1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Slaatje B

    Slaatje B XBW's Dark Knight

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kom weer even niet en heb gelijk wat in te halen *)

    Ik kan het deze keer alleen wel heel erg kort houden, ik sluit me helemaal aan bij Hellspawn zijn verwoordingen, had het zelf ook niet beter neer kunnen zetten, has to be said :+
     
  2. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Hé shriko, eerder het ontkennen van het bestaan van één god weet Je...

    Wij atheïsten zijn immers allemaal godjes op zich...waarin ieder dat godzijn op zijn manier invult zonder afgesproken regeltjes waaraan de rest van de kudde zich dient te houden......volkomen individueel dus...:b:

    en Hellspawn, mijn vriend ,je zit er meestal direkt op ,en je posts blijven mooi om te lezen,maar atheïst is nog steeds een begrip dat je ontglipt om volledig te doorgronden in zijn algehele essentie door de boeddistische achtergrond die je in je leven hebt mogen ervaren...
    Boeddisme biedt een brede basis mijn beste vriend,atheïsme vooralzeker niet...Individueel op één enkele regel na....Wij geloven niet in een wezen dat zijn goddelijk bestaan kan verrechtvaardigen...

    En nu een machtig 2009 toegewenst aan allen die hier deelnemer zijn aan deze discutie ,en aan allen die zij lief hebben...Cheers...:b:
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  3. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Wauw, dan moet je het wel heel interessant vinden om het helemaal door te lezen. :eek:

    Dat je ongelovig bent hoef je niet te herhalen, dat weet ik al. ;) Maar in elk geval mijn excuses voor de misvatting. Persoonlijk zie het het niet als een zoete koek zoals jij het beweert, want je moet toch veel na denken (vooral als gelovige) om een keuze te maken welke zij de logische verklaringen vinden. Sommige mensen blijven bij het geloof, en anderen blijven er tussen in, en een ander kiezen er voor om het geloof neer te leggen.

    Ik bijvoorbeeld wil zoveel mogelijk in een werkelijkheid leven en de realiteit te accepteren, maar ik zal altijd open staan voor nieuwe dingen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  4. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Hee, Svennies... Leuk dat je weer eens wat komt posten... Ook jij een gezond en voorspoedig 2009 toegewenst, en de personen die je liefhebt... ;) Neem er nog een pilsje op! :b: :b: :b:

    En het klopt inderdaad dat ik een Boeddhistische achtergrond heb... Niet dat ik "geloof" in Boeddha, maar zijn woorden komen dicht bij mijn mening... En atheïsme, ach... Ik blijf het een apart fenomeen vinden... ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  5. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Ben het op bepaalde hoogte met je eens (je moet idd heel erg op je woorden letten met deze dingen anders zou mijn "bevrijd" opmerking als iets anders kunnen worden aangenomen). Echter is je "advocaat van de duivel techniek" makkelijk onderuit te halen. Ik (en wetenschappers) geloven niet (ik wil dingen weten). Ten tweede zijn de punten die personen als Dawkins aanhalen goed onderzocht door andere wetenschappers in uitgebreide toetsingen. Je kunt het dus moeilijk beschrijven als zijn mening, maar beter als wetenschappelijke feiten. Daarnaast zal iemand als ik, maar ook schrijvers als Dawkins direct zijn mening aanpassen als er nieuw tegenstrijdig bewijs op tafel komt.

    Uiteindelijk is het een zoektoch naar de waarheid wat je moeilijk kunt vergelijken met geloof waarbij bepaalde personen een soort van profeten zijn met onomstotelijke kennis... Dit zwartmaken is moeilijk omdat het designvan wetenschap dit minder makkelijk toelaat.

    Dat wetenschap een imago-probleem heeft dankzij religie ben ik met je eens (onterecht aangeluld). Zo denken mensen snel aan proefdieren en het vermoorden van embryootjes als ze aan wetenschap denken al is dit volkomen onterecht.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  6. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    De "advocaat van de duivel"-techniek was een klein grappig spiegeltje, niets meer en niets minder... Wetenschap is over het algemeen weldoordacht en goed gefundeerd, ik weet het... Ik ben het echter niet zomaar eens met alles wat Dawkins over godsdienst en religie beweert, maar het is geen domme wetenschapper... Dat hij atheïst is, prima... Geen enkel probleem... :D

    Er zijn altijd redenen te bedenken om de voortgang van de wetenschap te dwarsbomen, of het nu religieuze aspecten zijn of het klimaat, milieu enzovoort... Maar ik denk niet dat de mens zich zijn wetenschap af zal laten nemen, omdat het bijvoorbeeld de medische wetenschap in de laatste eeuw enorm vooruit heeft doen gaan... Dit betekent niet dat alles in de wetenschappelijke proeven nu zo "humanitair" is... Maar goed, de mens zal zich niet laten stuiten in de voortgang... We zijn die weg eenmaal ingeslagen, eigenlijk al veel langer dan de laatste eeuw... Vóór die tijd werd wetenschap echter veelal gedwarsboomd door de kerk... Helaas... :b:
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  7. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
  8. Slaatje B

    Slaatje B XBW's Dark Knight

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Omg die reactie: 'You don't have to pass an IQ test to be in the senate'
    Geniaal, al was dat inderdaad al wel duidelijk..

    Lijkt me wel een grappige film om eens te kijken maar of je er na het kijken hiervan iets wijzer bent geworden over een geloof lijkt mij niet ;)

    Ben het (weer, begint afgezaagd te worden:+) met Hellspawn eens, het is echt zonde dat de kerk de wetenschap zo lang heeft gehouden, we hadden eigenlijk minimaal een eeuw verder kunnen zijn met onze huidige wetenschap.
    Hadden we misschien al meer geweten over hoe en wat..
     
  9. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Geeft niet alleen de schuld an de kerk. Lang geleden was het middenoosten heel even in opmars (veel wiskundige tekens en enkele belangrijke ideeen komen daarvandaan), jammergenoeg werd dat weer snel de kop ingedrukt door islam :mad: .

    Als je het zo bekijkt zou ik zelfs de volgende stelling durven te lanceren zodat we weer eens wat nieuws hebben om over te babbelen:

    "Islam is geen geloof, Islam is een misdaad"

    Go nuts :cool:
     
  10. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Waarom alleen de Islam? :{
     
  11. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat gaat voor elk geloof op.

    Gister zag ik trouwens een docu op tv genaamd Jesus camp. Echt ongelofelijk wat ze daar met kinderen doen. Die worden gewoon gebrainwashed.
     
  12. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Nu ik het zo lees wellicht waarheid: "geloof is een misdaad" dan maar?
     
  13. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Same here. Hij gaat niet alleen in debat met christelijke gelovige maar ook met de joden, moslims, enz. Alleen het verschil is dat de ongelovige er om moeten lachen, terwijl sommige gelovige weer zich aangesproken voelen en liever niet naar die film kijken.

    En mensen die zich aangesproken voelen willen de kern van waarheid niet horen, dus moet je je mond maar gesnoerd worden. :+
     
  14. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Well spoken good Sir.

    Beetje in de trend van religies in het algemeen. Geloof wat ik je zeg zonder kritische vragen te stellen en naar bewijs te kijken, anders doe ik je pijn.
     
  15. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Wat een onzin. Die film is niet bedoeld om kritisch naar religie te kijken, maar om het te ridiculiseren. Het is een satirische film. Als gelovigen niet de behoefte hebben om hun overtuiging geridiculiseerd te zien heeft dat niets te maken met dat ze de kern van de waarheid niet willen horen. Doe even normaal.

    Daarnaast wil ik best de film zien, daar niet van, maar ik verwacht er geen baanbrekende dingen van.
     
  16. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Mwah, ik ken Bill Maher redelijk uit uitdiscussies met verschillende wetenschappers/voorvechters voor een wereld/Amerika zonder religie en de waanzin daarvan (aardig voorbeeld: http://video.google.nl/videosearch?q=bill maher dawkins&emb=0&aq=f#q=bill maher atheist&emb=0)

    Natuurlijk is hij een comedian, maar hij is zeker niet iemand die lukraak alleen op satire gaat leunen met deze film. Ik denk dat wanneer je even wat onderzoek zou doen je dit nu wel met me eens bent.. Ik denk zeker dat het ermee te maken gaat hebben dat gelovigen iets van alergisch zijn voor de waarheid. Dus doe zelf even normaal :)

    Edit: dat het niet baanbrekend gaat worden ben ik helemaal met je eens. Logisch redenering en bewijs blijft zich maar opstapelen, maar gelovigen heeft het er niet van weerhouden eens kritisch mee te kijken. Als dit in al die jaren niet is gelukt zou het me doen verbazen als het Bill nu in ene wel gaat lukken :)

    Edit Edit: kijk vooral ook even naar de titel "Bill Maher Discussing Romney & Mormonism" bij de link die ik hierboven gaf. Echt erg vermakelijk..
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2009
  17. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Ja, omdat ze het al zovaak gehoord hebben, telkens hetzelfde verhaaltje. Stel je voor dat iemand een film maakt over geweld in games, hoe stom games eigenlijk zijn omdat het aanzet tot geweld. Iets dat je al zovaak gehoord hebt, en het er totaal niet mee eens bent. Je ziet ook geen reden om de film te kijken, omdat je het al zovaak gehoord heb. En dan roept iemand die dezelfde mening deelt als die film dat je die moet kijken omdat je anders de waarheid niet wil zien en dus de mond maar gesnoerd moet worden. Dat gevoel krijg ik van jullie.

    Daarnaast volgens Wikipedia: "the documentary examines and satirizes organized religion and religious belief".

    Nogmaals, ik wil de film best zien. Maar doe alsjeblieft niet alsof dit de heilige graal van de waarheid is, en als je die niet wil zien dat je dan maar je mond moet houden.
     
  18. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Religie vs atheisme vergelijken met de discussie over geweld in video games? Dude....serieus? Ik laat denk ik anderen hier maar kritisch op reageren, ik zou niet weten waar ik moet beginnen :lol:

    Je tweede punt, ik denk dat we het beter kunnen omdraaien hoe lang we in de geschiedenis van de mensheid religie van religieuze "leiders" door onze strot gedouwd (ik ben hier niet aan het kwetsen, ik ben zelfs van mening dat dit heel zacht is uitgedrukt) hebben gekregen als de waarheid niet opweegt tegen het feit dat jij er niet tegen kan dat er tegenwoordig onomstotelijk bewijs op de tafel ligt dat vele gebeurtenissen in geschreven religieuze teksten met zekerheid onderuit haalt. Wat meer RESPECT vanuit de religie naar het harde werk van wetenschappers zou wel eens welkom zijn. Dat iemand zijn mond moet houden heeft niemand hier ooit gezegd, dus iets minder melodramatisch en op de man af zou je niet verkeerd staan.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2009
  19. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Gaat mij om het idee van de film, dat je zoiets best kan overslaan zonder dat je als belachelijk afgeschilderd wordt.

    FYI, ik studeer Godgeleerdheid aan een niet aan een kerk of christelijke stroming verbonden universiteit, en daar leer ik genoeg over een wetenschappelijke blik naar de Bijbel toe, en daar kan ik prima tegen :)

     
  20. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Religie is belachelijk als je er kritisch naar kijk. En natuurlijk probeert hij ze voor gek te zetten, hij is een comedy. Maar alles wat hij vraagt aan die gelovige staat ook in die (heilige) boeken, voor hun is dat de waarheid en dan maak het niet uit hoe belachelijk het klinkt, ze blijven er aan vast houden dat dat de waarheid is.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina