1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Probleemwijken in Nederland/Vlaanderen.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Iris, 20 jan 2007.

  1. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    Voor mijn opleiding moet ik binnenkort naar een van de grote steden met probleemwijken in Nederland of Vlaanderen: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Antwerpen en Brussel. Ik moet hier dus een stad uitkiezen en een wijk. Ik zou graag van mensen hier informatie willen over bovengenoemde steden. Dit kan zijn omdat je er zelf woont of veel vanaf weet.

    Wat zijn probleemwijken?
    Een achterstandswijk is een woonwijk met diverse sociaal-maatschappelijke problemen. Vandaag de dag (2006) worden achterstandswijken ook wel probleemwijken genoemd.

    In verstedelijkte gebieden (zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) zijn wijken waar veel problemen samenkomen en waar veelal sprake is van een neerwaartse spiraal. Enerzijds biedt de lage sociale controle in zulke gebieden voor bepaalde groepen – bijvoorbeeld junks en dealers – een ideale leefomgeving, terwijl omgekeerd de samenstelling van dergelijke wijken een geringere samenhang en minimale sociale controle in de hand werkt. Vooral wijken waar veel mensen verhuizen, wijken met een hoge mobiliteit, lopen het risico een achterstandswijk te worden omdat er geen sociale cohesie is. Mensen voelen zich niet verantwoordelijk voor hun buurt en voor elkaar.

    De ‘kwetsbare groepen’ die leven in achterstandswijken, zoals jeugddelinquenten, allochtone bewoners (vooral nieuwkomers), werklozen, alleenstaande moeders en ouderen, kenmerken zich doordat zij niet in staat zijn kansen voor zichzelf te creëren en zelf hun positie te verbeteren.

    Kenmeren van Probleemwijken
    Vaak zijn achterstandswijken de oude arbeiderswijken, dichtbij het centrum, of naoorlogse flatwijken aan de rand van de stad. Wat de oudere arbeiderswijken betreft: de achterbuurt doet zijn naam vaak eer aan. Deze oudere achterbuurten hebben ook vaak werkelijk een 'verstopte' ligging. Verstopt tussen singels, spoorwegen, wateren en snelwegen of andere grote wegen. Deze wijken zijn gerealiseerd voor de fabrieksarbeiders van eind 19e eeuw, en begin 20e eeuw; een arme en afhankelijke bevolkingslaag, en de woningen waren zeer klein en in massale schaal opgezet, en aldaar zijn veel van deze wijken in hun functie gebleven, om de armlastigen te blijven huisvesten.

    Aldus wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Achterstandswijk




    Wat ik dus graag van jullie zou willen weten:

    • Welke probleemwijken kennen jullie van bovengenoemde steden?
    • Wat weet je zelf over deze probleemwijken?
    • Wat is je ervaring met probleemwijken? (Hoe kijk jij er zelf tegenaan, wat hoor je en zie je van deze wijken)

    Jullie zouden me erg helpen hiermee met jullie visie hierop.

    Bij voorbaat dank,

    Iris
     
  2. Darkon 83

    Darkon 83 Active Member

    Berichten:
    1.662
    Leuk Bevonden:
    0
    Utrecht is geen stad met probleem wijken, die zou je al kunnen afstrepen.
     
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.475
    Leuk Bevonden:
    8.454
    Ik heb vernomen dat er in Rotterdam genoeg probleemwijken zijn/waren. Rotterdammers kunnen daar vast meer over vertellen.
     
  4. MegaHerz

    MegaHerz Vitesse Arnhem 1

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    Was over dit onderwerp een paar jaar terug geen sbs programma?
     
  5. Angelus

    Angelus Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm 2006? :) Ik denk dat elke stad wel probleem wijken heeft de een meer dan de ander. Rotterdam is in ieder geval vrij vaak in het nieuws.
     
  6. Hit `em hard

    Hit `em hard gimme one of those!!

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    3
    Voor mijn opleiding IV komen probleemwijken regelmatig terug. Ook tijdens mijn stage in een grote gemeente heb ik er veel me te maken gehad.

    Je heb het goed gedefineert, maar je vergeet dat er vanuit verschillende oogpunten naar de 'wijken'gekeken wordt. Zoals het criminologische oogpunt, het sociale etc.


    In den bosch heb je een 'probleem-'wijk genaamd 'de bartjes' nav een schietpartij een paar jaar geleden braken er fikse rellen uit. Het is heel intressant deze wijk te bezoeken met de stichting 'DIVERS'in den bosch contact op te nemen.
    edit: zie dat het om een van de door jouw genoemde wijken moet gaan

    Als je wil kun je me altijd pm-en of mij op msn toevoegen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2007
  7. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Idd, en ik neem aan dat de uitzendingen nog wel op Youtube/Google Video te vinden zijn
     
  8. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
  9. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik woonde tot en met mijn 17e vlak naast Osdorp in Amsterdam West. Ik ging er ook naar de middelbare school.

    Veel criminaliteit, politie die totaal niets in de hand had en belachelijk gemaakt werd, veel drugs gebruik, veel hang jongeren.

    Daarnaast ook veel meer voorkomende zware criminaliteit zoals de buurt super die wekelijks werd beroofd (zelfde verhaal voor de locale Zeeman, Bruna en videotheek).

    Groeps verkrachtingen kwamen geloof ik ook voor, maar ik heb daar nooit direct mee te maken gehad.

    Hoop dat dit je helpt.

    /salute
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2007
  10. ITNL3

    ITNL3 Jedi Knight

    Berichten:
    776
    Leuk Bevonden:
    5
    Ja dat sbs6 programma ging toen over die wijk in Den Bosch. De graafsewijk als ik me niet vergis. Vlakbij de oosterplas.
     
  11. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik woon er niet, maar namen als Kanaleneiland en Overvecht zijn bij iedere Nederlander wel bekend, en dat is nou niet omdat het daar zo gezellig is.

    In Rotterdam zijn er redelijk wat probleemwijken, Spangen is één van de ergste.
     
  12. Dioxic

    Dioxic Guest

    Kanaleneiland, overvecht? Geen probleemwijken :lol:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2007
  13. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik woon vlakbij Overvecht, en Overvecht valt best mee. Ik ga ook daar full-time daar in een AH XL beginnen en heb al door het winkelcentrum gewandeld, en daar hangt geen grimmige sfeer.
    Kanaleneiland is inderdaad niet de prettigste buurt, maar ik ken de cijfers niet en ik ga dus niet zomaar roepen of het een echte achterstandswijk is.
     
  14. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.475
    Leuk Bevonden:
    8.454
  15. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Utrecht : Kanaleneiland mjah imo wel. Het winkelcentrum daar is goed te doen, maar dieper kanaleneiland in kom je toch wel typische wijken tegen..Heb me er nooit echt onveilig gevoeld though,
     
  16. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    De Bijlmer was vroeger toch ook een riskant stads-deel, heb er jarenlang gewoond en ben er opgegroeit in de H buurt. Toch hoor ik steeds vaker dat de Bijlmer er gelukkig flink erop voor uit is gegaan.
    (ik spreek even over van wat ik weet van toen, er kan een hoop zijn veranderd in de paar jaar :))
    De Bijlmer was een wijk waar veel surinamers en Antillianen woonden, dat zorgde voor een toch wel gezellige sfeer maar er was toch ook wel een dreigende sfeer op sommige plekken. Er werd veel op straat gedealt en criminaliteit was overal. De wijk was typerend door de goedkope betonnen huizen die op veel plekken zijn gebouwd.
     
  17. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    @Iris, héél brussel en deelgemeenten ervan zijn één grote probleemwijk op een paar vierkante kilometer.
    Schaarbeek en het josaphatplein, anderlecht en het lemmensplein, de marollen in het centrum....Zelfs in het brupark en aan de heizel en de eeuwfeestpaleizen ben je niet veilig....
    Kortom waar je ook in brussel loopt, het is één grote probleemwijk waar het gespuis baas is.
     
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.475
    Leuk Bevonden:
    8.454
    De politici? :+
     
  19. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Hahahaha, yep die zitten in de wetstraat , ali baba en zijn veertig rovers zijn er niets tegen.De bende van verhofstadt telt méér dan 40 rovers, het zijn er honderden.

    Edit: dat zijn de grootste gangsters van belgië , en het erge is dan nog dat ze alle vier jaar terug verkozen worden om hun gangsterpraktijken op de werkende bevolking verder te zetten.
    Moet je op you-tube maar eens naar michel Daerden gaan zoeken, dat is er tenminste één die met een flinke borrel te veel op regeert.... in belgie kan en mag alles.....wat de politici betreft althans...voor de modale belg is het huilen met de pet op....3 dagen per week werken wij voor de staat, de andere 2 dagen voor onszelf en op wat we dan verdienen moeten we elke keer bij een aankoop weer extra belasting betalen variërende tussen de 6 en de 21 % .


    Edit; voor diegene die frans kan , kijk maar hoe een aangeschoten waalse politieker op een gesprek ingaat.....

    http://www.youtube.com/watch?v=MCgp6eZ8JHU&mode=related&search=
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2007
  20. MegaHerz

    MegaHerz Vitesse Arnhem 1

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatst bewerkt: 21 jan 2007

Deel Deze Pagina