Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [Deel 8]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Graveheart, 1 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren zat ik nog ff op internet te browsen en kwam een leuke site tegen met allerlei DIY dingen die je kon maken voor je geluidsset. Van kabeltjes tot hele versterker klonen. Ik las ook dat je van een UTP kabel een heel goede interlink of luidsprekerkabel kon maken. Nu ben ik niet weg van een beetje knutselen, en had ik nog een rol shielded netwerkkabel liggen, dus ik ben gelijk aan het proberen geslagen :)

    Project UTP
    Ik heb gekozen voor 4 shielded UTP kabels, 2 kabels voor +, en 2 kabels voor -. Zo krijg ik nog een redelijke kabeldiameter, met per kabel 4 twisted pairs. In totaal dus 16 draadjes van (naar schatting) 0,15 mm2 per kant, dus een kabel van 2x 2,4 mm2 wordt het eindresultaat. Ik luister nu met simpel merkloos OFC koper 2x 2,5 mm2.

    Ik heb 4 kabels van 2 meter in een vierkant vast gezet met een grote tierap (hoe schrijf je dat? :confused: EDIT: DANKJE beuker :D), en in de bankschroef gezet. Hierna ben ik aan het vlechten geslagen, maarja hoe doe je dat met 4 draden. Ik vond DIT plaatje. Het was ff vogelen hoe je dit nu het makkelijkste deed, maar na 3x halverwege de kluts kwijt te zijn geraakt had ik hem:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet ik zorgen dat de uiteinden goed zitten en de + en de - goed van elkaar geïsoleerd zijn, dit ga ik doen met krimpkous, alleen had ik alleen een kleine diameter thuis liggen. Ik moet dus een beetje krimpkous gaan halen met een flinke diameter, voordat ik verder kan. Tevens moet ik er ook nog een maken voor de andere speaker...

    Morgen ga ik twee weken naar Toscane, dus na 1 dag gaat dit projectje gelijk in hold. Tot over 2 weken, ik ben beniewd ;)
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2006
  2. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    tierap.... :+
     
  3. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk project, heb er ook wel positieve dingen over gelezen, het gebruik van netwerkkabels.

    Maarre, zijn ze nou Shielded of Unshielded? :+
     
  4. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Shielded. Om de 4 twisted pairs, per kabel, zit nog een metalen omhulsel.
    Je ziet ze niet vaak, shielded netwerkkabels. Ze worden alleen vaak in grote bedrijvenpanden gebruikt waar ze echt met bossen naast elkaar liggen en wat shielding wel gewenst is. En dat is ook exact waar ik ze vandaan heb ;)

    EDIT: ow wacht :D UTP = Unshielded Twisted Pair... Ik gebruik dus 4 TP kabels :9 weer wat geleerd...
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2006
  5. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Hehe, je hebt 'm door:D
     
  6. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk projectje, Ben benieuwd naar het eindresultaat, En of het echt beter klinkt..

    Tis maar goed, dat je tijd over hebt, en graag knutselt. Maar het is niks voor mij :)

    Maar hou ons op de hoogte
     
  7. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Ff een n00bvraag hoor... :D

    Wat is het verschil tussen Dolby Digital 5.1 of DTS 5.1?
    De set die ik heb (Samsung HT-UP30) ondersteunt DTS én Dolby Digital en het schijnt iets verschillends te zijn...

    Anyway, kan iemand mij dit uitleggen? :)
    Wil wel het 'beste' geluid hebben bij m'n muziekDVD's :cool:
     
  8. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    De manier waarop het geluid wordt gecomprimeerd, en de bandbreedte van het signaal. Oftwel, theoretisch gezien heeft DTS een hogere bitrate dan Dolby Digital, dus zou DTS beter moeten zijn. Alleen verschilt het per opname of het daadwerkelijk beter is. Ik heb hier dvd's liggen waarvan de Dolby Digital track mooier klinkt dan de DTS track :). Kwestie van uitproberen dus :cool:.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2006
  9. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    Zie de uitleg van arjan,
    compressie van DTS is minder dan DD, Dus 5,1 klinkt voller,beter,helderder.
    Meestal is DTS het superieure!
     
  10. Black Talon

    Black Talon tja............

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    0
    /mierenneukmodus/
    je gebruikt ftp kabel (foil shielded twisted pair)
    /einde mierenneukmodus/

    maar let wel op als je hier gebruik van maakt, je gaat de kans op storing vergroten de afscherming gaat als een antenne functioneren.
    Om dit op te lossen zou je dus de afscherming aan aarde moeten leggen
    alleen krijg je dan weer het probleem dat je een condensatorwerking gaat krijgen. je loopt dus het risico om hoge frequenties te verliezen (afhankelijk van de lengte van de kabel)
    er staat dus waarschijnlijk met een rede dat je gebruik moet maken van UTP en dus geen FTP

    groeten

    BT
     
  11. gompy

    gompy Tropilatakroba

    Berichten:
    1.525
    Leuk Bevonden:
    0
    De HT-UP30 wil ik misschien binnenkort gaan aanschaffen. Klinkt ie een beetje goed? Want de prijs is nogal laag voor een relatief goede set.
    Hij is al verkrijgbaar voor €220 toch?
     
  12. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Inderdaad , DTS hoeft niet te betekenen dat het geluid perfect is.
    Vooral bij goedkope DVD titels is het DTS verschrikkelijk.
     
  13. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar mag je idd niet heel veel van verwachten nee, Voor het geld zou je beter de Logitech Z5400/5500 kunnen nemen, Deze zal veel beter geluid produceren dan de HT-UP30, Kwaliteit'/prijs verhouding van de Logitech is enorm goed. veel mensen op dit forum zijn in het bezit van deze setjes, en allemaal heeel goed te spreken erover...
     
  14. gompy

    gompy Tropilatakroba

    Berichten:
    1.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, m'n broer heeft de Z-5500. Echt mooi geluid is het wel. Ook ondersteund deze set THX. Maargoed, deze set is wel €100 duurder als dat Samsung ding.

    Maar weet iemand nog meer sets die gewoon echt goed zijn. Het liefst rond de €200 tot €330 ongeveer?

    Ik zoek iig een set met 1 coaxiale digitale ingang en ongeveer een vermogen van 50/70 watt per speaker en een sub van rond de 120 watt.
    Dit moet toch wel veel geluid opleveren?

    Zelf zit ik ook iedere keer te kieskeurig-en, maar er zijn er zoveel.

    EDIT: Misschien zoiets als dit. Maar is al aan de erg prijzige kant.
    EDIT²: Of iets als dit.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2006
  15. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    De Z5400 dan.. Die is op het net voor 200 te vinden, Levert ook prima geluid!

    THX is een certificaat, Dat de producten voldoen aan de gevraagde eisen, Dus is niet iets ondersteunend, en je merkt er verder weinig van, Het is gewoon een logo, die je set het THX certificaat geeft. Zonder THX is de set net zo goed, of zelfs beter..

    Als je tegen de 400 aan gaat zitten, is de stap naar een goeie set!! voor 150 euro meer ook gemaakt! Ik heb zelf nog een set boxen te koop staan, Wil je wel een PM sturen als je wilt, met de gegevens enzo.. En dan moet je nog een losse reciever kopen, Maar dan blaas je die blikken speakertjes van de setjes die je noemt wel weg!

    En anders zou ik in je budget toch voor de Z5400 gaan!
     
  16. gompy

    gompy Tropilatakroba

    Berichten:
    1.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Mmm. Dan word het wel heel veel als ik zo'n reciever moet gaan aanschaffen.

    Maar wat is nou het verschil tussen de Z-5400 en de 5500?
    Volgens mij de aansluitingen en het vermogen toch?
     
  17. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
  18. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Kleine update :)

    Paar setjes banaanstekkers gekocht. Het is alleen te warm op zolder om alles aan te sluiten, dus eerst buiten alles maar op maat maken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    Ziet er mooi uit! Kosten die?:)
     
  20. Dionskateboarder

    Dionskateboarder Half past Dead

    Berichten:
    528
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey ik weet niet of jullie het wisten maar de 360 ondersteund ook DTS bij dvd's ik selecteerde DTS is een film die ik op mijn 360 afspeelde en toen stond er ook gewoon op de reciever input optical: DTS en natuurlijk super sound
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina