1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wie kan mij helpen?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door GrooD, 20 mei 2009.

  1. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    niet om je af te zeiken, maar wat wil je bereiken/te weten komen met deze enquête?

    Ik ben zelf aan het afstuderen en weet hoe moeilijk het is een goede enquête te maken maar met de resultaten van deze enquête kun je niks.

    Een vraag mag maar voor 1 uitleg vatbaar zijn en dat zijn deze vragen niet.

    Ook heeft iedereen een heel andere perceptie bij reclame.

    Wat is je algemene mening betreffende "in-game advertising"

    Die is verschillend per game, per soort reclame.
    Een reclame boodschap in een laad animatie is heel anders dan de borden langs de zijlijn bij Fifa of langs de weg bij Collin McRae.

    Ook ervaar ik een pizzahut bord in een battlefield game anders dan in een turtles game


    Hoe zou je het spel beoordelen waar je de "in-game advertisement" hebt ervaren?
    Dit hangt totaal af van het spel zie het punt hierboven. Bovendien als dat een slecht spel was of een spel dat ik zonder ingame advertising ook niet leuk vind wat geeft het antwoord dan aan?


    Hoe zou je de betreffende "in-game advertisement" beoordelen?

    Hangt weer af van wat voor soort advertisement het is. Daarnaast ligt het ook aan het merk. Als ik graag bij Burgerking ga eten en een hekel heb aan Mcdonalds zal ik reclames van beide bedrijven anders beoordelen


    Past de advertentie binnen de context van de game?

    Stel dat het antwoord 60% ja is, wat weet je dan?
    Je weet niet welke game de spelers heeft gespeeld en je weet niet wat voor reclame het was, wat voor merk etc.


    Is er enige verandering opgetreden in je houding t.o.v. het merk na het spelen van de game?


    Hangt af van het merk, hangt af van de game en de context.

    Daarnaast zullen weinig mensen toegeven dat ze worden eïnvloed door reclame. Ik ken weinig mensen die zeggen: Ik was nu met Persil omdat ik vandaag 3 keer een Persil reclame heb gezien. Onbewust worden mensen wel beïnvloed maar mensen kunnen dit van zichzelf niet goed inschatten.


    Eerste ervaring met het merk


    Stel 80% zegt ja, wat weet je dan? Misschien kijken die mensen wel heel weinig TV, of wellicht is het een onbekend merk in Nederland?

    Wat zeggen deze eigenschappen trouwens:

    Leuk
    Aantrekkelijk
    Genietbaar
    Vernieuwend


    Positiever
    Beter
    Gunstiger

    Zelfde met deze waardes. Alle 3 zeggen ze hetzelfde.

    Voor mij zeggen die alle 4 in meer of mindere mate hetzelfde. Genietbaar zal wel van enjoyable komen maar is geen woord dat mensen gebruiken. Je hebt deze enquête toch niet echt letterlijk vertaald van een Engelse?


    Ga eens met de enquête naar je docent en bekijk hem samen, want als ik eerlijk ben kun je met deze resultaten helemaal niets.

    Voor dit onderwerp is een dergelijke enquête ook niet geschikt.

    Beter zou je een experiment moeten doen. Je laat mensen 1 bepaald spel spelen met reclame gedurende half uur. Daarna laat je ze een vragenlijst invullen. Op die manier ga je geen appels met peren vergelijken. In de praktijk is het lastig hier een grote steekproef aan respondenten voor te krijgen dat snap ik.

    Je stelt ook dat dit voor je Bachelor thesis is. En je zit op de universiteit.
    Ben je

    1. al niet erg laat met het verzamelen van je data als je die nog moet analyseren, conclusies maken, aanbevelingen maken, rapport in elkaar zetten en een presentatie maken?

    2. Ik vind voor iemand op de universiteit deze enquête erg slordig opgesteld. Als ik een tip mag geven. Kijk eens op www.hbo-kennisbank.nl
    Daar zie je voorbeelden van scripties en kun je zien hoe zij een vragenlijst hebben opgesteld.


    Als ik vragen op zou stellen zou ik dit bijvoorbeeld vragen:

    Heb je weleens in game advertising gezien?
    -ja/nee

    Wat voor advertising was dit?
    -billboard, bord langs het veld (sportgame), langs weg(racegame)
    -Logo's op kleding personages
    -Bedrijven/winkels in de spelwereld
    -advertentie tijdens laadscherm
    -De game is een sponsorgame (Doritos game van XBLA als voorbeeld)
    -anders nm.l.......

    Op een schaal van 1 tot 5, hoe ervaarde jij deze vorm?
    1 zeer positief 5 zeer irritant

    Heb jij na het zien van deze advertising een product van dit merk aageschaft?
    Ja/nee

    Kocht jij voorheen ook van dit merk?
    Ja/Nee


    Zie jij graag ingame advertising?
    Ja, altijd
    Ja, als het aansluit bij de gamewereld
    Ja, als de games er goedkoper door worden
    Nee, nooit

    Bij welke type game vind jij ingame advertising het beste passen?
    Race
    Sport
    Avontuur
    RPG
    Actie/shooter

    Boeken die je kunnen helpen:

    http://www.bol.com/nl/p/boeken/marktonderzoek-druk-6/1001004001965859/index.html
    http://www.bol.com/nl/p/boeken/enqu...-basisboek-druk-1/1001004000014950/index.html
    http://www.bol.com/nl/p/boeken/basisboek-methoden-en-technieken-druk-3/1001004000571791/index.html

    Kijk even in de bieb op school of ze deze boeken hebben.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2009
  2. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    of jij die vragen zou stellen hangt er toch maar net van af wat je onderzoeksvraag is :)

    maar je hebt wel een punt, ik was ook wel benieuwd waaraan de resultaten van deze enquete aan getoetst gaan worden
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2009
  3. Sanguine

    Sanguine Active Member

    Berichten:
    138
    Leuk Bevonden:
    0
    Even ingevuld, alsjeblieft :)
     
  4. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Deze vragenlijst is bedoeld om het effect van in-game advertising op de houding t.o.v. een merk te meten. Het doel van het onderzoek is meer inzicht verkrijgen in het fenomeen “in-game advertising”.
     
  5. Tco

    Tco The Chosen One

    Berichten:
    6.230
    Leuk Bevonden:
    1
    Syke zegt wat ik allemaal bedoelde. :+
     
  6. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Misschien ligt het aan mij maar ik kan me echt niet herinneren dat ik ingame advertising al ben tegen gekomen? En ik speel toch best aardig wat games? Had bovendien iets meer mijn mening willen kunnen specificeren. Bijv op de vraag hoe sta je tegenover ingame advertising zou ik ook graag een reden willen geven. Als games bijv goedkoper of zelfs gratis kunnen door reclames vind ik het niet erg, maar anders hoeft het van mij niet.
     
  7. Boertje_PSV

    Boertje_PSV Hedde druksop

    Berichten:
    980
    Leuk Bevonden:
    11
    Denk aan FIFA, NBA en al die sportspellen. Staat toch flink wat reclame op die borders langs de lijn;).
     
  8. SusPenZz

    SusPenZz Veldhuis tot me dood

    Berichten:
    1.539
    Leuk Bevonden:
    0
    Ingevuld !
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Turtles had destijds al pizzahut borden in het level.

    Denmk idd aan sportspellen maar ook freeroamd games waarbij in het stratbeeld winkels zitten.

    Of NFS games waarbij je billboards langs de weg ziet en alles wat je kunt tunen aan je auto gesponsord is
     
  10. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Ingevuld.
     
  11. Splintertje

    Splintertje Active Member

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    0
    ook ingevuld.
     
  12. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Ingevuld, succes.
     
  13. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Ingevuld :)
     
  14. DimlightHero

    DimlightHero Rule 7

    Berichten:
    1.343
    Leuk Bevonden:
    9
    ingevuld, alleen bij vraag 9 en 10 zijn de 3 sub vragen niet goed van elkaar te onderscheiden, het verschil tussen Positief, Goed en Genietbaar is namelijk nogal onduidelijk
    succes verder met je enquette
     
  15. Diikoeneke

    Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

    Berichten:
    1.786
    Leuk Bevonden:
    12
    ingevuld ;)
     
  16. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.659
    Leuk Bevonden:
    4.785
  17. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    ook maar ingevuld
     
  18. WOUW5

    WOUW5 Cpt. Censorshades!

    Berichten:
    2.588
    Leuk Bevonden:
    13
    jep ingevuld
     
  19. Amblydoras

    Amblydoras Active Member

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    0
    ook ingevuld:)
     

Deel Deze Pagina