft voorgedaan samen, beiden kunnen elkaar niet verdragen en willen overal wraak op.
    ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, het kan al afgelopen zijn voor je het weet door een simpel compromie, maar het kan ook een nieuwe globale oorlog ontketenen als de leiders van de arabische landen deze kans aangrijpen een gezamenlijke strijd tegen israel te openen wat al eens eerder gebeurd is.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2006
  14. mars15

    mars15 Guest

    Israël tja, hun zijn na 1945 toch gewoon in het land van de Palestijnen gaan zitten, die mochten toen oprotten ?
     
  15. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    dat is één versie :)
    er zijn nog talloze andere versies die rondgaan en weer een héél ander standpunt verkondigen :)
    dus niet te snel met een oordeel zijn :+
     
  16. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Komt het in grote lijnen wel op neer.
     
  17. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    @NL Eagle het is "neigden",bijna juist dus.
    Als de objectiviteit in de posts hier volgens jou teveel naar één kant op gaan,zal dus wel een teken zijn dat de meeste members hier het wel degelijk bij het rechte eind met hun oordeel hebben.
    En ik ben ook van mening dat beide partijen zich even schuldig maken,maar daartegenover staat wel dan dat indien de vs en europa destijds palestina niet van de palestijnen had afgepakt en in geschenkpapier verpakt aan de joden had gegeven dit allemaal niet gebeurd zou zijn.
    En da's nou eenmaal een feit waar je niet omheen kunt.




    Jep,maar om dan zo een grof geweld te gaan gebruiken en impassant je buurland efkes te gaan binnenvallen is voor mij ver erover.
    Er vallen aan beide kanten tientallen,zoniet honderden onschuldige burgerslachtoffers die met de hele zaak bij wijze van spreken niets vandoen hebben,ze hebben alleen de grote pech dat ze midden in het slagveld wonen.
    Het israelisch leger staat al bekend voor zijn acties achter de linies,nu hadden ze een gedroomde kans om hun kunnen op dit gebied nog eens een keer te bewijzen,en nee nu gebruiken ze grof geweld alsof ze de gehele arabische wereld als het ware willen uitdagen.


    Tja wat je hier noemt is inderdaad een heikel punt,maar feit is dat de israelieërs deze situatie oogluikend hebben toegestaan en dit tegen advies van de verenigde naties in die het altijd als een daad van agressie beschouwd hebben dat de joodse kolonisten hun kibboets in de bezette gebieden vestigden.
    En gevoelens tellen hier niet,en heeft niets met bedreiging te maken met de joodse gemeenschap heb je altijd een probleem,geef ze een vinger,en ze nemen je hand,geef je ze een arm,en ze nemen alles.
    En als je ze dwingt iets op te geven,zullen ze later wel proberen het terug te nemen.

    Dat gaat ginds niet goed aflopen,zeker weten.
    En de grootste schuld hiervoor ligt dan wel bij de heersende politieke klasse aan beide zijde die gedurende al die jaren hun best gedaan hebben om beide bevolkingsgroepen tegenover elkaar te plaatsen en de haat wederzijds zodanig aan te wakkeren zodat er nu bij wijze van spreken géén weg meer terug is.
    En voor de arabische leiders van de andere landen moet je echt géén schrik hebben aangezien president bush nog altijd achter het joods beleid staat en hij in dit conflict volledig de joodse kant kiest.


    Dat is namelijk wél de enige echte versie,diegene die hier van toepassing is aangezien de palestijnen de laatste tweeduizend jaar de rechtmatige eigenaar van palestina waren.
    Al die andere versies zijn bullshit,aangezien hun oorsprong ofwel bijbels is of hun aanspraken als rechtmatige eigenaar duizenden jaren in het verleden liggen.
    En als jij die bijbelse uitspraak als de enige juiste wil interpreteren bedenk dan wel dat in de vs de indianen op diezelfde grond alle blanke yankees dat nu direkt in de zee kunnen dumpen aangezien zij,en zij alleen de enige en rechtmatige eigenaar zijn van het noord-amerikaanse continent.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2006
  18. mars15

    mars15 Guest

  19. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Ja kerel,en dan moet je je af vragen of het dit dus allemaal waard is... niet dus....maar tja ginds zijn ze al zover opgedraaid dat de burgerslachtoffers die er aan beide kanten vallen daar aanzien worden als
    'faits divers" en net dat is nou zo verwerpelijk.
    De heren gaan maar door, en de onschuldigen betalens het grootste gedeelte van het gelag met hun onschuldige levens en dit zonder dat er ook maar iets aan de situatie ginds veranderd.
    Op deze wijze alleen al kweek je ginds een haat tegen ons, het rijke westen,en ze hebben nog gelijk ook weet je,omdat wij het hier met zijn allen vertikken om ook maar tussen te komen en de israelieërs een halt toe te roepen.
     
  20. SoulFighter

    SoulFighter XBW Zeur

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    @marsman, ik denk neit dat ik die fotos ga bekijken, heb al genoeg narigheden gezien de laatste tijd.

    Mijn mening over het onderwerp; Die ontvoerde militairen gebruikt israel als excuus om ruzie te zoeken waarna ze weer anti-acties van de Palestijnen kunnen verwachten. Ik ben van mening dat beide partijen zich verkeerd gedragen, ze hebben beiden regelmatig fouten gemaakt en ze zijn alletwee zeer onverdraagzaam. Toch vind ik dat israel de meeste fouten heeft gemaakt, en dankzij betere wapens ook het meeste misbruik. (zoals bijv. die muur dwars door palestina, dat slaat toch nergens op |:- )

    Verder vind ik dat de wereld al veel eerder had moeten ingrijpen en niet het handje boven het hoofd van Israel had moeten houden. Er zijn al onnodig veel doden gevallen, en nu is de situatie nog verder geescaleerd. We moeten oppassen dat dit schandaal van de afgelopen jaren niet tever door schiet (Iran, Libanon, Amerika, Europa). Voor je het weet slokt zoiets alle landen op, dus er moet nu voorzichtig worden ingegrepen (zoals politiek als militair) om te voorkomen dat israel en palestina verder oorlogvoeren en daarbij nog meer landen meeslepen.

    Edit: Spelfouten weggewerkt.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2006

Deel Deze Pagina