1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Talen] Welke talen spreek jij of zou je willen leren?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Blox, 22 dec 2008.

  1. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Nederlands en Engels uiteraard, verder red ik me redelijk met Frans (als ik in mijn eentje in Frankrijk zou zijn en alleen Frans zou mogen praten) en volgend jaar kies ik Zweeds als minor en dat wil ik al bijna 2 jaar leren dus dat is leuk.

    Verder wil ik eigenlijk ook nog wel Italiaans leren. Verder zou Arabisch wel tof zijn maar mijn zus leert dat en als ik dat zie is het niet echt uitnodigend. 8)
     
  2. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Daarbij komt het Chinese schrift in sommige opzichten overeen met het Japanse. Dan is de betekenis min of meer hetzelfde, maar spreek je het anders uit. Is toch handig als voorsprong bij het lezen van karakters. Ik weet niet of je het koreaanse schrift wel eens hebt gezien, dat is net een ogentest.

    Uit je japanse sig, herken ik de volgende karakters:
    彼 een ander, die anderen
    女 vrouw/vrouwelijk
    好 goed/of om aan te geven dat iets af is
    血 bloed
    力 kracht, vaardigheid, fysieke energie (maar bij jou zit er nog iets tussen deze en het volgende karakter, dat er bij lijkt te horen)
    出 naar buiten gaan; verder gaan dan; arriveren

    Nog steeds geen idee wat er in sig staat, maar het is iets met andere vrouwen die beter zijn en bloed :+
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  3. Riddick

    Riddick --

    Berichten:
    735
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlands en Engels op academisch niveau, Spaans kan ik goed verstaan, spreken iets minder. Ga dus Spaans verbeteren en tevens ga ik ook Chinees leren :) En tja Duits/Frans kan ik me wel verstaanbaar maken, Duits dan wel beter dan Frans.
     
  4. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Op een klein verschil in 彼 na klopt het ja. 彼 alleen is hij of boyfriend. 彼 icm met 女 = zij of vriendin. En het is niet 力, maar een karakter van het hiragana wat is afgestamt van kracht, maar op deze manier alleen voor een klank (ga) staat. :) En dan heb je ook nog leuke verschillen zoals: 手紙, wat in het Chinees wc-papier, als het goed is, is, maar in het Japans brief betekent. :+
    En ja het Koreaanse schrift ben ik niet zo kapot van. Kan het niet helpen te denken dat er iets mis is gegaan als ik daadwerkelijke cirkels in de karakters zie. It's weird for some reason. :+
     
  5. Slaatje B

    Slaatje B XBW's Dark Knight

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik spreek vloeiend engels en nét niet vloeiend frans, moet soms tegen nog even met verleden tijd nadenken bij bepaalde werkwoorden maar dat is zeker een taal waar ik goed in ben.
    Ben dit schooljaar begonnen met Spaans, maar de vorderingen waren zo nihil, het niveau klassikaal lag te laag om snel dingen te kunnen leren dus ik ben uiteindelijk toch overgestapt op Frans omdat ik daar vrijstelling voor krijg.
    Ben nog wel van plan om weer te beginnen met Spaans maar dan of alleen of op een hoger niveau.
    Verder ga ik in April naar Zuid-Afrika en daar ga ik ook zeker Zulu lessen nemen *)
     
  6. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlands en Engels behoorlijk vloeiend, Duits versta ik, maar kan geen woord spreken (net zoals Fries lol) en ik heb een zwak voor Italiaans. Kan me, als ik het even opwek, er redelijk verstaanbaar in maken.. Wil het heeeel graag vloeiend leren spreken, maar het is niet echt een taal die je dagelijks spreekt, dus dan zwakt het wel snel af..
     
  7. Nethris

    Nethris Guest

    Nederlands (Slecht ;))
    Engels (Vloeiend)
    Frans (Vloeiend)
    Duits (Verstaan)
    Arabisch (Marokkaans)

    Wil leren: Chinees. :b:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2008
  8. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Fries ! en engels, frans, aardig wat duits en een paar woorden italiaans
     
  9. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Nederlands uitstekend
    Engels uitstekend
    Duits redelijk verstaan, redelijk lezen, spreken minder
    Frans matig verstaan, redelijk lezen, spreken matig
    Spaans matig verstaan, redelijk lezen, spreken slecht
    Italiaans redelijk verstaan, redelijk lezen, spreken matig

    Ik wil Italiaans en Russisch ooit perfect onder de knie krijgen. Japans lijkt me ook wel wat maar dat is echt een te grote opgave vrees ik.
     
  10. Shinobi X

    Shinobi X Active Member

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlands, Engels, Japans, Duits redelijk en Frans een héél klein beetje nog. Japans studeer ik nu bijna 3,5 jaar, maar ik wil als het ff kan richting native speaker niveau gaan.

    I know what you mean. 8) Dat gebeurt me ook voortdurend. Hoe lang studeer je al Japans if I may ask? :) En dat doe je/heb je gedaan in Leiden zo te zien?
     
  11. Dedemsvaart

    Dedemsvaart redonkulous

    Berichten:
    1.261
    Leuk Bevonden:
    24
    Ja nie gavarjoe paroeskie. (Ik spreek geen russisch)
    Tsjuut-tsjuut troedna. (Een beetje moeilijk)
    :9
    Ik wil het wel echt heel graag, ben nu een beetje bezig met wat standaard woordjes te oefenen, zodat ik af en toe wat standaards kan zeggen voor de grap.

    Ohja: Ik snap geen drol van dat russische schrift.....Fucking rare letters, maar volgens mij schrijven ze ook
    weleens met gewone letters....
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  12. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8

    3,5 jaar, nice. :) Ik ben net een jaar bezig, en doe nu ook Japanse taal en cultuur in Leiden.
     
  13. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Heb ooit een boekje gekregen (Russisch voor beginners ofzo) maar meer dan dat de p daar een r is (of andersom) weet ik niet meer :lol: Wel een schitterende taal.
     
  14. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    mmm nu drie jaar bezig met thai....lastig lastig. Tonaal zoals mandarijn, 5 klanken en volgens mij behoor ik tot de 12% die geen verschil hoort....
     
  15. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    手纸 betekend toiletpapier, inderdaad. Ik gebruikte tot dat ik dit bericht las altijd, 厕所的纸 wat letterlijk 'papier van het toilet' betekent, naar dat is dus fout. (ik heb gekeken in mijn woordenboek) ik moet 手纸 gebruiken. Dat is letterlijk: handpapier. Moet ik onthouden voor de japanners die ik hier regelmatig tegenkom. Ik stuur je volgende week toiletpapier! 8)
     
  16. Madoperator

    Madoperator Rape

    Berichten:
    937
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel mensen hier die Russisch willen leren. :eek:
    Ik spreek zelf vloeiend Nederlands en Engels. Russisch kan ik vloeiend spreken, maar niet schrijven.
    Duits en Frans lukken me allebei wel redelijk. Turks trouwens ook. :)
     
  17. OscarJ

    OscarJ Hip-Hop.

    Berichten:
    2.563
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlands, Engels, Duits. Frans niet echt, daarom kies ik het ook niet als ik volgend jaar m'n profiel moet gaan kiezen. Spaans begin ik in Januari mee, aangezien dat op mijn school kan vanaf de derde. En spreken kan ik het niet noemen, maar Grieks en Latijn beheers ik ook in zekere zin
     
  18. Shinobi X

    Shinobi X Active Member

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    0
    En bevalt het goed? :) Ken je toevallig Yori van Hout? Die zat in de eerste bij ons, maar is daarna naar Leiden gegaan. Ik doe het zelf in Maastricht, maar begin de opleiding een beetje moe te worden (vooral qua huiswerk van bijvakken :+). Ben blij als ik in juni kan afstuderen.

    Cool. :) Ik heb een paar dingen geleerd van Thaise vriendinnen toen ik in Japan was, maar al die verschillen in intonatie, dat is niks voor mij om echt serieus te gaan leren.. :9
     
  19. Farmir

    Farmir VIP User

    Berichten:
    673
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlands (vloeiend, behalve met wat op.. want dan spreek ik:)
    Nedersaksisch (Oosten van Nederland)
    Engels (zeer goed, verstaan en schrijven beter dan spreken(heb daar nogal weinig ervaring mee))
    Frans (gemiddeld, ik kan het lezen en verstaan.. mits het ABF[AlgemeenBeschaafdFrans:9] is)
    Duits (Tja kan het verstaan... maar om de woorden te komen.. nee!)

    Frans is op de middelabre school de eerste 3 jaar doorbijten! Maar in de bovenbouw krijg je (ik igg) veel meer les daarin en wordt je vocabulaire 8) in een keer veel groter!
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2008
  20. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Ja bevalt erg goed, jammer alleen dat ik al het Japans wat je in het eerste jaar al geleerd heb toen ik in Japan zat, maar de cultuur vakken zijn interessant. En ja, ik ken Yori, dat is de abactis van de studievereningen van Japans. :) Maar hoe is Maastricht? Ik dacht dat het taal alleen was, tolkopleiding. Of zit ik er nou compleet naast? En in Juni afstuderen, nice. :) Al plannen wat je er mee wilt gaan doen?
     

Deel Deze Pagina