1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Muziek]Jazz, Funk & Blues

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door the only ego, 12 feb 2006.

  1. Gryphon

    Gryphon FritsmaN

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb moeite om in de jazz van bijvoorbeeld Miles Davis, John Coltrane en Charles Mingus te komen. Ik mis op het eerste gezicht gewoonweg iets interessants. Het zijn bij vlagen wel geweldige composities, maar het doet me weinig. Het is een kwestie van tijd en daar heb ik het geduld ook wel voor. Het gaat bij mij makkelijker om in Sun Ra te komen. Zijn albums hebben mooie album hoezen, het buitenaardse thema is leuk en het heeft voor mij een unieke en originele "sound". Als er dan ook nog enige lijn in zijn muziek zit, zoals bij Atlantis, dan is het echt geweldig. Maar het is wel een flinke zoektocht naar de albums van Sun Ra die je interesseren.

    Jazz is gewoon een geweldig muziekgenre waar ik nog maar net in kom. Ik vind mijn weg uiteindelijk wel ja.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  2. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    ik word helemaal gek van de overgrote meerderheid van chaotische composities van sun-ra. Dat weegt zwaarder dan de stukken die imo wel goed zijn. Maar ik denk zeker dat je dan wat kan met medeski martin & wood, of john scofield. Of iets als dat van de jazz invaders

    John scofield
    [yt]OLU_gXrXw7M[/yt]
     
  3. Gryphon

    Gryphon FritsmaN

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    1
    Mwah...

    Doet me eigenlijk niks nu ik het zo zie. :) Knap hoe ze met de instrumenten omgaan daar niet van.

    Dan nu toch maar even een mooie Sun Ra nummer:
     
  4. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Dit Sun Ra nummer is idd wel lekker, maar zoals the only ego zegt is het overgrote deel van zijn werk gewoon te chaotisch om lekker luisterbaar te zijn.

    Overigens voor de geinteresseerden die ook wat beeld willen hebben bij de muziek. Een aanrader is deze film uit 1986, Round Midnight, met in de hoofdrol jazzlegende Dexter Gordon
    [yt]mJEYjLQp43g[/yt]

    Wat meesterlijk goed is die man toch. Een van de beste, zoniet de beste tenorsaxofonisten die deze aarde ooit rijk was _O_ Wat een stem ook _O_
     
  5. Gryphon

    Gryphon FritsmaN

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    1
    Kent iemand Agharta van Miles Davis. Ik heb maar een paar momentjes gehoord, maar voordat ik de rest hoor ga ik de Vinyl kopen op discogs. Zo gruwelijk klonk het. _O_
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ik ken Prelude Part One daarvan en die is idd wel erg goed. Past precies bij die periode van Miles, met al de gitaren enzo. Toch ben ik meer een fan van de smooth jazz a la Dexter Gordon en de Miles Davis van Kind Of Blue. Dat kan ik echt eeuwig blijven luisteren, terwijl dit toch echt wel wat inspanning voor mij vereist.
     
  7. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    wooh _O_ heb een album van BB king van me ouders gevonden en die mocht ik wel van ze en dammnn echt zwaar relaxt.. :cool:
     
  8. Fingon NL

    Fingon NL Active Member

    Berichten:
    449
    Leuk Bevonden:
    0
    Moanin van Art Blakey
    Echt een geweldig stukje piano rond de 6e minuut met glissandos, als je de speaker goed hard zet.


    En Moanin' van Charles Mingus, deze is helemaal geweldig, alle melodielijnen door elkaar, en dan die trompet, damn :D


    En dan nieuwere jazz

    St. Germain, ook een erg vette componist, IMO een combinatie van jazz en trance, bij dit nummer in ieder geval.

    En is hier iemand die het New Cool Collective kent?
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  9. Gryphon

    Gryphon FritsmaN

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat St. Germain nummer komt regelmatig Op Arrow Jazz FM. Allebei erg lekker hoor.
     
  10. Fingon NL

    Fingon NL Active Member

    Berichten:
    449
    Leuk Bevonden:
    0
    [yt]EfGDTGBHM9M[/media]
     
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Een Modder-Eter review:

    [​IMG]

    David Axelrod - Song of Innocence​


    Ik heb het tijden niet aangedurfd deze plaat te reviewen, puur omdat ik bang ben dat ik de plaat tekort zal doen. Toch ga ik het vandaag echt proberen.

    Dit album is in mijn ogen een zeer speciaal, maar ook tijdloos album. Het is zoveel malen gesampled door Jan en Alleman, maar laten we puur op dit album focussen zoals het is: Het geniale, melodieuze samenspel van verschillende heerlijke instrumenten. De keuze voor de blazers en strijkers is een zeer goede geweest, want dit geeft dit album juist dat speciale randje dat het anders maakt dan de gemiddelde jazz en funkplaat. Maar naast jazz en funkelementen vind je hier ook rockelementen terug in de vorm van de elektrische gitaar. Het doet bijna denken aan de soundtrack voor een James Bond film, want het ademt echt die groteske sfeer uit.

    Het album begint met 'Urizen', een track met een intro die gelijk je aandacht trekt door het vreemde, maar toch lekkere geluid van de strijkers. Dit wordt gelijk gevolgd door een heerlijke drumsessie ondersteund met een heerlijk basgeluid. Zoals ik al eerder zei geven de strijkers en blazers de track een groots geluid dat zijn weerga niet kent. Ook de gitaarsolo hoort niet vergeten te worden, geweldig ondersteund door de strijkers en blazers. De echte ster van 'Urizen' is echter de bas-speler. Wat een geniale solo, die terecht gesampled is door onder andere Jurassic 5.

    Van 'Urizen' gaan we naar 'Holy Thursday', mijn favoriet en ik denk ook die van vele anderen. Dit is na The Edge waarschijnlijk de bekendste track van Axelrod, mede dankzij GTA IV, waar het nummer op een van de radiostations aanwezig was. En wat een passend nummer. De strijkers en blazers (laten we ze vanaf nu 'stenbla' noemen, voor de makkelijkheid) geven dit nummer de vibe van een wereldstad mee. Je waant je als het ware even tussen de hoge gebouwen op een zonnige dag. Ook hier zijn de drums weer ongelooflijk lekker. Je kunt horen dat Axelrod vroeger zelf een drummer is geweest, hij heeft echt een oor voor geweldig drumspel. Het neigt af en toe zelfs een beetje naar breakbeat, iets wat David Axelrod overigens geheel onbewust deed. In tegenstelling tot het vorige nummer is hier een piano aanwezig, die vanaf het begin af aan gelijk de goede toon zet voor het nummer. Dit alles wordt weer ondersteunt door de geweldige bassist, wiens naam ik weleens zou willen weten. De gitaarsolo richting het einde maakt het geheel helemaal af.

    Eigenlijk zou ik dan niks meer hoeven te zeggen over 'The Smile'. Dit nummer zet de geweldige toon van 'Holy Thursday' weer gewoon verder. Ook op deze track kun je merken hoe geweldig melodieus Axelrod te werk is gegaan. Elke afzonderlijke melodie wordt tot in de details gespeeld en de rustigere stukken worden afgelost met de geweldige intensiteit van de stenbla (weten jullie het nog? :)), zoals ook al op het vorige nummer te merken was. Ook hier is er weer geweldige ondersteuning van zowel de bassist als de drummer.

    'A Dream' laat de luisteraar even afkoelen na al het muzikale geweld van de vorige tracks. Dit is een van de rustigere nummers, maar niettemin te onderschatten. De hoofdrolspeler in dit stuk lijkt te klinken als een klavecimbel. De toon is rustgevend, maar wordt op bepaalde momenten toch nog afgelost door de stenbla, die zich op het midden van het nummer na deze keer behoorlijk inhouden. Dit zorgt er wel voor dat de rust van het nummer niet wordt overstemd.

    'Song Of Innocence' is als titeltrack geslaagd te noemen. De track is dan wel een beetje een herhalingsoefening van zowel 'Holy Thursday' en 'The Smile' met eenzelfde soort begin als 'Urizen', maar dat mag de pret niet drukken. Deze track houdt het hoge niveau van de plaat hoog door weer het samenspel van de verschillende instrumenten en de muzikale harmonie en grootsheid die zij uitstralen. Richting het einde wordt de track heerlijk afgesloten door een mooie, lekkere drumsolo die afgelost wordt door de blazers met een echt jaren '60 soul geluid.

    'Merlin's Prophecy' is altijd mijn minst favoriete track van het album geweest, maar is desalniettemin muzikaal ook weer van een geweldig niveau. De stenbla zijn hier zijn wel ongeveer de hoofdrolspelers te noemen op dit nummer, aangezien ze vrijwel de gehele tijd aanwezig zijn. De gitarist, die ik tot nu toe nog veel te weinig credit heb gegeven, eindigt het nummer heerlijk met een goede, lekkere solo, ondersteund door de stenbla.

    We komen alweer aan bij het laatste nummer van het album. Maar zoals men weleens zegt: "Last, but not least". En dat is in dit geval zeker het geval. 'The Mental Traveller' is mijn favoriete track van het album. Het begint heel mysterieus met de strijkers op een enkele hoge toon, die na enkele seconden onderbroken wordt door verschillende instrumenten. Een van deze instrumenten is de gitaar, dat toch wel het hoofdinstrument van dit nummer is. Deze zet dan ook een lekkere melodie neer die gevolgd wordt door het invallen van de drums. Deze melodie wordt later veel duidelijker gespeeld door al dan niet dezelfde gitaar, ondersteund door de strijkers die het deze keer voornamelijk met de achtergrond moeten doen. Rond de helft van de track wordt de luisteraar uit trance geschud met een stilte, na een tijd van intens samenspel tussen de stenbla en de gitarist. Deze stilte wordt opgevangen door de geniale drummer en bassist, die samen met de stenbla toch wel de sterren van deze plaat zijn. Deze stenbla krijgen aan het eind van deze track toch nog even de kans om te doen waar ze goed in zijn, wat zorgt voor een intens, maar heerlijk einde.

    Concluderend kan ik dus zeggen dat deze plaat een korte, maar erg intense rit is. Het is in mijn ogen een van de meest geweldige muzikale werken van de moderne tijd, wat wel wordt benadrukt door de vele malen dat het gesampled is. Het album groeit met elke luisterbeurt, zelfs na maanden van lange luistersessies. Langzaam maar zeker kruipt het omhoog in mijn top 10 om waarschijnlijk uiteindelijk de nr 1 plaats op zijn naam te zetten. En dat verdient deze klassieker zeker.

    5*

    http://www.musicmeter.nl/album/11470/info/
     
  12. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Van wat ik gehoord heb is Song of Innocence echt mijn favo Jazz plaat. Nu heb ik barely de surface gescratched nog qua Jazz, maar goed.
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Maar het is ook niet echt een jazzplaat. Het heeft wel veel elementen van Jazz in zich, maar ook rock, soul, funk en klassieke elementen. Het is dan ook een pure fusion plaat.Het is idd ook een van mijn favorieten. Kort maar enorm intens.
     
  14. Fingon NL

    Fingon NL Active Member

    Berichten:
    449
    Leuk Bevonden:
    0
    [yt]zCmgugNYntE[/yt]

    Heerlijk nummer, vooral als de saxen en trompetten scheuren :p
     
  15. Fingon NL

    Fingon NL Active Member

    Berichten:
    449
    Leuk Bevonden:
    0
    Room Eleven, ik houd van trompetsolo's :D
    [yt]jNCQp9oLc4s[/yt]
     
  16. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Als je dan toch van trompetsolo's houdt:

    [yt]PoPL7BExSQU[/yt]

    Stond natuurlijk al in de startpost, maar _O_

    Edit: btw, ik hoor trouwens geen saxen op dat stuk wat jij bedoelt :+
     
  17. Fingon NL

    Fingon NL Active Member

    Berichten:
    449
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij dat motiefje van de trompetten zitten IMO ook saxen in, alleen hoor je die nauwelijks door de hoge trompet :p
    Ik speel zelf in een bigband en als we scheuren klinkt dat ook zo, me de saxen erbij.
     
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Zou kunnen, maar zoals je zelf ook al benadrukt, je hoort ze niet.
     
  19. Gainesis

    Gainesis Active Member

    Berichten:
    244
    Leuk Bevonden:
    6
    Funk; Tower of Power, Maceo Parker, Jamiroquai, James Brown, Funkadelic/Parliament etc
     
  20. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    En dit topic mag ook naar boven! \o/

    De meeste hier zullen mij herkennen van de 'klote/schreeuw herrie' die ik beluister. Nu is dat de afgelopen maanden een stuk minder geworden (dunno why :+) en ben ik me maar eens gaan verdiepen in andere muziek genres, ik kwam uit bij Jazz en al snel bij Kind of Blue van Miles Davis.

    Kind of Blue draai ik de laatste tijd erg vaak en het bevalt me echt heel goed. In het begin was het enorm wennen maar hoe vaker ik het plaatje afspeel hoe beter ik hem vind worden. Binnenkort maar eens ander werk van Davis beluisteren.

    Modder, jij nog tips qua Jazz muziek, wat is vet? :cool:
     

Deel Deze Pagina