Nee, dit is niet zo'n reactie. Leuk van je om me als 'anti-rechts' bestempeld. Ik ben niet zozeer tegen alles wat rechts is, maar ik mag Wilders als politicus gewoon totaal niet. Om even een voorbeeld te geven: ik ben het totaal niet eens met Filip Dewinter (Vlaams Belang), maar in tegenstelling tot Wilders lijkt hij aardig in staat om zijn meningen te formuleren en overal te komen verdedigen. Niet zoals Wilders die een beetje ongefundeerd gaat lopen schreeuwen, en iedereen die hem tegenspreekt van een one-liner voorziet zoals 'bent u nou helemaal gek geworden' of 'dit is een ronduit belachelijke uitspraak'. Het is niet zozeer dat Wilders mij irriteert omdat hij erg rechts is (hoewel hij dat wel is en ik het absoluut niet met hem eens ben); het is gewoon dat zijn manier van politiek bedrijven een intellectueel gehalte van 0,0 heeft. Ik ben heus geen extreem-linkse kutkraker die een excuus nodig heeft om zijn (anti)fascistische knokploeg weer te mobiliseren.
Ik bedoel, een verbod op de Koran in huishoudelijke kring: hoe wil je dat in godsnaam gaan doen? Honden speciaal trainen zodat ze op 1 kilometer afstand Korans kunnen ruiken? Wat een onzin. Wilders wist dat het nergens op sloeg, en gebruikte dit alleen maar om weer eens het nieuws te halen en een totaal onnodige discussie los te maken.
Dat de SP het ook fout doet betekent niet dat Wilders het automatisch goed doet. Ik stem niet op SP en ik vind het ook een partij van niks geworden.
Waarom zie ik hem dan vrijwel nooit in een debatprogramma na zo'n uitspraak? Heb jij van hem gehoord na die goedkope vergelijking tussen de Koran en Mein Kampf? Ik niet echt, moet ik bekennen. En als hij een keer reageert komt er meestal niet meer uit dan populistische wartaal.
Was Wilders niet zo voor het principe van het beestje bij de naam noemen? Rechtse bal of rechtse populist met een anti-islamitische agenda die door middel van onderbuikpolitiek de stemmen weet te trekken van voormalige Fortuyn-stemmers, het blijft hetzelfde.
Een gat in de markt voor paranoïde Sjonnie's die eindelijk een politicus vinden die hun standpunten kan verwoorden zonder als een racist over te komen. Uitzonderingen daargelaten, maar als ik rond verkiezingstijd zo de radio beluister zijn de argumenten altijd iets in de richting van 'ja maar als je naar buiten gaat word je in elkaar geslagen door buitenlanders' en soortgelijke wazigheden. De PVV is overigens geen goede rechtse partij. Het zijn een stel populistische schreeuwlelijken bestaand uit de zeer onzekere Geert Wilders en een bende ja-knikkers.
Ik stem normaal meer aan de linkerkant, maar voor mij blijft er ook weinig over. Van GroenLinks is het goed dat ze veel aandacht aan het milieu besteden, maar ik vind de manier waarop ze de nationale geschiedenis verkrachten uiterst irritant. Als je met het woord VOC-mentaliteit gelijk begint te zaniken over slaven dan heb je het gewoon totaal niet begrepen. Ook vind ik hun steun aan organisaties als Antifascistische Actie en soortgelijke Sturmabteilung-immitaties reden genoeg om niet op ze te stemmen. SP was wel schattig toen ze nog op 4 zetels stonden, maar zo gauw ze in de peilingen boven de 15 uitkomen krijgen ze waanideeën en gaan ze rare dingen roepen. Die partij-organisatie deugt ook van geen kanten. PvdA heeft een paar goede politici, maar over het algemeen zit het toch te vol met overdreven diplomatieke figuren die hun woorden terugnemen zo gauw ze merken dat mensen erover gaan praten, om in de smaak te blijven vallen bij de christelijke moraalridders; een benaming waar ze na het afgelopen jaar zelf ook voor in aanmerking beginnen te komen.
Maar ja, we hadden het over de VVD.
Laatst bewerkt: 14 sep 2007