Olie, wat als het op is?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DownfieldMold, 18 jul 2006.

1. DownfieldMold

DownfieldMold Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hallo, ik ben hier al een tijd mee bezig (en heb er geen topics over kunnen vinden) maar ik vroeg me af of jullie ook bij het volgende stil stonden: dat is dat de olie naar verwachtingen over ongeveer 6 jaar op is... dit komt vooral doordat China rijker wordt en dus ook meer autos etc krijgt---> kortom veel olie.. maar als die olie er niet meer is dan ontstaat er echt een gigantische crisis! denk bijvoorbeeld aan: plastic tasjes, rubber, onderdelen van autos/vliegtuigen/motors.brommers/scooters/boten etc en dan natuurlijk al die brandastof die voor die dingen gebruikt... dan kunnen ze ze wel op waterstof laten rijden maar alsnog zijn er zoveel producten die uit olie bestaan!! kijk om je heen en let op de hoeveelheid dingen die uit olie bestaan, en die dan dus niet meer gemaakt kunnen worden!! lijkt me nogal lullig om voor een plastic tas 20 euro te betalen in plaats van 0,25 cent.... allemaal van dit soort dingen.... ( ik heb deze informatie uit verschillende onderzoeks boeken en ook van verschillende internet sites zoals: www.peakoil.com) en ik wilde even jullie mening over dit onderwerp horen..
    gr. tim

2. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Duitsland produceert jaarlijks 300.000 ha koolzaad.;)

Binnenkort baden we in het koolzaadolie, tegen een hoge prijs weliswaar.

3. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Er komt een oplossing, in Canada zit nog heeeeeel veel olie, alleen op het moment is het niet rendabel om op zulke plekken te boren, maar dat komt nog wel. Het valt allemaal wel mee.

Btw, volgende keer wat meer met interpuncties typen, dit leest voor geen meter.

4. basovich

basovich Guest

tegen de tijd dat het op is is de wereld al vergaan8)..of rijdt iedereen op waterstof..

5. party crusher

party crusher VGcats is de shit

Leuk Bevonden:
    0
    voor veel problemen zijn meerder oplossingen zo zeg ik altijd.
    Ja olie raakt op, maar ik betwijfel dat dit zo snel zal gaan.
    en dan natuurlijk de problemen die een olie tekort met zich meebrengt.
    brandstof is makkelijk vervangen, ietwat meer onderzoek en technologische vooruitgang en je hebt waterstofmotoren, en over een stuk of 25 jaar werkt heel misschien die fusie centrale in frankrijk eindelijk.
    en dan heb je plastic, of eigenlijk kunststof. dit bestaat allemaal uit koolstof, en koolstof is in bijna alles te vinden. de reden dat kunststof uit olie wordt geproduceerd wordt is omdat dit het goedkoopste is, op het moment. maar er zijn meerdere manieren om kunststof te maken uit andere koolstof houdende dingen. maar die processen kosten meer energie en dus geld. en ja dan gaan de prijzen voor die producten omhoog.
    maar kunststof voor voertuigen zou zo kunnen worden vervangen door nieuwe en lichtere metaallegeringen. ook dit proces voor onderzoek enzo kost tijd en energie en dus ook geld.
    eigenlijk denk ik niet dat het leven heel erg drastisch wordt beinvloed, ik verwacht alleen dat veel dingen heel veel meer gaan kosten.

6. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Ha, noem je dat een oplossing? Een tijdelijke oplossing wellicht, maar uiteindelijk moeten er toch andere energie bronnen gevonden worden. Over zes jaar zal de olie nog niet op zijn, maar het is wel zo dat in een aantal landen de olieproductie begint te dalen (o.a. in Mexico is dat het geval). Er zit nog wel olie in de grond in Mexico, maar de regering weigert om buitenlandse producenten toe te laten, en de binnenlandse olieproducent heeft te weinig geld om te investeren in nieuwe olieplatformen.

Ook moet je niet vergeten dat het jaren en jaren kost voor er daadwerkelijk olie uit de grond gepompt wordt, en als het nu nóg niet rendabel is om olie uit de Canadese grond te pompen (met olieprijzen tegen de $80 per vat), ben ik benieuwd naar welke hoogtes de prijzen wel moeten stijgen om het rendabel te maken. Want zo'n hoge olieprijs betekend sowieso al een flinke crisis voor de wereld economie (in Nederland valt het wel mee, omdat we een gasbel hebben en de gasprijs gekoppelt is aan de olieprijs).

Overigens zit er ook in Rusland nog behoorlijk wat olie in de grond, en beweert Saudi-Arabië dat er veel meer olie in de grond zit dan de huidige "bewezen voorraden."

7. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Het verbaast me nog steeds dat Bob Geldoff wereldwijde acties organiseert om de Afrikaanse armoede op de agenda van de G8 te krijgen, terwijl de olietekorten even vergeten lijkt te worden. :{
    Beeld je dan eens in dat Afrika ook nog eens een grootverbruiker van olie zou worden! Daar zijn wij nog niet klaar voor.

Waterstofauto's zijn niet genoeg, want voor de creatie van waterstof is elektriciteit nodig, en voor elektriciteit is -vooralsnog- een fossiele brandstof nodig. Ik zal eerlijk zeggen dat ik het niet positief inzie en dat ik later nog wel zal meemaken dat we het stukken moeilijker gaan krijgen dan ons huidige rustige leventje.
    Investeringen in de wetenschap hebben we hard nodig, andere problemen komen in mijn ogen nu op de tweede plaats.

Waar haal je die energie dan vandaan?

Laatst bewerkt: 18 jul 2006
  8. NaZ

NaZ X&Y

Leuk Bevonden:
    0
    Waterstof..|:- alcohol lijkt me meer plausibel.:)
    Alcohol word o.a al in Brazilië gebruikt.

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Wat wilde jij met water doen dan? Met alleen water kan je niks.

10. Tript

Tript Levensgenieter

Leuk Bevonden:
    0
    koude waterstoffusie wordt de toekomst,
    bij auto's helft benzine en electriciteit.
    of waterstof auto's, die zijn allang al rendabel maar de grote olie maatschappijen en olie sjeiks houden het tegen, en rusland heeft nog olie velden waarmee we 100 jaar lang mee door kunnen. dont worry, als alle landen normaal kunnen verdelen met de toekomstige brandstoffen maar dat gaat tog fout

11. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Koude kernfusie is niet bepaald betrouwbaar, sterker nog het is allerminst zeker dat het überhaupt werkt.

12. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Dan hebben we pech:cool:

Zo simpel is dat. Maar gelukkig zal ik het niet meemaken, ik wordt toch maar 64 volgens internet dus ik zal er geen last van hebben.

13. MORPHEUS

MORPHEUS SNAKE

Leuk Bevonden:
    0
    Precies, wat dacht je van ALLE industrie in de wereld, die hebben ook heel erg veel olie nodig. Niet alleen auto's wat men denkt.

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe groot het aandeel van de industrie is qua olieverbruik maar ik denk toch meer dan de helft vd totale behoefte gaat naar de industriën.

Tevens denk ik dat het voorlopig nog uit te houden is met aardgas én olie, zoals ook door de meeste wetenschappers beweerd wordt.

Maar als het eenmaal zover is, over 20-25 jaar, dan staan we met zn allen wel voor heel grote veranderingen en problemen. Veel mensen zijn het niet bewust. Totdat het moment daar is. Overigens kunnen veel mensen er ook niks aan doen- het enige is misschien minder auto rijden en minder koken ofzo, maar uiteraard maakt dat weinig verschil.

/edit
    voor auto's is de perfecte oplossing de waterstofcel. Met alleen waterdamp en -druppels uit de uitlaat is dat natuurlijk perfect schoon en ingenieus uitgevonden. Nu moeten er alleen nog tankstations worden geïnstalleerd....

Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2006
  14. Sjorrit

Sjorrit w0t!

Leuk Bevonden:
    22

Stond 2maand terug in Kijk, koude kernfusie is juist betrouwbaar, probleem is dat het alleen nog niet goed werk om het rendabel en compact te houden

15. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Artikel heb ik toevallig ook gelezen, en daarin stond juist dat het waarschijnlijk niet eens werkt, als het al werkt is het behoorlijk onbetrouwbaar op dit moment omdat het de ene keer wel, en de andere keer niet werkt.

16. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    China zal de blikken gaan richten op de olievelden in het noorden van Rusland.
    Amerika en het westen zijn meer gefocust op het middenoosten en Zuid-Amerika.
    Toenemende spanningen, scherpe stijgingen van de olieprijzen.
    Uiteindelijke ineenstorting van de Amerikaanse handelsmarkten.
    Wereldwijde crises en economische achteruitgang, failissement van Microsoft, resulterend in het niet meer ontwikkelen van een Xbox III.

...balen.
    :)

17. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Uiteindelijk zal door olie de beschavind die we nu kennen ten onder gaan. Zo zullen we ook in de boeken worden beschreven. Het is een wet in deze wereld dat elke beschaving ten onder gaat. Elke beschaving heeft dit meegemaakt. Arabieren, Grieken, Romeinen, Perzen, etc En zoals het er nu uitziet wordt olie het einde van ons. Natuurlijk zal dit niet over 10 jaar gebeuren, maar een paar honderd jaar.

18. Unrealer

Unrealer Private 2nd Class.

Leuk Bevonden:
    0
    Waterstof? Een keer met scheikunde gemaakt een klein beetje nou Knallen zeg.... Vraag ik zo wat gebeurt er als je een auto tank vol waterstof laat ontploffen? Leraar: Dan is de hele stad weg. (zow dacht ik ...) Dus voor Waterstof is het echt nog veel te vroeg, want dan zouden we het de terroristjes wel heel makkelijk maken he ;)

Nee We hoeven niet bang te zijn dat we geen Energie meer krijgen of dat de producten die nu van olie gemaakt worden er niet meer zijn, Er zal we één of andere uitvinder zijn die een soort namaak olie uitvind ofzo :D

Ik denk dat het allemaal wel mee valt :)

19. Elite

Elite Elite TAR

Leuk Bevonden:
    14
    Er zal zeker oorlog komen om olie. (Irak.)
    Maar goed, we vergeten hier één oplossing om de tijd tussen kernfusie (Doorbraak geloof ik in maart, een rendabel proces in een testreactor. Verder wordt op dit moment gewerkt aan de ITER in Frankrijk, de eerste grote kernfusiereactor die als model gaat dienen voor de eerste generatie fusiecentrales.) te overbruggen.

Kernsplijting is nog steeds een bijzonder rendabel proces, het afvalprobleem is in de nieuwste generatie kernreactors (Generatie IV) al verminderd, de veiligheid is geen probleem, als er íets met de reactor gebeurd (Boeing 747 etc)wordt het proces automatisch stilgelegd: een kettingreactie is uitgesloten.

Het afval is vervelend, maar ook daar zullen oplossingen voor worden gevonden. Feit is dat we op een gegeven moment vrij dringend en accuut rendabele energie nodig hebben...als de fossiele brandstoffen op of onbereikbaar zijn en kernfusie nog niet werkt, dan moeten we wel over op kernsplitsing.

Deel Deze Pagina