1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Shriko, ik denk dat je bedoelt dat je begrijpt hoe wetenschappers kijken naar religie, als je dit zelf serieus zou doen (wat misschien wel zo is?) zou je niet serieus de bijbel, koran of ... omhoog kunnen houden als een vorm van waarheid. Ik zou haast willen zeggen dat die dingen mutual exclusive zijn...

    Over het laatste punt dacht ik echt dat Box Rox bedoelde dat atheisten de mond moest worden gesnoerd omdat je met de waarheid komt aanzetten wat niet stroomt met "irrationele religies" (is dat zoiets als groen gras of blauwe lucht?? :) )...eerlijke vergissing.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2009
  2. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Dat komt een beetje op hetzelfde neer in het geval van religie :+ Maar inderdaad. Alleen de titel zegt dat eigenlijk al, wat een mix is van ridiculous en religious (duh).

    Dat begrijp ik. Niets dat overtuigend tegenbewijs is overtuigt een gelovige, omdat z'n geloof zo diep in z'n hersens zit gepropt. Er zijn psychologische onderzoeken gedaan naar geloofsovertuigingen en die schijnen gek genoeg over het algemeen alleen maar sterker te worden als duidelijk wordt dat het geloof belachelijk/onmogelijk is. Zo kan ik me nog altijd een case study uit een studieboek herinneren waarin een groepje mensen er van overtuigd waren dat de wereld op een bepaalde datum overspoeld zou worden door UFO's (kwaadwillende of niet, dat is me even ontschoten maar is niet echt relevant). Toen het moment naderde en er niets van waar bleek te zijn gingen ze alleen maar harder geloven en zelfs proberen om meer mensen te overtuigen van hun waanideeën.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2009
  3. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6

    Ik heb de film net gekeken, hij was echt heel scherp (lachen is dat Geert Wilders er ook in zit (heel kort) en dat hij serieus een keer een zegje mag doen over dit onderwerp zonder politieke vooroordelen).

    De film is denk ik nog meer serieus te noemen dan lachwekkend, alhoewel religie lachwekkend op zich is voor de meeste mensen en daardoor automatisch grappig. Het is in ieder geval niet Bill die de grap maakt imo. Echt en aanrader!
     
  4. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Film is best goed, hij probeert wat facts te geven. Maar is afentoe ook gewoon uit om humor te maken.

    Kan hem zeker aanraden.
     
  5. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Mmm… Het is zó gemakkelijk om religie en godsdiensten op één hoop te gooien… Om te beweren dat het “onzin” of zelfs “waanzin” is, getuigt van weinig respect voor degenen die wel geloven in een god… Ik heb kritiek op godsdiensten, voorzover ze dwingend zijn of politiek worden misbruikt… Het is ook volstrekt zinloos om gelovigen over één kam te scheren en dus te zeggen dat ze in sprookjes geloven… Wat heeft het voor waarde om een ander te zeggen dat ze zich met onzinnige zaken bezig houden? Ik ben ook ongelovig en laat zover ik kan gelovigen in hun waarde…

    Ik vraag me af of deze discussie gebaat is met de stellingname dat de ander (de gelovige) alles fout ziet… Wie denk je te overtuigen van je zogenaamde gelijk? En of het nu wetenschappelijk onderbouwd is of niet, dat zegt me niets… Wetenschap kan zich beter bezighouden met de vooruitgang van de techniek en wat we medisch kunnen in plaats van al die praatjes over of er wel of geen god is… Het enige wat daaruit blijkt is dat ze weinig of geen verstand hebben van religie en godsdienst... Het is meer een eigen interpretatie... Door een kloof te creëren tussen geloof en ongeloof krijg je niets anders dan polarisatie… Een dialoog is mijns inziens veel beter… Laat iemand geloof gewoon in zijn waarde en als je in andere zaken bent geïnteresseerd, prima… Niemand hoeft in een god te geloven, ik geloof er ook niet in… :b:
     
  6. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
  7. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Hier verschillen jij en ik idd van mening. Ik heb iig geen respect voor het idee van religie/geloof (kunnen voor de rest aardige mensen zijn, maar op dat gebied voor mij verder niet). Net zo min als dat ik geen respect heb voor volwassenen die nog in sinterklaas geloven.

    Omdat heel veel mensen iets geloven is het nog niet per se waar. Ware het zo dat ze dit in eigen kringen hielden dan kon het me niet zo veel schelen, maar daar kunnen we niet echt van spreken. Ze blazen elkaar op, jammeren tegen iedereen dat zij de werkelijheid in pacht hebben met geen enkel bewijs, misbruiken kinderen door ze vol te stoppen met deze ideeën en hebben altijd leuke ideeën wat er moet/zal gebeuren met heidenen. Ik durf dus best te zeggen dat gelovigen degene zijn met weinig respect!

    Leg me uit waarom? tuurlijk is er een verschil in hoe fundamenteel mensen er in kunnen zijn. Maar in de basis allemaal hetzelfde, het komt er op neer dat je het moet geloven, want enkele vorm van bewijs ontbreekt.

    Zeker waar. Echter, dit betekend niet dat religieuzen opeens het alleen recht hebben dat zijn alles weten over het bovennatuurlijke. Er is gewoon geen enkel bewijs voor, en dat mag best eens gezegd worden en onderkent worden. De druk ligt op gelovigen om aan te tonen dat ze een punt hebben, niet andersom. Door simpelweg te zeggen dat dat niet kan is onzin. Zo kun je van alles verzinnen en aan de ander opleggen dat hij serieus genomen moet worden. Scientology zullen de meeste hier compleet nuts vinden, maar let op: over 100 jaar wanneer ze veel groter zijn vind de maatschappij opeens dat je er respect voor moet hebben. En dat is gewoon belachelijk, of ben ik de enige hier die dit vind?

    Note: je hoeft tegenwoordig in ons land gelukkig niet te geloven, en dat is een luxe! Maar let op: dit is lang niet overal het geval. Geschiedenis zal je ook leren waar de guilotiene voor ontwikkeld is ;)
     
  8. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb Religilous gekeken, even een paar dingetjes die mij zijn opgevallen:

    Allereerst dat hij naar zo’n klein truckerskerkje gaat is wel beetje flauw, omdat hij weet dat het niveau daar niet zo hoog ligt en dat hij zulke antwoorden kan verwachten.

    De evangeliën zijn niet geschreven als biografieën.

    Waar hij wel een punt heeft, is dat mensen veel dingen erbij hebben gecreëerd in tradities dat niet in de Bijbel terug vinden is, zoals de paus of de eucharistie (IMO). Elke kerk heeft een interpretatie van wat er in de Bijbel staat. De een zegt dat het brood en de wijn echt veranderd in het vlees en bloed van Christus. De ander zegt dat het symbool er voor staat en dat het er voor dient dat we er aan denken. Veel mensen raken die scheidslijn tussen door mensen bedachte traditie, en het door God gegeven woord ietwat verloren.

    LOL @ vliegtuig die overvliegt bij het naspelen van de kruisiging

    Grappige fragmenten van oude films tussendoor.

    Waar denk ik wel op gelet moet worden is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen geloof en religie. Ik vind het belachelijk dat op het eind religie in het algemeen gelijk wordt getrokken met geweld, maar waar Bill absoluut een punt heeft is dat er extreme uitingen van religie zijn die gevaarlijk kunnen zijn..
     
  9. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Sportief opgevat, en dat vliegtuig was inderdaad bijzonder komisch :+

    Maar wat is precies het verschil tussen geloof en religie? Het een is concreter dan de ander, toch? Een geloof of een religie is imo praktisch hetzelfde.
     
  10. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Geloof is iemands geloof in bijvoorbeeld God, daar hoort zijn eigen invulling bij, zijn relatie met God. Religie is hoe dat geloof tot uiting komt voornamelijk in tradities en dergelijke, hoe het vorm krijgt als groepen dat geloof met elkaar beleven. Denk ik :p
     
  11. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Wat zijn we toch een stelletje hypocriete motherfuckers. Eerst met die tekening van een ik geloof deense? i.i.g Scandinavische tekenaar waarbij we allemaal zeiden: Niet zo overdrijven, je moet er een grapje over kunnen maken. En nu maakt er een Israëlische komiek een paar over Jezus en het christelijke geloof en nu is iedereen op zijn onbesneden pikkie getrapt.
     
  12. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Volgens mij heb ik iets gemist :eek:
     
  13. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    En ik! Voor de draad er mee :thumbs:
     
  14. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    JERUZALEM – In Israël is ophef ontstaan over een tv-sketch waarin het christendom wordt ontkend.

    Dat meldde De Volkskrant maandag. De Israëlische satiricus Lior Shlein suggereert in een latenightshow op de Israëlische televisie onder meer dat Jezus Christus te dik was om op het water te kunnen lopen en dat Maria op haar vijftiende is bevrucht door een klasgenootje.

    Premier Ehud Olmert heeft zondag zijn excuses aangeboden. „Als zoiets in een ander land was gezegd over het jodendom, zou dat tot grote ophef hebben geleid.” De komiek Shlein en de tv-zender hebben beloofd dat het fragment niet meer te zien zal zijn. Ze maakten ook hun excuses. „Behalve aan bisschop Williamson.” Het Vaticaan heeft zijn beklag gedaan bij de Israëlische regering over de „vulgaire en beledigende daad van intolerantie.”



    Olmert: ‘dikke Jezus’ niet grappig
    JERUZALEM - In Israël is ophef ontstaan over een tv-sketch waarin niet de holocaust, maar het christendom wordt ontkend.

    Jezus Christus was veel te dik om op het water te kunnen lopen; de Maagd Maria is op haar 15de bevrucht door een klasgenootje – aldus de Israëlische televisiesatiricus Lior Shlein in zijn latenightshow op Kanaal 10. De sketch Like a virgin was met een knipoog naar Madonna zijn antwoord op de in opspraak geraakte bisschop Richard Williamson, die de holocaust ontkent. ‘Ik wil het christendom ontkennen’, zei Shlein.

    Premier Ehud Olmert heeft zondag zijn excuses aangeboden. ‘Als zoiets in een ander land was gezegd over het jodendom, zou dat tot grote ophef hebben geleid.’ De komiek Shlein en de tv-zender hebben beloofd dat het fragment niet meer te zien zal zijn. Ze maakten ook hun excuses. ‘Behalve aan bisschop Williamson.’

    De verontschuldigingen moeten een Maria-rel in de kiem smoren. Het bezoek van paus Benedictus XVI aan het ‘heilige land’, in mei, is al met voldoende affaires omkleed. Bovendien: grappen over religie – zie de Mohammed-cartoons – hebben eerder tot golven van protest geleid. (Al Jazeera heeft het Israëlische fragment in het weekeinde bij herhaling uitgezonden.)

    Het Vaticaan had vrijdag zijn beklag gedaan bij de Israëlische regering over de ‘vulgaire en beledigende daad van intolerantie’. Tientallen Arabisch-Israëlische christenen hebben zaterdag gedemonstreerd in Galilea, en lokale kerkelijk leiders hebben verontwaardigde verklaringen doen uitgaan. ‘Jarenlang bestrijdt het christendom antisemitisme, en nu worden christenen zelf het slachtoffer’, aldus de Latijnse patriach Fuad Twal.

    De gemoederen zijn verhit. ‘Holocaustontkenners ontkennen een historische gebeurtenis’, schreef zondag Zohir Andreus, directeur van de Israëlisch-Arabische krant Ma-Alhadath. ‘ Maar ze vallen niet Moses of het jodendom aan. Shlein ontkende een hele godsdienst.’

    Intussen heeft 74 procent van de Joodse Israëli’s er geen problemen mee dat er christenen in hun land wonen, blijkt uit onderzoek. Maar 75 procent vindt ook dat de regering christenen moet verbieden in Jeruzalem land te kopen om kerken te bouwen...

    :+
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  15. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Edit: Jeffer123 was voor me.
    Wat een ophef over een paar slappe grappen. 8)

    Wat ik me nou af vraag is; wie betaal die "Evolutie of Schepping?" folders eigelijk?
    De reclame campagne kost een kwart miljoen euro. Dus ik vraag het me echt af wie dat betaalt. De kerk zelf of heeft CDA, CU, SGP hier mee te maken en dat de belastingbetaler het moet ophoesten?
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  16. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Door donaties denk ik.
     
  17. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik geloof geen belastinggeld gelukkig... zou er verdomme nog bij moeten komen.
     
  18. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    We kunnen misschien in 2011 nog een nieuwe politieke partij verwachten in de Tweede Kamer ASPN. (Atheistisch Seculiere Partij Nederland?)

    Edit: Over de naam van de partij is nog onzeker.

    Hier is hun website: http://www.atheistischebeweging.nl/
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  19. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Die gaan het ver schoppen met zulke ideeën :emo:
     
  20. NLCandyman123

    NLCandyman123 Active Member

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat iedereen die wilt geloven dat diegene recht heeft om te geloven in zijn/haar god.

    Ik zelf heb er geen...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina