1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwarte Piet is racistisch?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Excess-Denied, 29 aug 2008.

  1. Viktortje

    Viktortje Rest in pieces!

    Berichten:
    3.576
    Leuk Bevonden:
    11
    Het was vroeger toch zo als traditie omdat het gastarbeiders waren die op suikerplantages in Zuid-Amerika werkten ofzo..? gewoon triest gedoe, ook stom om hier een topic over te openen, gewoon geen aandacht geven dit soort mediagijlheid
     
  2. da master

    da master Kill Without Honor

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    0
    hoezo het valt toch onder entertainment , want dit gewoon weer een lacherte :b::b:
     
  3. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik kan me voorstellen dat zwarte piet als iets racistisch gezien kan worden, maar dan vooral in de ogen van mensen die het Sinterklaasfeest niet kennen.

    Goed, het imago van de zwarte piet is in de loop van de eeuwen natuurlijk veranderd. In het begin was de Zwarte Piet een personage die niet bijster snugger en de knecht (lees: slaaf) van de witte man is. Nu is de Zwarte Piet meer een assistent en werknemer van de Sint, die ook met ideeën komt en onmisbaar is voor de Sint. Dat is een groot verschil.

    Komt bij dat 99,99% van de Nederlandse bevolking (inclusief Surinamers en Antillianen) zich niet storen aan de zwarte pieten. Het is een feest voor kinderen. Het is niet zo dat die kindertjes op de basisschool op 5 december wachten op (even op zijn politiek incorrect) op die ''ouwe lul met die kutnegers''.

    Ik erger me vooral aan de mensen die niemand willen beledigen en daarom maar paarse pieten introduceren.
     
  4. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    volgens mij ook ja.
    heb het er wel eens over gehad met wat mensen bij ons op de club, waar een aantal "getinte" mensen lopen. ook 2 van mn beste vrienden hebben een moeder uit de ned. antille dus zijn ook gekleurd. die vonden het compleet onzin en voelde zich er absoluut niet door beledigt. ze vinden het erger dat mensen er zo'n gedachte achter hebben dat ze het willen veranderen.
     
  5. Phantom X

    Phantom X Active Member

    Berichten:
    922
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar hier worden ook de ''zwarte'' mensen dupe ervan omdat mensen gaan denken dat zij de Nederlandse traditie willen veranderen terwijl het niet eens hun schuld is.
     
  6. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    idd, probleem opgelost lijkt me.
     
  7. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Nee. Maar zeurende mensen moeten iets te zeuren hebben. /End thread :)
     
  8. Beawulf Agate

    Beawulf Agate aka Mad Murdock

    Berichten:
    651
    Leuk Bevonden:
    1
    ik kan aan al deze uitspraken weinig toevoegen. Een kind is zich absoluut niet van bewust dat zwarte piet een rascistisch opmerking is. De discussie die deze kunstenaars naar voren willen brengen trekken alles hier uit de context. Het is een traditioneel (oer-hollands) kinderfeest en daar moeten we gewoon van afblijven.

    of juist verbieden, elk jaar moet ik weer tig suprises maken en gedichten schrijven 8) :lol:
     
  9. Phantom X

    Phantom X Active Member

    Berichten:
    922
    Leuk Bevonden:
    0
  10. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Voor de één misschien stom maar voor de andere niet. Ik wou het gewoon even onder de aandacht brengen, dat omdat ik zie dat Nederland weer op het randje van de afgrond komt te staan als het gaat om deze traditie. En dat ik het schandalig vind dat twee buitenlandse kunstenaars iets voor elkaar zouden kunnen krijgen (want we leven hier in Nederland alles is hier mogelijk!) wat ons zelf als burgers alleen maar frustraties kan opleveren aangezien Sint en Piet gewoon een gezellige gebeurtenis is voor volwassen maar vooral voor kinders, die misschien hier wel eens de dupe van zouden kunnen worden!

    Ik kan best begrijpen dat het voor sommige landen die niks van onze cultuur/tradities weten raar kan zijn, dat er een witte man met lange baard en een hele zooi aan zwarte pieten die vast hebben gezeten in de schoorsteen rondlopen een paar weken lang. Maar dat geeft ze geen recht tot spreken als ze de achterliggende gedachte niet eens weten, want mensen maken er altijd wat racistisch of sterker nog willen er iets racistisch in zien.
     
  11. sammie

    sammie Active Member

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    0
    sinterklaas streng? zwartepiet dom? stout? gek rond lopen springen? de nederlandse taal onvoldoende beheersen?
    waar komt dit vandaan? alle zwartepieten die ik heb ontmoet spraken keurig Nederlands en waren zeker niet dom. Gek rond lopen springen en dansen dat is toch iets om het allemaal wat kinderlijker te maken. Stel je eens voor als ze er zo bij zouden lopen:
    http://nl.youtube.com/watch?v=ru-xQac_sWw&feature=related

    daar zie ik sinterklaas op z'n schimmel nog niet tussen lopen

    komt sinterklaas niet oorspronkelijk uit Turkije? dat maakt hem dan toch ook een allochtoon??

    En hebben die kunstenaars eigenlijk wel gedacht aan de kinderen. Hoe zou een kind reageren op een protestmars tegen zwarte-piet, wanneer er mensen rondlopen met borden e.d?
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  12. NuclearGoat

    NuclearGoat PSN: Acrillic

    Berichten:
    3.819
    Leuk Bevonden:
    843
    Sowieso vond ik vroeger Zwarte Pieten echt cool, vind het juist helemaal niet racistisch. Als ze blank zouden zijn en Sinterklaas zwart dan zouden ze toch ook niet roepen dat het racistisch is.
     
  13. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Alsof kinderen de gedachte krijgen dat zwarte mensen 'min' zouden zijn door een feest als sinterklaas. Dat een paar volwassenen zich er nou in gaan verdiepen en een link proberen te leggen met racisme en geschiedenis ( slaven ) is te doelloos. Een kind van 5 of 6 denkt daar echt niet aan. Die vindt het alleen geweldig om de cadeau's en gezelligheid.
     
  14. falcon NL

    falcon NL Creatief mens

    Berichten:
    1.225
    Leuk Bevonden:
    53
    Het gene wat ik zo bizar vind dat ik iemand maar dan echt niemadn heb horen klagen over het FEIT dat we vorig jaar gekleurde pieten hadden!

    GEKLEURDE PIETEN!!!

    Dus blauwe,gele,groene, omdat ze onder een regenboog waren gevaren... Hoe komt dit over op kinderen? Iedere jaar word er iets bedacht waardoor het steeds minder begrijpelijk is voor kinderen. Ik wil het heel duidelijk maken aan iedereen die het argument racistische opvoert:

    Kinderen zijn dol op zwarte piet!!, Je ziet elk jaar langs de kant van de weg honderden kinderen staan als zwarte piet. Zwarte piet is wart vanwege de roet, niets anders....Kijk andere maar 'De witte Piet'.

    Iedereen die hier iets anders beweerd zoekt er teveel achter en heeft iets gemist in zijn opvoeding [punt]
     
  15. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Las het laatst en zoiets zat er al aan te komen. Eerst de negerzoenen, nu zwarte piet, straks het zwarte gat en blanke vla.
    Echt te belachelijk voor woorden gewoon. Zijn die jankerds nou echt compleet gestoord geworden. Alles waar zwart, donker, bruin, of neger in staat moet meteen weer met racisme geassocieerd worden. Vaak zijn de mensen die dat bedenken of bange, schijnheilige schijterds of zelf racisten.
     
  16. Steel Dogg

    Steel Dogg Registered User

    Berichten:
    2.482
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoef gewoon niks meer te zeggen. Dit zegt genoeg :thumbs:
     
  17. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Goed gezegt idd, ben blij dat wij Nederlanders nog normaal tegen Sint en Piet aankijken en niet iets racistisch erin zien, en dat die twee buitenlandse "kunstenaars" dus daarom alleen al gewoon compleet de plank mis slaan. Dat was ook het doel van dit topic, kijken of Nederlanders er hetzelfde over dachten of juist niet.

    Maar als er niet zoveel haat mail was geweest hadden we morgen dus een protest mars kregen tegen Sint en voornamelijk Piet, het is toch te gek voor woorden. Laat het daarom nu eens en voor altijd duidelijk zijn dat mensen er niks achter moeten zoeken gelijk. De kids vinden het prachtig. Ik vroeger trouwens ook ;) misschien nog steeds wel!
     
  18. Tediz

    Tediz pendejo

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, en ik neem het deze zogenaamde kunstenaars kwalijk dat ze een kinderfeest gebruiken als podium voor politieke statements.

    Van buys-zoenen tot regenboogpieten, het is allemaal politiek correcte Don Quichotterie waar ik spontaan moe van word. Kunnen deze mensen zich niet met belangrijkere zaken bezig gaan houden? Zoals al gezegd is - de mensen die hier van wakker liggen en dit soort dingen gelijk met racisme associëren hebben zelf een racistische instelling, anders kom je er geeneens op om dit soort dingen te willen verbieden. Als kind zijnde werd me verteld dat zwarte pieten zwart waren door het roet van de schoorsteen. Natuurlijk zijn ze oorspronkelijk 'vormgegeven' om moren mee te verbeelden, maar dit is een kinderfeest en zowel kinderen als volwassenen van vandaag de dag zien geen moment een representatie van een neger in een zwarte piet. Het is toch wel pathetisch te noemen dat we dit soort dingen ook al in maatschappelijke debatten moeten betrekken, en ik neem het de initiatiefnemers nogmaals erg kwalijk dat ze een kinderfeest gebruiken om hun politieke denkbeelden door andere mensen hun strot te duwen.

    We zijn toch niet van suikergoed.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  19. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    De twee kunstenaars, Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss (Duitsland, woonachtig in Nederland), zien het Sinterklaasfeest als de ‘koloniale relatie tussen de oude, wijze en strenge witte baas en goedheiligman aan de ene kant en de jonge, dommige en nogal stoute zwarte knecht Piet aan de andere kant, die kinderlijk staat te dansen, gek loopt rond te springen en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.’


    wat denken die twee,dat sinterklaas die zwarte pieten met een zweep de schoorsteen injaagt!!
    wat is het volgende,gaan we pasen verbieden omdat het dierenmishandeling is om een haas eieren te laten verstoppen!!
     
  20. Ashavan

    Ashavan Guest

    Elk jaar weer hetzelfde geneuzel over niks. Laat de huillies lekker andere mensen lastig vallen met hun idioterie |:-
     

Deel Deze Pagina