1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De "big" motoren, scooters en brommers thread [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 29 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Bel even naar een yamaha dealer weet je het meteen, ik had op motor-forum gelezen dat het niet kon.
     
  2. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Net even gebeld naar de Yamaha Dealer, het is wel mogenlijk om een R6 (2006) aftevoeren naar 25kw MAAR het komt dan niet op je kentekenbewijs te staan en Yamaha werkt daar niet aan mee.

    Maarja, waar het mij even om gaat is dat de verzekering niet moeilijk gaat doen, dat risico om gepakt te worden door de politie wil ik dan nog wel nemen.

    Denk dat ik dus voor mij 1e motor toch maar een R6 neem ipv een andere goedkopere. :p
     
  3. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Even de verzekering bellen of zij 25kw uitdraaien accepteren. Met een uitdraai wordt het over het algemeen gedoogd zolang de motor ook daadwerkelijk afgevoerd en verzekerd is.
     
  4. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Owja tevens nog een opmerking, de nieuwe R6jes (juist net die vanaf 2006) zijn extreem hoogtoerig, pas 16500 toeren voordat je bij het rode gebied bent, daarom is het ook zaak om de motor boven 10000 toeren te houden anders heb je totaal geen koppel (=trekkracht). Wanneer jouw motor begrenst wordt zal dit gebeuren door gewoon het aantal toeren wat je kan maken te begrenzen en waarschijnlijk kom je dan nog niet eens in de buurd van 10000 toeren. Ik zou er niet mee willen rijden aangezien je dan gewoon teveel vermogen mist.

    Over de verzekering, wanneer je motor niet op het kenteken wordt begrenst ben je verplicht om een uitdraai van een vermogensbank bij je te hebben waarop staat dat jouw motorfiets niet meer dan 25kw (+- 35pk) heeft. Wanneer je deze hebt dan wil een verzekeringsmaatschappij je wel verzekeren.

    MAAR ik heb verhalen gehoord wanneer er wat gebeurt en jij bent schuldig dan is het mogelijk dat de verzekeringsmaatschappij zich terugtrekt aangezien ze er via een sluw regeltje in de wet er onderuit kunnen komen.

    Wanneer je wordt aangehouden door de politie toon je dit papiertje en het ligt er net aan welke agent je treft, is het 1 van de oude garde die alle nieuwe regeltjes niet kent dan mag je doorrijden, wanneer ze van de nieuwe regels op de hoogte zijn dan kan het je zo 280 euro kosten aangezien het niet op het kenteken staat.

    Het is aanlokkelijk om een nieuwe motorfiets te nemen en vooral als het om zon gaaf scheurmonster als een R6 gaat maar ik zou als ik jouw was toch opzoek gaan naar een iets ouder modelletje R6 (tweede handsje) die wel netjes is begrenst en die wel met 25kw genoeg vermogen leverd. Kan je altijd na 2jaar ermee te hebben gereden (geloof me 2 jaar is zo voorbij aangezien je in de winter toch niet rijd) wel een nieuw modelletje kopen.

    Maargoed dat zijn mijn 2cents, kijk maar wat je doet.
     
  5. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Je mag blij zijn als je maar één boete krijgt. Je rijd zonder geldig rijbewijs en je rijd onverzekerd. Was dat niet al een misdrijf? Je kan er sowieso niet op vertrouwen dat je verzekering z'n woord houd.
     
  6. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Verlies je zoveel vermogen dat het voor iemand die nog nooit op een motor heeft gereden ook niet leuk is (eerste 2 jaar)?? Zou wel lullig zijn, moet ik alsnog een cheapy nemen omdat het anders zonde is. Enigste wat ik dan heb is dat het mooi is.

    Plus heel veel mensen verzekeren het zo en ik heb ook op MF maar 1 gezien die door de verzekering/politie genaait werd. Rest kwam er gewoon onder uit zeiden ze.

    @Pimmy, je rijdt niet onverzekerd, alleen een klasse hoger dan het rijbewijs dat je heb omdat het niet op je kentekenbewijs staat. Denk dat als jij zwart op wit heb van de verzekering, met de nadruk op dat het niet op je kenteken staat ze er moeilijk onderuit kunnen komen.
     
  7. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Verzekering sluit je meestal via de telefoon of internet af dus je hebt nooit wat zwart op wit staan. Wil je verzekerd zijn en gebeurt er wat waardoor jij geld van de verzekering wil moet jij bewijzen dat je er recht op hebt.

    Verder, denk dat jij het al wel heel wat vermogen vind wanneer je op een 25kw R6 stapt en misschien kom je die 2jaar ook prima door. Maar ik zou lekker een oude motorfiets halen, daar op rijden 2jaar lang en zodra je zwaar mag de R6 kopen en die oude motorfiets als slechtweermotor erbij houden.

    Ik heb het zelf niet zo gedaan, ik kwam op internet een 1 jaar oude SV650S tegen met schade en deze stond in duitsland met maar 4000 km op de teller. De prijs was aardig laag en heb er toen nog aardig wat af weten lullen, toen motor opgeknapt, ingevoerd en was zo 2500 euro minder kwijt dan wanneer ik een 2de hands SV zou kopen. Hier heb ik toen 2jaar begrenst en 1 jaar onbegrenst op gereden en toen verkocht voor de prijs dat ik hem kocht + kosten opknappen en invoeren. Zo heb ik 3jaar lang motor gereden en de enige kosten waren benzine en verzekering. :thumbs:
     
  8. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Geen rijbewijs ben je altijd onverzekerd. En als je op kenteken geen 25kw heb, rijd je voor de wet met een A voertuig ipv Abeperkt en dat betekend dat je dus geen rijbewijs heb. Kan de politie geen ruk schelen dat je denkt een afspraak te hebben met je verzekerings maatschappij.
     
  9. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Lastig, nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet nemen. Ik neem sowieso niet lager dan 2005 (R6) dus dan moet ik het doen met de motor van me pa, even checken dan maar of die 25kw te maken is. Of de harley van me mamma, maar dat is echt totaal niet mijn motor (en geloof nooit dat die 25kw gemaakt kan worden)

    Tijd voor google dan maar. :mad:8)
     
  10. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Vandaag weer rijles gehad eindelijk, ging best lekker. Instructeur was tevreden en alsk zo door ga moet dat rijbewijs wel lukken begin oktober. Deed niks heel fouts, alles moet alleen nog beetje gefinetuned worden. En dat voor m'n 2e avd les :+ T voelde ook wel goed allemaal moet ik zeggen. Kijken begint wat meer in me te zitten en anticiperen op de snelweg gaat ook steeds beter. Moet alleen op letten dat ik niet ga zitten dagdromen en daardoor alle borden etc. mis.
     
  11. Mikeeey681

    Mikeeey681 Active Member

    Berichten:
    203
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij gaat toch een Monster kopen?
    Hoe ga je dat doen? Naar mijn weten is een monster meer dan 25kw.
    Is die legaal terug te voeren of ga je gewoon onbegrenst rijden?
     
  12. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Ligt eraan welke monster, als je de nieuwe bedoeld de 696 die is makkelijk naar 25kw terug te voeren door de dealer. Als je gebruik maakt van www.motor-forum.nl en het monster 696 topic had opgezocht had je gezien dat daar een aantal mensen met een begrensde monster rondrijden.
     
  13. Mikeeey681

    Mikeeey681 Active Member

    Berichten:
    203
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, dat wou ik dus even weten.
    Bedankt!
    Ik was een beetje moe gister dus had geen zin uitgebreid research te doen.
     
  14. dave123

    dave123 Active Member

    Berichten:
    836
    Leuk Bevonden:
    0
    Even een vraagje, ik heb eindelijk m'n brommer; CPI SM

    [​IMG]

    En ik zou hem graag iets harder willen laten lopen.(85/90) De prop is al uit de uitlaat gehaald waardoor hij op mijn digitale teller 78 loopt (volgens mij 70 echte km/s). Toch wil ik de top nog hoger hebben. Hoe kan ik dit het beste doen zónder de cilinder of uitlaat te vervangen.
    Een paar dingen die ik heb gehoord zijn:

    -Katalysator eruit halen voor een hogere top/optrekken/geluid. (alleen zeiden sommige mensen dat er uberhaupt geen katalysator in zat en sommmige weer van wel xD)

    -Carburateur vervangen; ik weet niet wat voor effect dit heeft op andere onderdelen en performance?

    -Tandwielen vervangen; ik heb gehoord dat mijn brommer begrenst is op het achtertandwiel. Verhouding is nu 11/61 of iets dergelijks (achter is echt heel groot) en nou kwam ik laatst dit kitje tegen: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=5255 of heb ik alleen een achtertandwiel nodig? http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=5585

    -Of heeft iemand anders nog iets?
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2008
  15. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Maak er 14/56 van, dan zal je top hoger liggen en trek je ook nog lekker op. Carb vervangen zal je voornamelijk je benzine verbruik mee verpesten en ja andere uitlaat is ook een goede. Maar ik zou gewoon beginnen met een twv van 14/56, kost je bijna niks en waarschijnlijk ben je dan al tevreden.
     
  16. dave123

    dave123 Active Member

    Berichten:
    836
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb je misschien enig idee waar ik die tandwielen zou kunnen halen want ik was al zo blij dat ik die twee opties had gevonden die in mijn stukje van net waren gelinked xD

    En what about het katalysator geval? En wat voor effect zullen die tandwielen hebben met het schakelen en toeren/etc?
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2008
  17. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Kleiner achtertandwiel betekend een hogere topsnelheid maar je zult langzamer optrekken, groter tandwiel is juist sneller optrekken maar een lagere top.

    Verder is het niet aan te raden om zowel voor als achtertandwiel beide een even of oneven aantal tanden te geven. Altijd voor/achter oneven/even of vica verca. Anders loopt dezelfde schakel continu over dezelfde tanden heen en zal je ketting eerder versleten zijn. (al heeft een brommer hier minder last van dan een motorfiets natuurlijk.)
     
  18. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Kleiner achtertandwiel betekend hogere topsnelheid en minder toeren, nadeel hij trekt minder snel door. Bij groter tandwiel is dit juist weer andersom, meer toeren lagere top maar trekt wel een stuk sneller op.
     
  19. dave123

    dave123 Active Member

    Berichten:
    836
    Leuk Bevonden:
    0
    Dus wat te doen wat te doen? Kan ik dat ene setje kopen of alleen dat achtertandwiel?

    En hoe zit het nou trouwens met die catalysator?
    /EDIT Ik ben er achtergekomen dat de katalysator=prop xD die is er dus al uit.


    Nou heb ik van een andere CPI SM eigenaar gehoord dat hij een tijd heeft gereden met 13 voortandwiel en achter gewoon de standaard + een 21MM carb en dat hij dan 85 loopt. En dat vind ik precies mooi, maar is die 21mm niet iets te groot eigenlijk? Want er zit er ook maar een 7l tankje in :p
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2008
  20. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    De tandwielen zijn nu niet in een verhouding. Als je persee oneven aantal wilt moet je gewoon 13/56 doen maar 11/61 is belachelijk. Daar gaat je blok gewoon niet lekker mee om. 11 is veels te klein en 56 veels te groot. Als je dan dus je achtertandwiel wat kleiner doet, en je voortandwiel wat groter zal je nog steeds vlot trekken en zal je top ook hoger liggen omdat je blok z'n kracht gewoon veel beter kwijt kan.

    Geloof me, doe 13/56 en evt. 14/15 als je nog hogere top wil. Zal je brommer zoveel lekkerder van gaan rijden.

    Kat. is idd verder niet van toepassing.

    Carb heeft voornamelijk invloed op je trekkracht bij een 50cc cilinder. Zal je weinig aan hebben.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina