1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Apple / Mac

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door karf, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stripe

    Stripe Active Member

    Berichten:
    257
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar het is beetje onhandig als ik mijn thuis gemaakte dingen niet op school kan gebruiken. En ik denk dat ze beide goed te ''vinden'' zijn, sowieso Office.
     
  2. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Tja, qua softare is het een kwestie van gewenning. De een geeft de voorkeur aan iWorks, de ander aan Office. Zou gewoon de trial van iWorks proberen. Als het niet bevalt kun je altijd nog op Office overstappen.
    Volgens mij moet iWorks ook gewoon overweg kunnen met .doc en .xls, maar dat weet ik niet 100% zeker.
    Zelf vind ik Office op de Mac ook prima werken. Heb iWorks amper geprobeerd.
     
  3. Stripe

    Stripe Active Member

    Berichten:
    257
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik heb even op de Apple site gekeken.
    En daar staat sowieso dat Pages '08, Keynote '08 en Nukbers '08 ook met de Windows varianten werken. Dat is erg fijn want dat zou betekenen dat ik alsnog cross-platform kan werken, maar ik denk dat ik beide programma's sowieso check.

    http://www.apple.com/nl/iwork/pages/#compatible

    Edit://
    Nog een big problem..
    Ik heb sinds vandaag een extrene HDD, het is de bedoeling dat deze als backup gaat dienen voor alle pc's hier (windows 98, windows XP, windows Vista en snel dus Mac OS Leopard). Maar ook dat deze mij gaat helpen al mijn bestanden naar de Mac over te brengen.

    Nu het probleem.. ik heb begrepen dat zodra je hem in de Mac stopt hij opnieuw moet formateren, daarbij zou ik dus alle bestanden kwijt raken..
    Nu heb ik even gegoogled en heb ik dit gevonden:
    http://macwereld.nl/forum/2007/10/externe_harde_schijf_mac_en_windows

    Maarja.. formateren naar fat32.. Hoe doe je dat? En kan ik daarmee dan echt deze HDD inpluggen in alle computers zonder gezeik??
    Ik moet dus alle bestanden op zowel Windows als Mac kunnen openen en naar de schijf kunnen schrijven!
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2008
  4. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Tsjah, het is gewoon een hardnekkig fabeltje dat maar niet de wereld uit wil ;). Heel vroeger kreeg je een soort uitgeklede office (Works?) nog wel eens bij een PC, maar Office zelf is volgens mij nooit standaard meegeleverd. Ik zie inderdaad ook veel mensen langskomen die een systeem echt lang hebben (Windows en Mac) en daar heb ik respect voor ;). Mijn mini is nu twee jaar oud en dan wil ik wel weer een nieuwe :D.

    iWork werkt meer zoals ik het verwacht bij een tekstverwerker. Maar wat vind je irritant bij het zwevende? Want eigenlijk is dat bij bijna alle programma's op de Mac (CS3, Office, iWork, etc).

    Dat ze op Intel chipsets zijn gebaseerd is inderdaad wel een gigantisch voordeel en maakt het geheugen inderdaad veel goedkoper. Alleen geheugen is tegenwoordig al zo goedkoop, dat ik dat kleine beetje wel extra wil betalen om er zeker van te zijn dat het getest is.

    Dat klopt, alleen dan nog wat goedkoper. En je kunt er terecht voor al je vragen, wat ik bij een Media Markt/Dixons niet het geval vind.

    iWork kan bestanden exporteren naar Word, Excel en Powerpoint. Dit is niet 100%, maar voor platte tekst nagenoeg. Als je zelf organisatieschema's ofzo gaat maken, dan wil het nog wel eens niet helemaal goed overkomen. Maar goed, daar is een PDF voor uitgevonden ;).

    Over de harde schijf, om hem te gebruiken is het inderdaad het eenvoudigste om deze te formatteren naar FAT32. Het probleem is alleen dat je hier een beperking van 4GB voor 1 bestand hebt. Het formatteren gaat op de Mac via Schijfhulpprogramma en ik geloof dat je op Windows heel eenvoudig in de verkenner met de rechtermuisknop voor formatteren kunt kiezen.

    Het mooiste is om de Mac Time Machine te gaan gebruiken. Hiermee kun je echt doodeenvoudig back-ups laten maken van je systeem en dit gaat volledig automatisch ;). Lees de informatie op de Apple site zeker eens door.
     
  5. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Veel corporated Dells, maar zeker ook andere fabrikanten werden vaak default met Office XP / 2000 geleverd. In combinatie met het PC Prive Project hebben veel mensen zo'n machine aangeschaft en eigenlijk altijd gehouden. Opzich kan je die licentie wel opnieuw gebruiken. Maar vaak zijn mensen het cdtje+serial kwijt. Als PC winkel is het tricky om vervolgens de code uit te lezen en te gebruiken (i.v.m. eventuele schadelijke gevolgen > BSA etc..). Onze policy is iig fysiek licentie kunnen tonen = installeren. Alle andere gevallen = pech.

    En dat is dus irritant :). Het is ook jammer dat Apple/other vendors, mij niet de keus daar tot toe geven.

    Tsja... Het is een eigen keus:). Heb iig voor ongeveer 40 ~ 50 euro 4GB:).

    En daar zit dan gelijk wel een groot probleem. Want nog altijd gebruikt 99% van de studenten/scholen, jawel.. Office :). Handig als je een super mooie presentatie hebt gemaakt en dat deze vervolgens niet mooi uitkomt op iemands gare Packard Bell laptop omdat jij je Mac niet hebt kunnen meenemen. Een PDF is niet altijd even handig, aangezien de meeste mensen die niet by default kunnen editten. In de meeste gevallen zal het allemaal wel meevallen. Maar je zult net zien dat je tijdens een super belangrijk oplever moment genaaid word, doordat je geswitched bent. "Het zal je maar gebeuren.."

    Time Machine is inderdaad gaaf. Ik laat hem bij wijze van test (en gebrek van externe usb hard disk. NAS =(\o/) op mijn dump partitie back-uppen. Niet persee veilig maar laat wel mooi de werking er van zien. Jammer dat Microsoft shadow copies nooit zo heeft gefixed, was een stuk beter geweest. Want wie kent shadow copies nou?
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2008
  6. Stripe

    Stripe Active Member

    Berichten:
    257
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken het niet :p
    Maar ik kan bij rechtermuis knop wel formateren kiezen alleen daar staat dan alleen NTFS.

    En wat betreft dat 4 gig. als ik een map heb met daarin verschillende bestanden die in totaal wel veel meer dan 4 gig. zijn kan dat dan alsnog op de schijf? Want ik heb geen bestanden die groter dan 4 gig. zijn dus dat is niet zo extreem erg, maar wel mappen die in totaal veel groter zijn.

    Time Machine lijkt mij inderdaad ook heel erg gaaf, alleen dan heb ik weer 2 schijven nodig. 1 voor Time Machine en 1 om gewoon bestanden op te zetten (mijn hoeveelheid bestanden is groter dan de HDD intern). Dus dat is sowieso nog even niet ter sprake, nu gaat het erom hoe ik mijn windows bestanden op Mac ga krijgen :p

    [​IMG]
     
  7. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Check eens op het volume via:

    Mijn Computer > Rechtermuisknop: "Beheren" > Schijf beheer/Disk Management > Partitie F: > rechtermuisknop> "format/formatteren".

    Gebruik zelf een Engelse Vista, maar zo zou je in principe ook moeten vinden :)
     
  8. Stripe

    Stripe Active Member

    Berichten:
    257
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb ik weer precies het zelfde staan.. Dus weer allen NTFS.

    [​IMG]
     
  9. M@ximuS

    M@ximuS PSN id = MrMaximusNL

    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij biedt Vista niet standaard meer de mogelijkheid om naar FAT32 te gaan. In OSX kan dit wel, omdat deze NTFS niet kan schrijven maar wel lezen.

    Ga naar Disk Utility (Schijfhulpprogramma), koppel je externe hdd aan en partitioneer deze als MS-DOS Filesystem. Dan heb je een FAT32 partitie die zowel op OSX als any windows os boven 95 kan worden gelezen :)
     
  10. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Jawel hoor, werkt gewoon. Daarnaast gebruikt hij zo te zien een wazige skin voor Windows XP :)
     
  11. Stripe

    Stripe Active Member

    Berichten:
    257
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik indd een skin :p En ik heb de Mac nog niet dus zo is het nog niet te doen. Maar indd wel een mogelijkheid..

    Edit:// Ik ben begonnen gewoon de bestanden op de NTFS schijf te zetten, deze zal ik dan gewoon naar de Mac slepen. (Ik begreep dat dat wel gewoon kan). Dan neem ik een nieuwe schijf en maak deze dan wel fat32 zodat ik daarmee crossplatform kan werken.
    Wat het handige aan deze manier is is dat ik dan een schijf helemaal voor mezelf heb (op die we nu hebben staat ook spul van andere).

    Is het mogelijk om op een exteren disk 2 partities te maken zodat ik op 1 deel gewoon bestanden kan zetten (Winsows en Mac) en op de andere Time Machine draai?
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2008
  12. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Mwah, ik moest even wennen aan al dat zweven, maar ik vind het nu echt heerlijk :). Ik ben nog nooit zo productief geweest als op een Mac.

    Het mooiste is dat je zelf ook de resultaten kunt zien door hem gewoon weer te openen in iWork of na het exporteren de waarschuwingen te bekijken. Dan weet je precies wat er niet goed mee komt en hoe je het anders kunt doen. Dat een PDF niet bewerkbaar is, is voor mij juist een zegening! Het mooiste aan iWork vind ik dat je veel meer vrijheden hebt met tekstblokken en dergelijke. Het gaat allemaal net wat soepeler dan Word (en is sneller ;)). Maar af en toe gebruik ik natuurlijk ook gewoon Office 2008.

    De Mac kan NTFS wel lezen, maar niet schrijven. Dat is eigenlijk de enige beperking dan.
    Natuurlijk is het mogelijk om op een externe schijf meerdere partities aan te maken. Op de Mac gaat dat ook via Schijfhulpprogramma en bij Windows gaat het volgens mij ook op dezelfde plaats als formatteren.
    En op de 2de partitie kun je dan inderdaad zonder problemen Time Machine laten draaien.
     
  13. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Trouwens, kun je 'zonder problemen' met een witte MacBook in de zon gaan zitten. Dan bedoel ik niet hitte issues ofzo, maar het verkleuren van de witte bovenkant/toetsenbord gedeelte. Hier waren in het verleden problemen mee, maar inmiddels opgelost. iig dat is de officiele versie van het verhaal. Wat zegt de praktijk:). Want het is te lekker weer om binnen te blijven zitten.
     
  14. JoMo0

    JoMo0 Unregistered User

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    0
    De vlekken kwamen niet door de zon maar door de gebruiker zelf. Dus dat kan prima.
     
  15. Stripe

    Stripe Active Member

    Berichten:
    257
    Leuk Bevonden:
    0
    Zolang je geen weer spiegeling hebt :p
    Mij lijkt het beeld vrij slecht zichtbaar (hoewel de Nintendo DS in de helderste stand) wel goed te zien is).
     
  16. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Gewoon tegen de zon in gaan zitten.
     
  17. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ik kan in de zon niet werken op een Macbook, zelfs niet onder een luifel. Heb er gruwelijke hekel aan als zonlicht al een klein beetje weerkaatst op mijn scherm. Scherm van de GBA vond ik dramatisch, PSP is ook geen doen in de zon (of in de trein waar de zon door het raam schijnt). Wel ruk, aangezien het af en toe veel te lekker weer is om binnen te zitten werken.
     
  18. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Idd.. dan schijnt het zonnetje mooi op je gezicht en heb je geen last van weerspiegeling. Heb vanmiddag lekker ff in de tuin gewerkt iig :).
     
  19. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Zo, gisteravond mijn nieuwe iMac meegenomen en het is echt een geweldig apparaat :). Ik ben natuurlijk al Apple gebruiker, maar dit is toch wel erg gaaf. Hij is zo veel sneller dan mijn MacBook, dat had ik niet zo ernstig verwacht....
     
  20. JoMo0

    JoMo0 Unregistered User

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    0
    Welke heb je?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina