1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Solliciteren, welke functie? Of toch doorleren?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Slashhead, 5 jun 2007.

  1. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Allereerst weet ik niet of er al een dergelijk topic is. Mocht dit zo zijn, mijn excuses daarvoor.

    Nu het einde van het schooljaar nadert ben ik op een punt aangekomen dat ik, vooral voor mijn gevoel, de belangrijkste beslissing moet gaan nemen die ik tot op heden heb moeten maken.

    Een kleine situatieschets moet de actuele situatie van mij wat helderder maken voor jullie. Momenteel ben ik in het bezit van een MAVO D-diploma en vorig jaar heb ik de MBO-niveau 4 opleiding 'Ondernemer groothandel/internationale handel' afgerond. Een niveau 3 diploma 'Commercieel medewerker binnendienst' kreeg ik daarbij als het ware cadeau. Met die wetenschap heb ik besloten verder te studeren op het HBO. Dit jaar heb ik de opleiding 'Small business en retail management' gevolgd. In principe een logisch vervolg op mijn MBO opleiding.

    Echter, nu de laatste fase van dit schooljaar aanbreekt beginnen de alarmbellen te rinkelen die mij zeggen dat deze opleiding gewoonweg niet mijn ding is. Voor een gedeelte is daar het competentiegericht onderwijs debet aan, maar mocht de inhoud van de opleiding mij bevallen dan zou ik de 'competentiehorde' voor lief nemen.

    Waar ik eigenlijk meer mee zit is mijn leeftijd. Inmiddels heb ik de leeftijd van 22, en over een tweetal weken leert de kalender mij dat ik toch echt al 23 jaren oud ben. Tijd dus voor een serieuze keuze!

    Net als iedere andere student heb ik nu 2 opties.

    Optie 1: Werken
    Optie 2: Leren

    Of het nu optie 1 of 2 wordt, wat vast staat is dat ik graag verder wil in de autobranche. Althans, iets gerelateerd aan auto's.

    De perfect match (om het zo maar even te noemen) zou een deeltijd opleiding in de autobranche zijn. Die is er ook, maar dit betreft een lerarenopleiding van een nogal technische aard. Dit is iets wat mij niet ligt. In dat opzicht ben ik meer een commercieel persoon.

    Een opleiding die meer in mijn straatje past is er ook; 'Automotive management'. Deze is er echter niet in de deeltijd variant, dus minimaal 4 jaren van studeren liggen in het vooruitzicht mocht ik hiervoor kiezen.

    Zoals ik al eerder aangaf sta ik op het punt de leeftijd van 23 jaar te bereiken. Thuis heb ik het prima naar mijn zin en daarover hoor je mij niet klagen, maar net als bij ieder ander persoon van deze leeftijd komt toch langzaam het 'huisje boompje beestje gevoel' bovendrijven.

    Om aan dit gevoel gehoor te geven is werken een reƫle optie. Als ik diverse vacatures bekijk die hier eventueel voor in aanmerking zouden komen zit ik met het volgende: Is die niet te hoog gegrepen? Biedt die functie voldoende perspectief? Enfin, voor sommigen wellicht een bekend gevoel. Vacatures zijn vaak nogal formeel omschreven/beschreven, dus daar zou ik misschien meer doorheen moeten kijken.

    Conclusie is dat ik gewoon niet kan kiezen. Mijn vraag is dan ook of er wellicht mensen zijn die voor eenzelfde situatie gestaan hebben en wat zij toen gedaan hebben? Of misschien zijn er mensen die mij kunnen helpen met mijn keuze.. Alle commentaar is welkom!

    Bedankt voor de aandacht :thumbs:
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2007
  2. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    bestaat er iets als een carriere-adviseur of een studie adviseur? dat je daarbij hulp kunt gaan zoeken?
     
  3. Slofsky

    Slofsky XBW.nl Redactie XBW.nl VIP

    Berichten:
    238
    Leuk Bevonden:
    0
    Is Automotive management echt vijf dagen in de week bikkelen? Anders misschien een combinatie van die opleiding en twee dagen in de week ergens werken?
     
  4. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn er zeerzeker! Ga er binnenkort ook achteraan. Ik wil alleen voor mezelf zoveel mogelijk duidelijkheid hebben alvorens dat gesprek in te gaan.

    Is inderdaad 5 dagen school. Ook met een adviseur van deze opleiding ga ik binnenkort een gesprek hebben. Ik hoop oprecht dat er een passende combinatie is!
     
  5. The Disco Mole

    The Disco Mole Active Member

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    0
    tuurlijk is het handig als je nog een diploma hebt ook als het niet je ding is het staat goed op je cv en vergroot je kansen in de markt, maar je hebt al een hele goeie en als je zekerr weet dat je niet eens in die richting wilt gaan werken kan je het ook laten.
    YOUR CHOISE MY FRIEND
     
  6. eprode

    eprode Active Member

    Berichten:
    500
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook een tijdje getwijfeld tussen die keuze. Maar ben dan maar in de arbeidersmarkt gestapt (bij staalbedrijf btw) en verdien nu 2024.00 euro de maand netto (3 ploegensysteem), dus ben wel blij dat ik die keuze gemaakt heb want ik ga graag naar men werk en heb een goede pre daarboven op :)
     
  7. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, dan ben je goed terechtgekomen. Het is ook wel zo dat als je besluit te gaan werken, je met een beetje mazzel met de neus in de boter valt. Maar ik wil het graag niet al te positief zien, voor hetzelfde geld valt het tegen..
     
  8. Shcaap

    Shcaap Liev Gastje

    Berichten:
    2.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Het probleem, (of het voordeel) is tegenwoordig dat je met veel banen erg goed kan doorleren en training krijgen. dus stel je wilt niet studeren aan een school, kan je altijd nog via je werk studeren. om zo door te groeien.
    Zelf zit ik in een en de zelfde situatie. ik eindig met mijn 2de jaar HBO International busines and management studies en hoe meer ik leer hoe meer ik een hekel begin te krijgen aan de persoon die ik word. even al de chaos die nu dreigt op hbo scholen in het algemeen. Mede hierdoor ben ik niet echt meer gemotiveerd om mijn P eens te krijgen.
    Om nou niet alles terug te betalen ( 2jaar x 300 stufi/pm) moet ik in feite toch binnen 10 jaar mijn HBO papiertje halen
    maar goed ik ben dan wel net 22 (maart) en dus zit ook te denken, werken en dan alvast sparen voor de 8000 terug slag of nog een HBO en dan het laatste jaar uit eigen zak betalen (maximaal 5 jaar hbo stufi)
     
  9. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat je zeker niet te oud bent om een nieuwe HBO te starten. Dus mocht je een 4 jaar durende HBO vinden die echt bij je past, dan zou ik er zeker voor gaan.

    Sterker nog ik ken mensen van 24 die nog aan een HBO zijn begonnen. Dat is dan wel vrij laat, maar het kan zeker wel.
     

Deel Deze Pagina