[PC] Games for Windows & Live Anywhere

Discussie in 'Games' gestart door Zeroine 83, 9 aug 2006.

  1. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    [​IMG]

    Van Wikipedia : Games for Windows is een platform en marketingcampagne van Microsoft om het spelen van computerspellen op het Windows-besturingssysteem beter te ondersteunen. Spellen kunnen het Games for Windows-logo verkrijgen door aan bepaalde eisen te voldoen, zoals goede kwaliteit, makkelijk te installeren en compatibiliteit met Windows XP en Windows Vista.

    Een 'Games for Windows'-spel wordt uitgebracht in een stevige verpakking. Op de voorkant staat bovenaan een witte streep met het Games for Windows-logo.


    [​IMG]
    Supreme Commander was een van de eerste spellen met het Games for Windows logo

    Kwaliteitseisen : De eisen waar de spellen aan moeten voldoen zijn onder andere:

    - een optie om het spel in zo weinig mogelijk stappen en klikken te installeren
    - compatibiliteit voor de Windows Vista Spelverkenner (zie hieronder)
    - compatibiliteit met de Xbox 360 controller (indien mogelijk)
    - kan geïnstalleerd en gespeeld worden op x64 versies van Windows Vista en compatibiliteit met 64-bit processors (het spel zelf kan 32-bit zijn)
    - ondersteuning voor normale en breedbeeld resoluties, zoals 4:3 (800*600), 16: 9 (1280*720) en 16:10 (1152*720)
    - mogelijkheid om gestart te worden vanuit het Windows Media Center (Windows Vista Home Premium en Windows Vista Ultimate hebben zo'n Media Center)
    Sommige Games for Windows spellen zijn speelbaar tijdens de installatie van het spel waardoor PC spellen vergelijkbaar worden met spellen voor spelcomputers; de speler hoeft nu niet meer te wachten tot de installatie van - het spel voltooid is voordat het spel gespeeld kan worden. Deze eigenschap wordt Tray and Play genoemd en is momenteel nog niet vereist voor Games for Windows spellen. Halo 2 for Windows Vista is het eerste spel dat deze mogelijkheid ondersteund.

    Windows Vista Spelverkenner : Bij elke versie van Windows Vista wordt de Windows Vista Spelverkenner (Games Explorer in het Engels) meegeleverd waarmee de gebruiker kan zien welke spellen geïnstalleerd zijn. Dit is een speciale map waarin snelkoppelingen naar de spellen staan. Een compatibel spel plaatst een snelkoppeling in die map en download ook andere informatie, zoals de voorkant van de verpakking en de leeftijdsadviezen (b.v. ESRB of PEGI), voor dat spel. Compatibiliteit hangt af van de leeftijd van het spel of de populariteit van het spel, waarbij nieuwere spellen betere compatibiliteit hebben. StarCraft is bijvoorbeeld geheel compatibel maar het is wel een decennium ouder dan Windows Vista zelf.

    Als een spel incompatibel is dan kan een gebruiker het spel zelf toevoegen door een snelkoppeling naar het spel naar de map te verplaatsen (de voorkant en leeftijdsadviezen ontbreken dan). De spelverkenner is geheel compatibel met de opties in Windows Vista voor ouderlijk toezicht. Ouders kunnen beperken hoe lang een kind een spel kan spelen en wat voor soort spellen een kind kan spelen (gebaseerd op de leeftijdsadviezen of zelf ingesteld).

    Games for Windows website
    Catalogus

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    Ook aankomende PC toppers zoals BioShock en Crysis, en voorheen exclusieve Xbox 360 titels als Lost Planet en Gears of War, zullen uitkomen onder de Games for Windows merknaam

    [​IMG]
    Microsoft heeft plannen bekendgemaakt om het game- en entertainmentnetwerk Xbox ook voor Windows beschikbaar te maken

    Windows Vista sleutel tot “Live Anywhere”-visie

    Volgens het nieuwe concept "Live Anywhere" van Microsoft zal het krachtige game- en entertainmentnetwerk Xbox Live ook het Windows-platform stormenderhand gaan veroveren. Deze winter komt het concept voor het eerst voor Windows Vista met de introductie van “Shadowrun". “Shadowrun” van Microsoft Game Studios wordt zowel voor Windows Vista als de Xbox 360 uitgebracht, waardoor zogeheten cross-platform gameplay mogelijk is en de kloof tussen consoles en computers nog verder wordt verkleind.

    Het nieuwe veilige online netwerk biedt dezelfde game-ervaring voor Windows Vista en Xbox 360 met één gamertag, één set prestaties, één friends-list en spraakcommunicatie tussen alle leden van Xbox Live. Voor de miljoenen gamers over de hele wereld die met consoles en Windows gamen, betekent dat als Windows het cruciale platform wordt voor het "Live Anywhere"-concept, zij altijd toegang hebben tot de beste elementen van Xbox Live, of ze nu op een Xbox 360, een Windows-pc of zelfs een mobiele telefoon spelen.

    “We vinden het ontzettend leuk om de beste online innovaties van Xbox Live te combineren met de platforminnovaties van Windows,” aldus Peter Moore, corporate vice-president van Interactive Entertainment Business bij Microsoft.

    Draadloze accessoires voor meerdere platforms

    Microsoft breidt zijn lijn draadloze Xbox 360 cross-platform game-accessoires uit naar Windows en introduceert de Xbox 360 draadloze gamingontvanger voor Windows. Gamers kunnen deze draadloze USB-ontvanger gebruiken met Windows XP- of Windows Vista-computers en racegames, sportgames en andere games spelen die het best werken met de Xbox 360 draadloze controller, Xbox 360 draadloze headset en het Xbox 360 draadloos racestuur.

    Bron

    Zie ook dit artikel op XBW

    Xbox 360 controllers op de PC gebruiken : Tutorial (met dank aan Kapitein Iglo's openingspost uit het Xbox 360 Controllers topic !)

    [​IMG]


    Een erg leuke bijkomst van deze controller is dat je hem ook kan aansluiten op de PC.
    Hieronder staat hoe dat in zijn werk gaat en nog enkele andere tips.

    Draad:
    Stap 1.
    Dit werkt precies hetzelfde als op de Xbox360 echter moet je wel eerst de driver downloaden. Dat kan op de volgende Microsoft site (gewoon de stappen doorlopen en je komt uit op de driver).
    Nadat je dit hebt uitgevoerd werkt je gamepad.

    Draadloos:
    Stap 1
    Je kan niet direct je draadloze controllers op je PC aansluiten hiervoor moet een extra accesoires worden aangekocht namelijk de Wireless Gaming Reciever.
    [​IMG]
    Deze reciever is los verkrijgbaar maar wordt echter ook geleverd in het Wireless Controller for Windows pakket, dit pakket houd dus in: de reciever en een controller EXACT hetzelfde als één die je los koopt voor de Xbox360.
    Het scheelt je ook nog wat geld als je voor bovenstaand pakket kiest. Je betaalt namelijk maar rond de 6 euro voor de reciever ipv de 20 euro alleen voor de reciever.
    (P.S. Met deze wireless reciever kan je ook de Wireless headset en het Xbox360 stuur op de PC aansluiten.)

    Stap 2
    Als je beschikt over de reciever moet je eerst de software installeren die je op CD erbij krijgt. Deze is redelijk simpel en precies hetzelfde zoals je vaker software installeert.

    Stap 3
    Sluit de Wireless reciever aan op een van de PC's USBPoorten. Hij herkent de reciever automatisch en geeft na een tijdje aan dat hij geinstalleerd is.

    Stap 4
    Zet de controller aan, ook hiervoor zal hij software installeren. Hierna kan je ook daadwerkelijk de controller zien in Configuratiescherm -> Spelbesturing.

    [​IMG]


    Helaas is de eXperience op de PC met de controllers niet even vloeiend zoals op de Xbox360. Hieronder wat tips voor gebruikers:

    Mijn spellen werken opeens niet meer na het installeren van de software
    Dit komt door het programmatje XboxStat.exe wat wordt meegeleverd (die laat je batterijstatus zien zodra je op de guide drukt). Als je in TaskManager het process beeindigd heb je nergens meer last van totdat je opnieuw opstart.
    Je kan er ook voor zorgen dat dit programmatje niet meer automatisch opstart door deze in het register te verwijderen.

    De Triggers
    Helaas worden de triggers van de controller niet herkend als knoppen maar als een soort analoge input net zoals de analog sticks. Hierdoor heb je dus het probleem dat veel (oudere) games deze helaas niet ondersteunen.

    Ik wil een spel spelen dat niet goed de controller ondersteunt of helemaal geen controller ondersteunt
    Na een tijdje zoeken heb ik daarvoor het programma Joy2Key voor gevonden. Je moet dan instellen welke knop op je Xbox 360 welke knop op het toetsenbord moet voorstellen.
    Laat het programmatje draaien terwijl je je spel speelt en je controller werkt!

    Onofficieële drivers
    Voor de WIRED controller bestaat er ook een driver die door hobbyisten is gemaakt en meer functies bevat als de standaard driver van Microsoft (b.v. je triggers als button laten herkennen).
    Deze kan je Hier downloaden.

    PC spellen geven alleen maar aan JOY1,JOY2 en niet A of X, dit is erg verwarrend
    Gebruik daarvoor het volgend schema (print het uit of iets dergelijks):
    Code:
    PCButton:    XboxCont: 
    ___________________________ 
    JOY1        A 
    JOY2        B 
    JOY3        X 
    JOY4        Y 
    JOY5        LB     
    JOY6        RB 
    JOY7        BACK 
    JOY8        START 
    JOY9        LEFTSTICK 
    JOY10        RIGHTSTICK
    Games die Windows Live ondersteunen :

    - Shadowrun
    - Halo 2
    - Gears of War


    [​IMG]
    Het hoesje van een Games for Windows Live spel

    [​IMG]
    Het Windows Live tabblad. De met de Vision Cam geschoten en op Xbox Live ingestelde Personal Gamerpicture is dus ook gewoon netjes zichtbaar op Windows Live

    Opzich vrij oud nieuws, maar aangezien ik nog geen centrale thread kon vinden waarin dit onderwerp besproken werd dacht ik er dus bij deze aan om er eentje aan te maken :) Hierin wil ik dus alle plannen van Microsoft omtrent deze ontwikkeling met jullie bespreken, en alle info die tezijnertijd vrij komt bijhouden. Ik heb deze thread in dit forumgedeelte geplaatst omdat ik de aandacht voornamelijk wil focussen op wat dit gaat betekenen voor de PC gaming community. We weten inmiddels zo'n beetje allemaal wel wat Live voor ons op de Xbox en Xbox 360 heeft kunnen betekenen, maar wat vinden jullie van het idee van een Live Community voor zowel Xbox 360 gamers als PC gamers en het idee dat je straks dus ook bepaalde games cross-platform kunt gaan spelen ? Nieuwe info die bekend wordt gemaakt kun je tevens ook hier kwijt. Barst los zou ik zeggen :cool:
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2007
  2. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of ik meteen vista neem.. ik houd eerst nog wel een jaartje kinderziektes.
    En ik denk meer mensen ook dus of het meteen aanslaat...
     
  3. Entian

    Entian Active Member

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    0
    Is het wellicht de bedoeling dat ook PC-gamers voortaan de jaarlijkse donatie aan MS gaan maken?=( Lijkt me namelijk niet dat veel pc-gamers de bereidheid hebben ineens te moeten betalen voor online gaming.....
     
  4. Tha Divinity

    Tha Divinity Multi-Playa Genius

    Berichten:
    211
    Leuk Bevonden:
    7
    Je vergeet 1 ding, er zijn PC gamers met een xbox 360 en xbox LIVE. Deze kunnen hun LIVE account gewoon voor de PC gebruiken EN de Xbox 360. Daarnaast kunnen PC gamers op de kosten van private servers besparen. :cool:
     
  5. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    PC gamers vinden het nu al gewoon om geld uit te geven aan abbo's, dus ik denk dat er best wel veel mensen dit zullen doen
     
  6. swordman

    swordman Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    5
    ja k koop ook t eerste jaar geen vista waarschijnlijk (zal dan mss toch ook een nieuwe pc nodig hebben), vind het wel een geinig idee maar afwachte hoe t daadwerkelijk gaat lopen.
     
  7. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.101
    Leuk Bevonden:
    2.258
    Leuk project dit, dit wordt weer iets nieuws en het zal bij veel mensen vast in de smaak vallen.
     
  8. Barcode

    Barcode je moet toch wat...

    Berichten:
    1.421
    Leuk Bevonden:
    0
    et lijkt me wel vet, maar ik ben benieuwd of het ook echt snel aan gaat slaan...
     
  9. Peritus NL

    Peritus NL Active Member

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan best leuk worden, vroeg me ook al af hou dat zou gaan met shadowrun ;)

    Wel 1 mogelijk nadeel, als PC gamers toegang hebben tot live en er op kunnen gamen... zou dat misschien ook betekenen dat we er (net als met bijv: steam) hackers/cheaters bij krijgen =S
     
  10. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Als het voor leuke mogelijkheden gaat zorgen in combinatie met X360 gamers, dan ga ik zeker van deze service gebruik maken. Was toch al van plan om Vista + DX10 kaarten aan te schaffen zodra ze een beetje bug-vrij op de markt verkrijgbaar zijn. Live is me op de Xbox/X360 altijd goed bevallen, nu bieden ze in principe dezelfde mogelijkheden (dus ook content downloads etc.) op de PC....dan ga ik niet moeilijk doen om 60 euro per jaar. Een gamertag enzo is toch wel leuk om te hebben :)

    Ik las trouwens dat Alan Wake ook cross-platform gespeeld gaat kunnen worden. Ik zal in de startpost een lijstje spellen bijhouden met cross-platform ondersteuning.
     
  11. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Cheaters :mad: Kan je wel eens gelijk in hebben
     
  12. meteorwings

    meteorwings Active Member

    Berichten:
    1.607
    Leuk Bevonden:
    0
    ik snap t niet helemaal, je kan toch nog wel gwn met je 360 doorgaan met online spelen zoals we nu doen? silver en gold. je koopt gwn een kraskaartje en je bent weer online? of moet er nu weer een heel stuk gedoe bij komen om online te kunnen spelen?
     
  13. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee hoor, dit is slechts de uitbreiding van de Live dienst zoals we die kennen op de Xbox/X360....maar dan ook voor de PC en mobiele telefoons :)
     
  14. meteorwings

    meteorwings Active Member

    Berichten:
    1.607
    Leuk Bevonden:
    0
    aah, gelukkig, dan hou ik t gewoon op de makkelijke manier :p
     
  15. Peritus NL

    Peritus NL Active Member

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Laten we maar hopen voor het beste :{
     
  16. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.680
    Wie? Die WOW mensen?

    Als ik een Quake of Battlefield online ga spelen ga ik dus echt geen extra abbo kopen op de pc. Dit is gewoon pure onzin, aangezien het nu ook niet nodig is.
     
  17. meteorwings

    meteorwings Active Member

    Berichten:
    1.607
    Leuk Bevonden:
    0
    t zou ook wel een beetje genaaid zijn als mensen voor de 360 wel moeten betalen voor een gold abbo om online te kunnen spelen, en dat mensen op de pc niets extra's hoeven te kopen terwijl ze dan gratis online kunnen spelen tegen mensen van de 360..
     
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.680
    Waarom zou dat genaaid zijn? Het zou eerder genaaid zijn voor de pc gamers. PC games zijn al jaren gratis online speelbaar nadat je de game hebt gekocht (met uitzondering van enkele games [vooral MMORPG's]) en het zou dus ongelofelijk lullig zijn als ze dit opeens gaan veranderen.
     
  19. Peritus NL

    Peritus NL Active Member

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben beledigd! :9 :lol:

    Maar ff serieus, ik ben er zelf ook 1 die zich scheel betaalt aan MMO's
    Maar ik zal van mijn levensdagen niet betalen voor een game waar je voor een developer/uitgever helemaal geen abnormale onkosten erbij hebt (bijv: massieve server clusters om een WoW realm te maken, of content updates die best wel mini expansions genoemd mogen worden, af en toe dan O-) )

    Maar voor een CS of een BF2 om maar wat te noemen dus echt niet, tenzij er natuurlijk wel met regelmaat voor deze games nieuwe content komt zoals map packs, een nieuw voertuig of Speelklasse (denk daan aan assaults en medics enzo bij BF)

    en dan zouden deze content updates niet ook nog eens Microsoft points moeten kosten, als die dan niet gratis erbij zouden zitten zou ik er nooit voor betalen.

    Verders heeft een PC-gamer geen live nodig demo's heb je ook wel op gamershell en trailers ook wel.

    Mogen ze wel met iets nieuws of indrukwekkends komen wil ik voor mijn pc games extra gaan betalen. =(
     
  20. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik lees net trouwens dat Halo 2 waarschijnlijk ook onder de cross-platform games gaat vallen :eek: Tja logisch ook eigenlijk als je erover nadenkt. Ze zitten alleen nog ff te kijken hoe ze dat gaan doen, aangezien Halo 2 op de Xbox nog niet over alle Live functies van het Live van nu (ofwel wat we nu kennen op de X360) beschikt. Lees het volledige artikel hier. Vooralsnog zet ik Halo 2 dus ook maar even in de startpost :)

    EDIT : Makes me wonder....zou Huxley bijvoorbeeld ook cross-platform speelbaar gaan worden ?
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2006

Deel Deze Pagina